Länsimetro

Mikä on siis pääongelma noiden laituriovien kanssa? Junasarjojen keskenään erilaiset ovetko?

Itse olen kiinnittänyt huomiota, että maailman metrossa, joissa on laituriovet käytössä, metrojunien ovet ovat pääsääntöisesti junan ulkopinnalla. Eivät siis seinän sisään aukeavia liukuovia tai ulos aukeavia liukuovia (tyyliin Tamware).
 
Mikä on siis pääongelma noiden laituriovien kanssa? Junasarjojen keskenään erilaiset ovetko?
Asiaan voisi tietenkin vastata joku, joka tietää, mistä riidellään. Mutta ongelma Hesassa on kai siinä, että laituriovien ja junien väliin tarvitaan iso väli junien erilaisten rakenteiden ja myös taustapeilien vuoksi. Laituriovien pitää olla tehty siten, ettei kukaan pääse laituriovien ja junan väliin.

Junien ovien toisistaan vaihelevat sijainnit on ratkaistu siten, että laituriovien oviaukko on suunnilleen metrin verran leveämpi kuin junien ovet. Siten junien ovet osuvat aukkojen kohdille. Näkyy HS:n jutun kuvassa tämä ekstraleveys.

Kaikkiaan tämä nyt kai on niitä juttuja, miksi ei pitäisi kuvitella, että muutetaan vanha metro junineen kuljettajattomaksi. Sillä jos tällainen muutos tehdään, se tehdään kuten Pariisin ykköslinjalla siten, että laiturit ja junat uusitaan. Mutta kyllä Pariisin ykköselläkin on laiturioven ja vaunun välissä noin 20 cm tilaa.

Hesari on muuten tehnyt toisen jutun aiheesta iltapäivällä. Tässä on haastateltu Länsimetron pelastusyhteistyöryhmän jäsentä, aluepäällikkö Marko Järvistä. Tulee vaan mieleen, että taitaa olla eri vaatimukset Helsingissä ja Espoossa. Kun ei kuljettajattomassa ajossa vanhoissa tunneleissa tarvitse tehdä mitään muutoksia. Mutta Espoossa ei tule lupaa ajaa, vaikka ilman laiturioviakin siellä on paremmat tunnelit, kun on edes liian kapea pelastuslaituri. Helsingissä ei ole pelastuslaituria ollenkaan.

Olemmeko me helsinkiläiset parempia ihmisiä kuin espoolaiset, ja osaamme pelastatutua metrosta ilman mitään apua ja turvatekniikkaa? Vai ovatko espoolaiset parempia ihmisiä kuin helsinkiläiset, ja espoolaiset pitää edes yrittää pelastaa?

Antero
 
Milloin M100 sarjaa pitäis uusia? Eli kuinka monta vuotta niiden odotettu elinikä on automaattina?
Käytössä olevat junat on valmistettu 1980–1984 ja peruskorjattu 2004–2009. Muistaakseni ajatus oli, että peruskorjauksen jälkeen ajetaan 15 vuotta. Siis romutus olisi edessä 2020–2025. Siten automaattivarustelu olisi käytössä 5–10 vuotta yksilöstä riippuen.

Mutta voihan olla, että jos juniin uhrataan nyt merkittävästi rahaa, niillä ajetaankin pidempään. Sinänsä junien mekaniikassa ei liene mitään estettä pidempään käyttöön. Sähkötekniikan ikääntyminen voi tulla ongelmaksi ylläpidon kannalta. Kustannukset voivat olla suuret tai varaosien saaminen käy mahdottomaksi.

Antero
 
Eli se laituriovien ominaisuus, joka ei muualla nähdä ongelmana, estäisi koko liikennöinnin meillä Suomessa.

http://upload.wikimedia.org/wikiped...isneyResortLine_Sunny_Bay_platform_trains.JPG

http://www.mesa-imaging.ch/fileadmi...projectname/Applications/Platform_Gates_1.png

---------- Viestit yhdistetty klo 9:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:45 ----------

Tässä on joku valmistaja nähnyt saman ongelman ja yrittänyt löytää ratkaisua siihen:

http://www.kyosan.co.jp/english/product/product02-15.html
 
Olemmeko me helsinkiläiset parempia ihmisiä kuin espoolaiset, ja osaamme pelastatutua metrosta ilman mitään apua ja turvatekniikkaa? Vai ovatko espoolaiset parempia ihmisiä kuin helsinkiläiset, ja espoolaiset pitää edes yrittää pelastaa?
Espoolaiset parempia.

Espoolaisia varten ei tarvitse pelastuslaitosta kutsua vaan he osaavat älypuhelimen avulla pelastaa itsensä ulos metrosta.


Milloin M100 sarjaa pitäis uusia? Eli kuinka monta vuotta niiden odotettu elinikä on automaattina?

No jos koko roska valmistuu 2017 ja jos kokonaikäyttöiksi laskettaisiin 40 v niin vain muutama vuosi.

Käytännössä kai niillä ajetaan 10-15 vuotta. Nehän ovat laatujunia ja käytännössä vain jos niihin tulee vaurioita ja korjaaminen maksaisi liikaa, niin niitä jouduttaisiin paalaamaan.

t. Rainer
 
Olemmeko me helsinkiläiset parempia ihmisiä kuin espoolaiset, ja osaamme pelastatutua metrosta ilman mitään apua ja turvatekniikkaa? Vai ovatko espoolaiset parempia ihmisiä kuin helsinkiläiset, ja espoolaiset pitää edes yrittää pelastaa?

On maailmalla yleinen käytäntö, että uudet tunnelit rakennetaan nykyisillä määräyksillä ja vanhoja tunneleita käytetään valmistumishetken turvaratkaisuilla. Ei muuallakaan lähdetä rakentamaan tunneleita uusiksi, kun kulkutekniikkaa modernisoidaan, kuten nyt Helsingissä.
 
Viimeksi muokattu:
On maailmalla yleinen käytäntö, että uudet tunnelit rakennetaan nykyisillä määräyksillä ja vanhoja tunneleita käytetään valmistumishetken turvaratkaisuilla. Ei muuallakaan lähdetä rakentamaan tunneleita uusiksi, kun kulkutekniikkaa modernisoidaan, kuten nyt Helsingissä.

Argumentum ad populum. Se, että jokin on yleinen tapa, ei tee siitä loogista. Anteron ihmettely on täysin relevanttia.
 
Argumentum ad populum. Se, että jokin on yleinen tapa, ei tee siitä loogista. Anteron ihmettely on täysin relevanttia.

Eikös ole turvallisuusmielessä hyvin epäilyttävää, että raitiovaunut yhä kulkevat ihmisten ja muun liikenteen joukossa käyttäen kevyelle liikenteelle vaarallisia nopeuksia, kun junat voidaan laittaa eristetyille radoille ja tunneleihin, jolloin liikenne on paljon turvallisempaa? Se, että jokin on yleinen tapa, ei tee siitä loogista, eikö vain? Kyllä pintaliikenteellekin voidaan esittää "täysin relevantteja" turvallisuusvaatimuksia.

Minusta silloin lähinnä hurskastellaan kun metroa ja pintaliikennettä käsitellään ihan eri säännöillä. Jos vaaditaan metroturvallisuudessa tehtävän kaikki mitä on mahdollista, hinnalla millä hyvänsä, olettaisihan sitten saman turvallisuusasenteen koskevan myös pintajoukkoliikennettä. Jos metrotunneleita saneeraamalla voidaan tilastollisesti säästää ehkä jotain luokkaa 0,001 ihmishenkeä yhtä metrolinjaa kohden vuodessa, olettaisi toki että ainakin pintaliikenteen nopeuksien pudottamista, jolla on satoja tai tuhansia kertoja suuremmat turvallisuusvaikutukset, vaadittaisiin paljon äänekkäämmin.
 
Viimeksi muokattu:
Petterin trollit ovat aina yhtä huvittavaa luettavaa. Mitään eroahan ei ole sillä, onko liikenneväline tunnelissa vai maanpinnalla, häviääkö savu savuna ilmaan vai jää täyttämään tunnelia, pääsevätkö matkustajat juoksemaan ulkoilmassa karkuun vai jäävätkö tunnelin loukkuun.
 
Eikös ole turvallisuusmielessä hyvin epäilyttävää, että raitiovaunut yhä kulkevat ihmisten ja muun liikenteen joukossa käyttäen kevyelle liikenteelle vaarallisia nopeuksia, kun junat voidaan laittaa eristetyille radoille ja tunneleihin, jolloin liikenne on paljon turvallisempaa?

Huoh... Vaihda vain puheenaihetta. Sehän se vasta hyvää keskustelukulttuuria onkin.

Se, että jokin on yleinen tapa, ei tee siitä loogista, eikö vain?

Aivan totta. Hienosti opittu. Muista tämä jatkossakin!

Kyllä pintaliikenteellekin voidaan esittää "täysin relevantteja" turvallisuusvaatimuksia.

Epäilemättä voidaan. Ja esitetäänkin. Ja niin voisi metrollekin vaatia - nykykäytännön kyseenalaistaminen ei vielä ole minkään vaatimista.

Minusta silloin lähinnä hurskastellaan kun metroa ja pintaliikennettä käsitellään ihan eri säännöillä.

Varmastikin näytät missä näin tehdään.

Jos vaaditaan metroturvallisuudessa tehtävän kaikki mitä on mahdollista, hinnalla millä hyvänsä, olettaisihan sitten saman turvallisuusasenteen koskevan myös pintajoukkoliikennettä.

Jos vaaditaan. Näyttänet missä on vaadittu.

Jos metrotunneleita saneeraamalla voidaan tilastollisesti säästää ehkä jotain luokkaa 0,001 ihmishenkeä yhtä metrolinjaa kohden vuodessa,

Tämä on täysin oma arvauksesi. Tai sitten esität luotettavan lähteen.

olettaisi toki että ainakin pintaliikenteen nopeuksien pudottamista, jolla on satoja tai tuhansia kertoja suuremmat turvallisuusvaikutukset, vaadittaisiin paljon äänekkäämmin.

Varmasti vaadittaisiinkin, jos vaikutukset todella satoja tai tuhansia kertoja suuremmat olisivat. Jos väität että ovat, esittänet sille luotettavan lähteen. Muussa tapauksessa jätän höpinäsi - taas - omaan arvoonsa.

Petterin trollit ovat aina yhtä huvittavaa luettavaa.

Minua tämä pelleily ei enää jaksa edes huvittaa. Tässä on nimittäin se vaara, että joku voi vielä ottaa tosissaankin. Tosin aika pieni vaara onneksi, luulisin.
 
Petterin trollit ovat aina yhtä huvittavaa luettavaa. Mitään eroahan ei ole sillä, onko liikenneväline tunnelissa vai maanpinnalla, häviääkö savu savuna ilmaan vai jää täyttämään tunnelia, pääsevätkö matkustajat juoksemaan ulkoilmassa karkuun vai jäävätkö tunnelin loukkuun.

339-DF:n liikuttava yksisilmäisyys on myös viihdyttävää. Kuoleminen rakastetun ratikan tai pehmeän bussin töytäisemänä on niin suloinen lähtötapa, että se kaipaa erityistä suojelua ja tuhatkertainen riski menee pyöristysmarginaaleihin. Metroon pitäisi sen sijaan kyllä kovin epätodennäköisiä tapauksia varten saneerata poistumisjärjestelyt, jotka kovin harvoissa tapauksissa edes pelastavat ihmishenkiä.

Olkiukkoileva trollailu on hauskaa, eikö vain 339-DF?

---------- Viestit yhdistetty klo 15:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:40 ----------

Varmasti vaadittaisiinkin, jos vaikutukset todella satoja tai tuhansia kertoja suuremmat olisivat. Jos väität että ovat, esittänet sille luotettavan lähteen. Muussa tapauksessa jätän höpinäsi - taas - omaan arvoonsa.

Ajonopeuksien pudottamisen vaikutuksista liikennekuolemiin ja -loukkaantumisiin on olemassa paljon tutkimuksia. Jotta liikennekuolemia saadaan vähennettyä nopeuksien pudottaminen on siihen tehokkain keino. Tylppänokkaiset joukkoliikennevälineet kuten raitiovaunu ja bussi vaativat törmäyksissä vielä alempia nopeuksia kuin henkilöautot, joita on tutkittu enemmän.

http://humantransport.org/sidewalks/SpeedKills.htm

Suuret tulipalo-onnettomuudet nykyaikaisissa metroissa, joissa palava on materiaali on minimissä ovat nykyään harvinaisia. Varsinkin sellaiset, joissa noista vaadituilla pelastuslaitureilla voitaisiin edes teoriassa pelastaa ihmishenkiä. Turvallisuusvaikutuksen pienuus suhteessa siihen mitä pintaliikenteessä on tehtävissä on ihan päivänselvää.
 
Viimeksi muokattu:
Minua tämä pelleily ei enää jaksa edes huvittaa. Tässä on nimittäin se vaara, että joku voi vielä ottaa tosissaankin. Tosin aika pieni vaara onneksi, luulisin.

En mä usko, että kukaan jlf:n lukija ottaa Petteriä tosissaan. Korkeintaan joku satunnainen kävijä, mutta ne jutut on niin absurdeja, ettei sitä varaa oikein ole.

339-DF:n liikuttava yksisilmäisyys on myös viihdyttävää. Kuoleminen rakastetun ratikan tai pehmeän bussin töytäisemänä on niin suloinen lähtötapa, että se kaipaa erityistä suojelua ja tuhatkertainen riski menee pyöristysmarginaaleihin. Metroon pitäisi sen sijaan kyllä kovin epätodennäköisiä tapauksia varten saneerata poistumisjärjestelyt, jotka kovin harvoissa tapauksissa edes pelastavat ihmishenkiä.

Ystävä kallis, annetaan peikkolauman tanssia ja laulaa! Mä kuolen paljon mieluummin oman mokan takia ratikan tai bussin alle kuin muiden mokista seuraavan tulipalon seurauksena metrotunneliin. Kas kun ensimmäiseen pystyn käytökselläni vaikuttamaan, jälkimmäiseen en. Meillä on varmaan erilaiset kuolinpreferenssit.

Olkiukkoileva trollailu on hauskaa, eikö vain 339-DF?

En tiedä, missä näet pieniä vihreitä olkiukkoja, mutta sekoitit viestissäsi aivan hurmaavalla tavalla pintaliikenteen ja tunneliliikenteen väittäen, että niiden turvallisuus on järjestettävä samalla tavalla.
Minusta silloin lähinnä hurskastellaan kun metroa ja pintaliikennettä käsitellään ihan eri säännöillä.
Jos samoilla säännöillä toimittaisiin, niin tunnelissa ajettaisiin 40 km/h ja mitään erityisiä turvajärjestelyjä, kuten savunpoistoa, ei olisi.

Nyt naurattaa jo niin, että taidan pitää vähän taukoa tästä pelleilystä taas vaihteeksi.
 
En mä usko, että kukaan jlf:n lukija ottaa Petteriä tosissaan. Korkeintaan joku satunnainen kävijä, mutta ne jutut on niin absurdeja, ettei sitä varaa oikein ole.

Nyt olen ihan samaa mieltä. Kuka nyt ääriliikkeiden valtaamia nettipalstoja tosissaan ottaisi, Joukkoliikennefoorumikin on niin metrovihan ja ratikkaintoilun kyllästämä, että kukaan luotettaviin lähteisiin kuten vaikka Helsingin Sanomiin tai Helsingin ja Espoon selvityksiin tutustunut tuskin tätä palstaa tosissaan ottaa. ;)
 
Takaisin
Ylös