Näytä äänestyksen tulokset: Mikä olisi paras joukkoliikenneväline Laajasalo - Keskusta -välille

Äänestäjiä
103. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Raitiotie Siltavaihtoehto

    81 78,64%
  • Raitiotie Tunnelivaihtoehto

    4 3,88%
  • Metro Siltavaihtoehto

    2 1,94%
  • Metro Tunnelivaihtoehto

    3 2,91%
  • Bussi

    4 3,88%
  • Lautta

    2 1,94%
  • Köysirata

    7 6,80%
  • Jokin muu mikä ?

    0 0%
Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/71

Viestiketju: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

  1. #1
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Mikä olisi paras joukkoliikenneväline Laajasalo - Keskusta -välille
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.05.2007 kello 08:18. Syy: yhdys sanat

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Tässä saisi olla tämä uusi HS:n tänään esittelemä "kevytmetro" vielä yhtenä vaihtoehtona mukana. Vaikka oikeastaan se sisältyy jo tuohon köysirataan, onpahan vain maan alla kulkeva köysirata.

    Siis miten niin? No siten niin, että molemmissa, sekä köysiradassa että minimetrossa, on se vakava puute, että suurin osa matkoista edellyttää vaihtamista molemmissa päissä. Ensin bussilla Laajasalon-asemalle ja sitten keskustassa ratikalla tai jollain muulla välineellä perille. Keskustan asemista sekä Espa että Kamppi ovat syrjässä siltä alueelta, jonne pääosa matkoista suuntautuu (Kolmen sepän ja rautatieaseman välinen alue, ks. Laajasalon joukkoliikenneselvitys).

  3. #3
    jhaarni avatar
    Liittynyt
    27.10.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tässä saisi olla tämä uusi HS:n tänään esittelemä "kevytmetro" vielä yhtenä vaihtoehtona mukana. Vaikka oikeastaan se sisältyy jo tuohon köysirataan, onpahan vain maan alla kulkeva köysirata.

    Siis miten niin? No siten niin, että molemmissa, sekä köysiradassa että minimetrossa, on se vakava puute, että suurin osa matkoista edellyttää vaihtamista molemmissa päissä. Ensin bussilla Laajasalon-asemalle ja sitten keskustassa ratikalla tai jollain muulla välineellä perille. Keskustan asemista sekä Espa että Kamppi ovat syrjässä siltä alueelta, jonne pääosa matkoista suuntautuu (Kolmen sepän ja rautatieaseman välinen alue, ks. Laajasalon joukkoliikenneselvitys).
    Joo tämä oli hyvä esitys. Tehdään halpametro liian harvoilla asemilla niin että se on jo ihan kelvoton liikenneväline. Sitten se onkin enää noin kaksi tai kaksi ja puoli kertaa kalliimpi kuin hyvin palveleva raitiotieratkaisu. Melkein nauratti lehteä lukiessa. Ja melkein itketti.

    - Janne
    Raiteilla kohti parempaa maailmaa
    http://jannehaarni.wordpress.com/liikenne/

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Köysiradan esiselvitys on ensi viikolla HSL:n hallituksessa: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl.../2011267-9.HTM

  5. #5

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Nyt on kyllä pakko todeta, että todellakin tuntuu siltä, että yrittävät tehdä kaikkensa, jotta kaupunkiseudulle ei vahingossakaan kehitettäisi toimivaa ratikkajärjestelmää.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    En nyt millään malta olla linkkaamatta tätä kymmenen päivän takaista viestiäni: http://jlf.fi/f20/1275-laajasalon-ra...tml#post104647

    Way to go!
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Pari sanaa niistä kustannuksista.

    Köysiradan vertailukustannuksiin tulisi laskea:
    - Bussiväylät (tai teoriassa varmaan ratikkaväylät) Laajasalossa ja niihin liittyvät kadunrakennuskustannukset. Se että tämä ei ole HSL:n rahaa ei paljon veronmaksajaa lohduta.
    - Sen bussiliikenteen (ml. Kruununhaka) liikennöintikustannukset jotka ratikka korvaisi
    - Listalla puhutaan säästöissä ratikkavarikossa ja liikennöintikustannuksissa. Ei näitä voi laskea kahteen kertaan kun varikkokustannukset on liikennöintikustannuksia. Lisäksi varikon hinnasta ei ole mitään tietoa, riippuu täysin ratkaisuista.
    - Menetetyt lipputulot
    - Mahdolliset lisäinvestoinnit katuverkkoon.
    - Vaikutus kaupungin eli veronmaksajien omistaman maan arvoon Laajasalossa.
    - Kustannusmarginaali joka ottaa huomioon että vastaavia hankkeita on tehty todella vähän. Lontoon

    Ja se pitäisi myös sanoa ääneen että ne halvat liikennöintikustannukset tulee siitä että koreissa ei ole lainkaan henkilökuntaa. Mitä sitten kun joku rupeaa riehumaan niissä tai syttyy tulipalo?


    En myöskään heti ymmärrä miten maisemallisesti 80 metrin tornit ja köydet niiden välillä on vähemmän ongelmallinen kuin silta.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Pari sanaa niistä kustannuksista.
    Köysiradan vertailukustannuksiin tulisi laskea:...
    No tuohan oli enimmäkseen yhden firman myyntiesite. Lähes joka kohdassa viitattiin myyjän antamiin tietoihin.

    Ei nyt ole aikaa vastaavaan kommentointiin kuin johdinautoselvityksestä, mutta puuttuihan niistä kustannusarvioista myös gondolien lämmitys/ilmastointi sekä kaikki turvajärjestelyjen kulut.

    Ylläpitokustannuksia väitän rankasti aliarvioiduiksi. Jos gondoli on kunnollinen jatkuvasti käytössä oleva joukkoliikenneväline, siinä on oltava samat varusteet kuin on busseissa ja ratikoissa, ja niiden ylläpidossa on vähintään sama työ ja kustannukset kuin busseissa ja ratikoissa. Mutta kun se gondoli roikkuu 90 metrissä, sen varusteiden luotettavuudelta vaaditaan aivan toinen taso kuin maanpinnalla kulkevalla laitteella. Se tarkoittaa suomeksi paljon enemmän työtä, työtunteja ja euroja kuin bussi- ja ratikkahuollossa.

    Matkustajaennusteisiin en luota ollenkaan. Asetetut nousuvastukset tarkoittavat, että ihmiset valitsevat paljon mieluumin gondolin kuin bussin tai edes junan. Millä perusteella? Rohkenen väittää, että kaksinumeroinen prosenttiluku laajasalolaisista sanoo, ettei astu killuttimeen ikänänsä.

    Ja kokonaishinta. Eihän tämä edes ole ratikkaa halvempi. Ratikka syntyy 130 miljoonalla, kun jätetään näyttävän silta-arkkitehtuurin hinta pois. Jos pylväät ja vaijerit halutaan stailata, arvaan, että siinä tulee ihan sama lisähinta kuin sillan muotoilussakin.

    Vaikka en ihan oikeasti olisi uskonut joutuvani tällaista lukemaan, niin onhan se tietenkin hyvä että selvitetään. Vaikka tärkeämpääkin rahankäyttöä ihan oikeasti olisi HSL:ssä. Mutta sama loppukommentti kuin trollipaperista: virheet pitää korjata ennen kuin paperi pannaan arkistoon.

    Mikähän on sitten seuraava konsti, jolla yritetään haitata sitä liikennemuotoa, joka on jo ihan oikeasti yleistynyt maailmassa joukkoliikennekäytössä? (Sen virheiden korjaamisen voikin aloitta tämän paperin tiivistelmän ensimmäisestä lauseesta.)

    Antero

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Ja se pitäisi myös sanoa ääneen että ne halvat liikennöintikustannukset tulee siitä että koreissa ei ole lainkaan henkilökuntaa. Mitä sitten kun joku rupeaa riehumaan niissä tai syttyy tulipalo?

    En myöskään heti ymmärrä miten maisemallisesti 80 metrin tornit ja köydet niiden välillä on vähemmän ongelmallinen kuin silta.
    Sanos muuta.

    Huomasitte varmaan tämän aamuisen hesarin artikkelin. http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...asuunnitelman/

    t. Rainer

  10. #10

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2159

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta kun se gondoli roikkuu 90 metrissä, sen varusteiden luotettavuudelta vaaditaan aivan toinen taso kuin maanpinnalla kulkevalla laitteella. Se tarkoittaa suomeksi paljon enemmän työtä, työtunteja ja euroja kuin bussi- ja ratikkahuollossa.
    Saisko tälle väitteelle jotain perusteita? Ratikan massa on sellainen, että kyllä vaununkin luotettavuus kulkuneuvona kaupunkiliikenteessä on aika vakava asia.

    Sinänsä saatan kyllä helposti uskoa, että köysiradan kustannukset on tuossa selvityksessä aliarvioitu ja hyödyt yliarvioitu. Omassa perhe- ja tuttavapiirissä on aika monta, joille ei tulisi mieleenkään mennä köysiradalle, joka kulkee yli kilometrin matkan korkealla meren yllä. Toisaalla verkkokeskusteluissa myös epäiltiin, että rataa ei pystytä liikennöimään jatkuvasti Kruunuvuorenselän tuuliolosuhteissa. Ilmeisesti ongelmia tulee korkeanpaikankammoisten lisäksi herkkävatsaisille.

  11. #11

    Liittynyt
    24.08.2010
    Viestejä
    78

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Yhteenvetona:
    1. matka Rautatientorille on vaihdollinen, hitaampi ja sisältää keskimäärin 14 minuuttia kävelyä
    2. nousujen määrät on ratikkavaihtoehdossa arvioitu 50 % korkeammaksi kuin köysiradalle
    3. kustannuksissa ei ole kaikkia kuluja
    4. Kävely- ja pyöräily tapahtuu Herttoniemen kautta.
    Onpahan asiaa ainakin selvitetty. Voidaanko nyt päättää sen sillan rakentamisesta?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.04.2011 kello 18:35. Syy: lista listaksi

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sehta Näytä viesti
    Onpahan asiaa ainakin selvitetty. Voidaanko nyt päättää sen sillan rakentamisesta?
    Ei vielä. Sukellusvene on selvittämättä. Vesiliikennehän kärsii köysiradan tavoin tuosta kahden vaihdon dilemmasta, joten sen välttämiseksi minusta pitäisi selvittää maanalaisen kanavan rakentaminen Haakoninlahdelta Yliskylään ja Kolera-altaasta Töölönlahdelle. Silloin sukellusvene tarjoaisi merellisen ja vaihdottoman joukkoliikenneyhteyden Laajasalosta keskustaan. Se olisi sellainen vetonaula, jota tultaisiin ihmettelemään kauempaakin!

    Pyydän halukkaita ilmoittautumaan Sukellusveneiden ystävät ry:n perustamiskokoukseen. Lobataan yhdessä Kruunuvuoreen ainutlaatuinen joukkoliikenneyhteys!
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Saisko tälle väitteelle jotain perusteita? Ratikan massa on sellainen, että kyllä vaununkin luotettavuus kulkuneuvona kaupunkiliikenteessä on aika vakava asia.
    Maanpinnalla kulkeva laite voidaan minkä hyvänsä vikaantumisen kanssa pysäyttää ja tyhjentää oitis matkustajista. Hätäpoistumismahdollisuutta ei gondoleissa ole. Ei myöskään yksinkertaista mahdollisuutta siirtyä vikaantuneesta vaunusta toiseen missä hyvänsä.

    Jos jokin paikka rikkoutuu bussissa tai ratikassa sen ollessa liikkeellä, aiheutuva lisävahinko on vähäinen tai lisävahinkoa ei tule lainkaan. Ilmassa riippuvassa gondolissa on useita kohteita, joiden rikkoontuminen voi johtaa putoamiseen ja kuolemanvaaraan.

    Jotta pahimmat riskit eivät toteutuisi, gondoleja ja niiden rakenteita kuin myös köysistön ja pylväiden rakenteita on tarkastettava ja huollettava usein. Monet sellaiset rakenteet, joita käytön kannalta riittää yksi, on kahdennettava turvallisuuden lisäämiseksi.

    Tilastollisesti köysiradat lienevät luotettavia kuten lentokoneetkin. Riskin esiintymistodennäköisyys on pieni, mutta kaikki riskit ovat erittäin suuria. Bussissa ja ratikassa on päin vastoin.

    Antero

    ---------- Viesti lisätty kello 16:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:48 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Silloin sukellusvene tarjoaisi merellisen ja vaihdottoman joukkoliikenneyhteyden Laajasalosta keskustaan. Se olisi sellainen vetonaula, jota tultaisiin ihmettelemään kauempaakin!
    Oletko havainnut jossain sukellusveneen, jotka ovat yleistymässä joukkoliikennevälineinä?

    Antero

  14. #14

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Huomasitte varmaan tämän aamuisen hesarin artikkelin. http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...asuunnitelman/
    Ja paperiversiossa otsikkona oli Merellistä kotiseuturetkeilyä köysiradalla. (Joukkoliikenne)matkat ovat siis rentouttavia retkiä kodin ja työ- tms. paikan välillä.

    Päinvaistoin mitä Hesarin artikkeli väittää, onnettomuuksia on tapahtunut. Bergenin Ulriksbanen-köysiradalla 9.7.1974 ylöspäin matkannut gondoli oli vain metrin parin päässä yläasemalta, kun jokin meni vikaan. Jarrujärjestelmät pettivät ja gondoli liukui vaijeria pitkin alas ylimmälle kannatinpylväälle. Pylvään kohdalla gondoli irtosi kannatinvaijereista ja putosi alas maahan. Neljä ihmistä kuoli. Köysirata avattiin uudelleen viisi vuotta myöhemmin.

    Myöhemmin samainen köysirata on muutamaan otteeseen (kahdesti v. 2006 ja kerran v. 2008) jouduttu turvallisuussyistä sulkemaan. Tammikuussa 2006 kannatinvaijeri luiskahti pois paikoiltaan. Vuonna 2008 kaapelien kunto oli niin huono, johtaen melkein puolentoista vuoden liikennöintitaukoon.
    Viimeisin muokkaaja Piirka; 15.04.2011 kello 21:50.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  15. #15

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2159

    oletus Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Ja paperiversiossa otsikkona oli Merellistä kotiseuturetkeilyä köysiradalla.
    Retkeilyä?

    En pääse paperi-Hesariin käsiksi juuri nyt, mutta tuo pitää kyllä nähdä omin silmin. Eipä ole vakavasti otettavaksi tarkoitettuja joukkoliikennevälineitä ihan tuolla termillä ennen esitelty. Sukellusvene kävisi sitten varmaan jo ihan oikeasta 'seikkailusta', ainakin jos siinä olisi ikkunoita ja Kruunuvuorenselän vedet vähän kirkkaampia.

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  3. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 11:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •