Liikennepoliittinen selonteko 2008

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Hallituksen liikennepoliittista selontekoa laaditaan. Selonteosta pyydetään lausuntoja 29.6.2007 mennessä ja selonteolla on sähköpostiosoite, johon voi lähettää palautetta myös yksittäinen kansalainen tai järjestö.

Lisätiedot
http://www.mintc.fi/selonteko

LVM 29.5.2007 sanoi:
(tiedote)

Liikennepoliittisen selonteon valmistelu käyntiin

29.5.2007

Liikenne- ja viestintäministeriö on ryhtynyt valmistelemaan liikennepoliittista selontekoa. Hallitusohjelmaan sisältyvällä selonteolla halutaan liikennepolitiikkaan pitkäjänteisyyttä ja nykyistä laajempia näkökulmia.

Selontekoon tulee liikennejärjestelmän kokonaisuuteen perustuva kehittämis- ja investointiohjelma. Sen aikavälinä on 10-15 vuotta. Lisäksi laaditaan vaalikauden kattava liikenneväylien investointiohjelma. Selonteossa on tarkoitus ottaa kantaa myös muun muassa joukkoliikenteeseen, logistiikkaan ja ilmastonmuutoksen hillintään.

- Selonteolla voidaan nostaa liikennepolitiikan valmistelun tasoa. Tempoilevuudesta ja yksittäisiin tie- ja ratahankkeisiin painottuvasta päätöksenteosta on nyt mahdollisuus siirtyä pitkäjänteiseen toimintaan, liikenneministeri Anu Vehviläinen sanoo.

Ministeri Vehviläinen lähetti 29. toukokuuta liikennealan toimijoille kirjeen, jossa ministeriö pyytää näkemyksiä selonteon sisällöstä.

Ministeri pyytää määrittelemään ihmisten päivittäisen liikkumisen ja elinkeinoelämän kuljetusten merkittävimmät ongelmat sekä ehdottamaan niihin ratkaisuja. Vastaajan halutaan myös listaavan tärkeimpinä pitämänsä liikennehankkeet. Lisäksi kysytään keinoista pysäyttää ilmastonmuutosta.

Kirjeen saavat mm. monet virastot ja laitokset, maakuntien liitot, suurimmat kaupungit, korkeakoulut sekä liikennealan edunvalvonta- ja kansalaisjärjestöt. Vastausaikaa on kesäkuun loppuun.

Selonteon valmisteluun liittyy elo-syyskuussa neljä keskustelu- ja kuulemistilaisuutta eri puolilla Suomea. Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö järjestää eri asiakokonaisuuksista keskustelutilaisuuksia liikenteen neuvottelukunnissa.

Selonteon laatimista ohjaa liikenne- ja viestintäpoliittinen ministerityöryhmä.

Selonteon valmistelua voi seurata ministeriön verkkosivuilta osoitteessa www.mintc.fi/selonteko. Sivujen kautta voi myös lähettää palautetta.


Lisätietoja:
erityisavustaja Kari Jääskeläinen, puh. 0440 581 030, (09) 160 28325
ylijohtaja Juhani Tervala, puh. 050 552 7260, (09) 160 28482

(Nettiperussivu)


Liikennepoliittinen selonteko

Liikennepoliittinen selonteko edistää Suomen liikennejärjestelmän pitkäjänteistä kehittämistä. Hallitus laatii liikennepoliittisen selonteon vaalikausittain ja antaa sen eduskunnan käsiteltäväksi. Asia kirjattiin Vanhasen II hallituksen hallitusohjelmaan; vastaavia selontekoja ei liikennepolitiikasta ole aiemmin laadittu.

Selonteossa kuvataan liikennejärjestelmän tila, haasteet ja liikennepolitiikan pitkän aikavälin linjaukset. Se sisältää liikennejärjestelmän kokonaisuuteen perustuvan kehittämis- ja investointiohjelman, jossa aikavälinä on 10-15 vuotta, sekä vaalikauden väyläinvestointiohjelman.

Selonteon lähtöaineiston kokoamiseksi liikenne- ja viestintäministeriö pyytää näkemyksiä siitä, miten liikennejärjestelmää tulisi konkreettisesti kehittää. .

Tälle sivulle kerätään liikennepoliittisen selonteon valmisteluun liittyvää aineistoa. Palautetta voi lähettää osoitteeseen selonteko@mintc.fi.

Linkkejä samasta asiasta

Tiedote 29.5.2007: Liikennepoliittisen selonteon valmistelu käyntiin
Sivu päivitetty 7.6.2007
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Liikennepoliittista selontekoa varten annettujen lausuntojen yhteenveto on ladattavissa:

Lausuntoyhteenveto
Todella mielenkiintoista luettavaa. Pääkaupunkiseudulla eri tahot näyttävät olevan varsin yksimielisiä ykköskohteista:

1. Kehärata
2. Länsimetro
3. Pisara
4. Espoon kaupunkirata
5. Raide-Jokeri

Kahden ylimmäisen ratahankkeen tarve/toive on niin selkeä ja yksimielinen, että oksat pois. Kuitenkin hieman yllättaen monella Kehärata oli ennen Länsimetroa, ainostaan Helsingin kaupunki pitää metron laajenemista länteen lentokentän lähijunaraideyhteyttä tärkeämpänä. Mutta kummatkin ovat hyvin selkeitä raskaan raideliikenteen kärkihankkeita pks-seudulla. Myos metron edelleenjatkaminen mm. Kivenlahteen, itään sekä toinen metrolinja Kampista Pasilan suuntaan ovat hyvin esillä listoilla. Raide-Jokeri on listalla vain Helsingin kaupungilla, mutta se ei olekaan välttämättä sellainen hanke (kuten muutkaan raitioliikenteen parantamishankkeet), että siihen tarvittaisiin valtion rahaa avuksi. Muut hanketoiveet ovat sitten erilaisia kehäteiden parannushankkeita yms.

Rautatieliikenteen ostoliikenteen ja paikallisliikenteen (esim. YTV-lähijunaliikenne) vapauttaminen kilpailulle on omista toiveistani yksi kärkipäässä oleva (noiden em. oheella).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Mielenkiintoista tosiaan, vaikkakaan tämän yhteenvedon pohjalta ei voi tietää mitä lausunnoissa on sanottu tarkemmin. Suunnitelmissa käsitelty aikaväli lienee lausuntopyynnön mukaisesti vain 10-15 vuotta, joten se selittää joitakin puuttuvia asioita.


Myos metron edelleenjatkaminen mm. Kivenlahteen, itään sekä toinen metrolinja Kampista Pasilan suuntaan ovat hyvin esillä listoilla.

Uudenmaan liiton toivelista taisi olla ainoa jossa mainitaan kakkosmetro Kamppi - Pasila. Metrolinja Pasila - Lentoasema puolestaan taisi olla vain Finavialla varauksena, ei edes Helsingin kaupungin listalla ole mokomaa hukkaraidetta. Helsingin kaupunki ei maininnut tuossa toista metrolinjaa ollenkaan, vaan sen sijaan Pisaran, joka onkin minusta järkevämpi vaihtoehto.
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Uudenmaan liiton toivelista taisi olla ainoa jossa mainitaan kakkosmetro Kamppi - Pasila. Metrolinja Pasila - Lentoasema puolestaan taisi olla vain Finavialla varauksena, ei edes Helsingin kaupungin listalla ole mokomaa hukkaraidetta. Helsingin kaupunki ei maininnut tuossa toista metrolinjaa ollenkaan, vaan sen sijaan Pisaran, joka onkin minusta järkevämpi vaihtoehto.
Joo näin on tosiaankin. Mielenkiintoista tosiaankin, että Helsingin kaupungin toivelistalla on tosiaan Pisara, mutta sen alaisuudessa toimiva liikennelaitos taas olisi jatkamassa metroa vaikka minne. Hauska ristiriita, sanoisin.
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Helsingin kaupungin joukkoliikennelautakunta käsittelee huomenna kokouksessaan vuosien 2008-2010 taloussuunnitelmaesitystä, joka oletettavasti hyväksytään ja lähetetään edelleen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Tässä taloussuunnitelmaesityksessä (sivulla 12) on nähtävissä, että Pasilan metroaseman rakentamiselle on jo varattu 10 miljoonaa euroa. Pitkä matka tästähän on vielä toteutukseen, mutta todettakoon että samassa taloussuunnitelmaesityksessä on varattu rahaa myös esimerkiksi Herttoniemen metroaseman peruskorjaukseen. Herttoniemi on kuitenkin heti seuraavana peruskorjausvuorossa Itäkeskuksen, jossa työt alkavat lähiaikoina, jälkeen.
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Tässä taloussuunnitelmaesityksessä (sivulla 12) on nähtävissä, että Pasilan metroaseman rakentamiselle on jo varattu 10 miljoonaa euroa.

Onpa erikoista. Mitään päätöksiä kakkosmetron rakentamisesta ei taida olla ja voisi kuvitella että jos se joskus rakennetaan, se jää länsimetron ja kehäradan jälkeen toteutettavaksi, tai ei ainakaan toteudu vuoteen 2010 mennessä. Onko tuossa kyseessä suunnitteluraha? Voisihan noille euroille jonkin järkevämmänkin kohteen keksiä. 10 miljoonalla rakentaisi (pika)raitiorataa jo mukavasti vaikkapa Viikin suuntaan tai Jokerin Helsingin osuudelle.

Vai rakennetaanko metroasema jo valmiiksi odottamaan 10 vuoden päästä saapuvia junia. Metroasema-aihioiden ajoissa rakentamisella onkin pitkät perinteet tällä seudulla. :)
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Onpa erikoista. Mitään päätöksiä kakkosmetron rakentamisesta ei taida olla ja voisi kuvitella että jos se joskus rakennetaan, se jää länsimetron ja kehäradan jälkeen toteutettavaksi, tai ei ainakaan toteudu vuoteen 2010 mennessä.

Ja lisäksi Mellunmäen haaran jatke tulevan Helsingin puolelle Sipoossa (edellyttäen rajansiirron onnistumista piakkoin, ts. valitusten käsittely ei vie vuosikausia) lienee jonossa ennen tätä hanketta. KSV:n alustava Töölön-metron yleissuunnitelma valmistunee tänä vuonna, jonka jälkeen vuorossa ovat kakkoslinjan muiden vaiheiden alustavat yleissuunnitelmat.

Onko tuossa kyseessä suunnitteluraha?

Summa tosiaan vaikuttaa suht pieneltä verrattuna esimerkiksi Hakaniemen aseman peruskorjaukseen varattuun 12,5 milj. euroon, mutta asiakirja väittää tämän rahan olevan nimenomaan Pasilan metroaseman rakentamiseen.

Ilmeisesti historiasta ei olla otettu riittävästi opiksi. Vaikka ihan mukavina kevyen liikenteen väylinähän tms. nuo entiset raide- ja asemavaraukset toimivat, ei niihin silti miljoonia tarvitsisi enää tuhlata. ;) Ensin hoidettakoon ainakin poikittaisliikenteen bussi/raideyhteydet kuntoon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Helsingin kaupunki ei maininnut tuossa toista metrolinjaa ollenkaan, vaan sen sijaan Pisaran, joka onkin minusta järkevämpi vaihtoehto.

Näinkö todella on? Pitäisikö siis päätellä, että HKL-suunnittelutoimiston ideat ovat vastatuulessa ja korkeammalla tasolla on mielessä kokonaan toisenlaiset suunnitelmat. Vai mistäköhän tämä lausunto kertoo. Kuka on oikeastaan lausunnon Helsingin kaupungin puolesta laatinut? Jos tuuli on kääntymässä, niin tällainen olisi luonnollista. Länsimetro vielä jyrätään läpi, muutenhan pitäisi julkisesti tunnustaa olleensa väärässä ja sitä paitsi sen ongelmat jäävät Espoon murheeksi. Tiukasti ottaen Helsingin kannalta ei ole kovin tärkeää mitä raidetta matkustajat Vironniemelle tulevat. Kantakaupungin kohdalla liikennevirrat ovat riittäviä metrolle, joka on sitä paitsi jo valmiiksi rakennettu.
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Näinkö todella on? Pitäisikö siis päätellä, että HKL-suunnittelutoimiston ideat ovat vastatuulessa ja korkeammalla tasolla on mielessä kokonaan toisenlaiset suunnitelmat. Vai mistäköhän tämä lausunto kertoo. Kuka on oikeastaan lausunnon Helsingin kaupungin puolesta laatinut?

Pitäisi nähdä lausunnot niin voisi arvailla lisää, mutta epäilen että tässä on kyse Helsingin kaupungin sisäisistä epätietoisuuksista, eli ei ole sovittu mitä yhteisesti halutaan. Mutta ainakin jossain päin kaupungin rattaissa siis nähdään Pisarakin toteuttamiskelpoisena, joka on sinänsä positiivista yhdentymistä.

Lisäksi sekä YTV että Hki ovat tuon paperin mukaan toivoneet junaliikenteen kilpailuttamista. Jos junaliikenne kilpailutetaan, voisi sen kustannukset saada laskettua jonnekin metroliikenteen suuruusluokkaan, jolloin se voisi ehkä kelvata HKL:llekin vaihtoehtona ikioman oranssin junan sijasta.
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Lisäksi sekä YTV että Hki ovat tuon paperin mukaan toivoneet junaliikenteen kilpailuttamista. Jos junaliikenne kilpailutetaan, voisi sen kustannukset saada laskettua jonnekin metroliikenteen suuruusluokkaan, jolloin se voisi ehkä kelvata HKL:llekin vaihtoehtona ikioman oranssin junan sijasta.
Tai sitten se ikioma oranssin junan operaattori voittaa tarjouskilpailut ja levittäytyy uusille alueille....
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Pakko todeta käytyyn keskusteluun: Yhteenveto ei ole sama asia kuin erilliset lausunnot, ja Helsinkiä koskevan joukkoliikennepoliittisen kremlologian kannattaisi pohjautua Helsingin koko lausuntoon. Se on varmasti jostakin saatavissa.

Muitakin lausuntoja on referoitu puutteellisesti tai hieman väärin sävyin. Lisäksi kaikki lausunnot lopullisessa muodossaan eivät ehkä ole vielä tavoittaneet LVM:ää.
 
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

LVM:n sivuilla on johtopäätöksiä liikennepoliittista selontekoa varten annetuista lausunnoista.

Ne ovat varsin hyvää pohjaa joukkoliikenteen edistämiselle. Johtopäätöksissä
selkeimmin esille nousevat tarve lisätä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta kulkumuotojakaumasta sekä ihmisten arkisen liikkumisen helpottamiseksi että ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Toinen selkeä kysymys oli yhdyskuntarakenteen ja liikenteen vuorovaikutus.

Johtopaatokset lausunnoista
 
Liikennepoliittinen selonteko

Viime viikkoina politiikassa on ollut aika hiljaista ja tyhjänpäiväiset asiat, kuten oikeudenkäynnit yms ovat vienee tarkoituksellakin huomiota muualle. Suurin kuuma peruna on kuitenkin LVM:n valmisteleva liikennepoliittinen selonteko, joka julkistetaan pian. Asiasta on tihkunut tietoja ja huomaa, miten isosta asiasta on kysymys. Väyrynen lupaili jo Kemijärvelle sähkörataa, Länsimetrosta Vehviläinen mainitsi sen alkavan aikaisintaan 2010, aivan kuten toisessa ketjussa mainitsin minulle erään lähteen kertoneen. Hallituksen iltakoulu käsitteli asiaa, ja maakuntalehtiin tihkuu (tihkutetaan kaikenlaista). Pk-seudun osalta merkittävin on kehärata, ansionsa mukaan, oma kantani siis.
Kalevassa Vehviläinen puhui näin:
http://www.kaleva.fi/plus/juttu716466_page0.htm

Kuuma keskustelu on siis alkamassa ja toivon sitä käytävän myös täällä. Kehysriihi ensi tiistaina taitaa olla "virallisesti" se, jolloin asiaa käsitellään, mutta toki on selvää, että asiat on päätetty jo etukäteen. Itse veikkaan, että ainakin Vaasa-Sjk pääse H/K-luvustaan huolimatta kyytiin.. Mitäs mieltä muut ovat ja tietääkö joku jotain tästä joukkoliikenteenkin kannalta erittäin tärkeästä paperista? Keskustelu alkakoon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Liikennepoliittinen selonteko

Nyt selonteosta on tullut julki hankelista:
Hankelista 11.3.2008
sekä sen täydennys:
Täydennys 13.3.2008

Keskustelussa selonteosta on jäänyt kovin sivuun hankelistan "kolmas kori" eli seuraava kirjaus:

Valtioneuvosto 11.3.2008 sanoi:
Tilavaraukset maankäyttösuunnitelmia varten
Esimerkiksi seuraavien hankkeiden tilantarve voidaan ottaa huomioon seutukaavoituksessa ja
muussa maankäytön suunnittelussa:
- Helsinki- Turku-oikorata (ELSA-rata)
- Yhteys pääradalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle
- Kehä II:n jatko
- Pääkaupunkiseudun uudet kaupunkiratahankkeet
- Tampereen ja Turun seudun raideliikennehankkeet

Kirjaus on kuitenkin sikäli merkittävä, että useat kaupunkiraideliikennehankkeet kuten Turun ja Tampereen pikaraitiotie ja paikallisjunat otettiin tässä ensimmäistä kertaa hallituksen asialistalle. Kuten tiedetään, Tampereen lähijunat nousivat listalla jo 13.3.2008.
 
Takaisin
Ylös