Aika hurjasti sanottu, kun vertailukohtana on Länsimetro. Läsimetrokaan ei luo uusia yhteyksiä, vaan korvaa nykyisiä mahdollisesti paremmilla. Pisara parantaa kaikkien kaupunkiratojen asemien käyttäjien yhteyksiä laajoihin osiin keskustaa ja lisäksi nopeuttaa olennaisesti vaihtoja metrosta lähijunaan. Nämä eivät siis ole uusia yhteyksiä, mutta Länsimetro on?
Kuten Kari jo mainitsi, USA:ssa joukkoliikenteen subventioaste on pääsääntöisesti hyvin korkea. Subventiot ovat erityisen korkeita niissä suurissa kaupungeissa, joissa joukkoliikenteen käyttöaste on pieni, koska joukkoliikenteen pääkäyttäjäryhmillä ei ole varaa maksaa matkoistaan.
USA:ssa on myös tapana rakentaa melko ylimitoitettuja "light rail" -ratkaisuja, jotka ovat käytännössä metroja eristettyine ratoineen. Vaunut vain ovat pieniä koska matkustajamäärätkin ovat monilla näistä järjestelmistä pieniä.