
Alunperin kirjoittanut
Tekniikka ja talous 20.2.2008
Länsimetro maksaa karsittunakin 800 miljoonaa
Espoossa on etsitty ankarasti säästöjä länsimetron kohonneisiin rakennuskustannuksiin.
”Laitureita on lyhennetty kolmanneksella ja asemien sisäänkäyntejä karsittu kahdesta yhteen”, teknisen toimen johtaja Olavi Louko sanoo.
Loukon mukaan kustannusten karsiminen on osin mahdotonta.
”Esimerkiksi automaattimetron käyttöönoton Helsinki on jo päättänyt ja siihen emme voi vaikuttaa. Automaattiajosta tulee jo pelkästään meille 50 miljoonan euron ylimääräinen kustannus alkuperäisiin suunnitelmiin verrattuna”, Louko sanoo.
Valtio kuittaa siivunsa
Espoon johto uskoo valtion pitävän lupauksensa 30 prosentin maksuosuudesta länsimetroon.
”Tapasimme reilu viikko sitten liikenneministeriön johtoa, eikä siellä tullut mitään sellaista esille, etteikö tämä lupaus olisi voimassa”, kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen sanoo.
Länsimetron kallistuminen 450 miljoonasta eurosta 800 miljoonaan euroon on lisännyt epävarmuutta Espoon metron rahoituksesta. Metron vastustajat ovat arvelleet koko hankkeen kaatuvan kohonneisiin kustannuksiin.
Espoo ei lainaa rahaa
Helsingin Sanomissa väläytettiin maanantaina, että vauras Espoo lainaisi valtiolle sen osuuden metrorahoituksesta. Ajatus ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä Espoo on lainannut valtiolle tierahoja nollakorolla Kehä ykkösen rakentamiseksi.
”Tällaisesta ei ole ollut metron kohdalla mitään puhetta. Ajatus on, että tässä mennään nyt alkuperäisellä rahoitusmallilla”, Kokkonen sanoo.
Loukon mukaan Länsimetron peruuntuminen haittaisi lähes kaikkia muitakin Espoon suuria hankkeita.
”Lähes kaikki on sidoksissa metron tuloon”, hän sanoo. Espoon yleiskaava on suunniteltu siitä lähtökohdasta, että metro rakennetaan.
Espoon uusin asuin- ja työpaikkakeskittymä Suurpellossa voi Loukon mukaan mahdollisesti joskus saada metrohaaran.
”Suurpeltoon voidaan toki vetää haara, jos kokemukset nyt rakennettavasta metrosta ovat hyvät. Mutta en ala tätä nyt ehdottamaan, ettei liikenneministeriö mene lopullisesti sekaisin. Suurpellon liikenne voidaan hoitaa busseilla liityntäliikenteenä varsin hyvin”, Louko sanoo.