Mikko Laaksonen sanoi:Helsingin seudun pääväylät ovat juuri nyt tukkeutumassa totaalisesti; ja nyt automäärät ovat niin suuria, että mikään tierakentaminen ei tule enää liikenneongelmia ratkaisemaan.
Totaalisesti tukkeutuminen on liioittelua, mutta on totta että pääkaupunkiseudun liikenne on niin suurta, että ruuhkia ei voida käytännössä enää ratkaista pelkästään tierakentamisella. Tämän on myöntänyt mm. Uudenmaan tiepiirin tiejohtaja.
Teiden ruuhkat eivät kuitenkaan ole vielä mitenkään valtavia ja asukkaille tehtyjen kyselyiden mukaan matkustajia pitäisi siirtää joukkoliikenteen käyttäjiksi laskemalla lippujen hintoja. Tiedämme toki, mitä tämä tarkoittaa: asukkaat olettavat, että joku muu siirtyisi käyttämään joukkoliikennettä, mutta he voisivat itse jatkaa yksityisautoilua kuten ennenkin. Kausilippujen hinnat ovat kuitenkin jo nyt aivan mitättömät yksityisautoilun kustannuksiin, joten hintojen alennuksella ei saataisi aikaan kuin pientä siirtymää joukkoliikenteeseen.
Suomalaiset autoilijat ovat vielä tottuneet siihen, että he ovat "kuninkaita" liikenteessä ja esim. ylinopeus, bussikaistalla ajaminen tai keltaisia päin ajaminen on monien autoilijoiden mielestä moraalisesti hyväksyttävää (ja jopa pakollista, jos edessä oleva autoilija noudattaa lakia on hän "tien tuke"). Bussikaistat, liikennevalot, hidastetöyssyt ja kameravalvonta nähdään autoilijoiden kiusaamisena, ei turvallisuutta tai liikenteen sujuvuutta parantavana ratkaisuna. Kuten täällä on aiemmin kirjoitettu, on poliittisista päättäjistä puoluekantaan katsomatta myös pääkaupunkiseudulla valtaosa "autopuolueen" edustajia eli he ajavat yksityisautoilun etuja, eivät joukkoliikenteen. Niinpä "autoilijoiden kiusaamista" tarkoittavat päätökset on vaikeita viedä läpi. Esimerkiksi nopeusrajoituksen laskemiset Helsingissä jouduttiin vetämään osaksi takaisin. Liikennevalopuolella taas ratikoiden liikennevaloetuisuuksia on heikennetty Helmiin siirryttäessä, jotta henkilöautoille jää enemmän vihreää liikennevaloihin.
Koska kaikkialla muualla Suomessa ruuhkat ovat ratkaistavissa tierakentamisella, ei valtiovallalla ole kovin suurta mielenkiintoa tehdä joukkoliikenteen priorisointia helpottavia lakeja (esim. joukkoliikennekaistojen kameravalvonnan kunnallistaminen tai suojatievalojen poistaminen ratikoilta). Helsingillä ei myöskään ole Suomessa mitään kaupunkia, mistä voitaisiin ottaa mallia joukkoliikenteen hoidosta vielä ruuhkaisemmassa ympäristössä.
Tämän takia en usko, että pääkaupunkiseudulla ollaan valmiita kovin massiiviseen joukkoliikenteen priorisointiin henkilöautojen kustannuksella (esim. 100% liikennevaloetuudet tai joukkoliikennekaistojen merkittävä lisääminen). Joukkoliikenteen priorisointiin tunnutaan olevan valmiita pääkaupunkiseudulla vain paikoissa, missä henkilöautoliikenne ei vielä ruuhkauta katuja. Kun henkilöautoliikenne alkaa ruuhkautua, aletaan jopa poistamaan joukkoliikenteen etuisuuksia, kuten esim. liikennevaloissa on tehty mm. Mannerheimintiellä.