- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Kotkan keskustan hankalan "umpikujasijainnin" takia kaukojunat eivät kävisi siellä, vaan pysähtyisivät ehkä jossain nykyisen Kymin aseman paikkeilla, josta jatkaisivat joko Lappeenranta - Joensuu -suunnalle tai Kouvolaan.
Oletetaan, että HELI-radalla olisi junia kahta tyyppiä. Toiset junat kulkisivat Helsingistä Pietariin ja toiset Helsingistä Karjalan suuntaan. Molemmissa saisi tehdä Suomen sisäisiä matkoja. Junat ohittaisivat Kotkan, mutta pysähtyisivät esimerkiksi juuri tuolla Kymin asemalla. Junat olisi tahdistettu siten, että pari minuuttia Pendolinon jälkeen kulkisi Kouvolasta lähtöisin oleva paikallisjuna, joka kuljettaisi junanvaihtajat Kotkan keskustaan. Jos kysyntää riittää, voitaisiin vastaavasti pari minuuttia sen jälkeen ajaa paikallisjuna myös Kouvolan suuntaan, jolloin vaihtoyhteydet pelaisivat molempiin suuntiin.
Mikäpä estää, etteikö Kotkasta voitaisi ajaa Sm4-tyylisellä kalustolla muutamia suoria työmatkavuoroja Kotkan keskustasta Helsinkiin. Nämä junat pysähtelisivät tiheästi matkan varrella (Pyhtää, Loviisa, Porvoon lähiö 1, Porvoon tunneliasema, Porvoon lähiö 2, Kilpilahti) ja korvaisivat Kotkan pikavuorobusseja. Kilpilahden otin mukaan Söderkullan sijaan siksi, että Söderkullaan voidaan jatkaa metroa, joten junan olisi hyvä kulkea vähän eri reitiä.
Jos itämetro korvataan pikaratikalla, joka kulkee maankäytössä keskeisemmin, voidaan HELI-rata asettaa itämetron maastokäytävään ja raiteetkin ovat sopivan levyiset jo valmiiksi. Itäkeskukseen saataisiin näin Itä-Helsinkiä palveleva pysähdys. HELI-rata vietäisiin kantakaupungin ali tunnelissa ja tunneli jatkuisi Tallinnaan.