Länsimetro

Hesari kertoo (tulee mieleen olisiko pitänyt rakentaa pikaraitiotienä kustannusten takia kun jo ensimmäinen vaihe maksoi tuplasti ennustetun eli yli miljardin, ja lyhyet metroasemat typerä päätös):
- Matinkylään esitetään rakennettaksi sadan miljoonan kääntöraide
- Jos uusi kääntöraide tehdään se pitää rakentaa nyt, teknisesti sitä ei ole mahdollista tehdä myöhemmin
- Mikäli uusi kääntöraide rakennetaan Matinkylään se maksaa arvion mukaan sata miljoonaa
- Metrojunien ruuhkat ovat ennustteita pahemmat, urheilupuiston kohdalla on vaikea mahtua kyytiin
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005843036.html?utm_source=facebook&utm_medium=toimitus
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Suomenojan paikkeille Sammalvuoreen ole tarkoitus tulla uusi metrovarikko?
Eikö sen raiteet voi toimia kääntöraiteina sen jälkeen kun Kivenlahden vaihe on otettu käyttöön?

Noiden valmistuminen on tämän hetken ennusteen mukaan viiden vuoden päässä.

Kaipa kakkosvaiheeseen voi rakentamisen puolesta tässä vaiheessa vielä lisätä kääntöraiteet vaikka joka asemalle.
 
Eikö Suomenojan paikkeille Sammalvuoreen ole tarkoitus tulla uusi metrovarikko?
Eikö sen raiteet voi toimia kääntöraiteina sen jälkeen kun Kivenlahden vaihe on otettu käyttöön?

Sammalvuoressa on raiteet vain Kivenlahden suuntaan, eli länteen. Idästä tulevat junat eivät voi ajaa suoraan varikolle. Varikon ja radan geometria ei mahdollista idästä tulevan varikkoraiteen toteuttamista.

Lisäksi Sammalvuoren varikon liittymä linjaraiteeseen on tehty tasoristeyksenä (Roihupellon varikolla mennään eri tasossa silloilla), joka estää tiheän vuorovälin liikenteen Kivenlahteen. Kaikkien junien ajaminen Kivenlahteen (Samalvuoren liittymän länsipuolelle) on vaikeaa ellei mahdotonta vaikka Kivenlahteen tehtäisiinkin omat kääntöraiteet.
 
Sammalvuoressa on raiteet vain Kivenlahden suuntaan, eli länteen. Idästä tulevat junat eivät voi ajaa suoraan varikolle. Varikon ja radan geometria ei mahdollista idästä tulevan varikkoraiteen toteuttamista.
Näinkö on? Mikä estää? Korkeusero? Vai onko Sammalvuori 90 asteen kulmassa pääraiteen suhteen?

t. Rainer
 
Mitens Tapiola, joko se on valmis ja ajaako sinne kaikki ne liityntäbussit mitä on suunniteltu, ja/tai onko mahdollisuus siirtää Matinkylän bussiliityntää Tapiolaan?

Jotenkin kovin suomalaista, että suorien bussien ajamisesta Kamppiin on tullut ihan mahdotonta. Eihän se tietenkään olisi, jos olisi tahtoa ratkaista ongelmia, eikä ainoastaan peitellä virheitä.
 
Mitens Tapiola, joko se on valmis ja ajaako sinne kaikki ne liityntäbussit mitä on suunniteltu, ja/tai onko mahdollisuus siirtää Matinkylän bussiliityntää Tapiolaan?

Jotenkin kovin suomalaista, että suorien bussien ajamisesta Kamppiin on tullut ihan mahdotonta. Eihän se tietenkään olisi, jos olisi tahtoa ratkaista ongelmia, eikä ainoastaan peitellä virheitä.

Ihan muistutukseksi:
https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2018/ruuhka-ajan-bussivuorot-espoonlahden-alueen-ja-kampin-valille-aloittavat
 
Jotenkin kovin suomalaista, että suorien bussien ajamisesta Kamppiin on tullut ihan mahdotonta. Eihän se tietenkään olisi, jos olisi tahtoa ratkaista ongelmia, eikä ainoastaan peitellä virheitä.

Kuten tislauskolonni tuossa linkkasi, juurihan niitä suoria busseja on ruvettu ajamaan. En nyt näe mitään erityisen suomalaista siinä, että jos on laitettu 1,2 miljardia rataan, jonka oli tarkoitus korvata nuo bussit, niin ei ihan heti tee mieli maksaa vielä lisää siitä, että busseja ajetaan metron kanssa rinnakkain. Vastaava kuvio on kyllä nähty maailmalla muuallakin raskasraidemetron ja liityntäliikenteen kanssa - siis että matkustajat ovat tyytymättömiä suorien yhteyksien menettämiseen, mutta asialle ei jätti-investoinnin jälkeen tehdä mitään.

Pitää kyllä ihmetellä sitä, että kuormituksen arvioiminen on mennyt näin hutia simuloinneista ym. huolimatta. Tapiola on maan pinnalla työmaata ja vaihdot bussiin hankalia, mikä selittää osansa ja korjaantuu aikanaan, mutta Matinkylän osalta ilmeisesti ihan oikeasti ei laskettu oikein, että liityntäliikenteen ns. pakkkokäyttäjät ihan oikeasti pakon edessä kaikki tulevat metroon.
 
Länsimetro Oy:n toimistusjohtajalla tai ainakin häntä tulkinneella toimittajalla on aika pahasti vääristynyt käsitys tilanteesta.

”Minusta nyt on väärä hetki miettiä tällaista ratkaisua, kun meillä on kiireellisempiä asioita ratkottavana”, Isotalo sanoo.

Hän luokittelee Matinkylän kääntöraiteen hankkeeksi, jolla ratkaistaan tulevaisuudessa eli 2020-luvun lopulla häämöttäviä kapasiteettiongelmia.

Matinkylän kääntöraide ei todellakaan ratkaise 2020-luvun lopun kapasiteettiongelmaa, jolloin siis kummankin metrolinjan matkustajamäärät Kulosaaaren sillan kohdalla ylittävät 90m/2,5min kapasiteetin, vaan tasoittaa lännessä metrolinjojen välistä kuormitusta, jossa toinen kulkee melkein tyhjänä ja toinen on yli kapasiteetin Tapiola-Otaniemi ja Lauttasaari-Ruoholahti väleillä jo 2025 tilanteessa.

Vähän ihmettelen että HSL aikoo nyt lähteä kuitenkin ajamaan kääntöraidetta Matinkylään, kun 2015 -kapasiteettiselvityksessä nimenomaan sivuutettiin kääntöraiteen rakentaminen Soukkaan liian kalliina, ja silloin oli kyse keskeneräisestä louhinnasta, eikä valmiin louhinnasta. Samainen selvitys tarjosi nimenomaan lisäbusseja Metron kuormituksen keventämiseen, ja että nyt on asiat juuri toisin päin.

Olisi hyvä saada ihan kunnon lukuja noista kuormituksista, onko tosiaan niin ettei kyytiin mahdu vai onko ongelma se, että metrojunat täyttyvät tietystä päästä, koska monen aseman toistaiseksi ainoat sisäänkäynnit ovat samalla puolella? HS:n jutussa väläytettiin selityksenä, että Etelä-Espoo on rakentunut odotettua nopeammin, mutta vähän on vaikea uskoa, että oltaisiin menty ohi jo tuosta 2025 tilanteesta, siten ettei jo ennen Tapiolaa mahdu kyytiin.
 
Kuinkahan paljon kuormitus tasaantuisi, jos metrolle rakentaisi toisen haaran Pohjois-Olarin/Suurmetsän kautta kohti Espoon keskusta?

Länsiväylän ja Turunväylän välissä on ihan tyhjänpäiväinen valtava metsäalue, johon uudelleenkaavoituksella mahtuisi kymmeniä tuhansia uusia asukkaita.
 
Kuinkahan paljon kuormitus tasaantuisi, jos metrolle rakentaisi toisen haaran Pohjois-Olarin/Suurmetsän kautta kohti Espoon keskusta?

Länsiväylän ja Turunväylän välissä on ihan tyhjänpäiväinen valtava metsäalue, johon uudelleenkaavoituksella mahtuisi kymmeniä tuhansia uusia asukkaita.

Johan vitsin murjaisit. Länsimetrolle rakennetaan parhaillaan jatketta, jonka varteen pitäisi tulla "kymmeniä tuhansia asukkaita". Hankkeen kustannukset ovat ylittyneet ja aikataulu on pahasti myöhässä.

Kun matkustajat eivät nytkään mahdu juniin (kiitos tynkäasemien) niin haaroitus on mahdotonta. Kapasiteetti loppuisi kesken.
 
Kun matkustajat eivät nytkään mahdu juniin (kiitos tynkäasemien) niin haaroitus on mahdotonta. Kapasiteetti loppuisi kesken.

Kyllähän metro idässäkin haaroittuu, jos osa lännessäkin osa liitynnästä saadaan toiseen ja osa toiseen haaraan, kapasiteetti riittää kun kulunvalvonta uusitaan tiheämmän liikennöinnin mahdollistavaksi.

Lännessä on kuitenkin yhä vähemmän metron käyttäjiä kuin idässä, vaikka metron suosio näyttää lännessä ylittävän kaikki rohkeimmatkin ennakkoarviot.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös