Seuraavassa niitä karttoja kirjasta: Espoo -oma lukunsa kaupunkisuunnittelun, kaupunkirakentamisen ja kaavoitushallinon kehitys vuoteen 2000 (Pertti Maisala 2008)
1. Kuva: Espoon itäosa Eliel Saarisen Suur-Helsinki -suunnitelmasta 1918. Varmaan tuttua tavaraa teille kaikille. Raitiotie kiertää Laajalahden ympäri.
2. Kuva: Helsingin kaupungin/Hans Sahlbergin huikea esikaupunkiraitiotiesuunnitelma vuodelta 1949, Helsingin länsipuoli:
Huomioikaa kuinka monta rataa sillä olisi Espoosen: peräti 5 raitiotietä + rantarata. Espooseen johtavista raitioteistä ei yksikään kulje Lauttasaaren kautta, vaan haaroittuvat kaikki Munkkiniemestä!
3. ja 4. Kuva: Asemakaavapiirroksia Matinkylästä metroineen (Arkkitehtitsto Kråkström - Korhonen 1959 ja 1963, siis ei Espoon kunnan kaavoitusviranomaisten teettämä kaava, vaan luultavasti Matinkylän maiden omistajan):
![]()
Metro näkyy kartoissa Länsiväylän alapuolella katkoviivana. Ainoita näin tarkkoja karttoja Espoosta joita olen nänhyt joihin metro tai muu raideliikenne kuin rautatie on ylipäänsä piirretty karttaan!
5. Kuva: Asuntosäätiön huikea "Pohjolan Budapest" -suunnitelma vuodelta 1963. Tähän 80000 asukkaan kaupunkiin joka leviää Espoonlahden kummallekin puolelle sekä Espoon että Kirkkonummen alueille piti liikenteen hoitua kokonaan kumipyörin. Suunnitelmasta toteutui vain Espoon puolisko joka nykyään tunnetaan Kivenlahtena.
Jatkuu seuraavassa viestissä
t. Rainer