Länsimetro

Niin, onkohan lopputulos 3x500M€ ;)?

Tähän on hyvät edellytykset. Tähän asti käytössä olleet arviot ovat jo vuosia vanhoja. Niitä on päivitetty indekseillä, mutta itse suunnitelmat eivät vastaa mm. Espoon asettamia "ehtoja".

Kustannusarviot perustuvat koko lailla yksinkertaisiin ja halpoihin ratkaisuihin - metrorakentamisen mittakaavassa. Helsingin haluaman automaatin kustannuksia ei ole mukana. Rakentamisella pidetään jostain syystä kovaa kiirettä, ja Suomen mittakaavassa ollaan ajautumassa siihen, että rakentaminen tehdään rakennusalan korkeasuhdanteessa, jossa pitäisi riittää tunnelin poraajia samaan aikaan länsimetrolle, Marjaradalle ja joidenkin unelmissa vielä keskustatunnelille.

Ja saapa nähdä, esitetäänkö Espoon valtuustolle YVA:n virheistä korjatut matka-aikalaskelmat. Eli sellaiset, jossa on mukana parin minuutin viivytys Koivusaaresta, todellisuuden mukaiset kiihtyvyydet ja automaattikäytön aiheuttama pysäkkiaikojen pidentyminen. Nämä yhdessä johtavat siihen, että aiemmin väitettyjä matka-aikasäästöjä ei synny kuin Lauttasaaren aseman kävelyetäisyydeltä. Ja silloin menevät aikaan perustuvat kannattavuuslaskelmat miinukselle, vaikka rakentamiskustannukset eivät nousisikaan.

Jatkopäätöksiä ei ehkä edes tee sama valtuusto kuin nyt. Ensi vuonna ovat kunnallisvaalit. Ihmettelen, jos Espoon kaupungin suurin investointihanke ei olisi vaaliteemana. Kyse on vain siitä, minkälaisin tiedoin.

Antero
 
Länsimetron viralliset projektisivut ovat auenneet osoitteessa: http://www.lansimetro.info/.
Onnea tälle massiiviselle joukkoliikenneprojektille; sen suunnittelijoille että sen toteuttajille! Me matkustajat odotamme ensimmäistä junaa Ruoholahdesta länteen ja kohti tulevaisuutta.
 
Porvarihallituksen joukkoliikennetoiminta jatkuu. Hesari tänään:

Länsimetron aloituksesta syntyi kiista

Mikäs seuraavaksi? Laajasalon raitikkako? Odotan edelleen jotain myönteistä uutista joukkoliikenteen edistämiseksi.

Kysymyksessä ei ole rahoituksen myöhäistämisestä vaan jostain näkemyserosta. Kuvittelisin että metron, jonka kaupungit kuitenkin maksavat 70%:sesti, rakennustyöt pystyttäisiin käynnistämään 2009.

Laajasalon ratikan ymmärtääkseni Helsinki maksaisi kokonaan itse, joten valtio ei sitä pysty myöhästyttämään.

Valtio kyllä tulee pistämään kampoihin Helsingin keskustan kehittämistä lykkäämällä Musiikkitalon ja muiden Töölönlahden kohteiden rakentamista. Sen seurauksena todennäköisesti Töölön entinen tavararatapiha tullaan lanaamaan ja asfaltoimaan valtavaksi parkkipaikka-alueeksi, jotta keskustaan töihin tuleminen Nurmijärveltä ym tulisi helpommaksi.

t. Rainer
 
Minusta näissä viimeaikaisissa hankekiistoissa on päällimmäisenä asiana oppositiopolitiikka, jonka kanssa tehdään kärpäsistä härkäsiä. Marjaradan kanssa Vantaan kaupunginjohtaja Paajanen (insinööri muuten) totesi, ettei rahoituksen muutaman kuukauden siirroksella ole mitään merkitystä, mutta Marjarataa aikanaan ideoinut ja maakauppoja tehnyt Peltomäki (sd) oli se, joka teki asiasta äläkän.

Metron kanssa on turha puhua rahoituksesta, kun ei edes tiedetä, miten suurista rahoista on kysymys. Pidän jokaista sellaista lapsellisen sinisilmäisenä, joka keskustatunnelin, Musiikkitalon ja Marjaradan "uusien" kustannusarvioiden jälkeen luulee, että Espoon metro maksaisi 452 miljoonaa.

Ei edellinenkään hallitus, jossa SDP hallitsi valtiovarainministeriötä, koskaan päättänyt metron rahoituksesta mitään, vaikka yhtä ja toista lupailtiin. Valtion budjetit tehdään euromääräisinä, ei prosentteina. Kehysajattelun idea on olla muutaman vuoden päähän ulottuva suunnitelma rahan käytöstä, mutta vain eduskunnan hyväksymä budjetti on valtion rahoituspäätös. Ja se voi poiketa ja poikkeaakin kehyksestä suuntaan ja toiseen sen mukaan, miten kehyksen tulopuoli toteutuu.

Toisin sanoen ei ole peruttu mitään päätöksiä tai rahoituksia, koska sellaisia ei ole ollut eikä ole voinut ollakaan. Mutta kun on kyse hankkeista, joita SDP edellisessä hallituksessa on kannattanut, niin tietenkin niillä tehdään aktiivista oppositiopolitiikkaa. Se on meidän poliittisen järjestelmämme luonne - jota ei pidä ottaa kovin vakavasti.

Antero
 
Porvarihallituksen joukkoliikennetoiminta jatkuu.
Mikäs seuraavaksi? Odotan edelleen jotain myönteistä uutista joukkoliikenteen edistämiseksi.
Kaleva tänään:
Ratarahat uhkaavat loppua syksyllä
Näin se näyttää olevan. Kiskoliikenne ei ole tämän hallituksen lempilapsi.
Totta toki, että ei edellinenkään hallitus mitään suorastaan päättänyt antaa.
Mutta sen aikana virinnyt toiveikkuus, että jotain saattaisi tapahtuakin, on uuden hallituksen myötä kyllä muuttunut toivottomuudeksi.
Varmaan nuo yhden asian ihmiset ovat kuitenkin tyytyväisiä vaikka metrot ja kehäradat jäisivät kokonaan rakentamatta.
 
Kiskoliikenne ei ole tämän hallituksen lempilapsi.

Ei ole tieliikennekään suosiossa, niitä määrärahoja ollaan vähentämässä entisestäänkin. Sen sijaan uusi hallitus ehdottaa kannattamattomien Lapin-lentojen ostamista turismin edistämiseksi, joka on täysin vastoin ilmastotavoitteita.
 
Ja taas kerran lausunnon antajana demari. Kuinkas ollakaan. Tarkoituksena ilmeisesti vain hallituksen maineen mustaaminen. Ja eihän tuota lausuntoa voi muuten tulkita kuin että jos metron aloitusta myöhennetään parilla vuodella niin metro ei kelpaa Espoolle ollenkaan. Jos näin käy, niin metron torppaa Espoo eikä hallitus. Kun muistetaan että ei ole kovin luultavaa, että suunnittelua edes saataisiin valmiiki ennen vuotta 2009, niin eipä kuulosta kovin uskottavalta tämä lausunto. Jos nyt sitten Espoolta kysyttäisiin, että aikooko Espoo todella vetäytyä metrosta jos sitä ei saada alkuun heti 2009, niin tuskinpa vastaus olisi kyllä. Ja ilman kyselyjäkin saattaa kohta tulla Espoon suunnalta selittelyjä.
 
Ja taas kerran lausunnon antajana demari. Kuinkas ollakaan. Tarkoituksena ilmeisesti vain hallituksen maineen mustaaminen. Ja eihän tuota lausuntoa voi muuten tulkita kuin että jos metron aloitusta myöhennetään parilla vuodella niin metro ei kelpaa Espoolle ollenkaan. Jos näin käy, niin metron torppaa Espoo eikä hallitus.

Kannattaisiko ne TramWest-suunnitelmat kaivaa taas esiin? :D
 
Tuosta Sistosen lausunnosta tulee jotenkin mieleen, että siinä metrossa täytyy olla aika paljon vikaa, jos sen "parasta ennen" -päiväys on vuonna 2009. Tai sitten: Mitähän mahtaa Sistonen pelätä? Jos metro viivästyy, niin jääkö jonkun edut saamatta, kun tietty määräaika menee yli? Alkaa kuulostaa aika ihmeellisiltä nuo puheet, tulee melkein mieleen eräänkin kaupungin metrolahjukset.
 
HS kertoi, mtä Sistonen pelkää: vaaleja. Seuraava valtuusto ei ehkä hyväksykään enää metroa. Demarithan ovat tippuneet kolmanneksi puolueeksi Suomessa, ja varmaan suosio on laskenut Espoossakin. Ja siinä vaiheessa kun tämänkin hankkeen kustannusarvio on kaksinkertaistunut ja demareita on Espoon valtuustossa nykyistä vähemmän niin voi olla vaikeaa enää löytää kannattajia metrolle.
 
HS kertoi, mtä Sistonen pelkää: vaaleja. Seuraava valtuusto ei ehkä hyväksykään enää metroa. Demarithan ovat tippuneet kolmanneksi puolueeksi Suomessa, ja varmaan suosio on laskenut Espoossakin. Ja siinä vaiheessa kun tämänkin hankkeen kustannusarvio on kaksinkertaistunut ja demareita on Espoon valtuustossa nykyistä vähemmän niin voi olla vaikeaa enää löytää kannattajia metrolle.

Ei demarit metrosta päättäneet, vaan käytänössä kokomus sen teki. Ja katsotaan nyt ensin ne kustannusarviot. Eilen ilmestyneessä Tekniikka&Talous lehdessä oli toisenlaista tietoa.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös