Länsimetro

Sillalle tulee tietysti ruuhkaa, jos kolmesta kaistasta yksi on pois. Mutta jo nyt näkee ruoholahden pysäkin 8-9 aikaan aiheuttavan jonoa Länärille, eli jonon peräpään bussit eivät ensimmäisillä valoilla(eivätkä aina toisillakaan).
Siihen 5% lisää autoja, eikä liikenne ole enää sujuvaa. Westendinasemalla ja Omenan kohdallakin jo ajoittain jonotetaan pysäkille.
Jos bussiliikenteellä olisi haluttu jatkaa varmaan Salomonkadun tunnelin jatkaminen moottoritien alkupäähän olis halvempaa.
 
Mutta sitten kun länsiväylän sillalla ruoholahteen on yksi auto hajonnut tai on kolari ja vain yksi kaista vetää verkkaisesti, pelkästään sen sillan ylittäminen voi kestää ruuhka-aikaan sen 15-20min, jolloin metro muusta liikenteestä välittämättä ajaa ohi :)

Ja kun tunnelissa on yksi automaattimetrojuna syystä tai toisesta liikkumattomana, niin muut metrojunat lentävät sen yli Helsinkiin? ;)
 
Ja kun tunnelissa on yksi automaattimetrojuna syystä tai toisesta liikkumattomana, niin muut metrojunat lentävät sen yli Helsinkiin? ;)

Metrossa on yleensä ollut vähän liikennehäiriöitä tieliikenteeseen verrattuna, vielä vähemmän jos itsemurhat saadaan vähenemään. Itsemurhat vaikeutuvat ainakin jatkossa merkittävästi, kun laituriovet tulevat käyttöön.
 
En vain pysty näkemään tätä häiriöargumenttia käytännön elämässä. Metrossa on viime aikoinakin ollut tasaisin väliajoin isoja häiriötilanteita, muitakin kuin kiskoille joutuneista ihmisistä johtuvia. Kun nämä häiriöminuutit rehellisesti kerrotaan häiriötä kärsineiden käyttäjien määrällä, häiriöminuuttiluku on yksittäisessäkin tapauksessa huikea. Lisäksi Länsimetro perustuu isolla osalla käyttäjistä liityntäkonseptiin, eli väitetty "häiriöaltis tieliikenne" ei poistu tuotteesta mihinkään.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:08 ----------

3.12.2012: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/193297-metroliikenne-tokkii-edelleen
13.12.2012: http://yle.fi/uutiset/metroliikenne_tokkii_taas_-_talla_kertaa_ovivian_vuoksi/6414827
2.1.2013: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/metroliikenne_sekaisin_aikataulut_eivat_pida/
18.1.2013: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kontulan_metroasemalla_tussahti_aamulla_savua/
8.2.2013: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/graffitimaalarit_pysayttivat_helsingin_metroliikenteen/
 
Automaattimetro?

Automaattimetrohan nimenomaan ratkaisee kaikki inhimillisyyteen liittyvät ongelmat. Automatiikka ei välttämättä edes huomaa kiskoille hypännyttä ihmistä vaan liikennöinti jatkuu ruumiin kolistessa metron alla.
 
Metrossa on yleensä ollut vähän liikennehäiriöitä tieliikenteeseen verrattuna, vielä vähemmän jos itsemurhat saadaan vähenemään. Itsemurhat vaikeutuvat ainakin jatkossa merkittävästi, kun laituriovet tulevat käyttöön.

Kuljettajien poistuessa voisin ainakin kuvitella, että tällaiset tapaukset lisääntynevät entisestään.

Miten Vuosaaren, Mellunmäen ja Länsimetron asemien laituriovet ehkäisevät muiden asemien itsemurhatapauksia? Eikös Hakaniemi ja Rautatientori ole perinteisesti ne suosituimmat paikat? Näille asemillehan ei laituriovia tule, jos nyt oikein olen ymmärtänyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:16 ----------

Automatiikka ei välttämättä edes huomaa kiskoille hypännyttä ihmistä vaan liikennöinti jatkuu ruumiin kolistessa metron alla.

Ei tarvitse turhaan puolta pelastuslaitosta tai poliisejakaan kutsua paikalle. Siivoukset voi suorittaa silloin tällöin hiljaisina aikoina.
 
Automaattimetroon tulee keräyslaite, jonka juna käy aina iltaisin ennen varikolle menoa tyhjentämässä Soylentin tehtaalle.
 
Automaattimetroon tulee keräyslaite, jonka juna käy aina iltaisin ennen varikolle menoa tyhjentämässä Soylentin tehtaalle.

Junan ensimmäisen vaunun keulaan rakennetaan vanhasta mallista tieteellis-teknologisesti täysin uudistettu "kuolleen miehen laite", jolla hoidetaan tuo nk. ikävä homma pois käden käänteessä.
 
En vain pysty näkemään tätä häiriöargumenttia käytännön elämässä. Metrossa on viime aikoinakin ollut tasaisin väliajoin isoja häiriötilanteita, muitakin kuin kiskoille joutuneista ihmisistä johtuvia.

Nyt täytyy kuitenkin kohtuuden nimissä todeta, että nämä kaikki liittyvät uuden kulunvalvoinnan käyttöönottovaiheeseen. Tämä ei toki vähennä koitunutta haittaa, mutta katsoisin kuitenkin häriiötilannetta vaikkapa puolen vuoden päästä ennen kun vetäisin siitä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
 
Nyt täytyy kuitenkin kohtuuden nimissä todeta, että nämä kaikki liittyvät uuden kulunvalvoinnan käyttöönottovaiheeseen. Tämä ei toki vähennä koitunutta haittaa, mutta katsoisin kuitenkin häriiötilannetta vaikkapa puolen vuoden päästä ennen kun vetäisin siitä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
Toivottavasti saamme silloin nähtäväksemme asialliset tilastot metroliikenteen häiriöistä. Tämä häiriökeskustelu samoin kuin keskustelu metron tuvallisuudesta kun on tyhjän päällä siksi, että metrosta ei julkaista näitä tietoja.

Antero
 
Takaisin
Ylös