Tukholman läänin kehittämisideat

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
Täällä kun on jo ollut varsin monipuolista keskustelua Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tulevaisuudesta ja kehittämisestä, niin ajattelin, että lauotaan tänne mielipiteitä ja ehdotuksia Tukholman joukkoliikenteestä. Ehdotuksia ja mielipiteitä toivottavasti tulee paljon ja erilaisia, kun aika moni varmaan on tähän koko läänin kattavaan joukkoliikennealueeseen tutustunut. Joukkoliikenteen käsittämä alue on Tukholmassa valtava. Syrjäisin paikka keskustasta, jonne Ab Stor-Stockholms Lokaltrafikin(SL) punaiset bussit ajelevat on yli 100 km päässä koillisessa sijaitseva Grisslehamn, josta osa vuoroista jatkaa vielä pienelle saarelle. Muihin ilmansuuntiinkiin joukkoliikenne palvelee yli 50 km. Runko oikeastaan on jo täysin valmis. Pendeltågit sekä metrot kulkevat keskustasta jokaiseen ilmansuuntaan paitsi itään, jossa liikenne hoidetaan varsin hyvin seutulinjoilla. Ei ole siis ihme, että Tukholman joukkoliikenne on Euroopan parhaimpia.

Tässä olisi minun ehdotuksiani alueen kehittämisestä:

- Juna- ja liityntäliikenne: nykyisin aikatauluissa on vain muutamia linjoja, joilta on järjestetty vaihtoyhteys pendeltågiin. Tehokkaan liityntäliikenteen tarvetta olisi Jakobsbergissä, Brossa, Märstassa, Sollentunassa, Vallentunassa, Täbyssä, Haningessa, Nynäshamnissa, Huddingessa sekä Södertäljessä. Enemmän matalalattiaista kalustoa liityntälinjoille sekä pendeltågeille, jotta vaikeasti kulkevienkin olisi helpompi käyttää joukkoliikennettä.

Tukholma - Nynäshamn -välille olisi hyvä kehittää kaupunkirata-järjestelmä. Kaupunkijuna kulkisi Tukholma - Västerhaninge -väliä ja pysähtyisi joka asemalla. Nynäshamniin kulkevat junat pysähtyisivät tällä välillä vain suuremmissa paikkakunnissa ja pysähtyisivät Västerhaningen jälkeen kaikilla asemilla. Näin matka-aika Nynäshamniin nopeutuu oleellisesti kun ei tarvitse pysähtyä kaikilla asemilla.

Kaupunkijuna-järjestelmä sopisi hyvin myös Roslagsbanalle, jossa kaupunkijuna jäisi Täby centrumiin, jonne muut junat ajaisivat pysähtymättä pienillä asemilla ja jatkaisivat siitä Åkersbergan ja Vallentunan suuntiin.

- Lippusysteemi Nykyisin lippupisteistä ostetaan monen kupongin arkki, josta sitten repäistään (1-5) matkan pituudesta riippuen. Joku muu valaiskoon paremmin, miten tämä nykyään on, mutta matkakortti nopeuttaisi varmasti pysäkillä oloaikaa, kun vihkoa ei tarvitse näyttää kuskille.

- Värmdö Aika moni Värmdön ja Ingarön linja(paitsi d-merkityt) tekee nykyisin koukkauksen Gustavsbergin kautta matkalla Slussenille.

Matka-aika Värmdöstä Slussenille luonnollisesti nopeutuu jos tätä lenkkiä ei kierretä. Yhteydet Gustavsbergiin/ -stä hoituisivat vaihtamalla Hemmestassa tai Brunnissa uusiin linjoihin, jotka ajavat Gustavsbergin ja Ormingen kautta Nacka Forumille.
 
JT sanoi:
- Lippusysteemi Nykyisin lippupisteistä ostetaan monen kupongin arkki, josta sitten repäistään (1-5) matkan pituudesta riippuen. Joku muu valaiskoon paremmin, miten tämä nykyään on, mutta matkakortti nopeuttaisi varmasti pysäkillä oloaikaa, kun vihkoa ei tarvitse näyttää kuskille.
Tuosta kysymyksestä voin kertoa että ensi vuonna Tukholma saa uudet smart-card-tyyliset kortit.
Kuukaisikortti ei tule muuttumaan, se tulee olemaan voimassa koko läänissä, kuten tänään.
Mutta kertalippujen muutos joka tehtiin 1 toukokuuta 2006 jossa vyöhykeliput postuivat kokonaan ja kertalippu maksaa aina 20 kruunua (10 lapsilta ja eläkeläisiltä), matkan pituudesta riippumatta tullee uusittavaksi nyt kun porvarit ovat hallinnassa niin kunnan, maakäräjien ja valtiopäivien suhteen.
Kertalippujen myynti on noussut oikein kovasti ja ryöstöt bussikuskeja on lisääntynyt vielä enemmän niin Työsuojeluhallitus (on se niin suomeksi?) on itse asiassa kieltänyt rahastamisen busseissa ja ilmeisesti 1 marraskuuta se kielletään pysyvästi.
Lisäksi SLn tulot ovat vähentyneet varsin roimasti sen vuoksi.
Se huvittava juttu oli että ne jotka sen 'uudistuksen' ajoivat läpi olivat Maakäräjien poliitikot (tänä vuonnahan oli vaalit...), SL oli aina sitä vastaan mutta virkamiesten oli tehtävä kuin poliitikot halusivat...

Kritiikkiä on tosin tullut uusien korttien suhteen siitä että niillä pystyy kartoittamaan kyseisten ihmisten matkoja aivan yksityiskohtia asti.
Vaikkakin SL sanoo että henkilötiedot ovat eri tietokannassa lippujen sarjanumeroiden suhteen.
Ruotsihan on tunnettu henkilötunnuksen käyttämisestään tavoilla jotka muissa Euroopan maissa ei koskaan voisi tulla kysymykseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös