Turun raideliikenteen kehittäminen

Liittynyt
7 Heinäkuu 2005
Viestit
106
Joopa joopa...

Taitaa M.Laaksonen asua ihan keskustassa vanhan raitiovaunulinjan varrella, kun on hurahtanut vastustamaan likipitäen kaikkea, joka ei liity raideliikenteeseen.
Tuossa taannoin, kun asustin Pääskyvuorella uudella alueella mäen päällä anoimme sinne linja-autovuoroja käyväksi. Onhan sentään siellä varmasti n. 1000 asukastakin ja pääsääntöisesti lapsiperheitä yms...
Mitäpä saimme kaupungilta. P2- linjan käymään siellä JOPA 4 kertaa päivässä. Muiden bussilinjojen pysäkeille Pääskynlennon kauimmasta päästä taitaakin tulla n. 1,5 kilometriä matkaa.
On aivan pähkähullua ajatella, että sikälimikäli, jos ja kun (toivottavasti EI) päätetään rakentaa joku pikaratikkahässäkkä tähän kaupunkiin, pysäkkejä ja linjastoja sijoitetaan niin, että kävelymatkaa tulisi vähän. Toki haja-asutusalueelta on mahdollista kehittää liityntäliikennettä ihan mihin tahansa, mutta on kuitenkin muistettava, että sellaisessa tapauksessa matka-ajat kasvavat, jota suomalaisen ihmisen itsetunto ei kestä. Tartutaan siis entistä herkemmin omaan autoon.
M. Laaksosen kuvittelemassa käytännöllisessä lähijunaverkossa UKI-SALO välillä kehottaisin ensin tutustumaan oikeasti kyseisen rataverkon väliin jääviin kuntiin ja senjälkeen pohdiskelemaan, että oliko ne asemat ja radat nyt sittenkään niin lähellä sitä varsinaista asutusta.
Uusikaupunki taitaa olla ainoa, jossa tuo junaradan läheisyys näkyy olohuoneeseen.
Mynämäki: Asema sijaitsee n. 5 kilometriä keskustasta Mietoisten suuntaan. Asutus asemanseudulla melko vähäistä.
Nousiainen: Asema sijaitsee valtatie 8.n toisella puolella. Ja iso osa asutuksesta toisella puolen (Rästäsmäki, Repola, Alakylä, Koljola...)
Masku: No joo... Iso-osa jää tässäkin tapauksessa radasta kauas.
Raisio: Tässä lähijunakaupungissa suuremmat asuntoalueet, kuten Tikanmaa/Paikkari, Petäsmäki, Ihala, ovat asemasta kavin kaukana. Tosin jos rakennetaan pysäkkejä, niin sitten toki Petäsmäki ja Ihala junan piiriin.
Turku: Rautatieasema KAUKANA keskustasta.
Jos otan esimerkiksi edellisen lähijunakokeilun pysäkit Turun alueella. Homma menee näin...
Kupittaa: Ainoa keskeisellä paikalla. Alueella paljon työpaikkoja.
Lauste: Lausteen varsinaiseen asuntoalueeseen yli 2 kilometriä matkaa. Laukkavuori lähellä.
Varissuo: Varissuon alkupää toki vieressä, mutta suurimpaan osaan 1-2 kilometriä matkaa. Lausteellekin n. 1,5 kilometriä.
Littoinen: Aseman vieressä pieni osa Littoista. Entäs Palomäki, Teerimäki, Kultanummi.
Piikkiö: Keskustassa, jossa Raut.as. sijaitsee on vain kaupat ja pienteollisuutta. Varsinaiset asunto-alueet löytyy mm. Kirismäestä, Hadvalasta ja Rungosta joista radan varteen on jälleen pitkä matka.
Paimio: Asema keskustassa. Oinilaan, Ylä-Vistalle, Preitilään taas senverran matkaa, ettei sieltä ainakaan asiakkaita heruisi.

Ajatuksia toki pitää heittää ilmoille, mutta en kyllä lähtisi sotkemaan kaupunkiemme henkilöliikenteeseen raitiovaunuja/lähijunia (ainakaan tuolle radalle). Vaan kehitetään jo olemassa olevaa palvelutasoa linja-autoin.

Ei millään pahalla, mutta onneksi Laaksosta ei valittu Turun joukkoliikennejohtajaksi. Toivotaan, että Heli Korte on vakanssissaan yhtä pätevä, kun E.A. tai jospa jopa vieläkin pätevämpi. Voimia hänelle tulevaan urakkaan.
 
Pikaraitiotie Turussa

helleh sanoi:
On aivan pähkähullua ajatella, että sikälimikäli, jos ja kun (toivottavasti EI) päätetään rakentaa joku pikaratikkahässäkkä tähän kaupunkiin, pysäkkejä ja linjastoja sijoitetaan niin, että kävelymatkaa tulisi vähän.
Laatimassani "Pikaraitiotie Turun kaupunkiseudulla" linjat on suunniteltu siten, että kävelymatkat pysäkeille ovat linnuntietä enintään 400 - 600 m, kuten olen Tampereen pikaraitiotien linjauksia esittänyt kehitettäväksi:. Eli samaa luokkaa kuin nykyisin bussilinjastolle. Linjaukset on suunniteltu muualla Euroopassa noudatettujen periaatteiden mukaan.

Valitettavasti tällä hetkellä (kaupungin nettisivujen muutosten takia) varsinainen pääraportti ei ole ladattavissa internetistä. Ohessa linjakartta. Jos laitat minulle yksityisviestin, voin lähettää pääraportin sähköpostin liitetiedostona (koko 7 Mb). Siitä näkyy mm, mitkä alueet ovat 400-600 m kävelyetäisyydellä linjoista.

Nämä linjaukset ja pysäkkien paikat on läpikäyty kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivosen, suunnittelutoimenjohtaja Heikki Niemisen sekä silloisen joukkoliikennejohtaja Erkki Airaksisen kanssa ja he ovat linjaukset hyväksyneet. Lisäksi Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunta sekä kaupunginhallitus ovat päättäneet varata ko. linjoille maankäytössä tilaa ja Turun kaupunginvaltuusto joukkoliikenneohjelmassa 2005-2008 päättänyt, jo toiseen kertaan, että pikaraitiotien selvittämistä jatketaan.

helleh sanoi:
Toivotaan, että Sirpa Korte on vakanssissaan yhtä pätevä, kun E.A. tai jospa jopa vieläkin pätevämpi. Voimia hänelle tulevaan urakkaan.
Samaa mieltä, toivon että Sirpa Kortteella löytyy pätevyyttä kehittää Turun joukkoliikennettä sekä jalat maassa että ennakkoluulottomasti muualla toimivaksi todettuja ratkaisuja soveltaen. Tulen luonnollisesti jo luottamustehtäväni puolesta tekemään hänen kanssaan yhteistyötä joukkoliikenteen kehittämiseksi, kuten tein myös Erkki Airaksisen kanssa.
Siitä olen vain vilpittömän iloinen, että virkaan saatiin minua muodollisesti pätevämpi henkilö (pidempi työkokemus ja soveltuvampi korkeakoulututkinto).
 
Takaisin
Ylös