Sivu 13 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39101112131415 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 181-195/218

Viestiketju: HELI-rata taas ajankohtainen?

  1. #181
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Eli siis kaikki junat pysähtyy Pasila, Oulunkylä ja Malmi, mutta Käpylässä, Pukinmäessä ja Tapanilassa pysähtyy vain yksi kolmesta junasta.
    Saattaa olla suhteellisen hankalaa saada kolme 10 minuutin frekvenssillä ajavaa linjaa mahdutettua samoille raiteille, jos niiden pysähtymiskäytännöt poikkeavat toisistaan -ainakaan niin että aikataulujen luotettavuus pysyisi edes välttävällä tasolla. Toisaalta jos HEPO alkuvaiheessa vedettäisiin vain Ö-sundomiin asti niin kaikki (IKP) junat kai voisivat pysähtyäkin joka asemalla Tapanilaan asti. Ainoat jotka tästä jonkun verran kärsisivät nykytilanteeseen verrattuna ovat Pohjois-Vantaan isot radanvarsilähiöt. Ja jotta niidenkään tuska ei ihan järkyttäviin mittoihin kasvaisi voitaisiin tuon Elmon 4/3/3 -vuorovälimallin yksi pidempi pätkä antaa korsolaisille Käpylän ohittamiseen.

    Enivei, I-linjan junien on mielestäni joka tapauksessa pysähdyttävä joka asemalla, joten en siinäkään mielessä oikein lämpene tuolle 1/3 -idealle.

  2. #182

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Särelä Näytä viesti
    Kehärata on 18km pitkä, sisältäen 8 asemaa, 8km tunnelia ja 23 siltaa. Hintalappu noin 600M€. (Onko jollakulla tietoa, onko kehärata pysymässä kustannusarviossaan?)
    Liikenneviraston sivun mukaan summa on 605 Me ja siihen sisältyy neljä asemaa ja neljä varausta. En ole ainakaan nähnyt mitään uutisointia budjetin ylityksistä. Bakteeriliemi luemma aiheuttaa lisäkuluja, kun lentokentän asemassa pitää varautua syövyttäviin kastikkeisiin.

  3. #183

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    105

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    hmikko: Kiitos korjauksesta. Sen siitä saa, kun uskoo nopeaan wikipedia-lukemiseen. Hinta-arvio lienee silti tontilla olettaen että maasto ei ole kauhean vaikeaa, eikä tarvita isoa kasaa tunneleita. Sata milliä kahteen asemaan ja 100-150 milliä rataan.

  4. #184

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Särelä Näytä viesti
    hmikko: Kiitos korjauksesta. Sen siitä saa, kun uskoo nopeaan wikipedia-lukemiseen. Hinta-arvio lienee silti tontilla olettaen että maasto ei ole kauhean vaikeaa, eikä tarvita isoa kasaa tunneleita. Sata milliä kahteen asemaan ja 100-150 milliä rataan.
    Lahden oikorata maksoi aikanaa sellaiset 350 M€. Tosin asemia rakennettiin vain yksi... Mutta eiköhän tuolla sun esittämällä summalla pitäisi päästä Porvooseen asti, jos ei ryhdytä hifistelemään. Yleensä ottaen nuo asemat tapaavat maksaa, mutta tuolla sun hinta-arviolla 100 M€ pitäisi saada kolme maanalaista asemaa Pisara-suunnitelmassa olleiden laskujen perusteella. Lähiliikenteen perusasema yhdellä matkustajien alikululla: kyllä siinä kai liikutaan hintahaarukassa 2 - 10 M€. (tarkentatkaa ihmeessa! Tai korjatkaa...)
    Ville

  5. #185

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Tolppavälin lyhennystähän se kulunvalvonnan muuttaminen tiheämmälle vuorovälille tarkoittaa.
    Kyllä. Mitä ajat takaa?

  6. #186

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Jonkin verran tolppavälin lisäksi vuoroväliä rajoittaa pistemäinen kulunvalvonta, joka ei toimi kovin sujuvasti silloin, jos on tarkoitus ajella säännöllisesti päin "keltaisia", eli odota seis -opastetta. Käytännössä sujuva ajaminen siis tarkoittaa sitä, että aina pää- tai suojastusopastinta ohitettaessa pitäisi olla vähintään kaksi suojaväliä vapaana, muutoin joutuu monin paikoin jarruttelemaan ylimäärästä. Tilanteeseen auttaisi se, että järjestelmä sallisi enemmän kuin kaksi toistopisteen baliisiryhmää per pääopastin.

    Lisäksi koska JKV-veturilaite merkitsee aina pysähdyttäessä seuraavan tolpan punaiseksi (allekirjoittaneelle on tosin jäänyt ainakin osittain epäselväksi, että miksi), on molemmat toistobaliisit yleensä asennettu siten, että liikkeellelähtö laiturista on suhteellisen sujuvaa - eri mittaiset junat huomioonottaen. Tällöin punaista opastinta (tai järjestelmän sellaiseksi luulevaa, riippumatta opastimen todellisesta tilanteesta) lähestyminen on muissa kuin liikkeellelähdöissä vähemmän sujuvaa. Vaikea selittää ilman havainnollistamisvälineitä, mutta lopputulos on se, että täytyy jarruttaa, vaikka siihen ei oikeasti olisi vielä - tai lainkaan tarvetta.

  7. #187
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Lahden oikorata maksoi aikanaan sellaiset 350 M€. Tosin asemia rakennettiin vain yksi...
    Haarajoki vai Mäntsälä?

  8. #188

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Haarajoki vai Mäntsälä?
    No okei, korjauksiahan tässä kerjättiin. Eli Haarajokikin tosiaan tehtiin jo heti alkuun ja se joku kolmas jäi varaukseksi. Mutta toivottavasti pointti tuli selväksi: metrojen ja vastaavien rakentamisen kustannukset ovat omassa luokassaan ja lähiliikenneradan rakentaminen Porvooseen on selvästi halvempaa kuin edes muutaman aseman maanalaiset metron/kaupunkiradan laajennukset. Tunneliratoja ei todellakaan kannata rakentaa jos suinkin on muita vaihtoehtoja tarjolla.
    Ville

  9. #189

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tapanilasta Itään menevän HELIn varauksen päällä ei kyllä Helsingissä ole mitään, sikäli kun oikein hahmotan mistä se menee. Fazerin tehdas on kai vähän tiellä, mutta sekin on Vantaalla.
    Helpostihan tuon Fazerilan kiertää motarin ja tehdasrakennuksen välistä. Pitää vain purkaa pari (omakoti)taloa (Rajakylänpolku tai -tie 60) alta pois, niin hyvin mahtuu. Ja ollaankin sitten samassa käytävässä motarin kanssa. Fazerilan ohituksen jälkeen Valion alue tekee tiukkaa. Tuotantorakennukset ovat melkein kiinni motarissa. Jos pitää rakentaa alitus, niin tunnelirakentaminen tulee varman kalliiksi, koska sieltä löytyy maaperään tihkunutta maitoa, joka ruokkii haitallisia mikrobeja.
    Viimeisin muokkaaja Piirka; 08.10.2011 kello 01:36. Syy: Valion meijeri
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  10. #190
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Minkäköhän hintaista olisi kattaa Porvoonväylä Valion kohdalta ja rakentaa rata katoksen päälle?

  11. #191
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    HELI-rata ja metron jatko eivät ole päällekäisiä tai toisiaan poissulkevia raidereittejä.

  12. #192
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Renne Näytä viesti
    HELI-rata ja metron jatko eivät ole päällekäisiä tai toisiaan poissulkevia raidereittejä.
    Ei tietenkään. Rakennetaan nyt vaan se HELI ensin. Sehän ei mitenkään estä metron jatkamista sitten kun sen aika on.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #193

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Renne Näytä viesti
    HELI-rata ja metron jatko eivät ole päällekäisiä tai toisiaan poissulkevia raidereittejä.
    Mikäköhän sinusta olisi päällekkäinen raidereitti?

  14. #194

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mikäköhän sinusta olisi päällekkäinen raidereitti?
    19 yli lähtevät A- ja R- junat Helsingin ja Pasilan välillä? Ai, mutta eihän ne olekaan, koska kalusto on erilaista. Ja ihan eri paikoistakin lähtevät.

  15. #195
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Heh. Siinä missä Vuosaaren ja Mellunmäen metrolinjat eivät ole päällekäisiä, ei ole myöskään, eri lähijunalinjojen yhteiset osuudet. Esim. G lakkautettiin, mutta ei sekään päällekäinen ollut.

    HELI-rata on tärkeä hanke ja sen toteuttamista tulisikin aikaistaa, tottakai itäisen ranta- ja kaupunkiradan kaavoituksen yhteydessä. Metroa ei ole mielekästä jatkaa juuri kaavailtua pidemmälle, vaan Sipoon sekä Porvoon ja siitä itäänpäin joukkoliikenteen rungoksi yhdessä itäisen rantaradan kanssa siis tämä HELI-projekti.

    Ennen HELIä on kuitenkin tarkoituksenmukaista kaavoittaa seudun rakennetta Lahden oikoradan varteen, sekä ELSA-radan varteen Lohjalle ja Espooseen.

    ELSA ja HELI on oltava valmiinpuoleisia ennen Pasila-Lentoasema-Kerava suurnopeusrataa, eli kaikkien tuntema lentorataa, sillä ELSA, päärata, Lahden oikorata ja HELI kaikki yhdistyvät myös lentorataan. ELSA ja HELI ovat siis kaksireittisiä Helsinkiin ja Helsingistä poispäin; Kaupunkiratojen reitit, sekä kaukoliikenteen reitit Lentoaseman/Keravan kautta kaartaen suuntiinsa, jotka siis varsinaista ELSAa ja HELIä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Kaupunkipyörät tulevat taas
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 15:00
  2. Ja taas yöjunista
    kirjoittanut M62 foorumissa Junat
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 27.06.2006, 21:13
  3. Nurme Heli o kaikkest parempi ExpressBussikuski
    kirjoittanut moxu foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.04.2006, 18:13
  4. ELSA, HELI ja suurvaltapolitiikka
    kirjoittanut MU foorumissa Junat
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 25.10.2005, 00:04
  5. Ajankohtainen Kakkonen tänään 16.08.2005
    kirjoittanut SD202 foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 17.08.2005, 12:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •