
Alunperin kirjoittanut
Espoon tarkastuskertomus 2007
5.1 Länsimetro Helsinki - Matinkylä
Valtuusto teki päätöksen metroon perustuvasta Espoon eteläosien joukkoliikenteestä 25.9.2006. Päätöksen liiteaineistossa hankkeen kustannusarvio oli 500 milj. euroa. Päätös oli ehdollinen ja sisälsi 12 kohtaa.
Hankkeen tarkentunut kustannusarvio on osoittautunut päätöksen perustaksi annettua kustannusarviota merkittävästi suuremmaksi.
Länsimetro Oy:n hallitus on hyväksynyt metron 14.3.2008 päivätyn hankesuunnitelman, johon sisältyi myös hankkeen kustannusarvio 713,6 milj. euroa. Kaupunginhallitus on tehnyt asian valmistelijoiden esityksestä metron rakentamis- ja rahoituspäätöksen 21.4.2008 edelleen esitettäväksi valtuustolle. Metron hankesuunnitelma oli rakentamis- ja rahoituspäätösesityksen oheismateriaalina. Metron hankesuunnitelma ei tule enää omana asianaan valtuuston käsittelyyn.
Oheismateriaalina olleen hankesuunnitelman yhteydessä ei ole esitetty kokonaisrahoitussuunnitelmaa (korkomenot, takausprovisiot), käyttötalouslaskelmaa, eikä vaikutusta kaupungin kokonaistalouteen. Osakassopimuksen mukaisesti Helsinki ja Espoo järjestävät oman rahoitusosuutensa haluamallaan tavalla. Espoon alustavien suunnitelmien mukaan hankkeen suunnittelua varten sisällytettäisiin kaupungin talousarvioon 27 milj. euroa. Rakennusaikana rahoitus hoidettaisiin lyhtyaikaisella rahoituksella, jolle korkokustannus olisi noin 5 %. Hankkeen valmistuttua yhtiö ottaisi 330 milj. euron lainan, jonka kaupunki kilpailuttaisi ja takaisi. Käytettäessä tämänkin lainan korkoarviona 5 prosenttia, tulisi lainan kokonaishinnaksi 610 milj. euroa.
Vertailevat laskelmat muiden joukkoliikennevaihtoehtojen kanssa ovat muuttuneet metron kustannusarvion noustessa siinä määrin, ettei niiden välistä kustannustehokkuutta joukkoliikenneratkaisuna voida mitata ilman uusia laskelmia. Laskelmat olisi pitänyt tehdä osana rakentamis- ja rahoituspäätöstä. Laskelmista puuttuvat liityntäliikenteen järjestämisestä syntyvät kustannuslaskelmat.
Tarkastuslautakunnan arvioinnin perusteena olevat kustannusarviot:
Valtuusto 25.9.2006 Espoon eteläosien
joukkoliikennejärjestelmä (metro)
Kh 21.4.2008 rakentamis- ja rahoituspäätös
% milj. euroa % milj. euroa
Espoo 40 200,0 50 355,2
Helsinki 30 150,0 20 144,3
Valtio 30 150,0 30 214,1
Yhteensä 500,0 713,6
Valtion rahoitus
Valtio on sitonut luvatun 200 milj. euron tuen maanrakennusindeksiin (131.5 10/2007). Tuki nousee indeksin verran, mutta ei kata yli indeksin nousevia kustannusnousuja.
Suunnittelukustannuksiin saatua enintään 15 milj. euron valtionavustusta ei ole sidottu indeksiin.