Laajasalon joukkoliikenneyhteys

Mikä olisi paras joukkoliikenneväline Laajasalo - Keskusta -välille

  • Raitiotie Siltavaihtoehto

    Äänet: 81 78.6%
  • Raitiotie Tunnelivaihtoehto

    Äänet: 4 3.9%
  • Metro Siltavaihtoehto

    Äänet: 2 1.9%
  • Metro Tunnelivaihtoehto

    Äänet: 3 2.9%
  • Bussi

    Äänet: 4 3.9%
  • Lautta

    Äänet: 2 1.9%
  • Köysirata

    Äänet: 7 6.8%
  • Jokin muu mikä ?

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    103
Vaikka noita köysiratoja on toiminut maailmalla jo kauan,kuten esim.New Yorkissa on ihan toimiva systeemi, kuulostaa tuo Laajasalon suunnitelma siltikin aprillipäivän jutulta. Vaikkakin se aprillipäivä meni jo:smile:

Sanomattakin on selvää, että radan (siis vaijerin) ja muun kaluston kunnossapito- tarkastustarve radalle on jotain aivan muuta kuin esim.ratikkaradalla.
Lisäksi jos järjestyshäiriöistä on ongelmia jo metroissa niin mitäs sitten tehdään kun avohoitopotilaan lääkkeet loppuvat 90 merin korkeudessa jyrkässä nousussa Merihaan yläpuolella? Vedetään hätäjarrusta?

---------- Viesti lisätty kello 1:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:15 ----------

Päinvaistoin mitä Hesarin artikkeli väittää, onnettomuuksia on tapahtunut. Bergenin Ulriksbanen-köysiradalla 9.7.1974 ylöspäin matkannut gondoli oli vain metrin parin päässä yläasemalta, kun jokin meni vikaan. Jarrujärjestelmät pettivät ja gondoli liukui vaijeria pitkin alas ylimmälle kannatinpylväälle. Pylvään kohdalla gondoli irtosi kannatinvaijereista ja putosi alas maahan. Neljä ihmistä kuoli. Köysirata avattiin uudelleen viisi vuotta myöhemmin.

Myöhemmin samainen köysirata on muutamaan otteeseen (kahdesti v. 2006 ja kerran v. 2008) jouduttu turvallisuussyistä sulkemaan. Tammikuussa 2006 kannatinvaijeri luiskahti pois paikoiltaan. Vuonna 2008 kaapelien kunto oli niin huono, johtaen melkein puolentoista vuoden liikennöintitaukoon.

1998 sattui Italiassa (olkoonkin, että kyseessä oli hiihtokeskuksen köysirata) 20 ihmisen kuolemaan johtanut onnettomuus. USA:n Merijalkaväen taistelukone törmäsi yli 800km/h nopeudella radan vaijeriin katkaisten sen. Gondoli tippui 80 metrin matkan maahan. Jotain tuollaisen radan haavoittuvuudesta kertoo se, että onnettomuuden toinen osapuoli laskeutui turman jälkeen onnistuneesti tukikohtaansa, mutta köysiradan vaunu koki täystuhon.
 
Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

En pääse paperi-Hesariin käsiksi juuri nyt, mutta tuo pitää kyllä nähdä omin silmin. Eipä ole vakavasti otettavaksi tarkoitettuja joukkoliikennevälineitä ihan tuolla termillä ennen esitelty.

Mun mielestä tämä pitää tulkita niin, että HS:n toimittaja on kerrankin ajatellut omilla aivoillaan eikä painanut lehteen sitä, mitä HSL:n virkamiehet ovat ladelleet. Toimittajakaan ei siis koe köysirataa vakavasti otettavana joukkoliikennevälineenä, vaan lähinnä huviretkeilyvehkeenä.

Jos tulkintani on väärä, niin asia korjataan lehdessä parin päivän sisällä toisen toimittajan tekemällä uudella uutisella, jossa lähestytään köysirataa vakavan joukkoliikennevälineen näkökulmasta. Tämähän on HS:n tapa silloin, kun joku toimittaja on päässyt puolivahingossa kirjoittamaan jotain lehden linjan vastaista.
 
Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

Oletko havainnut jossain sukellusveneen, jotka ovat yleistymässä joukkoliikennevälineinä? :)

Tampereellahan juurikin kokeiltiin sukellusvenettä uuden Ratinan alueen joukkoliikenneyhteytenä.
 
Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

Ei vielä. Sukellusvene on selvittämättä. Vesiliikennehän kärsii köysiradan tavoin tuosta kahden vaihdon dilemmasta, joten sen välttämiseksi minusta pitäisi selvittää maanalaisen kanavan rakentaminen Haakoninlahdelta Yliskylään ja Kolera-altaasta Töölönlahdelle. Silloin sukellusvene tarjoaisi merellisen ja vaihdottoman joukkoliikenneyhteyden Laajasalosta keskustaan. Se olisi sellainen vetonaula, jota tultaisiin ihmettelemään kauempaakin!

Pyydän halukkaita ilmoittautumaan Sukellusveneiden ystävät ry:n perustamiskokoukseen. Lobataan yhdessä Kruunuvuoreen ainutlaatuinen joukkoliikenneyhteys!
Tulisi ehdottomasti tutkia viemäriverkoston mahdollisuudet. Pysäkki löytyy kannen alta joka kadunkulmasta, näihin pystykuiluihin voitaisiin paineilmalla toimivista ohjussiiloista laukaista matkustajat ja jopa useamman kerroksen korkeuteen.
 
Vs: HS: Helsinki ei tyrmää köysirataa Rautatieasemalta Lintsille

Tulisi ehdottomasti tutkia viemäriverkoston mahdollisuudet. Pysäkki löytyy kannen alta joka kadunkulmasta, näihin pystykuiluihin voitaisiin paineilmalla toimivista ohjussiiloista laukaista matkustajat ja jopa useamman kerroksen korkeuteen.

Ja jos paineilmaan joskus pääseekin sekoittumaan viemärin muuta tavaraa, niin sehän on vaan kotoista. Hajussa kasvaa, kuten sanotaan.
 
Köysirata ei ole edes kovin kallis ja kykenee kuljettamaan kaikki tarvittavat matkustajat. Eikös köysivaunuun muka saa pyöräpaikkaa niin pääsevät pyöräilijät mukavasti oikaisten.

Miksei köysirata voisi jatkua ainakin samalle reitille mitä metroa suunniteltiin, asemat Gunillantielle ja Santahaminaan Kruunuvuorenrannan lisäksi. Näinollen vaihtojen määrä Laajasalon puolella puolittuisi.

Ja miksei pyörää voisi kuljettaa vaunussa? Kun kai jokin lastenvaunuratkaisukin pitää olla? Pyörämaksua ei tietenkään olisi ja se, että se kuluttaa lastenvaunupaikan ei haittaisi sillä seuraava vaunu tulisi sekuntien kuluessa.

Pyöräilijöille voisi kehittää pahvisen kertamatkalipun, vaikkapa 1.00e/suunta sallien vaihdottoman yhden matkan yhteen suuntaan. 10 matkan lippu 7.00e. Luultavasti moni pyöräilijä olisi valmis euron maksamaan nopeasta yhteydestä keskustan mantereelle. Myös kävelijöille toki olisi tarjolla 1e lippu kannustamaan vaihdotonta kävelypitoista matkaa, jos niin haluavat. Siis tämä lippu jos köysirata kulkisi vain Hakaniemestä Kruunuvuorenrantaan.

Hakaniemi ei ole huono paikka päättää köysirataa (hyvät jatkoyhteydet), mutteikö parempi olisi jatkaa sitä Kaisaniemenpuistoon, josta on puolet lyhyempi matka Stockalle, Elielinaukiolle/Sokokselle ja Lasipalatsille ja junat ihan vieressä. Näinollen myös keskustan päässä vaihtojen tarve puolittuisi.
 
Miksei köysirata voisi jatkua ainakin samalle reitille mitä metroa suunniteltiin, asemat Gunillantielle ja Santahaminaan Kruunuvuorenrannan lisäksi. Näinollen vaihtojen määrä Laajasalon puolella puolittuisi.

Miksei vedetä sitä samantien Östersundomiin asti? Voisi tehdä jonkun vain parilla asemalla pysähtyvän pikavuoronkin ettei matka-ajat venyisi turhan pitkiksi :smile:

Ja ehdottomasti keskustan päässä pääteasema Kaivokadulle; matkustajat pääsee suoraan ytimeen ilman vaihtoja!
 
Luettuani köysirataraportin tulee meleen mm. seuraavia näkökohtia:

Esisuunnitelma tuntuu syntyneen lähinnä innokkaan laitetoimittajan aloitteesta. On tietysti sinänsä hyvä, että HSL tekee yhteistyötä myös liike-elämän kanssa. Voidaan kuitenkin kyseenalaistaa, onko perusteltua julkaista HSL:n nimissä ja teettää verovaroilla raportti, joka käytännössä on yksityisen yrityksen mainos.

Vaikka periaatteessa pidän suotavana sitä, että erilaisia ratkaisuita lähdetään ennakkoluulottomasti selvittämään parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi, täytyy kuitenkin sanoa, että Laajasalon kohdalla selvitysvimma alkaa muistuttaa jo farssia. Pätevällä suunnittelijalla tulisi minusta olla virkamiehenä kompetenssia tyrmätä älyttömimmät ratkaisut ihan puhtaasti perstuntumalla, ilman kuukausien kallista selvitystyötä.

Vaikka selvityksestä kaikenlaisia hassuja väittämiä löytyykin, tuntuu kuitenkin siltä, että työ on tehty melko rehdisti, ehkä matka-aika-arvioita lukuunottamatta.

Ulkomaisten köysiratareferenssien arvo on kuitenkin puhdas 0 kun otetaan huomioon se, ettei Kruunuvuoren joukkoliikennejärjestelmää tehdä matkailun tai yksittäisen erityiskohteen tarpeisiin, vaan kyseessä todella on järjestelmä ja sen osa, jonka tulee palvella kokonaisen kaupunginosan tarpeita. Aito järjestelmä ei siis ole yksittäinen yhteys pisteestä A pisteeseen B, vaan monipuolisempi kokonaisuus.

Köysiradan ominaisuustarkastelu lienee saatu suoraan laitetoimittajalta, jolla varmaankin on tällaisesta erityisvempeleestä paras mahdollinen tietotaito. Kokenut laitetoimittaja oletettavasti tuntee laitteensa, mutta pari asiaa jäävät kyllä ihmetyttämään.

Esteettömyys kirvoittaa tälläkin foorumilla kiivaita tunteita, ja kun ainakin minulle on tuttua se, etteivät vanhemmat, hitaasti liikkuvat ihmiset – vaikkeivät ole varsinaisesti edes liikuntarajoitteisia – uskalla käyttää edes liukuportaita sen vuoksi, että portaat ovat jatkuvassa liikkeessä ja astuminen porrasaskelmalle tai siltä pois on joko vaikeaa tai pelottavaa tai molempia – ei jatkuvassa liikkeessä olevaa köysirataa voida mitenkään pitää edes alkeellisesti esteettömänä. Erityisjärjestelyt esimerkiksi pyörätuolilla liikkuville ovat asia erikseen, mutta käytännössä jatkuvassa liikkeessä oleva köysirata sulkee pois jo merkittävänkokoisia asiakasryhmiä.

Korit edellyttävät Suomen oloissa sekä valaistusta että lämmitystä, millä voi olla merkittävä vaikutus operointikuluihin. Liikkuvan korin sähköistäminen ei liene helppoa eikä halpaa.

Turvallisuuden osalta täytyy todeta, että vaikka köysirata sinänsä varmasti on turvallinen, turvattomuudentunne saattaa kasvaa yllättävän voimakkaaksi varsinkin pimeällä tai tuulisella säällä korkealla meren yllä. Vaunussa ei ole henkilökuntaa eikä mahdollisesti edes valaistusta. Tuulisella säällä vaunu heittelehtii, vaikkakin turvallisesti, mikä johtaa matkapahoinvointiin. Tähän ei suinkaan tarvita 25 m/s tuulenpuuskia. Korkean paikan kammosta kärsiville köysirata ei ole vaihtoehto hyvälläkään säällä. Piirka kertoi Norjassa sattuneesta, kuolemantapauksiin johtaneesta onnettomuudesta, jonka sivuuttaminen raportissa tuntuu oudolta.

Pelastautumisesta on kyllä kerrottu laitetoimittajan laatimassa liitteessä, mutta ilmeisesti pelastuslaitokselta ei ole pyydetty lausuntoa. Pelastuslaitoksen lausunnolla on merkittäviä vaikutuksia hankkeen toteuttamiseen – joko kustannukset nousevat huomattavasti tai hanke on mahdoton toteuttaa pelastusvaatimusten vuoksi.

Hakaniemen vaihtotapahtuma tekee köysiradasta yleiskaavan vastaisen. Yleiskaavassahan edellytetään Kruunuvuoren rakentamisen tueksi kiinteää joukkoliikenneyhteyttä Helsingin keskustaan. Tuota määritelmää Hakaniemi ei täytä. Perinteisesti keskusta on käsitetty meillä Rautatieaseman, Kampin (M) ja Erottajan muodostamana kolmiona. Jos tuo määritelmä ei jostain syystä kelpaa, niin esimerkiksi keskustan pysäköintivyöhyke 1 ei sisällä Hakaniemeä, se kuuluu vyöhykkeeseen 2.

Hakaniemen vaihdolle on myös aivan kiistatta laskettu matka-aikalaskelmassa liian lyhyt aika. Köysiradan vaunusta metrolaiturille 1,9 minuuttia ei missään tapauksessa riitä, kun pelkästään metroaseman tiloissa kuluu jo lähemmäs kolme minuuttia. Pitääpä käydä kellottamassa tuo jossain vaiheessa. Matka-aikalaskelmassa päätepisteenä Rautatieasema on myös määränpää, jota voidaan pitää tarkoitushakuisena monestakin syystä. Ratikkavaihtoehdossa on oletettu ilmeisesti Aleksin kautta kulkeva ratikka, sillä muutoin on vaikea ymmärtää Liisankadun ja aseman väliseksi matka-ajaksi peräti yli 12 minuuttia. Jos määränpäänä pitää olla metroaseman vuoksi rautatieasema eikä Kolmen sepän aukio edellisen raportin mukaan, miksei ratikan matka-aikaa ole otettu Kaisaniemen kautta kulkevan linjan ajoajan mukaan? Ratikan vuorovälin puolikas 3 min on myös vääränkokoisesta hatusta vedetty, kun ratikalle on kaavailtu Yliskylän/Reiherintien linjan osalta 5 min ja Kruunuvuoren linjan osalta 7 min vuoroväliä. Ratikan vuorovälin puolikas on siis kuvitellun köysirata-aseman kohdalla 1,5 min.

Metromatka ei myöskään pääty Rautatientorin asemalaiturille, kävelymatka pinnalle ”rautatieasemalle” puuttuu kokonaan. Lisätäänkö 3 min?

Matka-ajan korjauksien myötä ratikka voittaa kaikissa vaihtoehdoissa, myös sivun 35 matkaketjujen tilanteissa.

Köysiradan linjaus on käytännössä mahdoton, sillä arkkitehdit eivät tule hyväksymään köysirata-aseman sijoittamista Hakaniemen hallin ja torin väliin.

Kevyen liikenteen tarpeita köysirata ei täytä. Maksuton pyöräily sillalla muuttuisi maksulliseksi, hitaammaksi ja hankalammaksi matkaksi köysiradalla, jonka vaunuun pyörän voisi ottaa mukaan. Odotan mielenkiinnolla kaupunkisuunnitteluviraston pyöräsuunnittelijoiden kantaa tähän.

Korkeasaaren kannalta köysirata olisi tervetullut ja hauska vekotin, joka varmasti lisäisi eläintarhan matkailuarvoa. Kruunuvuorenrannan alueen kannalta köysirata kaksine vaihtoineen olisi katastrofi, joka johtaisi maanarvon alenemiseen ja lähiöitymiseen. Pitkällä tähtäimellä tulee ottaa huomioon sekin, että korkeampi maanarvo johtaa ajan mittaan parempiin kunnallisverotuottoihin.
 
Köysirata näemmä avaa nimbyilylle vertikaalisia ulottuvuuksia. Portlandissa joku köysiradan talonsa ylle saanut kirjoitti matkustajille ainoastaan yläilmoista näkyvän viestin.
Tuo ei tule olemaan ongelma, jos suunnitelma menee nykyisellä reitillään läpi. Pitää kuitenkin muistaa ettei kannata laajentaa omakotitaloalueen yli.
Miksei vedetä sitä samantien Östersundomiin asti? Voisi tehdä jonkun vain parilla asemalla pysähtyvän pikavuoronkin ettei matka-ajat venyisi turhan pitkiksi

Ja ehdottomasti keskustan päässä pääteasema Kaivokadulle; matkustajat pääsee suoraan ytimeen ilman vaihtoja!
Östersundomiin asti on turhaa, sillä nykyinen bussisysteemi on yhtä nopea kuin mitä köysiradalla Östersundomiin menisi.

Kaisaniemenpuistoon olisi oikeasti teknisesti mahdollista tuo tehdä - jolloin köysiradasta joutuisi vaihtamaan lähes yhtä harvoin kuin ratikasta.

Väliaikaiseksi systeemiksi (tuli nyt sitten Laajasaloon mikä vempele tahansa) pitäisi tehdä edes jollain tavalla nopeampi yhteys Laajasaloon - kuten bussi ydinkeskustasta Laajasaloon nopeinta reittiä. Pysäkit: Rautatientori, Kaisaniemi, Kalasatama, ja kaikki pysäkit reitillä Kuukiventie-Kuvernöörintie-Koirasaarentie-Reiherintie-Laajasalontie-Santahamina. Bussi kulkisi vain arkiruuhkassa auttaen työmatkalaisia vaihtamaan autonsa bussiin. Matka-aika n. 30 min päästä päähän, Kaisaniemestä Yliskylään ostarille n. 20 min.
 
On tämä mennyt kauheaksi. Mieluummin vaikka zeppeliiniyhteys kuin raitiovaunuyhteys.
Tietenkin takana ovat voimat Kulosaaresta. Mutta köysiratakin haittaa kulosaarelaisten vesitasokoneiden nousua ja laskua.
Eipä olisi voinut uskoa, että kypsään ikään ehtineenä joutuu vielä tuollaista lukemaan.
Olen siis elänyt harrastajana koko raitioliikenteen lopettamisuhasta köysiratauhkaan asti.
Olen ollut yhteydessä "korkeampiin tahoihin" eri visioissa. Vastaukset antavat uskoa siihen, että minulla on mahdollisuus seesteiseen vanhuuteen, jota eivät järkytä tuon laiset visiot.
 
Vastasin ratikkavaihtoehto sillalla. Olisin äänestänyt metroa sillalla, mutta äänestys koski Keskusta-Laajasaloa. Laajasaloon voisi tietysti ulottaa toisen metrolinjan varsinkin jos se toteutetaan ns. kevytmetrona.

Köysirata ja köysirata(!). Onko älyttömämpää kuultu? Kohta sille sillalle tulee trolikat, eikä ollenkaan huono idea. Helsinki tarvitsee rahaa metroon :)
 
Vastasin ratikkavaihtoehto sillalla. Olisin äänestänyt metroa sillalla, mutta äänestys koski Keskusta-Laajasaloa. Laajasaloon voisi tietysti ulottaa toisen metrolinjan varsinkin jos se toteutetaan ns. kevytmetrona.

Köysirata ja köysirata(!). Onko älyttömämpää kuultu? Kohta sille sillalle tulee trolikat, eikä ollenkaan huono idea. Helsinki tarvitsee rahaa metroon :)
Sillalle voisi tulla ratikka ja trollikat, trollikat vähemmän suosituille alueille (esim. linja 85)

Tai sitten voisi toteuttaa kevytsiltaratkaisun.
 
Olishan se aika pähee. Ja koska metro nyt on kuitenkin jo pilannut järkevän (toimivan ja laajan ratikkaverkoston rakentamisen) joukkoliikenteen mahdollisuudet helsingissä, niin voishan tuostakin vaihtoehdosta tarkemmat selvitykset lueskella (mutta älkää nyt ihmeessä tilatko niitä miltään Kiskoksen kaltaiselta hassuttelukioskilta).

Karkeasti arvioiden köysiradan kustannukset ovat noin puolet raitiotievaihtoehdon kustannuksista ja saavutettavat hyödyt noin kaksi kolmasosaa raitiotievaihtoehdon hyödyistä.

Tuossa esityslistan kohdassa jäi nyt vähän epäselväksi se, että puolet sillan kustannuksista vai puolet silta + tarvittavat kiskot keskustassa ja Laajasalossa kustannuksista? Jos ensimmäinen, niin saattaa hyvinkin olla varteenotettava vaihtoehto kun pitäjänkokous aikanaan nuijii päätöstä tiskiin (sikäli mikäli kustannusarvio ei tässä vaiheessa ole vielä metromaisesti täysin pielessä).

Mihinkään Hakaniemeen sitä kannata jättää, vaan keskustaan asti vaikka sitten Kaisaniemenpuiston läpi. Sama Laajasalossa, eli perille asti sielläkin päässä. Onnistuneekohan tuollaisen köysihärpäkkeen haaroittaminen?

Ennen kuin alkavat naruja vetelemään meren päälle, niin kannattaa ehkä kuitenkin suht. huolella selvittää tuo psykologinen puoli. Ei sitä välttämättä kannata alkaa väsämään jos puolet saarelaisista ei moiseen hökötykseen uskalla hypätä.

Vielä näillä näytöillä tuo köysirata menee omissa papereissani enemmän hassutteluosastolle, mutta en nyt vielä ihan niskalaukausta sille ole valmis antamaan. Saa selvittää.
 
Tuossa esityslistan kohdassa jäi nyt vähän epäselväksi se, että puolet sillan kustannuksista vai puolet silta + tarvittavat kiskot keskustassa ja Laajasalossa kustannuksista? Jos ensimmäinen, niin saattaa hyvinkin olla varteenotettava vaihtoehto kun pitäjänkokous aikanaan nuijii päätöstä tiskiin (sikäli mikäli kustannusarvio ei tässä vaiheessa ole vielä metromaisesti täysin pielessä).
Puolet 250 miljoonasta, joka on isoin tähän saakka kuulemani luku, ja kattaa kyllä sitten paljon muutakin kuin sen pelkän sillan. Arvelisin että jos sen köysiradan venyttää keskustaan ja toisaalta esimerkiksi Yliskylään niin hintaeroa pienenee.

Itse olin kuvitellut noita härpäkkeitä halvemmiksi, tuo on kuitenkin sellaiset 25 miljoonaa kilometri.
 
Takaisin
Ylös