Länsimetro

Pitääkö minun kantaa vastuu jonkun muun kirjoituksista?Kirjoitan omalla nimelläni ja olen pahoillani, jos nyt kirjoitukseni eivät satu miellyttämään. Pidän vihjailuanne asiattomana ja tarpeettomana. Toivottavasti teillä on muutakin sanottavaa.

Sori, kirjoitin viestini ennen kuin ehdin lukea aiemman apologiasi (=puolustuspuheesi). :redface:
 
Länsimetron julkisia hankintoja kilpailutetaan jo.
Länsimetro Oy:n tiedote 3.9.2008 http://www.lansimetro.fi/index.php?option=com_dpnews&Itemid=58&cid=47


http://www.hankintailmoitukset.fi/f...lished_start]=&_s[published_end]=&_s[_sent]=1

:lol: hyvä hyvä...projekti etenee ja ei mene kauan kun tuubin poraaminen alkaa. Sitä päivää odotan!

EDIT: Tässä linkki Espoossa esiteltyihin asemien kaavoihin. Upealta vaikuttaa!
http://www.lansimetro.fi/index.php?option=com_dpnews&Itemid=58&cid=46

Erityisesti tämä http://www.lansimetro.fi/images/stories/pdf/asukastilaisuus_osa1.pdf on suosikkini. Siinä näkyy tuleva skyline (Tapiola Towers) sekä erinomaisesti Keilaniemeä palveleva asema. Tuubi kuljettaakin kätevästi ihmisiä business districtiin. Loppuupahan bussien pörinä Ruoholahdesta.
Jousen puiston kohdalla on vähän haarautuman näköistä, siitä sen voisi ampua Olarin tai Suurpeltoon ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kun katsomme linkkiä tarkemmin, huomaamme että kilpailutettavana on nyt metron suunnittelu-urakat. Eli varsinaisia rakennusurakoita päästään kilpailuttamaan vasta vuoden taikka pari päästä. Silloin koittaa tämänkin hankkeen sudenhetki kun sille saadaan oikea hintalappu. Silloin nähdään sekin kuka on oikeassa jos se nyt on tärkeää. Ja keskustelukin siirtyy tukevammalle pohjalle kun saadaan konkreettiset suunnitelmat. Esimerkiksi palotekninen suunnittelu oli listalla mukana. Kaikki mahdollinen taitaa olla jo sanottu ja vieläpä useaan kertaan. Konkreettiset suunnitelmat antavat sitten aikanaan aihetta uuteen keskusteltavaan. Elikkä palataan asiaan noiden suunnitelmien valmistuttua.

Täällä on epäilty toteutuuko Länsimetro oikeasti. Epäilyjen pohjana on nimen omaan se arvio, että nykyiset arviot hankkeen hinnasta ovat epärealistisia. Jos arvion ja todellisen hinnan ero on huomattava, vaikkapa todellisuudessa hinta on kaksinkertainen arvioituun, hanke menee väkisinkin uuteen harkintaan. Jos 'tämänhetkinen' hinta, siis 700 milj pitää sanotaan vaikka 100 milj tarkkuudella, metro tulee aika varmasti. Sen verran nyt tehdyt päätökset kyllä painavat. Ratkaiseva hetki on siis suunnitelmien valmistumisesta rakennusurakoiden tilaamiseen, jolloin hinta lopullisesti asettuu paikalleen.
 
Tottakai lopullinen hinta on selvillä vasta myöhemmin, mutta oman mutu-pohjalta sanottuna veikkaan, että matalasuhdanteesta on hyötyä tässä tilanteessa. Uskaltaisin myös veikata, että tuo 714milj on aika päivitetty hinta.
Tuubin poraaminen alkaa 2009 lopussa tai 2010 alussa, mutta sitä ennen pannaan liikkeelle kehärata.
 
Tuubin poraaminen alkaa 2009 lopussa tai 2010 alussa, mutta sitä ennen pannaan liikkeelle kehärata.

Tulipas tässä taas aivan uutta ja varmasti paikkansa pitävää tietoa. Mukava nähdä kuinka vastuullisesti yhteiskunnan miljardeja sijoitellaan äärimmäisen hyödyllisiin hankkeisiin.
 
Näin on toistaiseksi ilmoitettu ja plj:n mukaan asia on myös näin.
Viimeaikaiset keskustelut tällä foorumilla ovat osoittaneet selvästi, että metronvastustaminen on tosiasiassa yhden puolueen ideologiaa johon on siteeksi pistetty täysin epärealistisia pikaratikoita (Tramwest).
 
Näin on toistaiseksi ilmoitettu ja plj:n mukaan asia on myös näin.
Viimeaikaiset keskustelut tällä foorumilla ovat osoittaneet selvästi, että metronvastustaminen on tosiasiassa yhden puolueen ideologiaa johon on siteeksi pistetty täysin epärealistisia pikaratikoita (Tramwest).

Varmaankin jo 60-luvulta alkaen on useaan otteeseen ilmoitettu, milloin länsimetron rakentaminen alkaa.

Puoluepolitiikkaa on ihan turha liittää Tramwestiin. Tämä osoittaa, ettet ole perillä yksinkertaisemmistakaan asioista, ja ettei asiallinen keskustelu kanssasi onnistu. Nämä "täysin epärealistiset" pikaratikat toimivat edelleen ympäri maailmaa, lähimmillään Tukholmassa.
 
"Varmaankin".
Ei ole käsittääkseni ilmoitettu, asia on mennyt eteenpäin viime vuosina ja varsinaisia päätöksiä on tehty vasta vuodesta 2006. Liikennepoliittiseen selontekoon asia päätyi 2008.

Tramwestiin voi liittää politiikkaa siinä missä sitä liitetään metroon, mm. puhumalla "betonipuolueesta".
Jos luulet, että haukkuminen, kuten väittäminen, että en ole perillä yksikertaisimmistakaan asioista osoittaa sinun olevan hyvä keskustelija, erehdyt. Hyvä keskustelija tuskin alentuu harrastelemaasi nimittelyyn.
 
"Varmaankin".
Ei ole käsittääkseni ilmoitettu, asia on mennyt eteenpäin viime vuosina ja varsinaisia päätöksiä on tehty vasta vuodesta 2006. Liikennepoliittiseen selontekoon asia päätyi 2008.

Kyllä metron rakentamisesta on useat tahot mesonnut ensimmäisistä suunnitelmista saakka. Yksi metro saatiin 70-luvulla päätökseenkin, mutta metroksi sitä ei edes kutsuta. Eli virallinenkaan ilmoitus ei välttämättä johda suunniteltuun lopputulokseen.

Liikennepoliittisessa selonteossa lukee aivan selvästi, että rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2010. Siinä lukee myös, että rakennuskustannukset ovat 714 miljoonaa euroa, ja että valtiolta siihen heruu enintään 200 milj. €. Eli metron rakentamisesta on vielä viimeiset sanat sanomatta. Sama päätösrumba pitää mahdollisesti käydä vielä uudelleen läpi muutaman vuoden päästä, ennen kuin saadaan lapio maahan.
Tramwestiin voi liittää politiikkaa siinä missä sitä liitetään metroon, mm. puhumalla "betonipuolueesta".

Puolueet ovat päättäneet metrosta. Mikä puolue on tehnyt päätöksiä Tramwestista tai edes puhunut siitä?
Jos luulet, että haukkuminen, kuten väittäminen, että en ole perillä yksikertaisimmistakaan asioista osoittaa sinun olevan hyvä keskustelija, erehdyt. Hyvä keskustelija tuskin alentuu harrastelemaasi nimittelyyn.

:lol:
Mitähän tähän nyt sitten sanoisi...
 
Mesota saa jokainen mitä haluaa, puhuin esim. Helsingin kaupunginvaltuuston päätöksestä 21.5.2008. Mesoamistahan harrastavat myös katuratikkalobbarit.

Liikennepoliittisessa selonteossa todetaan, että valtion rahoitus alkaa 2010.
Helsinki ja Espoo ovat jo vuodelle 2009 budjetoineet yhteensä miljoonaa euroa hankkeeseen. Kv:n esityslista 21.5.2008 toteaa seuraavaa:
Helsingin kaupunginvaltuusto sanoi:
Alustavan suunnitelman mukaisesti rakentaminen käynnistyy vuoden 2009 loppupuolella ja jatkuu vuoden 2014 puolelle

Valtiolta tulee vuonna 2009 6milj euroa suunnittelu rahaa, Helsinki investoi 24,2 ja Espoo 59,8milj. Yhteensä siis 90milj vuodelle 2009.

Mikään ei viittaa siihen, että päätöksiä täytyisi uusia. Koivusaaresta on tehty valitus oikeuteen, mutta se tuskin lykkää rakentamista, sillä valitus on todennäköisesti ehditty käsitellä 2009 loppuun mennessä. Samoin Espoossa on tehty jonkinasteinen valitus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikään ei viittaa siihen, että päätöksiä täytyisi uusia.

Oletan, että puhut päätöksestä, jonka mukaan Helsingin kaupunginvaltuusto päätti hyväksyä hankesuunnitelman, jonka mukaan hankkeen kokonaiskustannusarvio olisi 713,6 milj €, kun valtion osuus kustannuksista on 30%. LVM:n selonteko eduskunnalle sisältää vastaavat luvut. Päätökset on tehty ja niiden kumoamiset ei ihan helposti onnistukaan.

Kun halutaan toteuttaa Länsimetro uusilla kustannusarvioilla, pitää tehdä uudet päätökset.
 
Mikään ei viittaa siihen, että päätöksiä täytyisi uusia. Koivusaaresta on tehty valitus oikeuteen, mutta se tuskin lykkää rakentamista, sillä valitus on todennäköisesti ehditty käsitellä 2009 loppuun mennessä. Samoin Espoossa on tehty jonkinasteinen valitus.

Vain mahdollisen kansanäänestys voi käytännössä pysäyttää metrohankkeen kokonaan siinä vaiheessa kun urakat on tilattu. Länsimetron tapauksessa äänestys on toimitettava lisäksi sekä Espoossa että Helsingissä. Käytännössä kuitenkin niin että ensin äänestyksen järjestää se kaupunki jolla on kovimmat halut mittauttaa kansalaismielipiteensä asiasta, ja mahdollisen kielteisen tuloksen jälkeen toisen on sitten omassa äänestyksessään päätettävä, jatkaako yksin.

Vrt esim Zürichissä metrosta oli rakennettu tunneli ja pari asemaa keskustaan valmiiksi, mutta sitten järjestettiin kansanäänestys jonka tuloksena vaadittiin metron hautaamista. Tunneli muunnettiin raitiotielle toimivaksi.

t. Rainer
 
Helsinki ja Espoo ovat jo vuodelle 2009 budjetoineet yhteensä miljoonaa euroa hankkeeseen.

Tällä saa ehkä porattua pari reikää kallionäytteiden ottamiseen. Pikkuisen enemmän pitäisi panostaa, jos valmista halutaan tehdä. Vähän tuntuu, että mielenkiinto hankkeeseen on molemmilla kaupungeilla aika vähäistä.
 
Projektille on valittu nyt rakennuttajakonsultti, kertoo HS 26.9.2008

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Länsimetrolle+on+valittu+rakennuttamiskonsultti/1135239754791

http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article139816.ece

Tämä on mielestäni T&T:n jutun hupaisin kohta: :D

Tekniikka & Talous 26.9.2008 sanoi:
Valitukset eivät hätkäytä

Länsimetron työt käynnistyvät ensi vuoden lopussa ajotunnelien louhinnalla.

713 miljoonan euron rata-urakka etenee siten, että oranssijunat suihkivat Espoon Matinkylään saakka vuonna 2013.

Olavi Loukon mukaan hanke on edennyt toivotulla tavalla, eikä hän hätkähdä edes helsinkiläisen Martti Sainion hallinto-oikeuteen tekemiä tuoreita metrovalituksia.

Sainio tuli tunnetuksi ankarana itämetron vastustajana 1970- ja 80-lukujen vaihteessa.

”Nämä valitukset eivät uskoakseni viivästytä rakentamista, koska niihin ei sisälly toimenpidekieltoja. Päätökset näistä tulevat aikanaan.”
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Osoitteessa http://www.espoonmetro.fi/ on näköjään avattu uusi aihetta käsittelevä sivusto. Hyviä keskustelunavauksia näin kunnallisvaalien alla. Helsinkiläisenä en ole kovin läheltä seurannut, mitä espoolaisessa vaalikampanjoinnissa tapahtuu, mutta jotenkin vaikuttaisi siltä, että sieltä on metro unohtunut kokonaan. Seuraava valtuustohan tässä on avainasemassa, sillä sen päätettäväksi nuo metron urakkatarjoukset sitten tulevat.

Esimerkki Helsingistä: hienosti oli päätetty ja lukkoonlyöty, että tiedelinjaa varten tehdään katulämmitys, jotta bussi pääsee kiipeämään Kumpulanmäen matem-luonnontieteellisille laitoksille. No, tarjouksia tuli yksi ja sen hinta oli kaksinkertainen budjetoituun nähden. Eipä tullut katulämmitystä eikä tiedeilnjaa kampukselle. Eli metronkin suhteen voi tapahtua vielä mitä tahansa, ja siinä juuri uusi valtuusto on avainasemassa.
 
Takaisin
Ylös