HELI-rata taas ajankohtainen?

Soininvaaran blogissa http://www.soininvaara.fi/2011/10/11/heli-radan-linjaus/ on kirjoitus nyt HELIstäkin. Oden ajatus siitä, että joskus tulevaisuudessa tehtävä nopea rata Pietariin ja taajamajunarata Tapanilasta Östikan kautta Porvooseen olisivatkin kaksi ihan erillistä, myös maantieteellisesti, hanketta, on minusta näin äkkiseltään kannatettava.
 
Oden ajatus:

Ode sanoi:
Voi sen metronkin jatkaa Porvooseen harvalla asemavälillä. Metro voi ottaa myös virran ylhäältä, jos on tarvis. --- Ihan vähällä en luovu myöskään ajatuksesta, että metroja voisi olla nopeita ja hitaita kuten on lähijuniakin. Automaattimetron voisi ohjelmoida niin, että ohitus tapahtuu aseman kohdalla.
Että se niistä Östikan ratikkavisioista... ;)
 
Joo, toki Oden ajatuksissa on paljon huttuakin. Toivottavasti joku jaksaa selittää hänelle metrojärjestelmän rajallisuudet ja toivottavasti hän myös muistaa ne jatkossa. Poliitikoilla on vähän sellainen tapa että ne unohtavat asiat nopeasti ja jo kertaalleen mahdottomaksi todetut asiat nousevat sitten yhä uudelleen esiin.

Östikan visioista puuttuu toistaiseksi kokonaan se ilmeisesti kaikkein järkevin eli taajamajunarata HELI, jolla olisi itse Östersundomin lisäksi ehkä toinenkin asema Kauko-idässä. Sopii toivoa, että Ode saa KSV: n vielä tällaisenkin tekemään.
 
Ei metroa Porvooseen kannata vetää, tarkoituksenmukaisempi yhteys on HELI-radalta. Olisko sitten metrosta Östersundomin tienoilla vaihto HELIin, ei ainakaan nykyisissä piirrustuksissa metro mene siellä päinkään mihin HELI/Porvoon kaupunkirata tulisi.
 
Ei metroa Porvooseen kannata vetää, tarkoituksenmukaisempi yhteys on HELI-radalta. Olisko sitten metrosta Östersundomin tienoilla vaihto HELIin, ei ainakaan nykyisissä piirrustuksissa metro mene siellä päinkään mihin HELI/Porvoon kaupunkirata tulisi.
Jos metro vedettäisiin Porvooseen saakka, niin Helsinkihän olisi esim. Lontooseen tai Souliin verrattavissa oleva metropoli, jossa metrolinjan päästä päähän matkustaminen mitattaisiin tunneissa eikä minuuteissa. :D

Vakavasti puhuen: rautatie olisi rakenteellisesti järkevämpi ratkaisu, kun Porvooseen mentäessä saisi paikallisjunan jopa nykyisestä huippunopeudesta (160 km/h) ajallista kilpailuetua maantieliikenteeseen nähden. 80-100 km/h suriseva metro olisi hieman hassu kulkuväline - ellei tuota noin 50:n kilometrin matkaa Helsingistä Porvooseen saada koko matkaltaan tiiviiksi, nauhamaiseksi asutukseksi. Jolloin siis pysähdyksiäkin olisi tiuhaan tahtiin.
 
Nostetaan tätä aihetta hieman uudesta näkökulmasta eli raideliikenteen toimintavarmuuden näkökulmasta.

Ruotsissa on tänään VAK-onnettomuus pysäyttänyt junaliikenteen Hallsbergissä:

http://yle.fi/uutiset/rikkidioksidi...hallsbergissa_ruotsissa/7328603?ref=leiki-uup

Ruotsissa kaikki Hallsbergin aseman läpi kulkeva junaliikenne on pysäytetty kemikaalionnettomuuden takia, kertoo sanomalehti Aftonbladet. Yksi asemalle pysäköity tavarajunan vaunu vuotaa rikkidioksidia raiteille.

Paikallisen pelastuspäällikön mukaan kyseessä on melko pieni vuoto. Palomiehet paikkaavat vuotoa. Paikkaustöiden kestosta ei ole vielä arviota.

Kuusi junaa seisoo raiteilla onnettomuuden takia. Viranomaiset eivät ole kertoneet, milloin junaliikenne palaa normaaliksi.

Hallsberg on suuri rautatiekeskus Ruotsissa. Se sijaitsee noin parisataa kilometriä länteen Tukholmasta.

Rikkidioksidi on syövyttävä ja myrkyllinen aine.

Kouvolassa tavarajuna törmäsi helmikuussa kaasupulloihin:

http://www.kouvolansanomat.fi/Onlin...äsi+kaasupulloihin+Kouvolassa/2014216953845/4

Tavarajuna törmäsi kaasupulloihin Kouvolassa

18.2.2014 17:29 | Päivitetty: 18.2.2014 17:43
Kouvolan ratapihalla tapahtui tiistaina kello 16.20 onnettomuus, jossa tavarajuna törmäsi ratapihalla olleeseen happipullopatteriin.

Tämänhetkisten tietojen mukaan kukaan ei ole loukkaantunut eikä alueella ole vaaraa räjähdyksestä.

Pelastuslaitos tekee voitavansa estääkseen vaurioituneita happipulloja aiheuttamasta vaaraa ja vahinkoa.

Liikenne Kouvolasta itään keskeytettiin onnettomuuden vuoksi vajaan tunnin ajaksi. Enimmillään junat pääsivät matkaan puolisen tuntia aikataulustaan myöhässä. Tällä hetkellä henkilöliikenne kulkee normaalisti.

Tähän kun lisätään mm. Vihtavuoren räjähdysvaara viime vuonna sekä Jyväskylän ja Helsingin ratapihaonnettomuudet, niin on selvää, että suuronnettomuuksien riski on aina läsnä raide- ja VAK-toiminnassa. Suuronnettomuus, sen uhka tai muu merkittävä häiriö esimerkiksi Kouvolan ratapihalla lamaannuttaa junaliikenteen Savon ja Karjalan suunnilla lähes täysin.

Tästä näkökulmasta HELI-linjaus Kouvolan kautta tarkoittaisi kaikkien munien laittamista samaan koriin. HELI-rata Kotka-Luumäki-linjauksella sekä HELMI-rata poistasivat merkittävästi toimintavarmuuteen liittyviä riskejä, koska vaihtoehtoisia reittejä olisi käytettävissä. Myös pääradan häiriötilanteissa HELMI-radan kautta olisi mahdollista saada Jyväskylään ja Ouluun asti vaihtoehtoiset reitit.

Kuinka suuret kyseisenlaiset riskit ovat raideliikenteen toimintavarmuudelle ja ovatko ne niin suuret, että ne pitäisi ottaa huomioon rataverkon ja investointien suunnittelussa?
 
Ajankohtaisuudesta en tiedä, mutta onko kellään tietoa/linkkiä miten ratavaraus kulkee Kotkan kohdalla. Kiertääkö varaus Kotkan ylempää "metsäratana", vai meneekö linjaus kyminlinnan kohdalta? Kartasta katsottuna aika ahdasta tuolla moottoritielläkin jo on Kotkan läpi mentäessä.

Sitten tuosta itälinjauksesta muuten. Siitähän on ollut välillä näitä lentokenttälinjauksia, että kaikki radat laitettaisiin tulevaisuudessa kulkemaan lentokentän ali. Itsekin ajattelin aluksi että varmaan järkevää. Nyt kuitenkin kehäradan piakkoin valmistuttua, olen tullut siihen tulokseen, että lähijunat ovat jo varsin riittävä ratkaisu. Olettaen tietysti että "Dixistä" tulee mahdollisimman helppo ja selkeä sekä esteetön vaihtopaikka lentokentälle, ikään kuin vertikaalihissi. Siten, että kun olet Dixissä, olet jo käytännössä lentokentällä. Sillä lentokentälläkin on pitkiä välimatkoja yms, eikä Dixin välimatka ole teoreettis-ajallisesti sen kummallisempi kuin Kotimaan terminaalista Ulkomaan terminaaliin.

Eli mielestäni kaukojunien lentokenttälinjaukset voisi unohtaa. Heli-rata olisi tältä kantilta katsottuna järkevin linjata kohti Porvoota esim oikoradalta, heti pääradalta erkaannuttaessa, Ristinummen kohdilta, Lahden moottoritien ali/yli kohti Porvoota. Siinähän on kohtuullisen harva-asutuksinen maastokäytäväkin valmiina.
 
Ajankohtaisuudesta en tiedä, mutta onko kellään tietoa/linkkiä miten ratavaraus kulkee Kotkan kohdalla. Kiertääkö varaus Kotkan ylempää "metsäratana", vai meneekö linjaus kyminlinnan kohdalta? Kartasta katsottuna aika ahdasta tuolla moottoritielläkin jo on Kotkan läpi mentäessä.
Kymenlaakson maakuntakaavassa HELI-rata liittyisi olemassaolevaan Kotka–Kouvola-rataan Kymin aseman eteläpuolella, välittömästi Kymijoen sillan eteläpuolelta. Rata jatkuisi Juurikorvessa kolmioraiteen muodostaen JuHa-rataa pitkin, ja välittömästi Suurvuoren tunnelin itäpuolella erkanisi Haminan satamaradasta koilliseen kohti Pietaria.
 
Sillä lentokentälläkin on pitkiä välimatkoja yms, eikä Dixin välimatka ole teoreettis-ajallisesti sen kummallisempi kuin Kotimaan terminaalista Ulkomaan terminaaliin.
Helsinki-Vantaalla ainakaan ei ole tuollaisia terminaaleja...
 
Helsinki-Vantaalla ainakaan ei ole tuollaisia terminaaleja...

Terminaali 1:n portilta 11 on terminaali 2:n portille 38 on matkaa noin 1,1 km. Vaikka tosi harvinaista on, että tulee noin pitkä vaihtomatka. Kuitenkin 500-800 metrin vaihtomatkat ovat varsin yleisiä vaihdettaessa ei-Schengen lennoille.
 
Tarkoitin tietystikin myös sitä, että lentokentällä tuhrautuu hyvin äkkiä se 10min harhailuun ja etsimiseen, tai vaikka wc-käyntiin. Pointti oli siis se, että 10min matka dixistä ei ole järin pitkä.
 
Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

Harmi kun Puolustusvoimat pelkää HELI-rataa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös