Näytä äänestyksen tulokset: Mikä olisi paras joukkoliikenneväline Laajasalo - Keskusta -välille

Äänestäjiä
103. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Raitiotie Siltavaihtoehto

    81 78,64%
  • Raitiotie Tunnelivaihtoehto

    4 3,88%
  • Metro Siltavaihtoehto

    2 1,94%
  • Metro Tunnelivaihtoehto

    3 2,91%
  • Bussi

    4 3,88%
  • Lautta

    2 1,94%
  • Köysirata

    7 6,80%
  • Jokin muu mikä ?

    0 0%
Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-71/71

Viestiketju: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

  1. #61
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Pelastusajoneuvot voivat sillalla käyttää pyörätietä/jalkakäytävää, kunhan tämä tehdään tarpeeksi leveäksi ja sillan päihin laitetaan asiattoman ajon estävät tolpat/puomit, joista pääsevät kolmioavaimen tai sähköisen tunnisteen avulla sekä pelastus- että kunnossapitoajoneuvot.
    Onko ajatuksena kenties se, että myös imuautot yms. raitioteiden huoltoajoneuvot käyttävät jalkakäytävää? Vai menevätkö ne saareen Herttoniemen kautta samalla tavoin kuin yöbussit? Vai luovutaanko ko. huoltoautoista Laajasalon raitiotien valmistumiseen mennessä?

  2. #62
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Onko ajatuksena kenties se, että myös imuautot yms. raitioteiden huoltoajoneuvot käyttävät jalkakäytävää? Vai menevätkö ne saareen Herttoniemen kautta samalla tavoin kuin yöbussit? Vai luovutaanko ko. huoltoautoista Laajasalon raitiotien valmistumiseen mennessä?
    Mitäs tuollaisella radalla tavallisella imuautolla tekee, kun ei käytetä urakiskoja, vaan samaa vignol-kiskoa mitä rautateillä?

    Kunnossapitokalusto tosiaan pitää muilta osin päivittää sellaiseksi, ettei sen tarvitse joka paikassa kulkea kumipyörillä, ts. varustaa kiskopyörillä. Ajojohdon huoltoautojen (ns. torniautojen) osalta projekti onkin HKL:n Rakennusyksikössä aloitettu jo.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  3. #63
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Mitäs tuollaisella radalla tavallisella imuautolla tekee, kun ei käytetä urakiskoja, vaan samaa vignol-kiskoa mitä rautateillä?
    Tuota en ollutkaan noteerannut, että koko Laajasalon verkosto tehdään vignolkiskotuksella.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Kunnossapitokalusto tosiaan pitää muilta osin päivittää sellaiseksi, ettei sen tarvitse joka paikassa kulkea kumipyörillä, ts. varustaa kiskopyörillä. Ajojohdon huoltoautojen (ns. torniautojen) osalta projekti onkin HKL:n Rakennusyksikössä aloitettu jo.
    Hyvä että asia otetaan huomioon hyvissä ajoin.

  4. #64
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tuota en ollutkaan noteerannut, että koko Laajasalon verkosto tehdään vignolkiskotuksella.
    Hyvä että asia otetaan huomioon hyvissä ajoin.
    Sinänsähän Laajasalon saarella voisi käyttää aivan hyvin urakiskoakin, vaikka silta olisikin tehty vignol-kiskotuiksella. Mutta jos ratikan raiteet kulkevat joka paikassa omilla kaistoillaan, ei urakiskoille ole varsinaista tarvetta. Suojatiet ja risteykset on tällöin rakennettava vastaavasti kuin rautateiden tasoristeykset, eli kumisella tai betonisella kansirakenteella.

    Noiden "torniautojen" päivitys kiskopyörillä varustetuksi ei sinänsä johdu sillasta, vaan muista syistä (mm. huoltohallien raiteistojen ajojohtojen huolto). Mutta käy se näinkin
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  5. #65
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Mitäs tuollaisella radalla tavallisella imuautolla tekee, kun ei käytetä urakiskoja, vaan samaa vignol-kiskoa mitä rautateillä?

    Kunnossapitokalusto tosiaan pitää muilta osin päivittää sellaiseksi, ettei sen tarvitse joka paikassa kulkea kumipyörillä, ts. varustaa kiskopyörillä. Ajojohdon huoltoautojen (ns. torniautojen) osalta projekti onkin HKL:n Rakennusyksikössä aloitettu jo.
    Kerro toki lisää projektista ja kalustoyksilöistä. Ja ottaako HKL-RL tosiaan uudestaan käyttöön vignol-kiskot, kun niistä vasta "on päästy eroon"?

  6. #66
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Mutta jos ratikan raiteet kulkevat joka paikassa omilla kaistoillaan, ei urakiskoille ole varsinaista tarvetta.
    Koirasaarentielle oli tulossa yhdistetty rv- ja bussikaista. Mutta onko tähän tulossa muutos?

    Suunniteltu yhteiskaista ei ole hyvä ratkaisu ollenkaan, kun kerrankin olisi tilaisuus tehdä nopea ratikkaväylä. Jos nimittäin tasaukset tehdään bussien mukaan, niin siinä ei sitten ratikalla nopeasti ajellakaan.

    Bussit voisivatkin aivan hyvin kulkea siellä autokaistan puolella, niin ei tarvitsisi asvaltoida ratikkakaistoja.

    Laajasalosta pitäisi tehdä pikimmiten yleissuunnitelma Jokerin henkeen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #67
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Hei nimimerkki Nakkiputka: nyt muakin kiinnostaisi todella, ovatko suunnitelmat jotenkin muuttuneet Laajasalon ja eteenkin Kruunuvuoresillan osalta? Tuleeko niihin siis vignol-kiskot ja tuleeko itse Laajasalossa ja Kruunuvuorenrannassa täysin erilliset raitiotiekaistat (siis vingol-kiskoilla)? Kirjoituksesi kun antavat hieman ymmärtää niin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #68
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Kunnossapitokalusto tosiaan pitää muilta osin päivittää sellaiseksi, ettei sen tarvitse joka paikassa kulkea kumipyörillä, ts. varustaa kiskopyörillä. Ajojohdon huoltoautojen (ns. torniautojen) osalta projekti onkin HKL:n Rakennusyksikössä aloitettu jo.
    Kommenttisi tarkoittanee siis sitä, että HKL on hankkimassa työlava-autoa, jossa on myös kiskopyörät (optiona toinen).

  9. #69

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Hei nimimerkki Nakkiputka: nyt muakin kiinnostaisi todella, ovatko suunnitelmat jotenkin muuttuneet Laajasalon ja eteenkin Kruunuvuoresillan osalta?
    Koko tämä aihe taisi lähteä väärinkäsityksestä (jos tulkitsen oikein). Yksi puhui siitä, voiko Laajasalon siltaa ajaa Laajasalon raitioteitä huoltamaan. Toinen puhui siitä, voiko Laajasalon sillalle ajaa sitä sillan raitiotietä huoltamaan, ja oletti, että Laajasaloon joka tapauksessa voi ajaa kumipyörillä Herttoniemestä.

  10. #70

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Mitäs jos sillan tilaisi ja siitä vastaisi HSL; sillalle tulisi yläkannelle nelikaistainen tie tai kaksikaistainen tie ja kiskot kumpaankin suuntaan ja alakannelle kevyen liikenteen väylä; kaupunki maksaisi vuokraa kevyen liikenteen väylästä ja autoilta HSL perisi siltamaksun (maksu joukkoliikenteen maksukortin arvolla)?

  11. #71
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Laajasalon joukkoliikenneyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Mitäs jos sillan tilaisi ja siitä vastaisi HSL; sillalle tulisi yläkannelle nelikaistainen tie tai kaksikaistainen tie ja kiskot kumpaankin suuntaan ja alakannelle kevyen liikenteen väylä; kaupunki maksaisi vuokraa kevyen liikenteen väylästä ja autoilta HSL perisi siltamaksun (maksu joukkoliikenteen maksukortin arvolla)?
    Ei hyvä business HSL:lle, koska ne autot eivät sieltä sillalta pääse mihinkään keskustan päässä. Enkä usko, että ilmaisiin katuihin tottuneet autoilijat muutenkaan suostuisivat maksamaan siltamaksua, kun Kulosaaren silta on ”ilmainen”.

    Mutta muuten periaate olisikin hyvä. Helsingin kaupunki voisi vuokrata kaikki pääkadut HSL:lle. Vuokrausperuste olisi katujen vaihtoehtoinen maanarvo ja sen tuotto sekä ylläpitokustannus. HSL on seudun kuntien rahoittama, joten järjestely olisi muuten nollasummapeliä, mutta tulisihan kirjatuksi vihdoinkin se, miten paljon ”ilmaiset” kadut maksavat.

    Nythän jo tulee 40 vuoden viiveellä näkyviin, miten ”halpaa” metroliikenne on, kun Länsimetro Oy joskus tulevaisuudessa alkaa laskuttaa HSL:ltä ratamaksua. Jos siis Espoon metro joskus valmistuu ja saadaan käyttöön. Kumma, kun ei missään ole puhuttu mitään siitä, minkälaista ratamaksua HSL joutuu metrosta maksamaan. Veikaanpa, että kun tämä alkaa selvitä metromiehille, tulee kiire vaatia, että myös bussiliikenteen käyttämästä katukuormituksesta tulee periä maksua HSL:ltä. Ja ihan hyvä niin, koska sitten alkaisi näkyä myös bussien ”ilmaisten” katujen hinta.

    Eikä tästä ole enää pitkäkään matka siihen, että alkaa kiinnostaa myös autoilun aiheuttama katukustannus. Ja mitäpä tapahtuukaan sen jälkeen?

    Antero

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  3. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 11:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •