Länsimetro

...mutta eniten säälin tulevia sukupolvia, jotka saavat koko ikänsä ihastella tätä mahtavaakin mahtavampaa metroa, jonka kapasiteetti ei tule nykyisellään riittämään.
Ja kaikkein surkuhupaisin juttu on se että nämä sukupolvet tulevat luulemaan länsimetroa ainoaksi hyväksi vaihtoehdoksi mitä oli tarjolla.
 
Juu, kyllä vaan. Kaikkein parasta olisi kun ei olisi metroa tai lähijunia ollenkaan, vaan Kampin kenttä täynnä linja-autoja ja vielä Rautatientorikin samanlainen kun ennen metroa. Sitten olisi maailma mallillaan ja kaikki hyvin.
 
Juu, kyllä vaan. Kaikkein parasta olisi kun ei olisi metroa tai lähijunia ollenkaan, vaan Kampin kenttä täynnä linja-autoja ja vielä Rautatientorikin samanlainen kun ennen metroa.
Maailma on vasta mallillaan kun voi astua Soukasta pikaratikaan jolla pääsee Rautatientorin ratikkapysäkille.
 
Juu, kyllä vaan. Kaikkein parasta olisi kun ei olisi metroa tai lähijunia ollenkaan, vaan Kampin kenttä täynnä linja-autoja ja vielä Rautatientorikin samanlainen kun ennen metroa. Sitten olisi maailma mallillaan ja kaikki hyvin.

En väitä, että nykyinen metro-, ja lähijunalärjerselmä olisi turha, mutta se on eri asia, että pitääkö metroa saada lisää. Varsinkaan sellaisena, minä sitä ollaan nyt ajamassa. Jos metro olisi pakko saada Espooseen, olisi se pitänyt rakentaa samaan aikaan kun itämetro. Tällöin ei tulisi kahta erillistä mertojärjestelmää, jotka väkisin liitetään samaksi.

Niin kauan kuin pikaraitioliikennettä ei edes virallisesti haluta selvittää, on syytä epäillä, että jotkin tahot on kestitty. Eihän muuten tällaista systeemiä tuputettaisi samalla tapaa.

Ja eihän se rautatientorin linja-autojen määrä ole vielä pudonnut nollaan, vaikka metro on ollut jo vuosikymmeniä. Eikä kampissakaan linja-autot lopu, kun joka ilta metron liikenteen päättyessä alkaa bussiralli pyörimään, koska koko Etelä-Espoon liikennetarve ei lopu samalla hetkellä, vaan yhteydet on oltava.

On totta, että liikennettä täytyy kehittää, mutta kehittää voi monella tapaa. Metro on yksi kallis vaihtoehto, muita ei sitten olekaan vakavasti selvitetty.
 
En väitä, että nykyinen metro-, ja lähijunalärjerselmä olisi turha, mutta se on eri asia, että pitääkö metroa saada lisää. Varsinkaan sellaisena, minä sitä ollaan nyt ajamassa. Jos metro olisi pakko saada Espooseen, olisi se pitänyt rakentaa samaan aikaan kun itämetro. Tällöin ei tulisi kahta erillistä mertojärjestelmää, jotka väkisin liitetään samaksi.
Ei länsimetro olemikään erillinen järjestelmä vaan ihan samaa metrolinjaa se tulee olemana kuin nykyinen.

Niin kauan kuin pikaraitioliikennettä ei edes virallisesti haluta selvittää, on syytä epäillä, että jotkin tahot on kestitty. Eihän muuten tällaista systeemiä tuputettaisi samalla tapaa.
Pikaraitiotievaihtoehtoja on virallisesti selvitetty koko 1990-luvun

Ja eihän se rautatientorin linja-autojen määrä ole vielä pudonnut nollaan, vaikka metro on ollut jo vuosikymmeniä. Eikä kampissakaan linja-autot lopu, kun joka ilta metron liikenteen päättyessä alkaa bussiralli pyörimään, koska koko Etelä-Espoon liikennetarve ei lopu samalla hetkellä, vaan yhteydet on oltava.
Rautatientorin bussien määrä on tippunut n neljännekseen metroa edeltävään aikaan verrattuna.

Espoon yöbussit tulevat todenäköisesti lähtemään jostain muualta kuin nykyisestä Kampin terminaalista. Kuka tietää vaikka lähtisivät Rautatientorilta, kun siellä kerran on tilaa :D

t. Rainer
 
Ja eihän se rautatientorin linja-autojen määrä ole vielä pudonnut nollaan, vaikka metro on ollut jo vuosikymmeniä.
On Rautatientorilla edelleen busseja, juu. On jopa venäläisiä "turisti"busseja.
Mutta muistatko, tiedätkö millaista siellä oli ennen itämetroa?
 
Ja eihän se rautatientorin linja-autojen määrä ole vielä pudonnut nollaan, vaikka metro on ollut jo vuosikymmeniä. Eikä kampissakaan linja-autot lopu, kun joka ilta metron liikenteen päättyessä alkaa bussiralli pyörimään, koska koko Etelä-Espoon liikennetarve ei lopu samalla hetkellä, vaan yhteydet on oltava.

Metro syö kiltisti Itäväylän suunnan liikenteen, mutta valitettavasti metrolla ei pääse Vantaalle, josta Rautatientorin bussit sikiävät. Onhan sekin nähtävissä metron viaksi kun sitä niin kalliina pidetään.
 
Ei länsimetro olemikään erillinen järjestelmä vaan ihan samaa metrolinjaa se tulee olemana kuin nykyinen.

Espoon yöbussit tulevat todenäköisesti lähtemään jostain muualta kuin nykyisestä Kampin terminaalista. Kuka tietää vaikka lähtisivät Rautatientorilta, kun siellä kerran on tilaa :D
Ei länsimetro ole varsinaisesti eri järjestelmä, mutta pidän sitä silti sellaisena, koska siellä ei voi liikennöidä yhtä pitkillä junilla kuin itämetrossa.
Lehdistössä kertovat, että kampin terminaalia tullaan tarvitsemaan Espoon suunnan yöliikenteeseen, mutta ei enää sen kokoisena kuin nyt. Tilallehan on esitetty mitä mielikuvituksellisempia toimintoja kirpputoreista lähtien.

Mutta muistatko, tiedätkö millaista siellä oli ennen itämetroa?

Onhan siellä ollut linjureita vaikka kuinka paljon, mutta tuntuu siellä edelleen olevan ruuhka-aikana tukkoisaa. On tietenkin selviö, että idän järjetön ralli on loppunut. (Vaikka yöliikenne sieltä vieläkin lähtee). Toisissa viestiketjuissahan on puhuttu Rautatientorin bussiliikenteen tulevaisuudeta. Aika näyttää, muuttuuko nykytilanne. Syytä olisi.
 
Lehdistössä kertovat, että kampin terminaalia tullaan tarvitsemaan Espoon suunnan yöliikenteeseen, mutta ei enää sen kokoisena kuin nyt. Tilallehan on esitetty mitä mielikuvituksellisempia toimintoja kirpputoreista lähtien.

Tiedä sitten, kuinka perillä lehdistö todellisuudessa asioista on. Lehdistöllä on joskus tapana julkaista sellaistenkin ihmisten mielipiteitä, jotka eivät todellisuudessa asioita suunnittele ja päätä.

En ole ollenkaan varma, tarvitaanko Kampin terminaalia Espoon yöbusseille. Yöbussien määrä on merkittävästi pienempi ja liikenteen määrä kaduilla erittäin vähäinen, joten koko yöliikenne voitaisiin hoitaa hyvin Rautatientorilta asti. Tällä hetkellä 00-01 Espoon suuntaan on 23 lähtöä, jotka voitaisiin hyvin hoitaa jopa kahdella laiturilla, ja toisaalta voitaisiin tehdä niinkin pitkälle menevä ratkaisu, että edes yöaikaan heiluroitaisiin Espooseen asti, ainakin osittain esim. Otaniemeen ja Tapiolaan.

Kampin terminaalia tuskin puretaan ainakaan lopullisesti varsinaisesta käytöstään. Kaukobussien kasvuvaraksi se kannattaa optioida. Kirkkonummen ja Hangon bussit voisivat ainakin siirtyä saman tien sinne.
 
Ei länsimetro ole varsinaisesti eri järjestelmä, mutta pidän sitä silti sellaisena, koska siellä ei voi liikennöidä yhtä pitkillä junilla kuin itämetrossa.

Länsimetron tullessa käyttöön itämetron asemillakin on laituriovet, jotka rajoittavat junapituuden matkustajaliikenteessä samaksi kuin länsimetrossa.
 
Länsimetron tullessa käyttöön itämetron asemillakin on laituriovet, jotka rajoittavat junapituuden matkustajaliikenteessä samaksi kuin länsimetrossa.

Missä on päätetty, että itämetron laiturit lyhennetään länsimetron käyttöönoton yhteydessä? Eikö Lauttasaarta ja siitä nykyisiä asemia itään kalusteta pidemmäksi kuin länsi? Lauttasaareenhan tulee kääntöpaikka junille.
 
Jotenki vaikuttaa siltä että helsinkiläiset eivät haluaisi metron kulkevan espooseen asti. Mielestäni se on hyvä asia että metro menee espooseen ja vaikka ei olisikaan samanlainen kuin helsingin metro niin se voisi olla väriltään vaikka sininen.
On ihmeellistä että jotkut valittavat siitä että oliko nyt pakko laajentaa metroa espooseen.. No minne sitte? Tää helsinki on kuitenkin niin pieni paikka mutta nämä 2 muuta kaupunkia ympärillä tekevät siitä isomman kuin mitä se onkaan.
Jos nämä kaikki 3 kaupunkia liitettäs yhteen saatais kokoon hieman enemmän asukkaita kuin Tukholmassa mut silti jäätäs koko metropolia alueen asukkaista jälkee ja paljon.
Kun aletaa vertaamaan Tukholman metroa ja Helsingin metroa niin kyllä tuolla naapurissa järjestelmä on todella paljon meitä edellä. Tämän vuoksi onki hyvä laajentaa metroa, sillä tuskinpa ihmiset tästä ainakaa vähenee. Lisäksi metroa pitäs laajentaa (töölön metro, pisara-rata). Loppujen lopuksi tuo metro on kuitenkin paras ratkaisu vaikkakin kallein mutta sillä ei oo väliä koska kerran ku metro on rakennettu niin ainoat kustannukset ovat huollot jotka ovat edullisia verrattuna tuohon katukuvan vuosittaiseen asfaltin repimiseen ja kiskojen vääntelyyn.
 
Loppujen lopuksi tuo metro on kuitenkin paras ratkaisu vaikkakin kallein mutta sillä ei oo väliä koska kerran ku metro on rakennettu niin ainoat kustannukset ovat huollot jotka ovat edullisia verrattuna tuohon katukuvan vuosittaiseen asfaltin repimiseen ja kiskojen vääntelyyn.

En näe sitä parhaana vaihtoehtona, joka on kallein, mutta kuitenkin vain lisää autoilua. Siinä yhtälössä on vain jokin aika pahasti pielessä. Eihän tuo metron ylläpitokaan ole ilmaista, puhumattakaan, että se merkittävän liityntäliikenteen vuoksi tuota kuin tappiota. Ja kiskojen rapimisestä sen verran, että täällä on tahtona, että kaikkialla on ajoneuvoilla voitava ajaa raitioteillä, joten niin kauan, kun ei sallita oikean pikaraitiotien rakentamista, niin kiskojen repiminen jatkuu.
 
Miten sä selität sen että Metro lisää autoilua? Meinaatsä että länsimetron valmistumisen jälkee, kaikki jotka on ennen tullu espoosta autolla tänne keskustaan ni tulee edelleen ja houkuttaa mukaansa autoilee vielä enemmän jengiä??
Metrolla tänne keskustaan pääsee 3 kertaa nopeempaa ja 3 kertaa edullisemmin, jos siihen verrataan auton käyttömaksut, bensat ja parkkimaksut
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös