
Alunperin kirjoittanut
Kari
Niin, tuo riippunee vähän määritelmästä, etkä mitkä ovat kiinteitä kustannuksia ja mitkä muuttuvia, tarkalleen ottaenhan tuo aukiolosta aiheutuva kustannus on myöskin muuttuva, mutta aukiolon mukaan; ei siis samalla tavoin käyttäjämäärien suhteen, kuten bussilla (bussivuoroja voi aina harventaa, jolloin palkka- ja polttoainekulut joustavat käyttäjämäärän mukaan). Eli vaikuttaisi siltä, että tiettyä vuoroväliä harvemmin ei kannata ajaa, koska asemien aukiolosta aiheutuvat kustannukset tulevat suuriksi suhteessa käyttäjämääriin. Epäilen, että syynä on myös se, että metroissa varmaankin esiintyisi yöaikana enemmän häiriökäyttäytymistä kuin busseissa (meillä kun on
Mutta pointti oli siinä, että mitä "kevyempi" järjestelmä on(=mitä vähemmän kiinteitä kustannuksia järjestelmän pyörittäminen vie), sitä paremmin se joustaa kysynnän mukaan.