Mutta jos nyt kumminkin pysyttäisiin totuudessa eikä menneisyyden unelmissa. Sellaisia ratkaisuja kuin satamatoimintojen siirtäminen ei tehdä parissa vuodessa. Ei myöskään metrolinjauksia.
Ruoholahti avattiin metroliikenteelle 1993, jolloin rakentamisesta on päätetty 1980-luvun puolen välin jälkeen. Vuosaaren satamasta tehtiin ensimmäinen yleissuunnitelma 1975 ja Jätkäsaaren muuttaminen asuinkäyttöön esitettiin 1984. (Lähde:
http://www.vuosaarensatama.fi/historia ) Ruoholahden linjauksesta päätettäessä on siis ollut enemmän kuin hyvin tiedossa, mitä Jätkästä on tulossa.
Metron linjaaminen Jätkäsaareen ei olisi mitenkään estänyt metron jatkamista Espooseen, mutta se ei tietenkään olisi palvellut ”yhteistyöhenkistä” uhittelua ja pelottelua Espoon bussien pysäyttämisestä ennen Kamppia.
Minä olen erittäin tyytyväinen siitä, että Jätkästä tuli ratikkakaupunki...joko Töölön tai Jätkän suuntaan ja kolmantena olisi ollut Jätkä-Töölö -linja.
Mutta lapsellisen kiukuttelun takia metroa ei niille paikoille tule.