
Alunperin kirjoittanut
kouvo
Länsimetro ei ole mikään seudullinen joukkoliikennehanke, ainakaan pääasiallisesti. Pääkaupunkiseutukin koostuu yksittäisistä kunnista, jotka pyrkivät ajamaan asukkaidensa etua (tai ainakin näin pitäisi olla). Saattaa olla että Länsimetrokin kytkeytyy johonkin isompaan lehmänkauppapakettiin, josta Espookin hyötyy -en tiedä. Jokatapauksessa jos Länsimetroa arvioidaan ainoastaan yksittäisenä projektina, niin hieman kärjistäen voidaan sanoa, että hankkeen hyödyt kohdistuvat helsingille ja kustannukset Espoolle.
helsingin kannalta on suhteellisen yhdentekevää se, mihinkä Espoo piirrustelee metroa Otaniemen (tai viimeistään Tapiolan) jälkeen. helsinki saa siis suhteellisen edullisesti (jos metron tapauksessa ylipäätään voidaan käyttää sanaa edullinen) yhteyden Otaniemeen (Tapiolaan). Espoo puolestaan joutuu maksamaan kohtuuttoman kovan hinnan siitä, että käytännössä pitäjän eteläosan joukkoliikenneyhteydet seudun pääkeskukseen heikkenevät.
Tämän helsingin seudulle täysin tarpeettoman järeän järjestelmän laajentaminen on täysin järjetöntä, paitsi helsingin näkökulmasta, koska naapurikunta rahoittaa homman. Käsittämätöntä että espoolaiset eivät näe kokonaiskuvaa, ellei länsimetro sitten kytkeydy johonkin edellämainittuun suurempaan lehmänkauppapakettiin.