Espoon kaupunkirata

Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

No lasketaan sitten: kun tarkastellaan väliä Helsinki - Espoo ilman nopeita paikallisjunia, liikenne minun mallilla sitoo 6 junayksikköä, sinun mallilla 7 yksikköä.

Millähän laskulla tähän päädyit? Kun minä lasken, saan tulokseksi, että kaupunkiradan E-juna (10 min vuoroväli) sitoisi 10 yksikköä, sinun mallissasi taas nykymallinen E-juna (15 min vuoroväli) juurikin tuon 6 yksikköä, mutta A-juna 5 yksikköä, eli yhteensä 11 yksikköä. Nykyisen E-junan kiertoaika on 90 minuuttia, A-junan 50 min. Kaupunkiradan E-junan kiertoaika olisi 100 minuuttia, koska matka-aika hidastuisi 8 min ja 100 min on seuraava vuorovälin kerrannainen.

Ja junayksikköjen sitominen on vain yksi osa kustannuksia. Sitten tulee vielä kilometrikustannus ja tuntikustannus. Ja se ennustettu kuormitus, jotta tietäisi edes junayksikköjen tarpeen. Yksi Sm5 ei välttämättä riitä ruuhkaan, mutta S- ja U-junilta taas poistuu 5 väliasemaa ja siten merkittävä määrä kuormitusta, joten sieltä voitaneen taas vähentää ruuhkan yksikkötarvetta. Kuten sanoin, en halua lähteä konsulttiselvitystä tästä tekemään. Kannattaa kuitenkin aloittaa tietojen haku kaupunkiradan suunnitelmista.
 
Tämä hanke näyttää olevan etenemässä: tosin varikon paikasta on kiistaa Espoon ja Kirkkonummen välillä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006298704.html?share=ca085d7ee12f44bd34d8a32ab2772699
HS 6.11.2019 sanoi:
Espoon ja Kirkkonummen päättäjien mielestä varikko pitää sijoittaa jonnekin muualle. --

Uudelle varikolle on haettu paikkaa Uudenmaan maakuntakaavassa, jonka valmistelu on parhaillaan loppusuoralla. Molemmat kaupungit tekivät muistutuksen kaavaesityksestä. --

Kaupunkiradan jatke Leppävaarasta Kauklahteen on seudun ykköshanke valtion kanssa käytävissä maankäytön, asumisen ja liikenteen (mal) rakennushankkeiden neuvotteluissa. Noin 275 miljoonan euron rakennushankkeessa tuotaisiin kaksi uutta raideparia Leppävaarasta länteen.
 
Espoon kaupunginhallituksessa meni läpi sopimus Kauniaisten ja Väyläviraston kanssa kaupunkiradan rakentamissuunnittelusta ja toteuttamisesta. https://www.espoo.fi/fi-FI/Espoon_k...aupunginhallituksen_paatoksia_9112020(188430)

Nyt on suunnitelmissa konkreettista aikatauluakin. Rakentamisen varaudutaan alkavan 2022 ja radan valmistuvan 2028.

Rakentaminen on alkanut valmistevilla töillä, Espoon-tunnelin reunalta kaadettu puut, maastossa useita mittakeppejä.

https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2022152-8-18776.PDF
VÄYLÄ
Espoon kaupunkiradan (ESKA) osalta verkkoselostuksessa 2023 on
esitetty ratatöitä useassa eri kohdassa ja tiedot ovat ristiriitaisia
keskenään. HSL:n ymmärryksen mukaan vuonna 2023 totaalikatkoja
olisi 5 kpl tammi-maaliskuussa (kesto 24 h, liikenteelle parhaiten
sopivaan ajankohtaan) ja 5 kpl syksyllä (kesto 10-24 h). Lisäksi HSL:n
ymmärryksen mukaan verkkoselostuksessa esitettyä yksiraiteisuutta
su-pe yönä klo 23-06 välisenä aikana ei tulisi olla. HSL ehdottaa, että
Espoon kaupunkiradan ratatyöt esitetään vain yhdessä kohdassa ja
Väylävirasto tarkistaa tietojen ajantasaisuuden.



https://www.doria.fi/bitstream/hand..._978-952-317-907-3.pdf?sequence=3&isAllowed=y

täältä tällänen lainaus:
2023: Totaalikatkoja 10-15 kpl
kesto 10-24 h ja 1*48 h.
Yksiraiteisuutta 7 kuukautta* 7 h
(su-pe klo 23-06, max. 2
liikennepaikkaväliä kerrallaan
Leppävaara-Kauniainen,
Kauniainen-Espoo, Espoo-
Kauklahti), osassa työvaiheita
Kauniaisissa vain yksi laituriraide
käytettävissä. A1
 
Varsinaiset rakennustyöt alkavat ensi vuonna, eilen järjestettiin media- ja yleisötilaisuus jossa suunnitelmia esitettiin. Ensi kesän isoimpana vaikutuksena on täyskatko Leppävaara-Kauklahti 5 viikon ajan juhannuksesta eteenpäin.

https://vayla.fi/documents/25230764...leisötilaisuus_22.11.2023.pdf?t=1700683791989
• Toukokuu: liikennekatkoja sunnuntaisin + helatorstaina, 4 kpl 24 h
• Liikennekatko juhannuksesta alkaen, kesto 5 viikkoa
• Syys-lokakuu: liikennekatkoja viikonloppuisin, 3 kpl 48 h ja 2 kpl 24 h
• 80 km/h nopeusrajoitus keväästä 2024 alkaen.
 
Ihme ininää, ettei varikko kelpaa.

Et sinäkään sitä sun takapihallesi halua. Osui tämmöinen tv-ohjelmassa vastaan, Singaporessa on maanalainen junavarikko. Tästä voisi tehdä Keraan, ennen kuin sitä ehditään enemälti rakentamaan, siinä on useita hehtaareja tyhjää tilaa, tämä tehtäisiin avoikaivuuna, ei tunnelilouhintana, jolloin kustannus rakenne olisi erilainen. Kera on sopivassa kohdassa rataa, läheisen Kauniaisten (KNI) ratapihan ylimääräisiä raiteita voisi käyttää tässä avuksi.
 
Et sinäkään sitä sun takapihallesi halua. Osui tämmöinen tv-ohjelmassa vastaan, Singaporessa on maanalainen junavarikko. Tästä voisi tehdä Keraan, ennen kuin sitä ehditään enemälti rakentamaan, siinä on useita hehtaareja tyhjää tilaa, tämä tehtäisiin avoikaivuuna, ei tunnelilouhintana, jolloin kustannus rakenne olisi erilainen. Kera on sopivassa kohdassa rataa, läheisen Kauniaisten (KNI) ratapihan ylimääräisiä raiteita voisi käyttää tässä avuksi.

Tota kovasti koitettiin ratikoille Vallilassa aikanaan mutta eipä siitä mitään tullut. Se nyt vaan on ihan poskettoman kallista. Singaporessa on saman verran asukkaita kuin Suomessa alueella joka on lähes täsmälleen samankokoinen kuin meidän pääkaupunkiseutu. Hiukan eri mahdollisuudet ja tarpeet siellä.
 
Et sinäkään sitä sun takapihallesi halua. Osui tämmöinen tv-ohjelmassa vastaan, Singaporessa on maanalainen junavarikko. Tästä voisi tehdä Keraan, ennen kuin sitä ehditään enemälti rakentamaan, siinä on useita hehtaareja tyhjää tilaa, tämä tehtäisiin avoikaivuuna, ei tunnelilouhintana, jolloin kustannus rakenne olisi erilainen. Kera on sopivassa kohdassa rataa, läheisen Kauniaisten (KNI) ratapihan ylimääräisiä raiteita voisi käyttää tässä avuksi.

Manilassa Trinoma-kauppakeskuksen alla 81:n vaunun varikko, mielestäni ei paljoa edes louhittu vaan rakennettiin vaan päälle keskus
 
HS: Espoon ja Kirkkonummen varikkovääntöön sopu selvityksistä

Pitäisi ilmeisesti lukea myös Espoon ja Kirkkonummenkin esityslistoja, eikä vain Helsingin, Vantaan ja HSL:n, kun itseltä oli mennyt täysin ohi valtion lisärahoituksen oleminen sidoksissa varikkopäätökseen. Eli kaupunkiradan hinta nousi ja Espoo sekä Kauniainen ovat jo päättäneet rahoittaa oman osuutensa ylityksestä, mutta valtio vaatii varikkopäätöstä ensin. Ja se siis pitäisi tehdä ensi vuoden aikana, vaikka artikkelissa tosiaan sanotaan myös 2023 loppuun mennessä, mutta se on ilmeisesti virhe, koska muuten se ikkuna olisi käytännössä jo sulkeutunut.

Vaihtoehtoja on nyt neljä, joista aikaisemman Vuohimäen, Luoman ja Mankin lisäksi on tullut luolaan louhittava Näkinmetsä Espoossa. Se maksaisi melkein toisen mokoman kuin kaupunkirata yksistään, mikä on myös 50% enemmän kuin Siuntion rajalla sijaitseva Vuohimäki, joka vaatii 18km toisen/kolmannen raiteen rantaradalle yhteydeksi.
 
HS: Espoon ja Kirkkonummen varikkovääntöön sopu selvityksistä

Pitäisi ilmeisesti lukea myös Espoon ja Kirkkonummenkin esityslistoja, eikä vain Helsingin, Vantaan ja HSL:n, kun itseltä oli mennyt täysin ohi valtion lisärahoituksen oleminen sidoksissa varikkopäätökseen. Eli kaupunkiradan hinta nousi ja Espoo sekä Kauniainen ovat jo päättäneet rahoittaa oman osuutensa ylityksestä, mutta valtio vaatii varikkopäätöstä ensin. Ja se siis pitäisi tehdä ensi vuoden aikana, vaikka artikkelissa tosiaan sanotaan myös 2023 loppuun mennessä, mutta se on ilmeisesti virhe, koska muuten se ikkuna olisi käytännössä jo sulkeutunut.

Vaihtoehtoja on nyt neljä, joista aikaisemman Vuohimäen, Luoman ja Mankin lisäksi on tullut luolaan louhittava Näkinmetsä Espoossa. Se maksaisi melkein toisen mokoman kuin kaupunkirata yksistään, mikä on myös 50% enemmän kuin Siuntion rajalla sijaitseva Vuohimäki, joka vaatii 18km toisen/kolmannen raiteen rantaradalle yhteydeksi.

Vuohimäki sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä Kirkkonummen asemalta länteen. Mihin perustuu tämä 18 km? Ei kai varikkoliikenne omaa raidettaan tarvitse Kauklahdesta saakka?
 
Vuohimäki sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä Kirkkonummen asemalta länteen. Mihin perustuu tämä 18 km? Ei kai varikkoliikenne omaa raidettaan tarvitse Kauklahdesta saakka?

Se kyllä täsmäisi tuohon pituuteen. Jos Kauklahti-Vuohimäki tehtäisiin yksi raide lisää voitaisiin varikon liikenne ajaa täysin vaikuttamatta muuhun liikenteeseen, joka kulkisi nykyisillä raiteilla (olettaen, että varikkoliikenne on aina yksisuuntaista)
 
Viimeksi muokattu:
Vuohimäki sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä Kirkkonummen asemalta länteen. Mihin perustuu tämä 18 km? Ei kai varikkoliikenne omaa raidettaan tarvitse Kauklahdesta saakka?

Juuri tästä asiasta mitään tietämättä mutta virkamiesten touhuilua pitkään seuranneena kuulostaa siltä, että Vuohimäki on lumevaihtoehto. Aina pitää olla monta vaihtoehtoa, joista se, jonka virkamiehet haluavat, naamioidaan parhaaksi ja muut naamioidaan huonoiksi keksimällä vaikkapa tällaisia "pakko rakentaa kolmas raide, että aamulla ennen kuin kahdella olemassa olevalla raiteella yhtäkään junaa kulkee saadaan ajettua junat linjalle".
 
Takaisin
Ylös