Tätä sietäisi selvitellä hiukan tarkemmin. Tietääkseni suunnittelu ei tähän mennessä ole maksanut 15 miljoonaa, vaan korkeintaan 5 miljoonaa. Siten osa tuosta 15 miljoonasta saattaa kattaa hankesuunnittelua. Sitä en osaa sanoa onko hankesuunnittelua mukana n. 720 miljoonan arviossa tai voiko "suunnittelurahaa" siirtää esimerkiksi työnaikaiseen suunnitteluun.
Vähän veikkaan, että kyse on tosiaan asioiden pyörittämisestä parhain päin. Metron hintaa ei ilmeisesti todellisuudessa saa painettua alle 720 miljoonan, mutta näin on saatu valtion tuki näyttämään nimellisesti oikealta ja kaikkien kasvot pelastuvat. Pidän myös täysin mahdollisena, että Espoo päättäisi vielä osaltaan rakentaa kuitenkin kalliimman vaihtoehdon mukaan. Tämä voidaan sitten myydä Espoon omana ekstrana, jota valtion ei muka koskaan pitänytkään rahoittaa.
Sinänsä toivon laadukasta toteutusta, jos toteutukseen lähdetään. Säästelemällä kustannukset eivät todellisuudessa kovin paljoa laske ja nykyisen metron osalta säästöjen haitat on jo karvaasti koettu.
Näin varmaankin lobataan siitä huolimatta, että 200 miljoonan katto on LVM:n ilmoituksen mukaan kytketty rakennuskustannusindeksiin vuoden 2007 tasolla eli yleisen kustannustason noususta huomioidaan suurin osa. Ainoastaan metron erikoisrakenteiden mahdollinen muusta rakentamisesta poikkeava kustannusnousu jäisi huomioimatta. Sellaista saattaa kyllä tapahtua, kun Kehärataakin aletaan rakentaa.