Länsimetro

Länsimetro Oy tarvitsee metroasioissa ryvettymätöntä uutta verta, joten Helsinki vaihtaa edustajansa yhtiön hallituksessa.

"Helsingin päättäjät saivat tarpeekseen länsimetron viivästyksistä ja Länsimetro-yhtiöstä jälkijättöisesti tihkuneista tiedoista. Nyt helsinkiläisten etua siirtyy ajamaan Länsimetron hallitukseen kaupungin liikenneasioiden ykkösjohtaja Pekka Sauri (vihr)."

http://www.hs.fi/kaupunki/a1480314418507
 
Käsitykseni mukaan Sauri nauttii kaupunkilaisten keskuudessa laajaa luottamusta. Tätä myöskin tukee hänen aito halu olla kaupunkilaisiin yhteydessä.
 
Itsellä ainakin meni luottamus Sauriin, kun viimeiseen asti puolusteli automaattimetrofiaskoa ja kumosi ensimmäisen yrityksen perua koko automaattimetro.
 
Käsitykseni mukaan Sauri nauttii kaupunkilaisten keskuudessa laajaa luottamusta. Tätä myöskin tukee hänen aito halu olla kaupunkilaisiin yhteydessä.

Ainakaan minä en luota Sauriin pennin vertaa. Esim hänen katutöiden nopeuttamishankkeensa on ollut täysi pannukakku.
 
Itsellä ainakin meni luottamus Sauriin, kun viimeiseen asti puolusteli automaattimetrofiaskoa ja kumosi ensimmäisen yrityksen perua koko automaattimetro.

Ja jos tätä ei olisi tapahtunut, olisi automaatio kuopattu aiemmin, eikä olisi todennäköisesti viivyttänyt Länsimetroa muuttuneilla pelastussuunnitelmilla (laituriovien poistuminen).
 
Sauri on vähän tuollainen politiikan aleksivalavuori. Muistan kun olin kerran yhdessä symposiumissa, jossa myös Sauri oli paikalla. Sauri osallistui aktiivisesti keskusteluun aika puolivillaisilla kommenteilla ja samalla räpläsi puhelinta: twitter soi ihan muista aiheista. Siinä on aika pitkälti oma käsitykseni Saurista ja samaa olen alaisilta kuullut: vähän kaikkea, mutta kunnolla ei mitään, puhuja muttei tekijä.
 
Tämä Saurin nimittäminen Länsimetron hallitukseen taitaa lähinnä olla Helsinskin Suurten Puolueiden Isojen Poikien kovan tason poliittista peliä ennen ensi kevään kuntavaaleja ja pormestarivalintoja, jotta MustaPekka-kortti eli Länsimetro jäisi jonkun toisen käteen (asiahan päätettiin nimittäin lähinnä kokoomuksen ja SDP:n voimin kun taas vihreät vastustivat):
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004885874.html
 
Viimeksi muokattu:
Sittenhän on kohtuullista kuulla että kuka siellä virkamiesjohdossa hoitaa hommat niin hyvin että ei pelkästään puhu ja saa paljon aikaiseksi, nimenomaan näissä joukkoliikenneasioissa.

Jään kuulolle.
 
Vajaan parin viikon takaisessa Talouselämän artikkelissa (osa jäänee maksumuurin taakse) kerrotaan, että Länsimetron eri toimijoiden välinen koordinointi esimerkiksi lisätöistä on muodostunut jopa satojen viestien pituisista sähköpostiketjuista. Ketjuissa varsinainen asia tai päätös on saattanut hämärtyä matkan varrella. Jos näinkin monimutkaisen hankkeen koordinointi ja toiminnan ohjaus on tosiaan sähköpostin varassa, kyseessä on melko ilmeinen riski.
 
Tämä Saurin nimittäminen Länsimetron hallitukseen taitaa lähinnä olla Helsinskin Suurten Puolueiden Isojen Poikien kovan tason poliittista peliä ennen ensi kevään kuntavaaleja ja pormestarivalintoja, jotta MustaPekka-kortti eli Länsimetro jäisi jonkun toisen käteen (asiahan päätettiin nimittäin lähinnä kokoomuksen ja SDP:n voimin kun taas vihreät vastustivat):
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004885874.html

Siinä on siis jotain fundamentaalisti väärää, että joukkoliikenteestä vastaava apulaiskaupunginjohtaja istutetaan joukkoliikennehankkeen johtoryhmään? Vai perustuuko omien joukkojen paniikkihuuto siihen, että Saurin kädettömyys nousee yleiseen tietoon oltuaan vain yleisessä tiedossa?
 
Äsken tuli TV 1:stä alueuutisista tieto, että Pekka Sauri tulee Länsimetron hallitukseen. Samalla kerrottiin että päätös on herättänyt kaikenlaista epäilyä ja spekulaatiota. Kyllähän se luontevaa on että joukkoliikenteen ykkösmies on päättämässä isosta asioista. Täällä on esitetty kielteisiä arvioita Saurin osaamisesta, mutta ei ole kerrottu missä asioissa se konkreettisesti on tullut ilmi.

Eikö se nyt olisi reilua perustella väitteensä joukkoliikennefoorumilla. Kännykän kokouksissa räpläämisen ei estä joukkoliikenteen asioiden hallintakykyä. Vaikkei se hyvä tapa olekaan, mutta sitä tekee moni muukin. Jos joku katutyö on hidas Pekka Saurin myötävaikutuksesta, niin olisi reilua täsmentää mikä, missä ja milloin.
 
Niin että se ei riitä "referenssiksi", että kyseinen henkilö on erittäin todennäköisesti aiheuttanut juurikin metroprojektissa merkittävää kustannusnousua ja aikataulun viivästymistä?

Kyllä tämä nyt vahvasti vaikuttaa siltä, että tässä pelataan kuntavaalikorttia ja länsimetro soittaa toista viulua.
 
Takaisin
Ylös