Millä tavalla muka sotkin? Tarkoitukseni oli sanoa, että keskinopeutta voidaan kasvattaa vain linjanopeutta kasvattamalla ja pysäkkiväliä harventamalla (radan sallimasta huippunopeudesta ei ole hyötyä, jollei sillä voida oikeasti ajaa). Ja sitä enemmän sitä joudutaan tekemään, mitä kauemmas mennään. (Vaunun nopeutta en mielestäni maininnut ollenkaan, eikä se ole olennaista, sen voi aina olettaa olevan optimaalisin mahdollinen.)Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Sanoin, että Karlsruhessa tuskin ajetaan kauas maaseudulle samalla keskinopeudella kuin Strasbourgissa keskustassa, koska yhteys ei olisi kilpailukykyinen samalla pysäkkivälillä ja linjanopeudella kuin Strasbourgin kaduilla. Siksi duoratikan esiin ottaminen oli aivan turhaa, koska ei riipu siitä, onko väline metro vai duoratikka, jos halutaan ajaa yli 20 km:n päähän. Tiheästä pysäkkivälistä on pakko luopua jossain kohtaa linjaa, ja linjanopeutta kasvattaa paremmalla eristyksellä. Toisin sanoen Sipooseen asti mentäessä ei voida välillä pysähtyä paljonkaan useammin kuin nykyisinkään (oli asemien nykyinen sijottelu hyvää tai ei), mentiin sinne sitten metrolla tai duoratikalla. Duoratikka ei tarjoa nopean, kauas ulottuvan linjan keskivaiheilla yhtään sen parempaa palvelua kuin metrokaan.