Millähän laskulla tähän päädyit? Kun minä lasken, saan tulokseksi, että kaupunkiradan E-juna (10 min vuoroväli) sitoisi 10 yksikköä, sinun mallissasi taas nykymallinen E-juna (15 min vuoroväli) juurikin tuon 6 yksikköä, mutta A-juna 5 yksikköä, eli yhteensä 11 yksikköä. Nykyisen E-junan kiertoaika on 90 minuuttia, A-junan 50 min. Kaupunkiradan E-junan kiertoaika olisi 100 minuuttia, koska matka-aika hidastuisi 8 min ja 100 min on seuraava vuorovälin kerrannainen.
Ja junayksikköjen sitominen on vain yksi osa kustannuksia. Sitten tulee vielä kilometrikustannus ja tuntikustannus. Ja se ennustettu kuormitus, jotta tietäisi edes junayksikköjen tarpeen. Yksi Sm5 ei välttämättä riitä ruuhkaan, mutta S- ja U-junilta taas poistuu 5 väliasemaa ja siten merkittävä määrä kuormitusta, joten sieltä voitaneen taas vähentää ruuhkan yksikkötarvetta. Kuten sanoin, en halua lähteä konsulttiselvitystä tästä tekemään. Kannattaa kuitenkin aloittaa tietojen haku kaupunkiradan suunnitelmista.
Tämä hanke näyttää olevan etenemässä: tosin varikon paikasta on kiistaa Espoon ja Kirkkonummen välillä.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000...d8a32ab2772699
Alunperin kirjoittanut HS 6.11.2019
Espoon kaupunkiradan suunnittelu on saamassa EU-tukea 11M€ https://yle.fi/uutiset/3-11451360
Espoon kaupunginhallituksessa meni läpi sopimus Kauniaisten ja Väyläviraston kanssa kaupunkiradan rakentamissuunnittelusta ja toteuttamisesta. https://www.espoo.fi/fi-FI/Espoon_ka...112020(188430)
Nyt on suunnitelmissa konkreettista aikatauluakin. Rakentamisen varaudutaan alkavan 2022 ja radan valmistuvan 2028.
Rakentaminen on alkanut valmistevilla töillä, Espoon-tunnelin reunalta kaadettu puut, maastossa useita mittakeppejä.
https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2022152-8-18776.PDF
VÄYLÄ
Espoon kaupunkiradan (ESKA) osalta verkkoselostuksessa 2023 on
esitetty ratatöitä useassa eri kohdassa ja tiedot ovat ristiriitaisia
keskenään. HSL:n ymmärryksen mukaan vuonna 2023 totaalikatkoja
olisi 5 kpl tammi-maaliskuussa (kesto 24 h, liikenteelle parhaiten
sopivaan ajankohtaan) ja 5 kpl syksyllä (kesto 10-24 h). Lisäksi HSL:n
ymmärryksen mukaan verkkoselostuksessa esitettyä yksiraiteisuutta
su-pe yönä klo 23-06 välisenä aikana ei tulisi olla. HSL ehdottaa, että
Espoon kaupunkiradan ratatyöt esitetään vain yhdessä kohdassa ja
Väylävirasto tarkistaa tietojen ajantasaisuuden.
https://www.doria.fi/bitstream/handl...=3&isAllowed=y
täältä tällänen lainaus:2023: Totaalikatkoja 10-15 kpl
kesto 10-24 h ja 1*48 h.
Yksiraiteisuutta 7 kuukautta* 7 h
(su-pe klo 23-06, max. 2
liikennepaikkaväliä kerrallaan
Leppävaara-Kauniainen,
Kauniainen-Espoo, Espoo-
Kauklahti), osassa työvaiheita
Kauniaisissa vain yksi laituriraide
käytettävissä. A1
- Aito Espoolainen jo vuodesta 1989 -
Espoon Erikoistalousalue