Länsimetro

Onpas siinä suunnitelmat! Siellähän näyttää lehdetkin pysyvän puissa pitempään! :lol:

Tämän pdf:n mukaan Koivusaaren metroasema sijoittuu niin, että Katajaharjukin saa oman sisäänkäynnin. Tällöin Katajaharjukin vaikuttaisi hyötyvän metrosta.

Eikös tästä ollut vähän halootakin aikoinaan? Muistaakseni Lauttasaaren länsiosista kuului vähän sellaista meteliä, että jos on pakko tekosaari siihen paiskata, niin pistäkää sitten aseman itäpäätyynkin sisäänkäynti. Lisäksi aseman potentiaalinen käyttäjämäärä on muutenkin vähän kyseenalainen, joten tuollainen ratkaisu on vähän pakko tehdä, vaikka lisähintaa tulisikin. Olisi ollut myös hyvän maun vastaista karsia käynti asemalle pois vanhoilta asukkailta. Mutta toisaalta se olisi ollut metropolitiikalle tyypillistä ensin ruinata hirveä määrä rahaa hankkeeseen ja jättää se kuitenkin puolitiehen, ja vielä niin, ettei virheen korjaaminen käy tulevaisuudessa noin vain.
 
Ei se Koivusaaren Länsiväylän etelänpuoleinen osa kovinkaan luonnontilainen taida nykyäänkään olla. Joukkoliikennefoorumin ketjussa Vanhoja karttoja nimimerkki Resiina laittoi vuodelta 1932 olevan kartan, jossa toisessa osassa näkyy myös Koivusaari. Tässä vastaava Googlen satelliittikuva alueesta. Olisikohan Pursiseurojen nykyiset alueet täyttömaalla? Miten tuo Koivusaaren nykyinen eteläkärki, onko se aiemmin ollut oma saarensa? Siltä minusta ainakin näyttää, kun katson tuota vanhaa karttaa. Nykymuotoisessa Koivusaaressa ei sen itäranta kovin luonnonmukaiselta ainakaan näytä. Koivusaaren historiaa olisi mielenkiintoista tietää enemmän. Koivusaarta on taidettu jo aiemminkin laajentaa. Noissa uusissa suunnitelmissa näyttää siltä, että saaren luonnonmukaisia osia on pyritty ainakin osittain säilyttämään. Saaren laajennuksetkin tulevat poispäin Lauttasaaresta. Ei tuo Koivusaarelle rakentaminen ja sen laajentaminen mikään katastrofi mielestäni ole.
 
Tässä on muutenkin kysymys vähän samanlaisesta asiasta kuin sillä, että sopiiko silta maisemiin Kruunuvuoren ratikkasuunnitelmassa. Itse sanoisin, että noin lähellä keskustaa kuin nuokin ovat, ei sitä luonnontilaisuutta voi edes edellyttää, jos sitä enää 50 vuoteen on ollut olemassakaan. Kaupungin on pakko kasvaa, eikä pelkästään metsään pystytetyin lähiöläntein, vaan myös tiivistäen joka puolelta, alkaen sieltä, missä iso osa kaupungin toimintaakin on. Ja alue, jonne rakennetaan metro... Miten ihmeessä metro ja luonnontilainen alue voidaan kuvitella samaan kaupunginosaan?
 
Koivusaaresta voi jatkaa sen verran, ettei se todellakaan ole eteläosansa puolesta luonnontilassa. Helsingin täyttömaa-alueet. Kartoitus ja ympäristövaikutusten selvitys (Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen julkaisuja 7/2001, Kati Immonen) sivulta 16 löytyy seuraavaa:

Helsingin täyttömaa-alueet. Kartoitus ja ympäristövaikutusten selvitys sanoi:
Länsiväylän eteläpuolista osaa Koivusaaresta on täytetty. Alueen täyttöhistoria alkaa 1940-luvun alkupuolelta, kun Koivusaaren eteläpuolinen Leppäsaari yhdistettiin Koivusaareen penkereellä. Historiaan liittyy olennaisesti myös Jorvaksentien valmistuminen vuonna 1935. Ajoyhteys saareen mahdollisti erilaisten täytemateriaalien tuonnin alueelle. Täyttäjinä toimivat ainakin puolustusvoimat ja eri alojen yritykset. Vanhojen täyttöjen materiaaleina onkin käytetty sekalaisia materiaaleja, kuten rakennusten purkujätettä, tiiltä ja betonia ja puuainesta, lohkareita, yhdyskuntajätettä sekä autonrenkaita, ammuksia ja armeijan saappaita. Epävirallinen kaatopaikkatoiminta alueella lopetettiin 1950-luvulla, jolloin kaatopaikka-alue myös peitettiin. Tämän hetkiset luonnontilaiset alueet saarella sijoittuvat Länsiväylän pohjoispuolelle, Länsiväylän eteläpuolelle noin 80 metrin levyisenä kaistaleena sekä entisen Leppäsaaren alueelle saaren eteläosaan./74/

Kuulostaa hurjalta, varsinkin nuo ammukset tuossa. Kummallisen vapaamielisesti jätteitä on työnnetty sinne sun tänne viime vuosi sadan alkupuolella. Ei jätteiden ja ylimääräisen rojun kippaaminen mereen tietenkään kovin pajon maksa. Koivusaarta voi siis jopa joutua puhdistamaan ennen rakentamista.
 
Tämän päivän Helsingin Sanomissa (7.4.10) artikkelissa Metro myllää Ison Omenan kulmat (s. A11) mainitaan Niittykummun metroasemasta seuraavaa:

Teknisen toimen johtaja Olavi Louko sanoi:
Alun perin oli tarkoitus vain louhia paikka Niittykummun metroasemaa varten ja rakentaa se joskus myöhemmin. Nyt ollaan päätymässä siihen, että myös Niittykumpu tehdään valmiiksi samassa aikataulussa kuin muutkin asemat.

Suunnitelmien mukaan tuon metroaseman pääsisäänkäynti tulisi Merituulentien eteläpuolelle ja pohjoispuolellekin järjestetään alikulkuyhteys. Niittykummun asemalta voisi kenties vaihtaa Tapiolasta tulevaan bussiin riippuen siitä, minkälaiset järjestelyt sinne lopulta saadaan aikaan.

Matinkylän metroaseman läheisyyteen on tarkoitus rakentaa lisää. Tämä on minulle täysin uutta:

Asemakaavapäällikkö Kari Moilanen sanoi:
Lisää asuntonoppia on mahdollista tehdä Ison Omenan lännenpuolen katolle.

Nuo vastaisivat Ison Omenan idänpuolen katolla olevia taloja. Tuosta ilmeisemmin ole vielä mitään erityisiä suunnitelmia, tai ainakaan ne eivät ole kovin pitkällä.

Iso Omena saa laajennuksen. Artikkelissa puhutaan puolen Ison Omenan kokoisesta metroaseman päälle rakennettavasta metrokeskuksesta, jonka yhteyteen on suunnitteilla elokuvakeskus. Artikkelissa mainitaan, että pitkälti maan alle sijoittuva uimahalli voitaisiin rakentaa Kalapuistoon aivan metroaseman viereen.
 
Viimeksi muokattu:
hs.fi sanoi:
Länsimetron valmistuminen lykkäytyy. Liikenne alkaa vuoden 2015 lopulla, ei 2014, kuten oli suunniteltu.

Syynä ovat kaavavalitukset ja tekniset seikat...

Länsimetron viivästyminen uhkaa lisätä rakentamiskuluja jopa sadalla miljoonalla eurolla, arvioi Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko...
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Länsimetron+valmistuminen+lykkäytyy/1135257112493
Se on kyllä näppärää kun kaikesta voi syyttää valittajia, kuka olisi ikinä arvannut että tuon kokoisista kaavoista valitetaan.
 
Se on kyllä näppärää kun kaikesta voi syyttää valittajia, kuka olisi ikinä arvannut että tuon kokoisista kaavoista valitetaan.

Valitukset eivät tosiaan varmasti olleet yllätys kenellekään. Silläkään ei tosin todennäköisesti ollut mitään merkitystä, koska käsitykseni mukaan suunnitteluvalmiutta aloittaa töitä yhtään aikaisemmin ei olisi ollut. Hankkeen aikataulu on alusta asti ollut selvästi epärealistinen. Asia onkin ehkä ennemmin niin päin, että valitusten varaan oli laskettu tapana selittää aikataulun korjaaminen.
 
Mikäs tämä Tekniikka&Talous-lehden referoima Pekkarisen "tyrmäys" länsimetrolle muka oikein on?

Onko tuota hanketta enää mahdollista teoriassakaan vetää takaisin vai onko tämä nyt ihan puhdasta populismia ilman järjen hiventäkään?

Olisihan se toisaalta hienoa, jos hinnaltaan koko ajan paisunut länsimetro voitaisiin vielä korvata TramWestillä tai vastaavalla raitiotiellä. Siitä yhtä mieltä, että liian kalliilla tehdään, ja liian huonosti palveleva ratkaisu. Mutta tuo hehkuttelu rahojen siirtämisestä perustienpitoon ei kyllä ole ihan tästä maailmasta. Kyllä Espoonkin joukkoliikenne pitää jollakin tavalla ratkaista. (Jälleen uskomatonta että tällaista kuulee allekirjoittaneen suusta...) Eri asia sitten onko raskas metro se järkevin tapa.
 
Mikäs tämä Tekniikka&Talous-lehden referoima Pekkarisen "tyrmäys" länsimetrolle muka oikein on?

Onko tuota hanketta enää mahdollista teoriassakaan vetää takaisin vai onko tämä nyt ihan puhdasta populismia ilman järjen hiventäkään?

Tuo taidaa olla puhdasta pekkarointia, eikä johda mihinkään. Toisaalta esim. USA:ssahan on ihan käytäntönä, että työn alla olevia hankkeita jätetään kesken, kun rahoitus loppuu ja/tai budjetti ylittyy. Eri asia sitten, onko se varsinaisesti fiksua.

Siinä vaiheessa kun länsimetron hinta alkaa kolkutella miljardia, ollaan tietysti vaikeassa tilanteessa. Satojen miljardien ylitystä kun ei enää voi uskottavasti perustella valituksilla (voiko nykyistäkään ylitystä, on sitten eri juttu ;) ). Rakentaminen on kuitenkin aloitettu fiksusti idän suunnasta, joten pidän täysin mahdollisena sitä, että metro toteutetaankin "ensimmäisessä vaiheessa" vain Tapiolaan asti, kun rahat loppuvat kesken.
 
Metroa ei pysäytä enää mikään. Pekkarisen ja Väyrysen lausunnossa on kyseessä Keskustan puheenjohtajavaalit. Laihialla pohjois-pohjanmaalla äänestäjille voi uskotella mitä tahansa ja käytäntö Helsingissä on sitten eri. Keskusta tunnetusti kyllä rakentaa kaikki korpimaat täyteen moottoriteitä, joita isännät maataloustuilla ostamillaan mersuilla kuluttavat.
 
onko tämä nyt ihan puhdasta populismia ilman järjen hiventäkään?

Mitä muuta kepulaisilta voisi odottaa? Keskustahan on ihan kauheassa tilanteessa. Kokoomus, vihreät ja Jungner potkaisevat Kepun seuraavissa vaaleissa entistäkin pahemmin ulos isoista kaupungeista. Facebook sukupolvelle kepulla ei ole tarjota paljoakaan.

Samaan aikaan perussuomalaiset repivät Keskustalta syrjäseutujen tyytymättömiä äänestäjiä.

Paniikissa oleva Kepu pyrkii säilyttämään perusäänestäjiensä, maaseudulla ja pienissä taajamissa asuvien ihmisten äänet. Profiloituuko keskusta nyt enemmän syrjäseutujen puolueeksi? Tuota yleisöä Pekkarisen siltarumpuilu pyrkii ainakin kosiskelemaan.
 
Pitääköhän olla huolestunut? Olen antanut ymmärtää että valtion rahoituksella naulattiin katto 200 miljoonaan euroon. Toivottavasti näin todellakin on, sillä 100 miljoonan lisälasku valtiolle ei houkuttele. Tämä siis jos hintalappu on 1 mrd.euroa.

Miten kustannusylitys jaetaan? Ilmeisesti Länsimetro Oy:n osakepohjan perusteella joten Espoo saa maksaa metrosta 72% eli 576 miljoona. Päätöstä tehdessä kustannus oli parisataa miljoonaa vähemmän. Mukavaahan tällaista nousua on veronmaksajille perustella näinä aikoina.

Sivukommettina: Perus-Keputtelu jutut ovat pahimman luokan populismia. Samaa tasoa kuin osa MaMu-jutuista.
 
Laihialla pohjois-pohjanmaalla äänestäjille voi uskotella mitä tahansa.
Pikku vinkkinä: Laihia ei ole Pohjois-Pohjanmaalla... Eivätkä ns. maalaiset ole ihan niin tyhmiä kuin jotkut lähinnä Helsingissä kuvittelevat.

Suomen moottoritiekarttaa katsoessa ei myöskään voi olla huomaamatta sen Helsinki-keskeisyyttä.
 
Takaisin
Ylös