Länsimetro

JOn MetroTram ja Strassenbahn. MetroTram on jonkinlainen runkolinja, joka ajaa yön läpi. Strassenbahn "vain" 20 tuntia.
Vastaava jako on myös busseilla: on 24-h MetroBus ja 20-h tavalliset bussit. Järjestelmän selkeyttä haittaa kylläkin hieman se, että osallalla metrolinjoista on eri reittejä vuorokaudenajasta riippuen. Tästä kauneusvirheestä huolimatta Berliinin metrojärjestelmä tuo kyllä huomattavasti selkeyttä kaupungin joukkoliikennejärjestelmään.
 
Kyllä. Berliinistä pitäisi varmaan puhua toisessa ketjussa. Itse en lähde syyllistämään tuntematta taustatietoja, että Länsi-Berliini hävitti ratikkansa. Kaupunki oli raunioina sodan jälkeen ja U-Bahn palvelee loistavalla tavalla kaupunkia. Voi kun meilläkin olisi samanlainen U-Bahn. Bussi, idän ratikat ja S-Bahn tekevät järjestelmästä todella mainion yhteisvaikutukseltaan. En tiedä, onko Berliinissä metronvastustaminen muotia.
 
En tiedä, onko Berliinissä metronvastustaminen muotia.
Ei se Berliinissäkään metron rakentaminen niin helppoa ole, kuten uusin linja U55 todistaa. Kyseinen hankehan on maksanut tajuttomasti ja rakennustyöt kestäneet uskomattoman kauan, kun otetaan huomioon linjan pituus.

Lisäksi Berliinin metrosta kertovassa Wikipedian artikkelissa on juttua suunnitelluista laajennuksista. Metron laajennuksien esteenä on pääasiassa Berliinin talous ja kova kilpailu S-bahnin kanssa, siitä kumpi verkosto saa rahaa laajennuksilleensa. Lisäksi yhdessä tapauksessa U2 linjan jatko ollaan jopa artikkelin mukaan korvattu raitiotien suunnitelmalla.
 
Länsimetron rakentaminen on ollut Espoolle lähinnä periaatteellinen päätös. Rakentaminen maksaa maltaita, vaikka meillä on tiheä välinen bussiliikenne. Samalla rahalla saa aika helkkarin paljon bussikaistaa tehtyä. Samaan aikaan kun metroa rakennetaan, niin Espoossa karsitaan mm. sosiaali- ja terveyspalveluista. Vaikka rakentaminen on tällä hetkellä halpaa, sitä ei ole enään 5 vuoden kuluttua. Toisaalta vaikka on halpaa rakentaa, niin Espoon kaupungin talous on tiukalla, niin kun on nyt kaikilla. Tuollaiset metrot on hyviä silloin, kun on ylimääräistä rahaa niin paljon, ei silloin hyviä kun karsitaan sen takia muualta. Hinta-arvio oli 714 miljoonaa vuonna 2008. Aika paljon pienemmällä rahalla saa monta kilometriä bussikaistaa Länsiväylälle, ja paljon muutakin. Että se siitä Länsimetron hyvyydestä ja tarpeellisyydesta..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Länsimetron rakentaminen on ollut Espoolle lähinnä periaatteellinen päätös. Rakentaminen maksaa maltaita, vaikka meillä on tiheä välinen bussiliikenne. Samalla rahalla saa aika helkkarin paljon bussikaistaa tehtyä. Samaan aikaan kun metroa rakennetaan, niin Espoossa karsitaan mm. sosiaali- ja terveyspalveluista. Vaikka rakentaminen on tällä hetkellä halpaa, sitä ei ole enään 5 vuoden kuluttua. Toisaalta vaikka on halpaa rakentaa, niin Espoon kaupungin talous on tiukalla, niin kun on nyt kaikilla. Tuollaiset metrot on hyviä silloin, kun on ylimääräistä rahaa niin paljon, ei silloin hyviä kun karsitaan sen takia muualta. Hinta-arvio oli 714 miljoonaa vuonna 2008. Aika paljon pienemmällä rahalla saa monta kilometriä bussikaistaa Länsiväylälle, ja paljon muutakin. Että se siitä Länsimetron hyvyydestä ja tarpeellisyydesta..
En tiennytkään, että Aleksi K ryhtyy populismipoliitikoksi ;).

Länsimetroa on hyvä rakentaa nimenomaan matalasuhdanteen aikana ja se tukee jopa työllisyyttäkin. Muistahan, että metroa rakennetaan vuosikymmenien liikennejärjestelmäksi, jonka yksi tarkoituksia on nimenomaan vähentää Helsingin keskustaan suuntautuvaa bussiliikentettä siirtämällä sen matkustajia raiteille. Muita tarkoituksia on Etelä-Espoon maankäyttöpolitiikka ja Espoon kaupunkirakenteen ohjaaminen enemmän tiheään ja kaupunkimaiseen suuntaan.

http://www.lansimetro.fi/fi/metrohanke/kustannukset
 
Viimeksi muokattu:
Länsimetroa on hyvä rakentaa nimenomaan matalasuhdanteen aikana ja se tukee jopa työllisyyttäkin. Muistahan, että metroa rakennetaan vuosikymmenien liikennejärjestelmäksi, jonka yksi tarkoituksia on nimenomaan vähentää Helsingin keskustaan suuntautuvaa bussiliikentettä siirtämällä sen matkustajia raiteille.

On se aika mielenkiintoista, että meille on vuositolkulla rakennettu moderni bussiterminaali Kamppiin, josta kerta tarkoitus on vähentää keskustaan suuntautuvaa bussiliikennettä. :) Menee vähän ristiin sen kanssa, olkookin että bussiterminaalin pystyy muuttamaan muuksi tilaksi tarpeen mukaan..

Sinäänsä hyvä, että tuetaan uusia joukkoliikenneratkaisuja ja siten myös työllisyyttä. Kyse on siitä, kuka sen rahoittaa. Mielestäni oikeasti Espoon kaupungin ei pitäisi niin paljon olla mukana rahallisesti kun nyt on, eli rahoittajiksi olisi pitänyt alunperinki saada yksityisiä..
 
On se aika mielenkiintoista, että meille on vuositolkulla rakennettu moderni bussiterminaali Kamppiin, josta kerta tarkoitus on vähentää keskustaan suuntautuvaa bussiliikennettä. :) Menee vähän ristiin sen kanssa, olkookin että bussiterminaalin pystyy muuttamaan muuksi tilaksi tarpeen mukaan..
Minun mielestäni se on Kampin liikekeskus, eikä bussiterminaali, vaikkakin siellä busseja parkkeerataankin vielä nykyään. Ja tuon liikerakennuksen käyttötarkoitushan ei lopu länsimetron myötä ja onpa tuon kaupunkiliikenteen terminaalin käytön jatkosta nimenomaan bussiliikenteen terminaalina keskusteltu luoteis-Helsingin bussilinjoja varten, mikä minusta olisi ihan järkevää.
 
Ja tuon liikerakennuksen käyttötarkoitushan ei lopu länsimetron myötä ja onpa tuon kaupunkiliikenteen terminaalin käytön jatkosta nimenomaan bussiliikenteen terminaalina keskusteltu luoteis-Helsingin bussilinjoja varten, mikä minusta olisi ihan järkevää.

Aletaas jossittelemaan vähän sunnuntain ratoksi. On siis tehty suunnitelmia, että nykyiset länsiväylän linjat muutetaan metron liintyntälinjoiksi, jolloin esimerkiksi 110:stä tulisi metron liityntälinja. Mitä JOS jätetään muutama linja sen jälkeen Länsiväylää kulkemaan. Mitä nämä linjat sitten voisivat olla? Mitä JOS sitten kaikki linjat ajettaisiin Tapiolan kautta, mitä pidän hyvin todennäköisenä. Länsimetron myötä varmaan myös 501 lopetetaan. Mitä JOS Kampin terminaaliin siirrettäisiinkin kaikki Espoon bussit Elielinaukiolta ja mitä JOS Elielistä tulisinkin kokonaan Helsingin bussin lähtöpaikka samaan aikaan. Kampin yläkertahan on tehty "Espoon terminaaliksi" ja ilmeisesti alunperin sieltä pitikin lähteä kaikki Espoon bussit, mutta siitä tulikin liian pieni ja ei mahtuneet..
 
Myös Kirkkonummen U-linjat tarjoavat Länsimetron aikana edelleen suoria yhteyksiä Länsiväylältä Kamppiin.
 
Myös Kirkkonummen U-linjat tarjoavat Länsimetron aikana edelleen suoria yhteyksiä Länsiväylältä Kamppiin.
Niiden linjojen osalta mitkä eivät poistu YTV+ alueelta liikenne luvat loppuvat jossakin vaiheessa, jonka jälkeen kyseiset linjat voidaan kenties kilpailuttaa ja ehkä uudelleen reitittää.

YTV 2006 sanoi:
2.4 Liikenneluvat ja -sopimukset
Kaikki Kirkkonummen sisäiset ja seudulliset yhteydet liikennöidään tällä hetkellä lääninhallituksen liikenneluvilla. Etelä-Kirkkonummen ja sisäisten yhteyksien lupien voimassaoloaika on pelkistettynä seuraava:
– Helsinki–Kirkkonummi liikenteen liikenneluvat (M V Wikström Oy) ovat pääosin voimassa 31.12.2015 saakka. Liikennelupien päättymisajankohdat ovat kuitenkin hyvin vaihtelevat. Helsinki–Kirkkonummi liikenteen lupien päättymisaikoja ovat myös 1.4.2011 tai 31.12.2011 sekä 31.5.2013 ja 31.12.2013. Lyhyin seudullisen liikenteen liikennelupa on voimassa 31.12.2006 saakka. Tämän osuus Kirkkonummi–Helsinki-liikenteestä on noin 30 %. Liikenneluvassa osa tästä liikenteestä on Helsinki–Kirkkonummi–Inkoo/Karjaa-vuoroja.
– Sisäisen liikenteen luvat ovat voimassa 31.12.2008, 1.4.2011, 31.12.2013 tai 31.12.2015 saakka. Muutaman yksittäisen lähdön osalta myös sisäisen liikenteen liikennelupa päättyy 31.12.2006. Sisäisen liikenteen luvat käsittävät myös nykyisen koululaisliikenteen. Pieni osa busseilla tapahtuvasta koululaisliikenteestä on tilausajoliikennettä ja se on kilpailutettu. Tätä ei ole huomioitu suunnitelman suoritteissa eikä kustannuksissa.
Kirkkonummen linjaston kehittäminen vuoteen 2009
http://www.ytv.fi/NR/rdonlyres/84EA3C2F-6025-40DE-AA40-6B9E0A007891/0/Kirkkonummenlijastonetti.pdf
Länsimetron liityntäliikennesuunnitelma 2007
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/tiet...mukset/lansimetro/liikennointisuunnitelma.htm

http://jlf.fi/f12/1319-lansimetron-liityntalinjasto/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niiden linjojen osalta mitkä eivät poistu YTV+ alueelta liikenne luvat loppuvat jossakin vaiheessa

Jos eduskunnassa käsiteltävänä oleva uusi joukkoliikennelaki menee läpi, loppuvat liikenneluvat joulukuussa ja tilalle tulee YTV:n ja liikennöitsijöiden väliset käyttöoikeussopimukset, jotka HSL saa irtisanoa päättymään 30.6.2014 eli juuri sopivasti vähän ennen länsimetron liikenteen alkua.
 
Takaisin
Ylös