Länsimetro

En ole Antero esittänyt sinusta "milloin mitäkin" vaan kommentoinut sanomisiasi. Kyse onkin puhtaasi siitä, että en ole samaa mieltä, ja kun en ole samaa mieltä, olen trolli. Se mitä nämä mainitsemasi "muut" ajattelevat on aivan yhdentekevää.

Taisin olla niitä harvoja, jotka ehtivät nähdä klo. 11:02 pari viikkoa sitten laittamasi viestin, ennen kuin se poistettiin. Oliko se haukkuminen sinusta kommentointia?

Itselläkin teollisuuskaupungin poikana tulee joskus juttua kuin jääkiekkovalmentajalta, henkilökohtaisuuksiin ei silti kannata mennä, ellei kyse ole selkeästä valta-aseman väärinkäytöksestä.

Sinänsä samaistun sinuun siinä, että eräiden ryhmien joukossa on todella vaikeaa kertoa eliitin kantaa vastaan, että me ilmastonmuutoksen estämiseksi tarvitsemme OIKEASTI muillekin kuin pakkokäyttäjille suunnattua joukkoliikennettä. Ne kun vähät välittävät niin lähteistä kuin tutkimuksistakaan joita keskusteluissa tarjoan. Onneksi pitkät työpäivät estävät niin foorumeille kuin s-postiryhmiin kirjoittelun.
 
Käsittääkseni Antero omassa viestissään, jota sinä olet referoinut minulta viittasi aivan eri asiaan. Minä kun muistaakseni referoin Anteron termiä "Espoolaisten metro" ja viittasin esityslistaan, siitä se älämölö sitten syntyikin. Mutta ei se mitään.

Ihan näin meidän kesken voin todeta, että en tule luovuttamaan tätä foorumia parin asiantuntijana esiintyvän harrastelijan leikkikentäksi ja tulen osallistumaan aktiivisesti keskusteluun vastaisuudessakin. Tietysti se harmittaa, kun tällainen "maallikko" tietääkin niin paljon ja osaa panna hanttiin täällä tuputetuille mielipiteille (faktoina esitettyinä) kyseenalaistaen ne.Ymmärrän kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti se harmittaa, kun tällainen "maallikko" tietääkin niin paljon ja osaa panna hanttiin täällä tuputetuille mielipiteille (faktoina esitettyinä) kyseenalaistaen ne.

Voi kun osaisitkin panna hanttiin etkä vain jankata samaa vanhaa litaniaa.
 
Hienoa kuukanko. Voimmekin ihailla Anteron + muiden hienoja, uusia argumentteja joka päivä länsimetroa vastaan. Hyvä, että he eivät toista itseään. Minun argumenttini vaan sattuvat olemaan tämän harrastelijaporukan ideologian vastaisia ja siksi ne eivät käy.Nämä "asiantuntijat" täällä toistelevat omia litanioitaan.Aika säälittävää suorastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä, että he eivät toista itseään.

Pakko toistaa, kun koko ajan pitää vastata samoihin väittämiin.

SInä taas et kyseenalaista juuri mitään, mikä täällä olisi jo aiemmin käsitelty, vaan mesoat viikosta toiseen samojen asioiden parissa. Lähes kaikki muut täällä osaavat kasitellä asioita rauhassa, vaikka erimielisyyttä syntyykin.
 
Milloin avoimet ovet olikaan Metrotoimistolla?


Mikä länsimetron toinen haara?
Juuri esim. Suurpellon haara, ts. siten esim. että Kivenlahdesta lähdetään pohjoiseen Espoon keskuksen suuntaan. Espoon metron mahdollinen toinen haara saattaa tietysti olla jokin toinen toinen reitti myös. Jos toista haaraa edes tulee. Mielestäni toisen linjan voisi vetää tulevasta Meilahden asemasta Munkkivuoren ja Talin kautta Leppävaaraan ja sieltä Pohjois-Espooseen mistä on 80% kaavoittamatta.

Länsimetron voisi hyvin haaroittaa huolimatta Pohjois-Espoon väistämättömästä ratatarpeesta kun kaavoitukseen ryhdytään. Myös Tapiolasta voisi olla suunta Pohjois-Espooseen, mutta metropolialueen rajojen hävitessä kunta on kaikille yhteinen. Voihan olla ettei Tapiola ole merkittävä suoran yhteyden tarpeessa esim. juuri Pohjois-Espooseen mahtuville kymmenille tuhansille asukkaille, vaikka snadisti väljemmin ;)
 
Hienoa kuukanko. Voimmekin ihailla Anteron + muiden hienoja, uusia argumentteja joka päivä länsimetroa vastaan. Hyvä, että he eivät toista itseään. Minun argumenttini vaan sattuvat olemaan tämän harrastelijaporukan ideologian vastaisia ja siksi ne eivät käy.Nämä "asiantuntijat" täällä toistelevat omia litanioitaan.Aika säälittävää suorastaan.
Mitä jos nyt määrittelisit, mikä on harrastelija, harrastelijaporukka ja asiantuntija. Kuin myös mikä on fakta ja mikä on mielipide. Kun me muut sitten tiedämme sinun tapasi määritellä nämä asiat, ymmärrämme paremmin, mitä oikeastaan tarkoitat. Nyt se on vaikeata, kun et näytä käyttävän samoja sanojen käsitesisältöjä kuin me suomalaisten enemmistön mukaan sanoja käyttävät.

Omaa uskottavuuttasi parantaisi myös se, että vihdoinkin voisit ryhtyä perustelemaan faktoiksi väittämiäsi mielipiteitä muullakin kuin vain sillä, että minä nimeltä mainiten kykenen osoittamaan luulojasi ja mielikuviasi vääriksi ja kun se ei kelpaa sinulle, mielipiteesi ovat mielestäsi totuuksia. En tosin ole ainoa joka tekee samoin, mutta minut olet valinnut ilkkumisesi toistuvaksi kohteeksi.

Tosin väärällä nimellä ja muutenkin tuntemattomana esiintyen on toki kovin helppo kirjoitella mitä hyvänsä, myös haukkua toisia. Me, joita sinä nimität harrastelijoiksi, uskallamme kuitenkin esiintyä omilla nimillämme. Sinun tapaisesti kirjoittelijat esiintyvät väärillä nimillä, koska eivät kykene olemaan vastuussa mistään.

Antero

PS: Minä ja monet muut osaamme lukea itsekin kaikenlaista markkinointi- ja mielipiteenmuokkausviestintää. Emme kaipaa kaltaistasi trollaajaa kopioimaan korulauseita tänne hurmoshenkisten kiljahdusten säestämänä.
 
Helsingin joukkoliikennelautakunta hyväksyi länsimetron hankepäätöksen tänään omalta osaltaan. Koivusaaren osalta päätettiin, että päätös asemasta tehdään vasta sitten, kun Koivusaaren osayleiskaava on valmistunut. Käyköhän nyt niin, että Koivusaaren asemaa ei tehdä?

Helsingin joukkoliikennelautakunnan päätökset 27.3.2008

Kiinnostavaa, kun tuosta HKL:n tiedotteesta ja toisaalta Haltian vaaliyö -blogista ainakin minä saan eri käsityksen siitä, mitä Koivusaaren osalta päätettiin.

Sampo
 
Helsingin joukkoliikennelautakunta hyväksyi länsimetron hankepäätöksen tänään omalta osaltaan. Koivusaaren osalta päätettiin, että päätös asemasta tehdään vasta sitten, kun Koivusaaren osayleiskaava on valmistunut. Käyköhän nyt niin, että Koivusaaren asemaa ei tehdä?

Helsingin joukkoliikennelautakunnan päätökset 27.3.2008

Ei sentään! Äänestyksessä nimenomaan päädyttiin puoltamaan esittelijän esitystä siitä, että Koivusaaren asema on ja pysyy. Äänestyksessä oli puheenjohtaja Jessica Karhun tekemä esitys, jossa Koivusaari olisi jätetty jatkovalmisteluiden varaan eli käytännössä hankesuunnitelma olisi mennyt kokonaan uusiksi. Karhun esitystä puolsivat Rissanen, Snäll ja Jäntti. Esittelijää puolsivat minun lisäkseni Ebeling, Lehtinen, Moisio ja Koponen. Karhu teki myös esityksen siitä, että tekstistä jätettäisiin pois maininta siitä, että Koivusaaren aseman rakentaminen edellyttää rakentamista Koivusaareen, jotta siellä asuisi joku joka metroa käyttäisikin. Esitys kaatui samoin nimin kuin edellinenkin.

Eli Koivusaaren asema tulee (ellei käy niin, että Kaunkisuunnittelu päättäisi olla rakentamatta mitään Koivusaareen, jolloin metron linjaus kulkisi Koivusaaren kautta, mutta asemaa ei tehtäisi).
 
Äänestyksessä nimenomaan päädyttiin puoltamaan esittelijän esitystä siitä, että Koivusaaren asema on ja pysyy.

Esityslistassa lukee: "Länsimetron toteuttaminen edellyttää Koivusaaren maankäytön kehittämistä. Tähän tähtäävä alueen osayleiskaavatyö on käynnistetty kaupunkisuunnitteluvirastossa vuoden 2008 alussa."

Esittelijän esityksen mukaan siis Helsinki vetäytyy länsimetrohankkeesta, jos Koivusaaren maankäyttöä ei kehitetä. Päätöstiedotteen teksti "kokous äänesti Koivusaaren aseman osalta siten, että päätöksenteko pitäisi lykätä kunnes osayleiskaava on valmistunut" taas antaa ymmärtää, että vain Koivusaaren aseman kohtalo olisi kiinni osayleiskaavasta. Jos kokous kuitenkin päätti asian ehdotuksen mukaan, niin silloinhan kyse ei ole vain Koivusaaren asemasta, vaan koko länsimetrosta.
 
Äänestyksessä oli puheenjohtaja Jessica Karhun tekemä esitys, jossa Koivusaari olisi jätetty jatkovalmisteluiden varaan eli käytännössä hankesuunnitelma olisi mennyt kokonaan uusiksi.
Kiitos Mirva avoimesta ja asiallisesta tiedottamisestasi, niin täällä kuin erityisesti blogissasi.

Voisitko hieman avata sitä, miksi ”hankesuunnitelma olisi mennyt kokonaan uusiksi”? Hankesuunnitelmatasolla monet asiat ovat vielä niin löyhästi suunniteltuja, ettei tällainen asia vaikuta käytännössä yhtään mitään. Esimerkiksi asemien lyhentäminen ja tapa millä sellainen tehtäisiin on huomattavasti suurempi ja kokonaisuuden kannalta merkittävämpi asia kuin se, missä vaiheessa toteutetaan jokin asema tai jätetään toteuttamatta. Itämetrossa ei vieläkään ole rakennettu Roihupellon asemaa, vaikka se on ollut vuosikymmenet ”hankesuunnitelmassa”.

Minusta Jessica Karhu oli ehdotuksensa kanssa täysin oikeassa. Kaupungin kaavoituksen ei tule edetä yhden joukkoliikenneväylän ehdoilla, vaan joukkoliikenteen tulee palvella kaupunkisuunnittelulle ja kaupunkirakenteelle asetettuja tavoitteita. Koivusaaren tapauksessa ei ole millän lailla teknisesti vaikeata jättää metroradan rakenteen osalta avoimeksi sitä, tuleeko sinne joskus asema vai ei ja jos tulee, mihin kohtaan.

Selvitin tämän asian jo meillä kaupunkisuunittelulautakunnassa muistaakseni syksyllä 2006. Metroradan linjauksessa on - Kalasataman tapaan - tehtävä Katajaharjun ja Koivusaaren länsireunan välille osuus, jossa raide on vaakatasossa ja suora. Näin asema voidaan tarvittaessa tehdä myöhemmin mihin kohtaan halutaan. Edes sillä ei ole merkitystä, tehdäänkö tunneli- vai pintarataa ja halutaanko keski- vai sivulaiturit. Kyse on vain siitä, että raiteet ovat tasossa ja suorat, omissa tunneleissaan tai maanpinnalla.

Jos nyt ratasuunnitelma tehdään niin, että aseman paikka lyödään lukkoon vaikka ei ole mitään tietoa siitä, mitä Koivusaareen tulee (tai tuleeko lainkaan), voidaan tehdä varsinainen emävirhe siinä, että aseman sijotuksella estetään haluttujen ja hyvien ratkaisujen tekeminen. Koivusaaren mahdollisessa suunnittelussa on vielä liian monta avointa asiaa, eikä suunnittelua pidä eikä tarvitse aloittaa metroasemasta.

Selitykset valtiontuestakin ovat minusta peräti hölmöjä. Ei kannata rakentaa Koivusaareen 45 M€:n asemaa tyhjän pantiksi, vaikka valtiolta saisikin siihen 13,5 M€:n tuen. Turha asema maksaa joka tapauksessa sen 70 % eli 31,5 M€. Sellaista rahaa ei käytetä venesataman ja Nokia edustushuvilan tarpeisiin. Ainakin minä toivon, ettei meidän valtuustomme ole niin tyhmä.

Antero
 
Tosin väärällä nimellä ja muutenkin tuntemattomana esiintyen on toki kovin helppo kirjoitella mitä hyvänsä, myös haukkua toisia. Me, joita sinä nimität harrastelijoiksi, uskallamme kuitenkin esiintyä omilla nimillämme. Sinun tapaisesti kirjoittelijat esiintyvät väärillä nimillä, koska eivät kykene olemaan vastuussa mistään.

Tähän nimiasiaan nyt sivuhuomautuksena, että olen yleensä suhtautunut skeptisesti tähän välillä esiin nousevaan "nimikorttiin"; koska kuten Anterokin varmasti tietää, tällä foorumilla on useita myös asiallisesti ja järkevästi kirjoittavia nimimerkkejä, kenties myös valheellisella nimellä esiintyviä kirjoittajia.

Nyt täytyy kuitenkin myöntää, että "Epex"in kohdalla Antero osui näköjään naulan kantaan. Haltian blogissa nimittäin katkeran kuuloinen "Epex" kommentoi sulkemistaan joukkoliikennefoorumilta; allekirjoituksessaan eri sukunimellä kuin millä kyseinen kirjoittaja esiintyi tällä foorumilla.

Mitä Joukkoliikennefoorumilla voisi sitten tehdä tämän asian suhteen? Toivottavasti tilanne näiden tilien sulkemisten myötä korjaantuu ja keskustelujen taso nousee taas vähitellen, koska usean tälle foorumille kirjoittavan viestit ovat täyttä asiaa, jota lukeekin mielellään vaikka ei itse keskusteluun aktiivisena kirjoittajana osallistuisikaan.

Pahoitteluni, että meni näin pahasti aiheen vierestä.
 
Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

Silloin kun metro tehdään. :)

Numeroina asia menee näin:
  • Bussiliikenteen liikennöintikustannukset laskevat 19,2 M€ (YTV:n linjastosuunnitelman mukaan)
  • Metrojunien liikennöintikustannukset nousevat 10,9 M€ (YTV:n linjastosuunnitelman mukaan)
  • Radan ja asemien ylläpito (siis ei investoinnin kuoletus) maksaa 14,9 M€ vuodessa (Länsimetro Oy:n hankesuunitelman mukaan)
Kustannuksia säästyy 19,2 M€ ja tulee lisää 25,8 M€ eli nettolisäys on 6,6 M€.

Ja kuten huomaat, kaikki luvut ovat metroa suunnittelevien ja haluavien viranomaisten itse laskemia. Ne eivät muutu valehteluksi siitä, että minä välitän tämän tiedon.

Vielä pari kysymystä:

Lasketaanko bussiliikenteen kustannuksiin myös Kampin terminaalin ja muidenkin mahdollisten terminaalien, esim Tapiolan, ylläpitokulut?

Jos tulevaisuudessa joudutaan liikennemäärien kasvaessa ja liikenteen sujuvuuden vuoksi rakentamaan erillinen bussitunneli Ruoholahdesta Kamppiin, niin senkin ylläpitoonkin menee varmaan jotain, vai onko sekin laskettu mukaan "bussiliikenteen liikennöintikustannuksiin"?

Entä jos dieselin hinta kohoaa 2-kertaiselal vauhdilla muuhun inflaatioon verratuna, miten se näkyy kustannuksissa?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

Jos tulevaisuudessa joudutaan liikennemäärien kasvaessa ja liikenteen sujuvuuden vuoksi rakentamaan erillinen bussitunneli Ruoholahdesta Kamppiin, niin senkin ylläpitoonkin menee varmaan jotain, vai onko sekin laskettu mukaan "bussiliikenteen liikennöintikustannuksiin"?

Bussien liikennöintikustannukset eivät sisällä infran ylläpitokustannuksia. Tällä foorumillahan jotkut ovat muistaneet mainita aikaisemmin bussikaistojen ylläpitokustannuksista ja kuinka bussit lisäävät ylläpitokustannuksia tavallisillakin kaistoilla. Mm. nykyiset Länsiväylän bussikaistat aiheuttavat ylläpitokustannuksia, jotka poistuisivat länsimetron myötä.
 
Takaisin
Ylös