Länsimetro

Iso ongelma on myös se, että melkein puolet junakalustosta on kiinteästi 90 metrin mittaisia M300-junia- Tämä myös tunnutaan usein unohtavan, kun asemien pidentämisestä haaveillaan. Jos tilaaja olisi toiminut vastuullisesti (tulevaisuuden kannalta), olisi M300-junatkin tilattu ~45 m pituisina vaunupareina, jolloin jossain skenaariossa niilläkin voisi liiikennöidä kolmen pötkössä 135 metrin mittaisina.

Tietenkin voidaan tehdä hypoteesia siitä, voisiko M400-junat tilata taas vaunupareittain yhteensopivina M300-juniin, jolloin M300+M400 olisi pitkän aseman mittainen. Ymmärtääkseni kuitenkaan M300-junien keulan kytkimet (anteeksi mahdollisesti virheellinen termistö) eivät nykyisellään välitä ajoinformaatiota ja muuta järjestelmien tietoja, vaan ovat vain hinausta varten. Tällainenkin ongelma siis pitäisi vielä ratkaista.
M300-juniin saa tehtyä välivaunun. Ihan samalla tehtaalla. Asia on selvitetty jo vuosia sitten. Tietysti.
 
Kysymys ei ole uloskäynneistä, vaan siitä että palo-ovet ovat aivan aseman päässä.

Hienoa suunnittelua. Laiturien pidentämisestä tehtiin vaikeaa väen vängällä.

Tosin, tähän löytynee selitys, kun vilkaisee metron rakentajien asenteita:

https://lansimetro.wordpress.com/20...ten-metrolinjojen-automatisointibuumi-jatkuu/

Kaikille, jotka kärsivät ruuhkasta: täydet junat ovat vain "välivaihe", lisää kapasiteettia tulee aikataulun mukaan vuonna 2029, kunhan automaattimetroon tuhlataan ensin satoja miljoonia euroja, metroon aiemmin laitettujen 2,5 miljardin euron lisäksi.
 
Yle kertoo Matinkylän kääntöraiteen etenevän:

HSL:n hallitus hyväksyi tänään yksimielisesti liikenneosan niin sanotusta MAL 2019-suunnitelmasta, johon kuuluu myös metron kääntöraide.

Lopullisesti asiasta päättää metroyhtiön hallitus.

Suunnitellulla Espoon Matinkylän noin 100-miljoonan euron kääntöraiteella saataisiin pahasti ruuhkautuneelle länsimetrolle lisää kapasiteettia.

Metrojunat Matinkylästä Tapiolaan ovat aika ajoin ruuhkautuneet niin pahasti, että osalla matkustajista on vaikeuksia mahtua kyytiin.

Osaako kukaan kertoa, mitä tämä päätös käytännössä tarkoittaa, vai tarkoittaako vielä isommin mitään?
 
Yle kertoo Matinkylän kääntöraiteen etenevän:

Osaako kukaan kertoa, mitä tämä päätös käytännössä tarkoittaa, vai tarkoittaako vielä isommin mitään?

HSL:n hallitus on kai jo aikasemmin antanut tukensa kääntöraiteelle. Vastustus on tullut Espoon kaupungilta, eikä sen kirjaaminen MAL2019:sta mitenkään vähennä Kaupunginhallituksen sananvaltaa, kun Espoo sen suurella todennäköisyydellä tulee melkein kokonaisuudessaan maksamaan.
 
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006336890.html

Hesari kertoo, että länsimetro laski joukkoliikenteen käyttöä espoossa noin 10 %:

"Länsimetron avaaminen pudotti joukkoliikenteen suosiota ja nosti autoilun suosiota. Muutos näkyy erityisesti Espoon sisäisessä liikenteessä."

"Vuoden 2012 tutkimuksessa joukkoliikenteen ja henkilöautojen yhteenlasketusta matkamäärästä joukkoliikenteen osuus oli vajaa kolmannes eli 31 prosenttia. Uusimmassa kyselytutkimuksessa joukkoliikenteen osuus oli pudonnut kolmella pykälällä 28 prosenttiin."
 
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006336890.html

Hesari kertoo, että länsimetro laski joukkoliikenteen käyttöä espoossa noin 10 %:

"Länsimetron avaaminen pudotti joukkoliikenteen suosiota ja nosti autoilun suosiota. Muutos näkyy erityisesti Espoon sisäisessä liikenteessä."

"Vuoden 2012 tutkimuksessa joukkoliikenteen ja henkilöautojen yhteenlasketusta matkamäärästä joukkoliikenteen osuus oli vajaa kolmannes eli 31 prosenttia. Uusimmassa kyselytutkimuksessa joukkoliikenteen osuus oli pudonnut kolmella pykälällä 28 prosenttiin."

Mä allekirjoitan täysin sen että Espoon sisäisessä liikenteessä mentiin väärään suuntaan länsimetron käyttöönoton yhteydessä, ja enemmän tällaista on tullut Pohjois-Espoon linjastouudistusten myötä. Linjoja jotka ennen palvelivat kattavasti poistui, ja tilalle tuli "runkolinjoja" jotka kuitenkin kulkevat alueiden läpi jotka on miinoitettu pysäkeillä 200 m välein, hidastetöyssyillä ja liikennevaloilla. Kilometrin matkaan voi mennä varttitunti.

Meidän perheessä auton vuosittaiset kilometrimäärät ovat jostain syystä vähentyneet hiukan v 2012-18 mutta me emme ole asuneet länsimetron vaikutusalueella, mutta olemme muuttaneet 2 kertaa sinä aikana.

Itse kuvittelisin myös syyn autoilun suosion kasvuun että Espooseen on muuttanut niin paljon nuoria ihmisiä joilla on varaa kuluttaa paljon enemmän kuin vanhemmat sukupolvet, ja autoiluun kanssa.

t. Rainer
 
Liikennemuotojen jakauma on aika suoraan johdettavissa kaupunkirakenteesta.

Isot, nopeat liikenneyhteydet palvelevat ennen kaikkea levittäytynyttä ja väljää kaupunkirakennetta joka on myös hyvä autoilun suosiolle. On vain vähän väliä sillä onko nopea liikenneyhteys moottoritie vai junarata.

Jos joukkoliikenteen suosiota halutaan aidosti parantaa, silloin rakennetaan lisää taloja ilman että liikenteeseen juuri satsataan. Silloin liikenne hidastuu, matkat lyhenevät ja väkimäärä kullakin reitillä kasvaa. Se on hyväksi joukkoliikenteelle.
 
Jos joukkoliikenteen suosiota halutaan aidosti parantaa, silloin rakennetaan lisää taloja ilman että liikenteeseen juuri satsataan. Silloin liikenne hidastuu, matkat lyhenevät ja väkimäärä kullakin reitillä kasvaa. Se on hyväksi joukkoliikenteelle.

Eli joukkoliikenteen suosiota nostetaan heikentämällä autoliikennettä, ei parantamalla joukkoliikennettä. Kuulostaa upealta.
 
Jos joukkoliikenteen suosiota halutaan aidosti parantaa, silloin rakennetaan lisää taloja ilman että liikenteeseen juuri satsataan. Silloin liikenne hidastuu, matkat lyhenevät ja väkimäärä kullakin reitillä kasvaa. Se on hyväksi joukkoliikenteelle.
Kuinka niin matkat lyhenevät? Eikös ne silloin juuri kasva. Siinä missä autoilua heikennetään, bussiliikenne hidastuu samalla. Liikennevalojen joukkoliikenne etuudet toimivat Espoossa linja-autoille hyvin mutta Helsingissä ne ovat turhia. Raitiovaunut mitätöi linja-autoilta etuuden aina. Aivan kuin raideliikenne olisi jotenkin bussiliikennettä tärkeämpi kulkumuoto..
 
Kuinka niin matkat lyhenevät? Eikös ne silloin juuri kasva. Siinä missä autoilua heikennetään, bussiliikenne hidastuu samalla. Liikennevalojen joukkoliikenne etuudet toimivat Espoossa linja-autoille hyvin mutta Helsingissä ne ovat turhia. Raitiovaunut mitätöi linja-autoilta etuuden aina. Aivan kuin raideliikenne olisi jotenkin bussiliikennettä tärkeämpi kulkumuoto..

...ihmiset eivät enää voi asua metsässä ja olettaa vetävänsä töissä sitten lattea..... pakko asua lähempänä työtä.
 
...ihmiset eivät enää voi asua metsässä ja olettaa vetävänsä töissä sitten lattea..... pakko asua lähempänä työtä.
Työpaikoista niin moni on kehäteiden varrella joten on enemmän kyse siitä että mitä voi tehdä töiden jälkeen. Länsimetrosta täytyy nyt sanoa se että Espoon suunnan työpaikkoihin on nyt helsinkiläisten helpompi mennä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös