Länsimetro

Mielenkiintoinen kysymys on sekin, että mistä oikeastaan on Tapiolaan paremmat joukkoliikenneyhteydet kuin muihin ostoskeskittymiin, lähinnä tässä tapauksessa Selloon, Omppuun ja Kamppiin?
Vastaus koskien Tapiolaa: Helsingistä. Ja mitä merkitsee metro? Sitä, että yhteydet Helsingin ja Tapiolan välillä paranevat.

Sen sijaan Isoon Omenaan on hyvät joukkoliikenneyhteydet monesta paikasta, koska monen paikan Espoon bussit menevät siitä ohi. Koska Omppu on sijoitettu kaupan alan sijoitusperiaatteiden mukaisesti pääteiden risteykseen (joskin risteävä päätie on vähän vaatimaton). Tapiola ei, vaan se on keskellä asutusta, 1950-lukulaisen kaupan sijoittumisperiaatteen mukaan.

Jos Tapiola oli ränsistymässä, kuten Petteri tuttaviensa lausuntoihin vedoten vakuutti, kyse on tavanomaisesta ja tunnetusta ilmiöstä. Eli kaupunkikeskustojen taantumisesta, jonka voimana on autoistuminen. Jos tämä ilmiö on totta, se on tavallaan Tapiolalle vain eduksi. Sillä se osoittaa, että Tapiolasta oli onnistuttu oikeasti luomaan toimiva puutarhakaupunki. Nyt se ollaan tuhoamassa ja ilmeisen peruuttamattomasti. Tekemällä Tapiolasta tylsä Itäkeskuksen peilikuva, jolle ei riitä lähiympäristö, vaan jonka pitää houkutella asiakkaat ja liikenne mahdollisimman laajalta alueelta.

Mikä tässä on metron rooli? Minun mielestäni ei mikään. Tai jos jotain on, niin Tapiolalle vahingoksi. 10 minuutin päässä on lyömätön kilpailija, Helsingin keskusta, joka tarjoaa kaikkea enemmän ja parempana. Sekö on Tapiolan etu? Sen sijaan se, että autoilijan asiointi Tapiolassa tehdään nykyistä helpommaksi, on tietenkin Tapiolan kilpailuetu Helsinkiin nähden. Koska autoilijan on helpompi asioida Tapiolassa kuin Helsingissä.

Antero
 
Sen sijaan Isoon Omenaan on hyvät joukkoliikenneyhteydet monesta paikasta, koska monen paikan Espoon bussit menevät siitä ohi. Koska Omppu on sijoitettu kaupan alan sijoitusperiaatteiden mukaisesti pääteiden risteykseen (joskin risteävä päätie on vähän vaatimaton).

Totta. Minua vähän alkoi kyllä huvittaa tuo "risteävä päätie vähän vaatimaton". :) Kehä II:han päättyy Omenasta alle kilometrin päässä.
 
Jos Tapiola oli ränsistymässä, kuten Petteri tuttaviensa lausuntoihin vedoten vakuutti, kyse on tavanomaisesta ja tunnetusta ilmiöstä. Eli kaupunkikeskustojen taantumisesta, jonka voimana on autoistuminen. Jos tämä ilmiö on totta, se on tavallaan Tapiolalle vain eduksi. Sillä se osoittaa, että Tapiolasta oli onnistuttu oikeasti luomaan toimiva puutarhakaupunki. Nyt se ollaan tuhoamassa ja ilmeisen peruuttamattomasti. Tekemällä Tapiolasta tylsä Itäkeskuksen peilikuva, jolle ei riitä lähiympäristö, vaan jonka pitää houkutella asiakkaat ja liikenne mahdollisimman laajalta alueelta.

Tapiola on saattanut olla jossain vaiheessa toimiva puutarhakaupunki, mutta sitä ei kyllä minusta voi päätellä mitenkään yksiselitteisesti siitä, että kaupallisella keskuksella menee nykyisellä autoistumisen asteella huonosti. Kuolleita ja kuolevia ostareita on monissa lähiöissä, jotka eivät ole koskaan olleet mitään järin toimivia puutarhakaupunkeja. Siitä olen samaa mieltä, että metroaseman yhteyteen suunniteltu ostari näytti suunnitelmissa aika pahalta ja nimenomaan Itäkeskuksen mallin toistolta. Tuossahan olisi tilaisuus tehdä Tapiolaan oikea kävelykatu, mutta näyttää olevan tulossa samaa umpikolossia ja parkkirakenteita kuin joka paikkaan muuallekin. Hehtaaria pienempi liikerakennus on vissiin jo kadonnutta rakennusperinnettä.
 
http://www.taloussanomat.fi/asumine...o-vaikuttaa-asuntojen-hintoihin/201223669/139
Näyttää Erkon mediaimperiumissa Taloussanomienkin toimittajilla riittävän tuota metron autuaallisuutta ylistävää kliseenomaista joukkoliikenteen ”asiantuntemusta” (täydennettyinä vielä kiinteistöihmisten mainoslauseilla…).
Tai siis, vain jos ei ole eläessään matkustanut sujuvilla ja mukavilla Länsiväylän suorilla bussilinjoilla, pystyy kirjoittamaan tuollaista soopaa ”työläästä” tai ”Länsiväylän ruuhkien vuoksi tuskaisesta” matkustamisesta Espooseen (varsinkin kun työmatkaliikenne Etelä-Espooseen kulkee Länsiväylän pääruuhkasuuntia vastaan).
Eikä se ihmemetro todellakaan tuo ”tietotyöläistä suoraan sisätiloja pitkin” esim. Technopolis-Innopoliin tai Spektriin, jotka ovat Otaniemi-Tapiola-alueen suurimpia IT-yritysten työpaikkakeskittymiä (sen sijaan Jokeri, Kehä I ja 103 ovat paljon kätevämpiä yhteyksiä tälle alueelle).
Ja mitä vielä tulee tuohon sisätiloissa matkustamiseen, niin vaihtamalla Kampissa pääsee jo nykyisinkin sisätiloissa paljon useampaan paikkaan Etelä-Espooseen kuin länsimetron valmistumisen jälkeen.
 
Toisaalta kaupunkilainen voi olla tyytyväinen, kun Espoosta tulee "satatuhatta" bussia vähemmän kaupungin katuja täyttämään. Vaikka olisivatkin kuinka sujuvia.
Tuossa mielessä Länsimetro on vallan mainio.
 
No onpa varsinainen juttu. Marjaniemeläisenä minun on vaikea nähdä mitään perää uhoamiselle siitä, että täällä talojen hinnat nousevat siitä, että Espooseen rakennetaan metro. Ne, joilla on varaa ostaa täältä talo, eivät matkusta metrolla Espooseen. Eivätkä muuallekaan. Ja mitä tätä ympäristöä laajemmin tunnen, niin tuskin muallakaan tilanne on mitenkään erilainen. Helsingin kaupungin alueella olevat omakotialueet ovat kaikkialla sellaisissa hinnoissa, etteivät niitä espoolaiset koodarit osta nyt eivätkä vastakaan. Johtajatasolle on firman puolesta sekä auto että parkkipaikka.

Sitä en kuitenkaan epäile, etteikö ole läjäpäin tietämättömiä ihmisiä, jotka uskovat asuntovälittäjien lupauksiin metron erinomaisuudesta. Myyntipuheet ovat myyntipuheita aina. Totuuttakin olisi tarjolla, mutta kuka osaa lukea väitöskirjatasoista selvitystä siitä, mitä metro asuntojen hinnoille Itä-Helsingissä teki. Ja moniko ymmärtää, miksi Suurpellossa ei olekaan toimialajohtajan lupaamaa uutta busineskaupunkia vaan katuja keskellä peltoa, jolta Espoon kaupunki ostaa huippuhinnalla petetyltä maanomistajalta tonttimaata Kehä 2:n vierestä. Siellä on konkreettista metroefektiä siitä, mitä tapahtuu maan arvolle, kun tehdään keskittävä liikenneratkaisu kuten metro.

Ja kuten Autoton espoolainen arvelee, haastatellut eivät taida tietää Espoon joukkoliikenteestä yhtään mitään. Asuntovälittäjät eivät ole ahkeria joukkoliikenteen käyttäjiä eivätkä muutenkaan liiku silloin kun muu työväki. Kyllähän sitä viikonloppunäyttöihin ajelusta varmasti tulee erinomainen kuva liikenneruuhkista. Vaihto bussiin Kampissa tapahtuu todellakin sisätiloissa, samaa ei voi sanoa Espoon tulevista metroasemista.

Antero
 
Taloussanomat sanoi:
"Esimerkiksi Laajasalon rannoilla sijaitsevia taloja metro hyödyttää tulevaisuudessa aivan eri tavalla.
– Sieltä voi ajaa parissa minuutissa autolla metroasemalle, ja sitten istua metrossa ja lukea lehteä matkalla töihin, hän sanoo."
Oheinen virke kertoo riittävästi artikkelin tasosta ja haastateltavien asiantuntemuksesta.
 
Oheinen virke kertoo riittävästi artikkelin tasosta ja haastateltavien asiantuntemuksesta.

Juu, oli kyllä ensimmäinen kerta kun näin jonkun esittävän liityntäpysäköintiä kahden minuutin automatkalle. KSV:n suunnitelmissa ostariin olisi tulossa 300 parkkipaikkaa asiakkaille ja liityntään. Saari linjan puolivälissä on minusta vähän outo paikka liityntäparkille, mutta eipä tuohon parkkiin taida mahtua liintyntäautoilijoita kokonaista metrovaunullistakaan.
 
Pitäisin irtisanomisperusteena, eihän tuo vastaa lainkaan Hesarin normaalia korkeatasoista journalistista linjaa.
 
Pitäisin irtisanomisperusteena, eihän tuo vastaa lainkaan Hesarin normaalia korkeatasoista journalistista linjaa.
No jaa, Silfverberg on kuitenkin virkaa tekevä Kaupunkitoimituksen päällikkö joka on aikaisemminkin kirjoittanut hyvää liikennejournalismia.
 
Hei!

Tietääkö kukaan, mikä tilanne tällä hetkellä on Länsimetron asemapituuden suhteen. Ollaanko edelleen tekemässä tynkäasemia vai riippuuko tilanne automaattimetron onnistumisesta ja on siis avoin?

Olen tässä yrittänyt päivittää käsitystäni hankkeesta mutta löytänyt lähinnä vain havainnekuvia ikuisesta kesästä ja onnellisista asukkaista.:redface:
 
Vielä ollaan tekemässä lyhyitä asemia. HKL:n johtokunta on vaatinut laitosta esittämään tässä kuussa laskelman siitä, mitä pidempien asemien tekeminen maksaisi ja miten paljon metrohanke siksi mahdollisesti viivästyisi, ja millaiset taloudelliset vaikutukset viivästyksellä olisi. Tuo käsitellään HKL:n johtokunnassa siis maaliskuun aikana.
 
Takaisin
Ylös