Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Tukholman läänin kehittämisideat

  1. #1
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1983

    oletus Tukholman läänin kehittämisideat

    Täällä kun on jo ollut varsin monipuolista keskustelua Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tulevaisuudesta ja kehittämisestä, niin ajattelin, että lauotaan tänne mielipiteitä ja ehdotuksia Tukholman joukkoliikenteestä. Ehdotuksia ja mielipiteitä toivottavasti tulee paljon ja erilaisia, kun aika moni varmaan on tähän koko läänin kattavaan joukkoliikennealueeseen tutustunut. Joukkoliikenteen käsittämä alue on Tukholmassa valtava. Syrjäisin paikka keskustasta, jonne Ab Stor-Stockholms Lokaltrafikin(SL) punaiset bussit ajelevat on yli 100 km päässä koillisessa sijaitseva Grisslehamn, josta osa vuoroista jatkaa vielä pienelle saarelle. Muihin ilmansuuntiinkiin joukkoliikenne palvelee yli 50 km. Runko oikeastaan on jo täysin valmis. Pendeltågit sekä metrot kulkevat keskustasta jokaiseen ilmansuuntaan paitsi itään, jossa liikenne hoidetaan varsin hyvin seutulinjoilla. Ei ole siis ihme, että Tukholman joukkoliikenne on Euroopan parhaimpia.

    Tässä olisi minun ehdotuksiani alueen kehittämisestä:

    - Juna- ja liityntäliikenne: nykyisin aikatauluissa on vain muutamia linjoja, joilta on järjestetty vaihtoyhteys pendeltågiin. Tehokkaan liityntäliikenteen tarvetta olisi Jakobsbergissä, Brossa, Märstassa, Sollentunassa, Vallentunassa, Täbyssä, Haningessa, Nynäshamnissa, Huddingessa sekä Södertäljessä. Enemmän matalalattiaista kalustoa liityntälinjoille sekä pendeltågeille, jotta vaikeasti kulkevienkin olisi helpompi käyttää joukkoliikennettä.

    Tukholma - Nynäshamn -välille olisi hyvä kehittää kaupunkirata-järjestelmä. Kaupunkijuna kulkisi Tukholma - Västerhaninge -väliä ja pysähtyisi joka asemalla. Nynäshamniin kulkevat junat pysähtyisivät tällä välillä vain suuremmissa paikkakunnissa ja pysähtyisivät Västerhaningen jälkeen kaikilla asemilla. Näin matka-aika Nynäshamniin nopeutuu oleellisesti kun ei tarvitse pysähtyä kaikilla asemilla.

    Kaupunkijuna-järjestelmä sopisi hyvin myös Roslagsbanalle, jossa kaupunkijuna jäisi Täby centrumiin, jonne muut junat ajaisivat pysähtymättä pienillä asemilla ja jatkaisivat siitä Åkersbergan ja Vallentunan suuntiin.

    - Lippusysteemi Nykyisin lippupisteistä ostetaan monen kupongin arkki, josta sitten repäistään (1-5) matkan pituudesta riippuen. Joku muu valaiskoon paremmin, miten tämä nykyään on, mutta matkakortti nopeuttaisi varmasti pysäkillä oloaikaa, kun vihkoa ei tarvitse näyttää kuskille.

    - Värmdö Aika moni Värmdön ja Ingarön linja(paitsi d-merkityt) tekee nykyisin koukkauksen Gustavsbergin kautta matkalla Slussenille.

    Matka-aika Värmdöstä Slussenille luonnollisesti nopeutuu jos tätä lenkkiä ei kierretä. Yhteydet Gustavsbergiin/ -stä hoituisivat vaihtamalla Hemmestassa tai Brunnissa uusiin linjoihin, jotka ajavat Gustavsbergin ja Ormingen kautta Nacka Forumille.

  2. #2

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Tukholman läänin kehittämisideat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT
    - Lippusysteemi Nykyisin lippupisteistä ostetaan monen kupongin arkki, josta sitten repäistään (1-5) matkan pituudesta riippuen. Joku muu valaiskoon paremmin, miten tämä nykyään on, mutta matkakortti nopeuttaisi varmasti pysäkillä oloaikaa, kun vihkoa ei tarvitse näyttää kuskille.
    Tuosta kysymyksestä voin kertoa että ensi vuonna Tukholma saa uudet smart-card-tyyliset kortit.
    Kuukaisikortti ei tule muuttumaan, se tulee olemaan voimassa koko läänissä, kuten tänään.
    Mutta kertalippujen muutos joka tehtiin 1 toukokuuta 2006 jossa vyöhykeliput postuivat kokonaan ja kertalippu maksaa aina 20 kruunua (10 lapsilta ja eläkeläisiltä), matkan pituudesta riippumatta tullee uusittavaksi nyt kun porvarit ovat hallinnassa niin kunnan, maakäräjien ja valtiopäivien suhteen.
    Kertalippujen myynti on noussut oikein kovasti ja ryöstöt bussikuskeja on lisääntynyt vielä enemmän niin Työsuojeluhallitus (on se niin suomeksi?) on itse asiassa kieltänyt rahastamisen busseissa ja ilmeisesti 1 marraskuuta se kielletään pysyvästi.
    Lisäksi SLn tulot ovat vähentyneet varsin roimasti sen vuoksi.
    Se huvittava juttu oli että ne jotka sen 'uudistuksen' ajoivat läpi olivat Maakäräjien poliitikot (tänä vuonnahan oli vaalit...), SL oli aina sitä vastaan mutta virkamiesten oli tehtävä kuin poliitikot halusivat...

    Kritiikkiä on tosin tullut uusien korttien suhteen siitä että niillä pystyy kartoittamaan kyseisten ihmisten matkoja aivan yksityiskohtia asti.
    Vaikkakin SL sanoo että henkilötiedot ovat eri tietokannassa lippujen sarjanumeroiden suhteen.
    Ruotsihan on tunnettu henkilötunnuksen käyttämisestään tavoilla jotka muissa Euroopan maissa ei koskaan voisi tulla kysymykseen.
    Viimeisin muokkaaja vko; 12.10.2006 kello 13:03. Syy: lainausta lyhennetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholman Tunnelbana
    kirjoittanut moxu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 180
    Viimeisin viesti: 29.05.2017, 16:28
  2. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 03.04.2017, 22:07
  3. Tukholman Spårväg Syd
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 25.05.2009, 21:57
  4. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36
  5. Tukholman ratikkahankkeista
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 02.11.2005, 21:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •