Länsimetro

Yle: Espoon kaupunki ryöväsi duunarin omaisuudesta siivun kiinteistökehittälle

Länsi-Uudenmaan poliisi tutkii Espoossa monimutkaista rikosvyyhtiä, jossa Espoon kaupungin epäillään anastaneen satoja miljoonia kuntalaisten asuntosäästöjä ja siirtäneen ne maan alle louhittua tunnelia pitkin kiinteistösijoitusyhtiö Cityconille. Rikosepäily syntyi, kun Espoon Saarniraivossa asuva Sara Malinen huomasi yhtenä joulukuisena aamuna työmatkansa pidentyneen lähes puolella tunnilla. Poliisin tutkinnanjohtaja Jari Aarnio on asiasta toistaiseksi vaitonainen. "Meille on tehty lukuisia rikosilmoituksia asunto-omaisuuden anastuksesta Etelä-Espoossa, mutta tutkinnallisista syistä johtuen en voi tässä vaiheessa kertoa enempää", Aarnio sanoo.

:p
 
"– Reittiopas antaa vaihtoehdoksi sen, että kannattaa kävellä kilometrin matka metroasemalta Vattuniemeen. Näin talvikeleillä se ei oikein houkuttele.

Vaikeuskerrointa Malisen matkantekoon tuo se, että hänellä on aina mukanaan koiransa Tilda, jota ei voi jättää työpäiväksi kotiin. Usein kannossa ovat myös treenivaatteet ja kauppakassit, koska Saarniraiviosta ei illalla enää tee mieli lähteä erikseen kauppareissulle."

Pitäisi kävellä kilometrin matka? Kuitenkin mukana on treenivaatteet eli kunnon puolesta kilometrin kävelyn ei pitäisi tehdä tiukkaa. Työmatkaan liittyvä kävely on jännä asia - jotkut näkevät sen vaivana, toiset ehkä mahdollisuutena hyötyliikuntaan ja raittiin ilman saamiseen.
Ja jos koiraa ei voi jättää työpäiväksi kotiin, niin onko tosiaan olemassa työpaikkoja jonne voi ottaa lemmikkieläimensä mukaan?
 
Länsimetrossa tuo ei onnistu, koska palo-ovet ovat asemilla heti laiturin jälkeen molemmissa suunnissa. Palo-ovien taas pitää päästä sulkeutumaan junan seistessä asemalla. Ovien siirtäminen tulisi hillittömän kalliiksi, koska monessa paikassa heti niiden takana on raiteenvaihtopaikat omine palo-ovineen. Raiteenvaihtopaikkojen siirtäminen vaatisi laajoja louhinta- ja rakennustöitä.

Siis hetkinen. Sielläkö on radalla palo-ovet? Eli jos satun olemaan junassa sellaisella jaksolla, jonka jossain kohtaa syttyy tulipalo, niin ne ovet sitten sulkeutuvat ja minä jään sinne loukkuun savua hengittelemään? Kuulostaapa mukavalta. :(
 
Eli jos satun olemaan junassa sellaisella jaksolla, jonka jossain kohtaa syttyy tulipalo, niin ne ovet sitten sulkeutuvat ja minä jään sinne loukkuun savua hengittelemään?

Sitä vartenhan palo-ovia on rakennuksiin aina laitettu, että saadaan uhrit suljettua sisälle. Haloo, järki käteen.
 
Siis hetkinen. Sielläkö on radalla palo-ovet? Eli jos satun olemaan junassa sellaisella jaksolla, jonka jossain kohtaa syttyy tulipalo, niin ne ovet sitten sulkeutuvat ja minä jään sinne loukkuun savua hengittelemään? Kuulostaapa mukavalta. :(
Palo-ovilla suljetaan se asemaväli tai aseman kohta jossa savua on. Asemien välillä ihmiset pelastautuvat erittäin selkeästi merkittyjen, ratatunneleita poikittaissuunnassa yhdistävien palo-osastoitujen yhdystunneleiden kautta savuttomalle puolelle, ja sieltä edelleen asemalle. Loukuttumisesta ei kannata olla yhtään huolisaan länsimetron alueella; voin vakuuttaa että turvallista on.
 
Palo-ovilla suljetaan se asemaväli tai aseman kohta jossa savua on. Asemien välillä ihmiset pelastautuvat erittäin selkeästi merkittyjen, ratatunneleita poikittaissuunnassa yhdistävien palo-osastoitujen yhdystunneleiden kautta savuttomalle puolelle, ja sieltä edelleen asemalle. Loukuttumisesta ei kannata olla yhtään huolisaan länsimetron alueella; voin vakuuttaa että turvallista on.

Kuulostaa ihan hyvältä. Kuinka nopeasti tuollaiset palo-ovet sulkeutuvat ja mistä kuljettaja tietää sen, jotta ehtii pysähtyä eikä juna törmää sulkeutuvaan oveen?
 
Kuulostaa ihan hyvältä. Kuinka nopeasti tuollaiset palo-ovet sulkeutuvat ja mistä kuljettaja tietää sen, jotta ehtii pysähtyä eikä juna törmää sulkeutuvaan oveen?
Komennon antamisesta 1min20sek ja ovi on kiinni. Komento tulee joko kiinteistöautomaatiosta tai valvomon antamana.
Ovi ei voi laskeutua jos junalle on asetettu kulkutie. Kulkutielukitus pitää ensin purkaa asetinlaitteelta. Vasta sitten asetinlaite voi antaa luvan kiinnimenolle.
Jos kulkutietä ei ole, menee kiinni-komento heti toteutukseen. Tämän jälkeen ei kulkutietä pysty asettamaan.
Video: ovi_nopeutettu
 
Okei, eli se ovi ei siis laskeudu automaattisesti sensorihavaintojen perusteella, vaan vaatii manuaalisen komennon. Kiitoksia tiedoista!

Videolla näyttää siltä, että oven alaosa ei ole kovin tiivis, siinähän on epätasainen pinta alla. Mutta ehkä oven alaosan materiaali on sellaista, että se tiivistyy eikä päästä lähes lainkaan savua läpi.

Näistä turva-asioista olisi oikeastaan mielenkiintoista kuulla tai lukea laajemminkin, varsinkin kun länsimetroa on kaiken pelastuslaitoksen kanssa käydyn kinan jälkeen nyt kehuttu maailman turvallisimmaksi. Sitä se varmasti onkin! Veikkaan, että esimerkiksi nuo palo-ovet eivät kovin tavanomaisia maailmalla ole, junasprinklereistä puhumattakaan.
 
Kehäradalla on vastaava systeemi. Olin ennen käyttöönottoa evakuointiharjoituksessa mukana 23.5.2015, silloin näkyi hyvin miten ovet toimivat, tässä Aviapoliksen ovi suljettuna.
20150523_121653.jpg
 
Onkos tuo metalliovi jännitteinen saranoita myöten vai mitenkä on turvallisuus hoidettu? Kiintoajojohdin kun varmasti säteilee 25 kV tuohon oveen.
 
Palo-ovien ja vastaavien kohdalla kannattaa muistaa, että ne on ajateltu hätätilanteita varten. Tarkoitus näillä on ensisijaisesti antaa lisäminuutteja evakuointiin ja toissijaisesti rajoittaa vahinkoja sekä helpottaa palon sammuttamista. Siksi ei ole niin väliksi, onko ovi varmasti jännitteetön tai aivan ilmatiivis tai muuta vastaavaa. Ovi on tehnyt tehtävänsä, jos se on estänyt palon etenemistä esimerkiksi vartilla tai puolella tunnilla. Palon jälkeen on edessä raivaustyöt joka tapauksessa, joten palo-ovi on myös kertakäyttöinen.
 
Takaisin
Ylös