Sivu 1 / 15 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/218

Viestiketju: HELI-rata taas ajankohtainen?

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus HELI-rata taas ajankohtainen?

    YLEn uutisista:
    Nykyistä nopeamman ratalinjauksen tarpeellisuus Helsingistä Pietariin selvitetään. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on antanut Ratahallintokeskuksen tehtäväksi selvittää Helsingistä Loviisan ja Kotkan kautta Luumäkeen kulkevan itäisen rantaradan tarpeen.
    Lisäksi Ratahallintokeskus tutkii mahdollisuudet suorempaan linjaukseen Kotkasta Vaalimaan kautta Viipuriin. Myös ratayhteys Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta selvitetään.
    http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id58776.html

    Minulle pisti myös Korpisen Helsinki-raporttia selaillessani seuraava kohta silmään:
    On selvää, että jo kestävän kehityksen näkökulmasta Helsingin
    uusien ”liitosalueiden” tulee tukeutua raideliikenteeseen.
    Tällöin on kaksi vaihtoehtoa: joko rakennetaan Heli-rata paikallisliikennettä
    varten Porvooseen tai jatketaan metroa Vantaan Västerkullan
    kiilan pohjoisosan läpi Sipoosta irtaantuvalle alueelle. Voidaan myös
    ajatella sekä rautateitä että metroa. Tällöin metroa jatkettaisiinkin
    Vuosaaresta satama-alueen läpi Talosareen.
    http://www.eva.fi/files/1853_helsink...ki_special.pdf

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tässä tulee nyt väkisinkin mieleen, että eikö olisi ollut helpointa rakentaa tuo oikorata Kouvolaan. Näin olisivat hyötyneet sekä harvalukuiset Venäjän-junat että muut Itä-Suomen junat. Kotkaa ja Venäjää varten tuskin kannattaa omaa rataa rakentaa ja tämä rata ei palvelisi kalleudestaan huolimatta muuta Itä-Suomea.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #3
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

    Hienoa että uusia ratoja taas suunnitellaan, liekö sitten hallituspeliä vai mitä. Mutta ihmetyttää vain että miksi radan pitäisi koukata Luumäen kautta, karttaa katsomalla asian voi todeta paremmin. Kotkasta Vaalimaan kautta Viipuriin olisi 26km lyhempi kuin ehdotettua oikaisua pitkin Luumäen kautta koukaten + että Luumäki-Viipuri rata on mutkainen ja hidas. Lisäksi Vaalimaan kautta menevä rata ei poistaisi Lahden oikoradan funktiota. Koukkaus rannasta Luumäen kautta ja takaisin rantaan kuulostaa täysin järjettömältä, vieläpä kun Lahden oikorata jäisi vähälle käytölle tämän seurauksena.

    Joku voi sanoa, että Luumäeltä täytyy koukata, koska sieltä tulevat Lappeenrantalaiset ja Kouvolalaiset kyytiin. Ei ainakaan Luumäellä (Taavetti) nykyään pysähdytä Venäjän junilla. On todennäköisesti kartoitettu ja todettu että väkeä Lappeenrannan suunnalta ei tule tarpeeksi. No entä sitten Kouvola ja savosta tulevat? Kouvolastahan menee rata Kotkaan, jonne on ihan yhtä pitkä matka kuin Luumäelle, ja vaihtoasemana Kotka pesee Luumäen.

    Jos kerran oikaistaan, niin sitten oikaistaan. Turha hyvää oikaisua on pilata lopussa turhalla koukkauksella jonka jälkeen kokonaismatka ei paljoa lyhene. Lyhennetään kunnolla. Mahdollisuus on suorinta reittiä jopa 52 km matkan lyhenemiseen nykyiseen Lahden kautta Kouvolaan jne Viipuriin sijasta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.04.2007 kello 14:41. Syy: yhdistetty toiseen viestiketjuun

  4. #4

    Liittynyt
    26.04.2007
    Viestejä
    1

    oletus Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

    En tiedä huomasitko, mutta LVM:n sivuilla kerrotaan, että suoraa linjaustakin selvitetään:

    Työn lähtökohtana on selvittää ennen muuta Heli-radan (Helsinki–Loviisa–Kotka–Luumäki) mukainen ratakäytävä. Lisäksi tutkitaan mahdollisuutta suorempaan linjaukseen, joka kulkisi Kotkasta Vaalimaan kautta Viipuriin. Samassa yhteydessä tarkastellaan, olisiko Helsingin ja Pietarin välinen ratayhteys syytä johtaa kulkemaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Rataa selvitetään ensisijaisesti henkilöliikenteen kannalta.

    Siinä mielessä maantieteellisesti symmetrinen hanke, että sen myötä Helsingistä olisi rautatie kaikkiin niihin suuntiin, mihin pitkä moottoritiekin.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Kyllähän HELI-radan kaltainen täysin uusi ratayhteys Helsingistä Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta edelleen Venäjän puolelle toisi aivan uutta virtaa em. kaupunkien kehittymiselle. Nopean Venäjälle suuntautuvan matkustajaliikenteen lisäksi se toisi taajamajunat, joka taas lähentäisi pääkaupunkia em. kaupunkeihin. Ei olisi pelkästään bussiliikenteen varassa tuon suunnan joukkoliikenne. Varsinkin Porvoon uskoisin elävöityvän huomattavasti hyvällä joukkoliikenteellä. Kannatetaan! Siis vähintään selvityksen tekemistä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 26.04.2007 kello 04:23.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kyllähän HELI-radan kaltainen täysin uusi ratayhteys Helsingistä Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta edelleen Venäjän puolelle toisi aivan uutta virtaa em. kaupunkien kehittymiselle. Nopean Venäjälle suuntautuvan matkustajaliikenteen lisäksi se toisi taajamajunat, joka taas lähentäisi pääkaupunkia em. kaupunkeihin. Ei olisi pelkästään bussiliikenteen varassa tuon suunnan joukkoliikenne. Varsinkin Porvoon uskoisin elävöityvän huomattavasti hyvällä joukkoliikenteellä. Kannatetaan! Siis vähintään selvityksen tekemistä.
    Joo. Minusta rata Porvooseen ja miksei Loviisaankin, tai oikeastaan oikorata koska se oletettavasti liittyisi vanhaan Porvoon rataan jossain kohti, olisi nimenomaan lähiliikenneratkaisuna toivottava.Joku viisampi voi kertoa onko tuollainen yhteiskäyttö mahdollista.

    Toisaalta tässä voi olla myös kyse sitä, että hanke halutaan lopullisesti kuopata, jolloin maavaraukset voidaan poistaa kaavoista.

  7. #7
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

    Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, eli toivotaan ettei tämän selvityksen tarkoituksena ole haudata "Itäistä rantarataa" hankkeena lopullisesti
    Viimeisin muokkaaja Resiina; 26.04.2007 kello 10:52.

  8. #8

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Joku voi sanoa, että Luumäeltä täytyy koukata, koska sieltä tulevat Lappeenrantalaiset ja Kouvolalaiset kyytiin. Ei ainakaan Luumäellä (Taavetti) nykyään pysähdytä Venäjän junilla. On todennäköisesti kartoitettu ja todettu että väkeä Lappeenrannan suunnalta ei tule tarpeeksi. No entä sitten Kouvola ja savosta tulevat? Kouvolastahan menee rata Kotkaan, jonne on ihan yhtä pitkä matka kuin Luumäelle, ja vaihtoasemana Kotka pesee Luumäen.
    Itse kannatan Luumäki-vaihtoehtoa, tai sitä että rataa oikaistaisiin nin että se menisi Simolaan (Vainikkalan vieressä), josta rakennettaisiin uudestaan vanha purettu pätkä Simolan ja Lappeenrannan välille, niin että sen suunnan junat pystyvät käyttämään uutta Heli-rataa.

    Niin kauan kuin matkustaminen Venäjälle on niin byrokraattista kuin nyt, ei ole mitään mieltä rakentaa mitään rataa pelkästään Venäjälle suuntautuvalle luotijunaliikenteelle, vaan radan on samanaikaisesti palveltava myös kotimaan junaliikennettä, tässä tapauksessa Lappeenrannan-Imatran-Joensuun suuntaista.

    t. Rainer

  9. #9

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Niin kauan kuin matkustaminen Venäjälle on niin byrokraattista kuin nyt, ei ole mitään mieltä rakentaa mitään rataa pelkästään Venäjälle suuntautuvalle luotijunaliikenteelle.
    Tässä olet oikeassa. Saataisiinko radalle tavaraliikennettä? Suomen suurimmat tavaraliikenteen määrät ovat rataosilla Vainikkala-Kouvola ja Kouvola-Kotka. Voisiko radalla Kotka-Hamina-Vainikkala tai Kotka-Hamina-Viipuri pienentää tavaraliikenteen kuormitusta näillä vilkkailla radoilla ja samalla lyhentää kuljetusmatkaa ja -aikaa?

    Suora rata Kotka-Viipuri tarvitsee Venäjän hyväksynnän (elleivät lahjoita Karjalan kannasta meille). Kotka-Simola tai Kotka-Vainikkala voidaan rakentaa ilman, että venäläisille kerrotaan asiasta. Simolan linjaus on hyvä ehdotus, mutta en tiedä, voidaanko rata Simolasta Lappeenrantaan palauttaa. Ratapohjahan on jo uudella omistajalla.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  10. #10
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Varsinkin Porvoon uskoisin elävöityvän huomattavasti hyvällä joukkoliikenteellä. Kannatetaan! Siis vähintään selvityksen tekemistä.
    Porvoo olisi päässyt joukkoliikenteen piiriin, jos oikorata olisi tehty Porvoon kautta Kouvolaan. Kotka taas on niin kaukana, että sieltä tuskin päivittäin Helsinkiin tehtäisiin työmatkoja. Kotka on myös melko pieni kaupunki rautateiden kapasiteettiin nähden. En usko, että Heli-rata olisi kannattava rakentaa. Lähiliikennerautatie Porvooseen onkin sitten eri asia.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #11
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Niin kauan kuin matkustaminen Venäjälle on niin byrokraattista kuin nyt, ei ole mitään mieltä rakentaa mitään rataa pelkästään Venäjälle suuntautuvalle luotijunaliikenteelle, vaan radan on samanaikaisesti palveltava myös kotimaan junaliikennettä, tässä tapauksessa Lappeenrannan-Imatran-Joensuun suuntaista.
    Eikö kannattaisi rakentaa rata siten, että liikenne nopeutuisi myös Savoon? Matkustajamäärät Lappeenrantaan ja Joensuuhun eivät ole tarpeeksi korkeat perustelemaan uutta rataa, mutta Savon ottaminen mukaan lisäisi matkustajamääriä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Porvoo olisi päässyt joukkoliikenteen piiriin, jos oikorata olisi tehty Porvoon kautta Kouvolaan. Kotka taas on niin kaukana, että sieltä tuskin päivittäin Helsinkiin tehtäisiin työmatkoja. Kotka on myös melko pieni kaupunki rautateiden kapasiteettiin nähden. En usko, että Heli-rata olisi kannattava rakentaa. Lähiliikennerautatie Porvooseen onkin sitten eri asia.
    Kotkan etäisyys Helsingistä on 130 km, vähemmän kuin Tampereen esim, eli kyllä mahdollisen työmatkapendelöinnin piirissä.

    Ja minne Loviisa ja Hamina unohtuivat?

    t. Rainer

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kotka taas on niin kaukana, että sieltä tuskin päivittäin Helsinkiin tehtäisiin työmatkoja.
    Kyllä vaan Kotkastakin pendelöidään Helsinkiin töihin. Tästä syystä Pohjolan Liikenne markkinoi Kotkasta klo 6:55 Helsinkiin ja Helsingistä klo 17:00 Kotkaan lähteviä expressvuorojaan businessbussina. Autossa on sähköpistokkeita kannettavia tietokoneita varten ja etuosassa on nojatuolimalliset penkit istumajärjestyksellä 1+2.

  14. #14

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Eikö kannattaisi rakentaa rata siten, että liikenne nopeutuisi myös Savoon? Matkustajamäärät Lappeenrantaan ja Joensuuhun eivät ole tarpeeksi korkeat perustelemaan uutta rataa, mutta Savon ottaminen mukaan lisäisi matkustajamääriä.
    Savoon pääsisi Kotkasta Kouvolaan erkanevaa rataa pitkin. Ja tietysti myös Lahden kautta. Kumpikohan olisi nopeampi reitti Savoon:

    Oikorataa: Hki-Lahti-Kouvola-Savo, vai HELI-rataa: Hki-Kotka-Kouvola-Savo, ottaen huomioon että junan ei tarvitse Kotkasta tullessa vaihtaa suuntaa?

    t. Rainer

  15. #15
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Eikö yksi vaihtoehto voisi olla tunnelin rakentaminen Helsingistä noin 50km Tallinnan itäpuolelle olevalle niemelle? Tunneli ei edes olisi juurikaan pidempi kuin suora tunneli eli noin 70km. Täältä junat voisivat sitten jatkaa joko Tallinnan kautta etelään tai itään Pietariin.

    Näin suurimpiirtein kartan perusteella eteisyydet olisivat jotakuinkin:
    Helsinki-Lahti-Viipuri-Pietari 400km
    Helsinki-Luumäki-Viipuri-Pietari 370km
    Helsinki-Vaalimaa-Viipuri-Pietari 360km
    Helsinki-Tallinnan itäpuoli-Pietari 360 km

    Jos Viipurissa ei tarvise käydä lyhenee matka merkittävästi.
    Toki Viron kautta kulkeva linjaus maksaisi enemmän, mutta myös hyöty olisi suurempi. Nopeat junayhteydet Manner-eurooppaan olisivat askeleen lähempänä.

Sivu 1 / 15 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Kaupunkipyörät tulevat taas
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 15:00
  2. Ja taas yöjunista
    kirjoittanut M62 foorumissa Junat
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 27.06.2006, 21:13
  3. Nurme Heli o kaikkest parempi ExpressBussikuski
    kirjoittanut moxu foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.04.2006, 18:13
  4. ELSA, HELI ja suurvaltapolitiikka
    kirjoittanut MU foorumissa Junat
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 25.10.2005, 00:04
  5. Ajankohtainen Kakkonen tänään 16.08.2005
    kirjoittanut SD202 foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 17.08.2005, 12:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •