Sivu 15 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 51112131415
Näytetään tulokset 211-218/218

Viestiketju: HELI-rata taas ajankohtainen?

  1. #211
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Harmi kun Puolustusvoimat pelkää HELI-rataa.
    Mistäpäs moinen?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.04.2015 kello 12:50. Syy: ylimääräinen kysymysmerkki pois

  2. #212
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Heli- rata on itä-länsi-suuntainen rata jollaista ei ole rakennettu itärannikolle, vaan kaikki itärannikon radat ovat etelä-pohjoinen-suuntaisia.

    Tämä siksi, koska puolustusvoimissa on pelätty että vihollinen voisi radan haltuun saadessa edetä helposti kyseisen länsi-etelä suunnan mukaan - joka johtaa suoraan pääkaupunkiimme.

    Nämä ns. "opit" ovat jo sata vuotta vanhoja. Rantarata on osittain perustettu Turun ja Helsingin huoltovarmuuden osavarmistamiseksi.

    Oikorata, jota ei alunperin ihan Lahteen ajateltu, rakennettiin lopulta vain Lahden leveydelle.

    Itselleni ei ole selvää mitä puolustusvoimissa ajatellaan HELI (tms) -radasta näinä päivinä, mutta Neuvostoliiton aikaan sitä pelättiin.

  3. #213
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Harmi kun Puolustusvoimat pelkää HELI-rataa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Itselleni ei ole selvää mitä puolustusvoimissa ajatellaan HELI (tms) -radasta näinä päivinä...
    Että tällainen keskustelukulttuuri.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #214
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    No kyllä sitä edelleen pelätään, mutta onko vastustaminen niin suurta kuin aiemmin, en osaa sanoa.

  5. #215

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Tervetuloa 2000-luvulle!

    HELI-rata on nykyään linjattu kulkevaksi Lentoradan kautta, ei Tapanilasta itään. Näin, koska joku selvitti ja oli sitä mieltä, että Lentoradan kautta on parempi. Itse luin aikanaan selvityksen ja olin sitä mieltä, että perusteet ovat lähinnä keksittyjä niin kuin ne näissä selvityksissä usein tuppaavat olemaan ja kyse on arvovalinnoista. Siitä, painotetaanko paikallisia ja seudullisia hyötyjä (pk-seudun lähiliikenne, yhteydet Porvoosta Helsinkiin) vai valtakunnallisia hyötyjä (Pietarista ja Itä-Suomesta lentoasemalle). Selvityksessä painotettiin jälkimmäisiä, vaikka kaikki tietävät mikä ero on kauko- ja lähiliikenteen matkustajapotentiaaleissa.

    edit: Tuosta voi myös vetää johtopäätöksiä tämän hetken trendeistä, selvitys ei ole kuin muutaman vuoden vanha, ja saadaanko näillä trendeillä esimerkiksi Tallsinki-tunneli selvitettyä kannattavaksi. Ei saada, kun ei ymmärrtä, että tehokkuus ja talouskasvu revitään päivittäisistä matkoista ei jostain kerran vuodessa tehtävästä kaukoliikennematkasta. Lentokoneellakin pääsee Berliiniin, miksi sinne pitäisi rakentaa junarata?

  6. #216

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    No kyllä sitä edelleen pelätään, mutta onko vastustaminen niin suurta kuin aiemmin, en osaa sanoa.
    HELI-ja ELSA ratoja "pelättiin" lähinnä kylmän sodan aikana joissakin oikeistopiireissä kuten Perustuslaillisessa Kansanpuolueessa. He hakivat vahvistusta asialleen Ruotsista jossa kirjoitetiin lehdissä Suomen oudoista liikenneinfra-hankkeista joiden ajateltiin palvelevan Puna-armeijan etenemistä Suomen läpi Ruotsin vastaiselle rajalle. Näihin kuuluivat mm Lapin leveät ja suorat maantiet, bensa-asemien suuret korjaamohallit ja jopa Perniön viljasiiloja joita on epäilty ohjustukikohdaksi. Kun HELI ja ELSA-ratahankkeet esiteltiin Ruotsin Puolustusvoimille niin saatiin lisää vettä myllyyn. Perustuslailliset olivat ylipänsä raideliikennevastaisia ja kannattivat yksityisautoilua. Myöhemmin on puolueen pitkäaikainen puheenjohtaja Georg C Ehrnroth muistelmissaan katunut puolueensa kiihkeää Helsingin metron vastustamista.

    Suomen Puolustusvoimilla ei liene ollut kantaa HELI- ja ELSA -ratoihin. Se ettei niitä alettu rakentaa johtui rahapulasta ylipäänsä ja ELSA:n sijaan Rantarata perusparannettiin ja sähköistettiiin ja itäradan linjaukseksi vahvistui kustannussyistä Keravan-Lahden oikorata.

    t. Rainer

  7. #217

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    285

    oletus HELI-rata taas ajankohtainen?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Harmi kun Puolustusvoimat pelkää HELI-rataa.
    Eipähän näihin Sebastinin trollauksiin yleensä kannata lähteä mukaan, mutta kun ylempänä on kirjoitettu kaikenlaista puppua, niin jokunen asiallisempikin kommentti tekee kyllä mieli kirjoittaa:

    Nimittäin Pietarin radan linjaamiselle Salpausselälle sisämaahan noin sata kilometriä Suomenlahden rannikosta on kyllä alunperin ollut vahvat puolustuspoliittiset syyt, mutta itäradan rantalinjausta kammonneet ”pelkurit” eivät todellakaan kuuluneet itsenäisen Suomen puolustusvoimiin vaan he olivat 1800-luvun Venäjän tsaarinarmeijan upseereita.

    Ja sikäli nuo 1800-luvun loppupuolen sotilashenkilöt olivatkin aivan oikeassa, että silloisella sotatekniikalla Pietarin radan rannikkolinjaus olisi ollut esim. Britannian tai Saksan meri- ja maavoimien vuoksi huomattava turvallisuuspoliittinen uhka Venäjälle nimenomaan Karjalan Kannaksen ja Pietarin suuntaan, koska tuohon aikaan laivasto, rautatiet ja tykistö olivat merkittävimpiä tekijöitä suurissa sotilasoperaatioissa (sillä esim. vielä Suomen vapaussodankin aikoina 1918 oli rautatie keskeisin suurten sotajoukkojen siirtoväline).

    Kuitenkin jo toisen maailmansodan alkuun mennessä oli sotateknologia kehittynyt siten, että esim. ilmavoimien tukema panssarivaunujen ja motorisoitujen jalkaväkiyksiköiden nopea toiminta mahdollisti mm. saksalaisten Blitzkrieg-menestyksen kaltaiset saavutukset, jolloin maantieyhteydet ja muut etenemiskelpoiset tasankoreitit olivat jo usein strategisesti rautateitä merkittävämpiä.

    Ja jos ottaa huomioon kaiken myöhempien vuosikymmenien kehityksen ilmasodankäynnin hävittäjä-, täsmäpommitus-, helikopteri- tai ohjusteknologiassa, niin esim. taistelukoneesta tai sukellusveneestä ammuttavalle risteilyohjukselle ei enää ole kovin suurta eroa siinä, sijaitseeko tuhoamiskohteena oleva rautatie kymmenen vai sadan kilometrin päässä rannikolta.

    Sitä paitsi se Salpausselälläkin kulkeva rautatielinjaus oli tietyissä vaiheissa 1940-50 –luvuilla aivan riittävän suuri turvallisuusriski itsenäiselle Suomelle, koska Neuvostoliitolla oli rautateillä vapaa kauttakulkuoikeus Hangon ja Porkkalaan sotilastukikohtiin (eli kun esim. puna-armeijan sotilaita ja aseita täynnä olevat junat seisoivat mm. Kouvolan, Lahden, Riihimäen tai Pasilan asemilla eikä Suomella ollut näihin mitään valvontaoikeutta, niin kansainvälispoliittisessa keskustelussa kyllä hieman spekuloitiin, oliko Suomi miehittämätön maa vai ei...).

    Eli sotilaspoliittiset kriteerit eivät siis nykymaailmassa ole kovin keskeisiä HELI-radan rakentamiselle, mutta miksi ylipäätänsä pitäisi turhaan rakentaa toinen rinnakkainen rata Helsingistä itään, koska myös rakennusteknisesti Salpausselän harjuseutujen maapohjat ovat ilmeisesti olleet paljon parempi paikka ratalinjaukselle kuin Suomenlahden rannikkoseutujen vesijättöiset savipellot (nimittäin eikö esim. rantaradalla Turun suunnassa savimaan painuminen ole jatkuvasti toistuva ongelma?).

  8. #218

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: HELI-rata taas ajankohtainen?

    Edelliseen esitykseen voi vielä lisätä, että sotien välisenä aikana ja varmaan vielä jokunen vuosikymmen toisen maailmansodan jälkeen puolustusvoimissa oltiin huolestuneita tärkeiden teollisuuslaitosten sijoittumisesta liian lähelle itärajaa. Kun tuolloin hyvin ymmärrettiin, millainen voima rautateillä on teollisuuden kehittymiseen, niin voi olla, että investointeihin rautateihin Kaakkois-Suomessa suhtauduttiin varauksella. Sen sijaan edullisina sijainteina teollisuudelle ajateltiin länsirannikkoa ja Keski-Suomea, mistä oli hyvät rautatieyhteydet länsirannikon satamiin. Taustalla oli sota-aikana aivan oikeaksi havaittu arvio, että kriisiaikoina meriliikenne joutuisi kulkemaan pitkälti Pohjanlahden satamista Ruotsiin ja Ruotsin aluevesien kautta kauemmaksi.
    Ville

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Kaupunkipyörät tulevat taas
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 15:00
  2. Ja taas yöjunista
    kirjoittanut M62 foorumissa Junat
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 27.06.2006, 21:13
  3. Nurme Heli o kaikkest parempi ExpressBussikuski
    kirjoittanut moxu foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.04.2006, 18:13
  4. ELSA, HELI ja suurvaltapolitiikka
    kirjoittanut MU foorumissa Junat
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 25.10.2005, 00:04
  5. Ajankohtainen Kakkonen tänään 16.08.2005
    kirjoittanut SD202 foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 17.08.2005, 12:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •