Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-54/54

Viestiketju: Nikkilän raideyhteys

  1. #46
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3345

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Selvitys oli tehty sillä oletuksella, että esim. kaikki tasoristeykset poistettaisiin, mikä vaikutti kannattavuuteen paljon.
    Sakari Kestinen

  2. #47
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1410

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Selvitys oli tehty sillä oletuksella, että esim. kaikki tasoristeykset poistettaisiin, mikä vaikutti kannattavuuteen paljon.
    Juurikin näin. Rata itsessään on jo riittävän hyvässä kunnossa, mutta henkilöliikennettä ei kannata aloittaa koska on "pakko" tehdä miljoonainvestointeja eritasoratkaisuihin ja ajaa junia 20 minuutin välein.

  3. #48

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    570

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Sipoo ja Kerava alkavat ajaa henkilöliikenteen aloittamista jo vuonna 2026.

    Kerava ja Sipoo päättivät tiistaina perustaa hankkeelle yhteisen poliittisen ohjausryhmän. Sen tiukkana tavoitteena on saada ratahanketta koskevat päätökset valtion kanssa tehtyä vielä tämän valtuustokauden aikana eli viimeistään vuoden 2021 aikana.
    https://www.helsinginuutiset.fi/arti...avat-oljyradan

    Ilmeisesti tuossa on sellainen juttu että kunnat haluaisivat valtion maksavan rautatien investoinnit ja siksi ne eivät vaan kaiva kassoistaan 30 miljoonaa euroa?

  4. #49

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    258

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Onko tässä jokin todellinen juridinen este liikenteen aloittamiselle ilman massiivista infraremonttia? Laiturin parannus parilta vaununmitalta riittäisi hyvin. Onko meillä voimassa jokin säännös että Kauniaisten aseman tyyppisille asemille (matala laituri ja laituripolku) ei saisi aloittaa enää uutta henkilöliikennettä kun se kerran on lakkautettu? Tukholmassa mm. Märstan asemalla puomit laskeutuvat tunnin välein kun Uppsalan junat pysähtyvät asemalla leikaten jalankulkureitin keskilaiturille.

  5. #50

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1310

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Onko tässä jokin todellinen juridinen este liikenteen aloittamiselle ilman massiivista infraremonttia? Laiturin parannus parilta vaununmitalta riittäisi hyvin. Onko meillä voimassa jokin säännös että Kauniaisten aseman tyyppisille asemille (matala laituri ja laituripolku) ei saisi aloittaa enää uutta henkilöliikennettä kun se kerran on lakkautettu? Tukholmassa mm. Märstan asemalla puomit laskeutuvat tunnin välein kun Uppsalan junat pysähtyvät asemalla leikaten jalankulkureitin keskilaiturille.
    Kyllä vain. Uudet asemat tulee toteuttaa sen mukaan, mitä RATO-ohjeissa sanotaan. Vaatimukset laitureille ja kulkuteille löytyy RATO 16:sta, tästä tavaamaan: https://www.doria.fi/bitstream/handl...pdf?sequence=5

    Laituripoluista muun muassa todetaan seuraavaa: "Uudelle välilaiturille ei saa rakentaa laituripolkua. Uudistettavalle tai parannettavalle laiturille on sallittua rakentaa laituripolku, jos laiturille ei ole hissiyhteyttä eikä kappaleen 16.4.2 mukaista luiskaa. Laituripolun rakentamista on vältettävä.

    Jos laituripolun rakentaminen on välttämätöntä, laituripolku on sijoitettava laiturin päähän. Laiturin varrelle ei ole sallittua rakentaa laituripolkua.

    Matkustajien käyttöön tarkoitetun uuden laituripolun saa Liikenneviraston luvalla sijoittaa vain sellaisen raiteen yli, joka ei ole läpikulkuraide, ja jonka liikennöintinopeus on enintään 80 km/h."
    Viimeisin muokkaaja Ville O. Turunen; 10.04.2018 kello 07:54.
    Ville

  6. #51

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    570

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Kyllä vain. Uudet asemat tulee toteuttaa sen mukaan, mitä RATO-ohjeissa sanotaan. Vaatimukset laitureille ja kulkuteille löytyy RATO 16:sta, tästä tavaamaan: https://www.doria.fi/bitstream/handl...pdf?sequence=5

    Laituripoluista muun muassa todetaan seuraavaa: "Uudelle välilaiturille ei saa rakentaa laituripolkua. Uudistettavalle tai parannettavalle laiturille on sallittua rakentaa laituripolku, jos laiturille ei ole hissiyhteyttä eikä kappaleen 16.4.2 mukaista luiskaa. Laituripolun rakentamista on vältettävä.

    Jos laituripolun rakentaminen on välttämätöntä, laituripolku on sijoitettava laiturin päähän. Laiturin varrelle ei ole sallittua rakentaa laituripolkua.

    Matkustajien käyttöön tarkoitetun uuden laituripolun saa Liikenneviraston luvalla sijoittaa vain sellaisen raiteen yli, joka ei ole läpikulkuraide, ja jonka liikennöintinopeus on enintään 80 km/h."
    Onpa sekava teksti. Eli koskeeko kielto siis vain uusia välilaitureita vai kaikkia uusia laitureita, ja koskeeko kielto kaikkia ko. rautatien asemia koska niiden raiteet on öljyjunien takia läpikulkuraiteita? Entä mitä teoriassa tapahtuisi jos asemilla ei olisi lainkaan paikkaa raiteiden ylittämiselle mutta lähellä sattuisi aina menemään autotie jossa on tasoristeys?

  7. #52

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5540

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Onpa sekava teksti. Eli koskeeko kielto siis vain uusia välilaitureita vai kaikkia uusia laitureita, ja koskeeko kielto kaikkia ko. rautatien asemia koska niiden raiteet on öljyjunien takia läpikulkuraiteita? Entä mitä teoriassa tapahtuisi jos asemilla ei olisi lainkaan paikkaa raiteiden ylittämiselle mutta lähellä sattuisi aina menemään autotie jossa on tasoristeys?
    Nykyisissä laituripolkusäännöissä paistaa kyllä Sääntö-Suomi läpi Montako ihmistä on jäänyt junan alle laituripoluilla vaikkapa 30 viime vuoden aikana ja montako niiden ulkopuolella?

    t. Rainer

  8. #53

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    570

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Nykyisissä laituripolkusäännöissä paistaa kyllä Sääntö-Suomi läpi Montako ihmistä on jäänyt junan alle laituripoluilla vaikkapa 30 viime vuoden aikana ja montako niiden ulkopuolella?

    t. Rainer
    Minullekin tuli juuri käsite Sääntö-Suomi mieleen. Vasemmalla kädellä ei näköjään ole aavistustakaan siitä että se ei ole yksin vaan on olemassa muitakin käsiä. Miettikää kuinka paljon enemmän ihmishenkiä pelastaisi vaikkapa miljoonaa ilmaista terveyskeskuskäyntiä sipoolaisille ja keravalaisille.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 22:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:45 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Tukholmassa mm. Märstan asemalla puomit laskeutuvat tunnin välein kun Uppsalan junat pysähtyvät asemalla leikaten jalankulkureitin keskilaiturille.
    Suomessa on noin yleisesti raideliikenteen suunnittelussa ja liikennöinnissä eri periaatteet kuin muualla Euroopassa siten että kevyt raideliikenne on meillä kevyempää kuin muualla ja raskas raideliikenne raskaampaa. Muualla Nikkilään ja Uudellamaalla myös esimerkiksi Rajamäen tyyppisiin paikkoihin olisi aina mennyt henkilöliikenne, ja mm. ratageometrian ja asemien osalta sallitaan paljon pienimuotoisemmat ratkaisut. Mainitussa Tukholmassa esimerkiksi sijaitsee vain 4 km päässä keskustasta asema, jossa on laituripolut (Henriksdal).

    Toisaalta muissa Euroopan maissa raitiotiet kulkee usein nopeammin siten että rata on eristetty kokonaan autoliikenteestä silloin kun se on mahdollista.

  9. #54

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1753

    oletus Vs: Nikkilän raideyhteys

    Yksi rajoite liikennöinnin käynnistämiselle tällä hetkellä taitaa tulla siitä, että Nikkilä on seisake, ei liikennepaikka. Sinne ei siis voi päättää junan kulkutietä, eikä aloittaa sellaista.

    Ihan varma en ole siitä, mitkä olisi vähimmäisvaatimukset, mutta veikkaan, että ainakin raidevirtapiirejä, baliiseja ja sopivia merkkejä.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 08:43
  2. Raideyhteys Helsingin lentokentälle
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2087
    Viimeisin viesti: 10.04.2016, 21:28
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 00:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 11:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 12:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •