Länsimetro

En usko että se tulee miljardia maksamaan. Jos Espoon laatuvaatimukset ylittävät miljardin on parempi että metro Matinkylään ja Kivenlahteen rakennuttaa ja hallinnoi Helsinki. Edullisesti rakennettuna ei ole sama kuin karvalakki tai Kontula.

Ja mitä Raide-YVA:han tulee niin minä vierastan sitä enkä ole siteerannut sitä kertakaan.
 
En usko että se tulee miljardia maksamaan. Jos Espoon laatuvaatimukset ylittävät miljardin on parempi että metro Matinkylään ja Kivenlahteen rakennuttaa ja hallinnoi Helsinki. Edullisesti rakennettuna ei ole sama kuin karvalakki tai Kontula.

Ja mitä Raide-YVA:han tulee niin minä vierastan sitä enkä ole siteerannut sitä kertakaan.
Voisitko ystävällisesti lopettaa Espoon syyllistämisen "Espoon laatuvaatimuksista", kun metron hinnannousu ei johdu niistä, kuten edellä sinulle on jo selvästi selitetty. Koska et kuitenkaan lopeta, pyydän sinua nyt erittelemään hintalapuin varustettuna ne "Espoon laatuvaatimukset", jotka nostavat metron hintaa. Kun pidät asiasta elämää, voit meille julkisesti kertoa, mitä niistä tiedät. Vastausaika alkoi nyt.
 
Selvitellään :D :D

Hinta ja hinnannousu on länsimetron kohdalla perin merkillisen suuri verrattuna mihin tahansa muuhun rakennusprojektiin.

Tohtisin nähdä että Espoo ja Helsinki hoitavat tämän metrojutun nopeassa tahdissa ja Espoon sitä kampittamatta. Syitä toki pääkaupungin ja esikaupunkien yhdistämiseksi on muitakin.

Jos Kookomus on vehkeillyt taustalla, vaikka Länsimetron rakennuspäätos on tehty, ja länsimetroa kannattaa yli 90% Helsinkiläisistä ja Vantaalaisista sekä yli 70% Espoolaisista niin tämä tuskin on kovin hyvä meriitti seuraaviin kunnallisvaaleihin.
 
Hinta ja hinnannousu on länsimetron kohdalla perin merkillisen suuri verrattuna mihin tahansa muuhun rakennusprojektiin.


Et siis ilmeisesti tiedä, että jo kaksi vuotta sitten jotkut tahot osasivat näin ennustaa. Ja mistähän se johtuu? No siitä, että laskelmissa tehtiin ilmeisesti tahallaan virheitä, jotta Espookin heiluttaisi sille nuijaa.
 
Et siis ilmeisesti tiedä, että jo kaksi vuotta sitten jotkut tahot osasivat näin ennustaa. Ja mistähän se johtuu? No siitä, että laskelmissa tehtiin ilmeisesti tahallaan virheitä, jotta Espookin heiluttaisi sille nuijaa.

Viimeksi viimeisimmässä uutisoinnissa on nämä Länsimetron oy:n toimijat sanoneet, että kustannusnousussa on Espoon vaatimaa "laatutasoa" rutkasti. Osa kustannuksista on tietysti yleistä kustannustason nousua.
 
Viimeksi viimeisimmässä uutisoinnissa on nämä Länsimetron oy:n toimijat sanoneet, että kustannusnousussa on Espoon vaatimaa "laatutasoa" rutkasti. Osa kustannuksista on tietysti yleistä kustannustason nousua.


Näin sanotaan luultavasti siksi, kun ei kehtata myöntää, että koko projekti oli alusta asti silkkaa pompöösiä. Espoon vaatimat laatutasot eivät hinnoiltaan ole lähelläkään HKL:n vaatimuksia, kuten automatisointia, tunnelia koko matkalla... Ylipäätänsä koko hanketta.
 
Ei se ole noin kallis. Vuoden 2002 selvityksissä päädyttiin hintaan 412 milj. €, inflaatio on juossut siitä jonkin verran joten nyt hinta on korkeampi. 600 miljoonalla saataisiin mukaan nykytilaan verrattuna esim. Etelä-Espoon raideyhteyden YVA-ohjelmassa länsimetron kanssa mukaan oletettu raide-Jokeri.
Pistettävä vinyylilevy soimaan, sen verran nostalgisia nämä tämän ketjun kahden vuoden takaiset viestit. Jokeri ja metro kuudellasataa, ja nyt ei sillä rahalla irtoa edes mosse-mallin länsimetroa!
 
Keskusteluun selvennykseksi.

Länsimetron kustannustason tärkein nostaja kustannusindeksin lisäksi ei ole Espoon vaatima laatutaso vaan:

- Automaattimetron vaikutus (laituriovet, muut turvajärjestelyt)
- Turvallisuusvaatimukset (tunneleiden kuljettavuus, hätäuloskäyntitunnelit, tunnelilaituri)
- Geoteknisten selvitysten tarkentuminen

Länsimetron investointikustannuksia voitaisiin alentaa luopumalla metron automatisoinnista.

Turvallisuusvaatimukset perustunevat EU:n mm. Kaprunin tunnelionnettomuuden ja muiden tunnelionnettomuuksien vuoksi tiukennettuihin tunnelinormeihin.

On mahdollista, että turvallisuusvaatimukset huomioiden pintametron ja tunnelimetron kustannusero on toinen kuin RaideYVA:ssa. Metron pinnalla kulkevat osuudet eivät tarvitse samoja turvajärjestelyjä kuin tunneli, koska tunnelin suurin riski on tulipalo tunnelissa, joka on aivan eri asia kuin tulipalo pinnalla. Savun täyttämä tunneli on kokonaisuudessaan tappava paikka, kun pinnalla riittää, että pääsee ulos palavasta vaunusta ja saa siihen hieman etäisyyttä.
 
Selvitellään :D :D

Hinta ja hinnannousu on länsimetron kohdalla perin merkillisen suuri verrattuna mihin tahansa muuhun rakennusprojektiin.

Jos muistellaan lähihistoriasta muita kuin liikenteesen liittyviä rakennusprojekteja, niin Mäntyniemi lienee ennätys, alunperin hinta-arvio oli 15 miljoonaa markkaa, toteutunut 210 miljoonaa, eli noin 14-kertainen.

Oopperatalo ei noihin lukemiin yltänyt vaikka alkuperäinen arvio ylittyi moninkertaisesti. Eivätkä nuo Musiikkitalon ennusteet kovin hyvää lupaa...
 
On monia projekteja joista tulee halvempia kuin suunniteltu. Esimerkiksi Hartwall Areena ja Vuosaaren tornitalo. Espoon metroasemista on turha tehdä monumentteja.

Mielestäni on väärin, että Kokoomusvoittoiset valtuustot kampittavat raideliikenneprojekteja Helsinginseudulla, Turussa ja Tampereella. Kokoomus ja Keskusta mielellään laittavat kaikki liikenevät miljardit tiehankkeisiin. Vielä tänä aikana milloin on viimeistään ymmärretty, että saasteita on pakko vähentää ja nopea raideliikenne liityntäliikenteineen on oikea liikkumismuoto kaupungissa. Valitettavasti kaikki eivät voi saada suoraa ovelta ovelle kulkuvälinettä, eikä jokaiseen kadunkulmaan ratikkapysäkille voi saada laajaa palvelutarjontaa. Pääkaupunkiseudun isojen lähikauppaketjujen tarjonta on surkea verrattuna asutuskeskusten marketteihin ja muihin liikkeisiin. Useimpien ratikkapysäkkien vieressä kannattaa korkeintaan kioski jos sekään. Jos halutte hajauttaa kaupalliset palvelut pois kauppakeskuksista esimerkiksi kivijalkoihin ja enemmän asutusten lähelle se ei onnistu ratikalla vaan hankkiutumalla eroon kauppakeskuksista ja moottoriteistä. Pienet yritykset eivät pärjää kauppakeskuksille. Suuret lähikauppaketjut jotenkuten. Mutta eihän Espoolaiset halua samoja lähikauppoja kuin Itä-Helsingissä?
 
Keskusteluun selvennykseksi.

Länsimetron kustannustason tärkein nostaja kustannusindeksin lisäksi ei ole Espoon vaatima laatutaso vaan:

- Automaattimetron vaikutus (laituriovet, muut turvajärjestelyt)

Mä muistelen, että 50Me oli automatisoinnin lisähinta ilman laituriovia. Automatisointihan ei sinänsä niitä vaadi ja ilmeisesti niitä ei tule itään. Ainakaan siihen 75Me investointiin, johon on varauduttu idässä, ei sisälly laituriovia, eikö niin?

Muistankohan tuon 50Me oikein? En enää tiedä mistä se arvio on peräisin, niin en pysty tarkistamaan.

Jos 50Me ei sisällä laituriovia, tuleeko niistä iso lisälasku?
 
En usko että se tulee miljardia maksamaan. Jos Espoon laatuvaatimukset ylittävät miljardin on parempi että metro Matinkylään ja Kivenlahteen rakennuttaa ja hallinnoi Helsinki. Edullisesti rakennettuna ei ole sama kuin karvalakki tai Kontula.

Ongelma tässä on se, että isot nousut tulevat jostain muualta kuin siitä laatutasosta. Automatisointi on kallista. Turvallisuustekijät, ne 2000-luvun normien mukaiset eikä 70-luvun, ovat kalliita. Laatutekijöissä keskusteltiin siitä, että sisäänkäyntejä pitää olla riittävästi. Nuo kustannukset eivät kuitenkaan sinänsä kohdennukaan laaturahoihin vaan turvallisuuteen, koska poistumisteitä tarvitaan joka tapauksessa, ja niiden määrä on uusissa määräyksissä suurempi kuin nykymetrossa.

Tiedätkö tarkemmin, mitä ne laatuvaatimukset tosiasiassa ovat? Minä en tiedä konkreettisesti, enkä tiedä, mistä sen saisi tällä hetkellä selville, kun konsulttitöitä ei vielä ole julkaistu. Kuitenkin arvelisin, että kaikkien suurten muutosten ja hinnannousujen rinnalla nämä laatutekijät ovat maapähkinöitä. Peanuts ;)

Vaikka kaikki asemien lattiat katettaisiin kokolattiamatoilla ja odotustilojen penkit olisivat mukavia sohvia jne. niin tämäntyyppiset kuluerät ovat kuitenkin pikkurahoja eli korkeintaan muutaman miljoonan luokkaa.
 
Espoon metroasemista on turha tehdä monumentteja.
Sinulla on edelleen vastaamatta oheinen kysymys, joten sinun olisi syytä lopettaa turha hokeminen monumenteista ja laatuvaatimuksista, kun et ole näemmä pystynyt esittämään väitteillesi yhtään mitään faktaperusteita.

Voisitko ystävällisesti lopettaa Espoon syyllistämisen "Espoon laatuvaatimuksista", kun metron hinnannousu ei johdu niistä, kuten edellä sinulle on jo selvästi selitetty. Koska et kuitenkaan lopeta, pyydän sinua nyt erittelemään hintalapuin varustettuna ne "Espoon laatuvaatimukset", jotka nostavat metron hintaa. Kun pidät asiasta elämää, voit meille julkisesti kertoa, mitä niistä tiedät. Vastausaika alkoi nyt.
 
On monia projekteja joista tulee halvempia kuin suunniteltu. Esimerkiksi Hartwall Areena ja Vuosaaren tornitalo. Espoon metroasemista on turha tehdä monumentteja.

Noissa on se hyvin oleellinen ero, että yksityisellä puolella kustannusarviot yleensä pitävät kutinsa, julkisella ei. Yksityisellä ei ole varaa virhearviointeihin, koska silloin mennään konkurssiin. Julkisella puolella on varaa, koska rahat eivät lopu ja vastuu on "vain" poliittinen ja kansan muisti lyhyt.
 
Pääkaupunkiseudun isojen lähikauppaketjujen tarjonta on surkea verrattuna asutuskeskusten marketteihin ja muihin liikkeisiin. Useimpien ratikkapysäkkien vieressä kannattaa korkeintaan kioski jos sekään. Jos halutte hajauttaa kaupalliset palvelut pois kauppakeskuksista esimerkiksi kivijalkoihin ja enemmän asutusten lähelle se ei onnistu ratikalla vaan hankkiutumalla eroon kauppakeskuksista ja moottoriteistä. Pienet yritykset eivät pärjää kauppakeskuksille. Suuret lähikauppaketjut jotenkuten.

Kerrankin joku sanoo, kuten asiat ovat! Tämän olen itsekin huomannut. Edes Sörnäisten iso S-market ei pärjää valikoimissa keskustan Sokoksen S-marketille, joten pienemmätkin ostokset tulee varmuuden vuoksi tehtyä tuolta Rautatientorilta, kun en voi olla varma löytyykö lähikaupasta haluttua tavaraa ja en viitsi kahdessa kaupassa käydä erikseen.

Prisma sen sijaan on vähän ylilyönti jo, Kannelmäen ja Malmin isoja Prismoja lukuunottamatta hypermarkettien valikoimat ovat samat kuin Sokoksen S-marketissa, mutta samaa tavaraa vain isommissa hyllyköissä, kun Sokoksen S-marketissa tavarat ovat tiiviimmin.

Pikku lähikaupat kuten Siwa ovat kalliita ja niissä on huonot valikoimat, kaupan omat edulliset tuotteet puuttuvat ja on vain kalliita merkkituotteita. Vähän korpeampi hintatasokaan ei haittaisi, jos valikoima olisi parempi. Lidl on aika hyvä kompromissi, melko pieni kauppa, mutta silti kaikenlaista löytyy, en ymmärrä miksi suomalaiset kaupat eivät tähän pysty.

Eli kyllä sille keskittymisellekin löytyy hyvä syy, valinnanmahdollisuuksien kasvu. Ihmiset oikeasti tahtovat monenlaisia eri vaihtoehtoja, appelsiinimehu ei riitä, halutaan myös kirsikka- ja mandariinimehuja ja tusinaa muuta vaihtoehtoa. Toivottavasti keskittyminen tapahtuisi metron, eikä moottoriteiden varsille.
 
Takaisin
Ylös