Länsimetro

Ajetaanko nyt sitten pitemmällä vuorovälillä kun automaatti ei ole auttamassa?
 
Ajetaanko nyt sitten pitemmällä vuorovälillä kun automaatti ei ole auttamassa?
Ei, vaan voidaan jopa ajaa lyhyemmällä vuorovälillä ja suuremmalla linjanopeudella, kun automaatti ei ole haittaamassa. Pärjätään ehkä vähemmällä kalustotarpeellakin jos kiertoaika on tarpeeksi automaattia parempi.

Miten niin?

Siten, ettei ole tarvetta käyttää aikaa hitaaseen junan kohdistamiseen oville ja asemalla voidaan seistä vain sen aikaa kun ihmiset tulevat ja menevät. Aikataulusta voidaan tehdä tiukempi kuin automaatilla, ja ihminen pystyy sopeutumaan laitureiden tapahtumiin toisin kuin kone. Siten liikennöinnistä tulee luotettavaa, koska ihmisen ajolle voidaan asettaa aikamarginaali, jota käytetään tarvittaessa. Automaatti käyttää aikamarginaalinsa koko ajan ja häiriö johtaa aina myöhästymiseen ja kierron hidastumiseen. Kuljettaja-ajossa häiriöön voi käyttää aikamarginaalia, jolloin häiriö jää yhden junan ja parhaimmillaan yhden aseman kohdalle siksi aikaa, kunnes häiriön viivästys on saatu kurotuksi pois.

Antero
 
Ei, vaan voidaan jopa ajaa lyhyemmällä vuorovälillä ja suuremmalla linjanopeudella, kun automaatti ei ole haittaamassa. Pärjätään ehkä vähemmällä kalustotarpeellakin jos kiertoaika on tarpeeksi automaattia parempi.

Miten niin?

Siten, ettei ole tarvetta käyttää aikaa hitaaseen junan kohdistamiseen oville ja asemalla voidaan seistä vain sen aikaa kun ihmiset tulevat ja menevät. Aikataulusta voidaan tehdä tiukempi kuin automaatilla, ja ihminen pystyy sopeutumaan laitureiden tapahtumiin toisin kuin kone. Siten liikennöinnistä tulee luotettavaa, koska ihmisen ajolle voidaan asettaa aikamarginaali, jota käytetään tarvittaessa. Automaatti käyttää aikamarginaalinsa koko ajan ja häiriö johtaa aina myöhästymiseen ja kierron hidastumiseen. Kuljettaja-ajossa häiriöön voi käyttää aikamarginaalia, jolloin häiriö jää yhden junan ja parhaimmillaan yhden aseman kohdalle siksi aikaa, kunnes häiriön viivästys on saatu kurotuksi pois.
No ehkä se ei nyt ihan mene noin, jos länsimetro avataan syksyllä 2016 niin aika paljon siinä tulee olemaan keskeneräistä automaatin lisäksi ja saattaa olla että junat joutuvat turvallisuussyistä köröttelemään 50 km/h.

Kuulin eilen muuten yhdeltä taksikuskilta että kehärata saattaa viivästyä lentokentän glykoli-ongelmien vuoksi, tai sitten lentokentän asema ei ole käytössä kun rata avataan liikenteelle. Vahvistusta sille huhulle löytyy tästä: http://www.vantaansanomat.fi/artikk...t-jo-asuntomessuja-koko-messut-kohta-vaarassa

t. Rainer
 
Vuoroväli kurottanee noin 3 minuuttiin, ei metroilu rakettitiedettä ole. Ei länsimetron avaaminen vaikuta liiemmin kuin aikataulumuutoksin ja tietysti uusi metropätkä käytössä. Itä-Länsi rautatiestä eli tästä metrosta on noin 73% valmiina viimeistään kun länäri avataan.
 
Viimeksi muokattu:
No ehkä se ei nyt ihan mene noin, jos länsimetro avataan syksyllä 2016 niin aika paljon siinä tulee olemaan keskeneräistä automaatin lisäksi ja saattaa olla että junat joutuvat turvallisuussyistä köröttelemään 50 km/h.
Onko sinulla jokin lähde ajatukselle siitä, että metroliikenne Espooseen aloitettaisiin keskeneräisellä radalla? Itse en näe mitään järkeä, että sellaiseen edes pyrittäisiin, koska en keksi mitään etua sellaiselle.

Antero
 
Onko sinulla jokin lähde ajatukselle siitä, että metroliikenne Espooseen aloitettaisiin keskeneräisellä radalla? Itse en näe mitään järkeä, että sellaiseen edes pyrittäisiin, koska en keksi mitään etua sellaiselle.
Siis keskeneräistä on ainakin se että laituriovet puuttuvat ja monet muut seikat voivat vaatia varovaisuutta uudella radalla. jos automatisointi ei ole valmis vielä silloin nin kuljettajien ohjeistus tulee olemaan äärimmäisen tarkkaa ja se voi tarkoittaa alennetulla nopeudella ajamista, ja myös tähystämistä poikkeaimen havaitsemiseksi.

Esim rautatiepuolella muistan että kaupunkirataa Hki-Tikkurila ajettiin aluksi vain 60 km/h nopeudella, myös K-junat jotka eivät pysähtyneet kaikilla asemilla. Olimme juuri muuttaneet Vantaalle joten muistan millaista köröttelyä junalla kulkeminen silloin aluksi oli.

Varmaa tulee olemaan myös se että Tapiolassa ei ole syksyllä 2016 vielä bussiterminaalia vaan matkustajat joutuvat kulkemaan erilaisten rakennustyömaiden läpi päästääksen bussista metroon jne.

t. Rainer
 
Siis keskeneräistä on ainakin se että laituriovet puuttuvat ja monet muut seikat voivat vaatia varovaisuutta uudella radalla.

Eihän laituriovien puuttuminen keskeneräiseksi tee, sillä ne puuttuu nykyisiltäkin asemilta. Samoilla junilla näillä tullaan ajamaan, ja turvallisuus länsimetron radalla on huippuluokkaa vanhaan rataan verrattuna. Jos turvallisuudessa taas havaitaan puutteita, eli asioita, jotka ei täytä nykyvaatimuksia, ei siellä varmaan tulla ajamaan ollenkaan.

Varmaa tulee olemaan myös se että Tapiolassa ei ole syksyllä 2016 vielä bussiterminaalia vaan matkustajat joutuvat kulkemaan erilaisten rakennustyömaiden läpi päästääksen bussista metroon jne.

Nyt sitten jännätään, tullaanko suoria busseja Helsinkiin jatkamaan toistaiseksi Espoon metronliikenteen aloitettuakin vai annetaanko bussikaistat henkilöautoliikenteen käyttöön, jotta Länsiväylälle mahtuisi kaikki ne, joita ei työmaa-aitojen kiertely mutavellissä kiinnosta.
 
Eihän laituriovien puuttuminen keskeneräiseksi tee, sillä ne puuttuu nykyisiltäkin asemilta. Samoilla junilla näillä tullaan ajamaan, ja turvallisuus länsimetron radalla on huippuluokkaa vanhaan rataan verrattuna. Jos turvallisuudessa taas havaitaan puutteita, eli asioita, jotka ei täytä nykyvaatimuksia, ei siellä varmaan tulla ajamaan ollenkaan.
No se nähdään sitten, mutta sinä aikana kun niitä ovia asennellaan on käytännössä laituri työmaana, ellei lähdetä ajamaan vain yhtä raidetta pitkin?

Nyt sitten jännätään, tullaanko suoria busseja Helsinkiin jatkamaan toistaiseksi Espoon metronliikenteen aloitettuakin vai annetaanko bussikaistat henkilöautoliikenteen käyttöön, jotta Länsiväylälle mahtuisi kaikki ne, joita ei työmaa-aitojen kiertely mutavellissä kiinnosta.
Jossain olen lukenut että matkustajia ohjeistettaisiin käyttämään Urheilupuiston ja Otaniemen asemia vaihtopaikkoina jos eivät halua Tapiolan työmaiden läpi rämpiä. No se ei koske meikäläistä, mutta sillon kun Espoon keskuksen rautatieasemaa ja kauppakeskusta sen yhteydessä remontointiin niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin rämpiä työmaan läpi päästääksen junaan. Tapiolalaiset toki ovat Espoon hienohelmoja nro 1 joten he voivat toki saada aikaan vaikka mitä vielä.

t. Rainer
 
Varmaa tulee olemaan myös se että Tapiolassa ei ole syksyllä 2016 vielä bussiterminaalia vaan matkustajat joutuvat kulkemaan erilaisten rakennustyömaiden läpi päästääksen bussista metroon jne.
Mistä tämä tieto on peräisin? Jos tämä pitää paikkansa, niin eihän länsimetro sitten ole valmis 2016. Liityntäbussiyhteyksien puuttuminen on sentään todellinen syy sille, ettei metroa voi ottaa käyttöön, koska metroon ei silloin pääse. Ja jos tämä pitää paikkansa, miksi media ei vouhota tästä kuten tarpeettoman automaatin välttämättömyydestä?

Antero
 
Mistä tämä tieto on peräisin? Jos tämä pitää paikkansa, niin eihän länsimetro sitten ole valmis 2016. Liityntäbussiyhteyksien puuttuminen on sentään todellinen syy sille, ettei metroa voi ottaa käyttöön, koska metroon ei silloin pääse. Ja jos tämä pitää paikkansa, miksi media ei vouhota tästä kuten tarpeettoman automaatin välttämättömyydestä?
Länsiväylä-lehdestä muistaakseni olen lukenut n kuukausi sitten. Siis jonkinlainen väliaikainen terminaali tulee mutta bussit jättävät matkustajat n 200 m päähän metrosta. Tämä siis ei johdu itse metrosta vaan siitä että puolet Tapiolan keskustasta puretaan ja rakennetaan uusiksi ja työt valmistuvat vasta n 2018 paikkeilla.

Mutta kuten kirjoitin, ei bussipysäkkien kaukaisuus tai tilapäisjärjestelyt ole ennen estäneet ainakaan lähijunapuolella. Ja millaiset ovat järjestelyt Kontulan metroasemalla remontin aikana?

t .Rainer
 
Mä olen yrittänyt tässä miettiä, että kenen kasvot ovat ne kaikkein tärkeimmät. Nyt on sen verran kauan jo puhuttu tuosta syyskuusta 2016, että alkaa vähän tuntua siltä kuin siitä olisi tullut jonkinlainen keinolla millä hyvänsä -deadline. Siis siihen malliin, että Loukolta ja Kokkiselta menee kasvot, jos ei se pidä. Mä olin kuvitellut, että tämä on vain yksi deadline muiden joukossa ja että se siirtyy eteenpäin ihan samalla tavalla kuin kaikki muut deadlinet ovat jo siirtyneet. Mutta tämä vaan tuntuu pysyvän paikoillaan.

Ehkä siis on niin, että kaikkein tärkeimmäksi on nyt noussut se, että liikenne ainakin Tapiolaan asti saadaan avattua syyskuussa 2016.

Jos näin on, se voi merkitä automaatteilun kannalta mielenkiintoisia aikoja. Espoolaiset ovat vielä virassa, Helsingin puolella on jääty jo eläkkeelle. Ehkä on siis niin, että se syyskuu 2016 on tärkeämpi asia kuin se, että automaatteilu onnistuu. Tällöin voisi tosiaan vielä käydä niin, että automaatteilu peruttaisiin. Asianhan voi hoitaa siististi väittämällä perumista lykkäykseksi (M100 poisto?) tai kuljettaja-ajoa tilapäiseksi, samoin laituriovien puuttumisen voi esittää tilapäisenä asiana ja niin edelleen.

En ole kannastani kovin varma, mutta tässä vaiheessa tuntuu kuitenkin siltä, että ainakin jollakin tasolla Espooseen pääsee metrolla syksyllä 2016, ainakin jollekin asemalle asti, ja automaatti unohdetaan.

Mitä vuoroväleihin tulee, niin nehän eivät ole oikeasti mikään ongelma. Espoo joskus halusi, että Tapiolaan asti ajetaan sitä tiheämpää vuoroväliä, mutta matkustajakysyntää sellaiselle ei ole, joten ihan hyvin voidaan "tilapäisesti" ajaa harvemmalla vuorovälillä Ruoholahdesta eteenpäin. Se, onko vuoroväli sitten 3/6 vai 4/8 min vai jotain muuta, jää nähtäväksi. 3 min ei kuljettajilla ole käsittääkseni mikään ongelma nytkään, jolloin uudella osuudella ajettaisiin 6 min välein.

Mutta kuten kirjoitin, ei bussipysäkkien kaukaisuus tai tilapäisjärjestelyt ole ennen estäneet ainakaan lähijunapuolella. Ja millaiset ovat järjestelyt Kontulan metroasemalla remontin aikana?

Tuskin ne mitään estävät. Eihän tarkoituskaan ole ollut joukkoliikenteen laatutasoa nostaa. Jos köyhät ja kipeät joutuvat sen parisataa metriä väistelemään kuralätäköitä pyörätuoleillaan, niin mitä se ketään kiinnostaa? Kaikki kynnelle kykeneväthän menevät autolla joka tapauksessa.
 
Länsiväylällä voisi ottaa käyttöön esm. Los Angelesista tutun ns. "kaistapassin" joka houkuttelee autoilijoita into car pools :)
Tämä ensiaskeleena kohti bulvardisointia ja kattamista Koivusaaressa sekä Lauttasaaressa.
 
En ole kannastani kovin varma, mutta tässä vaiheessa tuntuu kuitenkin siltä, että ainakin jollakin tasolla Espooseen pääsee metrolla syksyllä 2016, ainakin jollekin asemalle asti, ja automaatti unohdetaan.

Mitä vuoroväleihin tulee, niin nehän eivät ole oikeasti mikään ongelma. Espoo joskus halusi, että Tapiolaan asti ajetaan sitä tiheämpää vuoroväliä, mutta matkustajakysyntää sellaiselle ei ole, joten ihan hyvin voidaan "tilapäisesti" ajaa harvemmalla vuorovälillä Ruoholahdesta eteenpäin. Se, onko vuoroväli sitten 3/6 vai 4/8 min vai jotain muuta, jää nähtäväksi. 3 min ei kuljettajilla ole käsittääkseni mikään ongelma nytkään, jolloin uudella osuudella ajettaisiin 6 min välein.



Tuskin ne mitään estävät. Eihän tarkoituskaan ole ollut joukkoliikenteen laatutasoa nostaa. Jos köyhät ja kipeät joutuvat sen parisataa metriä väistelemään kuralätäköitä pyörätuoleillaan, niin mitä se ketään kiinnostaa? Kaikki kynnelle kykeneväthän menevät autolla joka tapauksessa.

Tarkoitat, että Matinkylän ja Tapiolan sijaan läntisiksi päättäreiksi Ruoholahti ja Matinkylä ? Ei ollenkaan turhempi ajatus.

Mä olen koko ajan ihmetellytkin näissä hankkeissa Espoon osalta Tapiolan ja Stadin osalta rautatientorin keskeisyyttä koko jkl suunnittelussa.
Eihän noi historialliset muistomerkit sinänsä merkityksettömiä ole, mutta kuitenkin...

En tosiaan ole metrovastainen, mutta näiden hankkeiden ideana on Saarisen suunnitelmista vuosisata sitten ollut ajatuksena kuskata kaikki "keskustaan" ja ne luuserit, jotka ei ymmärrä(minä+ xx muuta) ytimen merkitystä niin armollisesti on annettu lupa poistua jollain toisella linjalla. Lähiöfanina turhauttaa kykenemättömyys kehittää verkostomaisempaa systeemiä. Esimerkkinä tuleva vyöhyke hinnoittelu >< solumalli.
 
Tapiolaan on suunniteltu sen verran massiivinen syöttöliikenne, että jos sinne ajetaan vain yhdellä Matinkylään asti menevällä lyhyellä metrolinjalla, ollaan (ainakin omalla mututuntumalla) vakavissa ongelmissa. Jos metroliikenne yltää vain Tapiolaan asti ja muun Etelä-Espoon joukkoliikenne hoidetaan edelleen suorilla bussilinjoilla homma on hallinnassa mutta ei muuten. Ellen aivan väärin muista, Espoossa on tähän saakka lähdetty siitä että Länsimetron liikenne aloitetaan yhtäaikaisesti koko radalla.

Jos minä saisin diktaattorin ottein päättää miten nyt käsillä oleva automaattiongelma hoidettaisiin, ehdottaisin seuraavaa:
Unohdetaan automaatti, unohdetaan laituriovet. Pidennentään asemat ja rakennetaan bussiterminaalit valmiiksi. Pysytellään nykyisissä toimivissa vuoroväliajoissa. Jos pidentäminen ei mitenkään onnistu tai siihen ei ole rahaa, ajetaan metroliikennettä Länsimetron alueella siten, että pitkän metojunan viimeinen yksikkö jää aseman ulkopuolelle tunneliin. Espoosta pääsee kyytiin ongelmitta, mutta idätä tullessa on esim. ovikyltein ja alussa kuulutuksin opetettava matkustajille, ettei viimeisestä yksiköstä pääse Espoon puolella ulos. Tämä ei ole ongelma siinäkään tapauksessa, että sisään on menty viimeisen yksikön kohdalta, mikäli juna on uudempaa läpikuljettavaa mallia.
 
Tarkoitat, että Matinkylän ja Tapiolan sijaan läntisiksi päättäreiksi Ruoholahti ja Matinkylä ? Ei ollenkaan turhempi ajatus.

Näin ajattelin. Espoo halusi imagosyistä tiheän vuorovälin Tapiolaan asti, mutta todellista kysyntää sille ei missään vaiheessa ole arvioitu olevan, ja kun metron vuoroväli joka tapauksessa on tiheä nelivaunuisuuden ja Kulosaaren sillan kuorman vuoksi, niin palvelutaso Lauttasaareen ja siitä länteen on aivan riittävä myös tuplavuorovälillä. Todennäköisesti tämä merkitsisi sitä, että Espoon metro kulkisi 6 min välein.

Virallinen tarkoitus on varmaan saada koko osuus Matinkylään asti liikenteeseen elokuussa 2016. Jos siihen ei päästä, niin liikenteen aloittaminen tilapäisesti vain Tapiolaan ehkä säästäisi Loukon kasvot kuitenkin.

Tapiolaan on suunniteltu sen verran massiivinen syöttöliikenne, että jos sinne ajetaan vain yhdellä Matinkylään asti menevällä lyhyellä metrolinjalla, ollaan (ainakin omalla mututuntumalla) vakavissa ongelmissa. Jos metroliikenne yltää vain Tapiolaan asti ja muun Etelä-Espoon joukkoliikenne hoidetaan edelleen suorilla bussilinjoilla homma on hallinnassa mutta ei muuten. Ellen aivan väärin muista, Espoossa on tähän saakka lähdetty siitä että Länsimetron liikenne aloitetaan yhtäaikaisesti koko radalla.

Metrokioski on itse arvioinut, että Espoon matkustajamäärä on noin puolet itähaaran määrästä, eli idässä päivittäin 200 000 matkaa ja lännessä 100 000. Nyt on tietysti vaikea ottaa kantaa näihin arvioihin, sillä oikeastaan mitkään muutkaan metrokioskin arviot eivät ole pitäneet paikkaansa. Minä sanoisin mutuna, että Itä-Helsingissä on enemmän joukkoliikenteen pakkokäyttäjiä kuin Espoossa, ja jos syöttöbussi+kurarämpiminen+metro koetaan huonommaksi joukkoliikenteeksi kuin entinen suora bussi, niin moni espoolainen siirtyy pois joukkoliikenteestä. Karkeasti voisi siis ajatella, että jos idässä ajetaan 3 min vuorovälillä, niin lännessä riittää 6 min.

Mutta onhan tässä monta muuttujaa. Tarkoitus on muun muassa houkutella metroon lisämatkustajia siirtämällä tariffirajoja metron aloittaessa niin, että nyk. kaupungin sisäisellä lipulla voi matkustaa Matinkylästä Helsingin keskustaan asti. Jos tuo houkuttelu onnistuu, sillä saattaa olla merkittäviä, muttei kuitenkaan hirvittävän suuria vaikutuksia metron matkustajamääriin. Realistinen vaikutus on ehkä 10 %, mikä vastaisi suurin piirtein raitiovaunujen matkustajamäärien nousua silloin, kun Helsinki ryhtyi tarjoamaan uutena tuotteena edullista ratikkalippua.
 
Takaisin
Ylös