
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Eiköhän Martinlaakson radan hinta ole sama ajavatko siinä lähijunat vai metrojunat. Ilmajohdon ja sivukiskon ero ei ole niin suuri, muut rakenteet ovat samat. Itse asiassa laiturit tehtiin metrojunien mukaan, siksi reunassa on nykyään puupalkki kaventamassa väliä.
Oma käsitykseni historiasta on, että Helsinki ja VR tekivät aikanaan sopimuksen, että Smith-Polvisessa suunniteltu metroverkko jaetaan Helsingin ja VR:n kesken niin, että Helsinki hoitaa itä-länsisuunnan, VR pohjoisen. VR:llä oli toimiva tekniikka valmiina, joten rata valmistui ja liikenne alkoi ennen itämetroa.
Omituista minusta tässä sopimuksessa on, että Helsinki joutui sopimuksesta huolimatta maksamaan myös Martinlaakson metrorataa ollen jopa sen suurin rahoittaja. Eikä kyse ollut pienestä hankkeesta. Rata tehtiin 1971-1975 110 Mmk hinnalla. Hankkeen nykyarvo on noin 610 Me, josta Helsinki maksoi 317 Me. Itämetron Helsinki maksoi kuitenkin täysin yksin, vasta Mellunmäen asemaan osallistui Vantaa pienellä osuudella. Vaikka Helsinki "omistaa" yli puolet Martinlaakson radasta, sillä ei ole mitään sananvaltaa radan ja liikenteen hoitoon.