Siinäpä se. Kysymys on puhtaasti halusta ja asenteista. Tätä pyritään vain peittelemään selittämällä, että autoilu keskustassa on jollain tavalla välttämätöntä.Alunperin kirjoittanut kuukanko
Mitä enemmän asemia/pysäkkejä, sen paremmin ne voivat sijaita oikein. Ja sitä lyhyemmiksi jäävät kävelymatkat, ja sitä lyhyempi on matkan kokonaisaika.Alunperin kirjoittanut kuukanko
Tärkeintä ei ole joukkoliikennevälineessä käytetty aika, vaan joukkoliikennematkaan käytetty aika.Alunperin kirjoittanut kuukanko
40 vuotta sitten luultiin, että välineessä käytetty aika on tärkeä, koska ajateltiin, että se on vertailukelpoinen asia siihen nähden, kauanko autoilija istuu autossaan. Kesti 20 vuotta ymmärtää, ettei asia ole näin, koska useissa tapauksissa automatkaan ei liity kävellen tapahtuvaa liityntämatkaa, joka taas on joukkoliikennematkan olennainen osa.
Metron ja katutason joukkoliikenteen välillä matka-aikaan vaikuttava merkittävä ero on kävelemisen määrässä. Käytännössä metromatka on ajassa laskettuna 2 asemaväliä pidempi, kuin mikä metrolla matkustetaan, koska matka asemalaiturin ja katutason välillä kestää saman kuin yksi metron asemaväli. Tätä ajanhukkaa ei ole katutason joukkoliikenteessä.
Metron ja katuliikenteen pysäkkivälien ero tuo lisää pidennystä metromatkaan. Kävely on aina monta kertaa hitaampaa kuin vaunun nopeus, joten lyhytkin kävelymatka pidentää matka-aikaa paljon.
Keskimääräinen teoreettinen kävelymatka linjan suunnassa on 1/4 pysäkkivälistä. Jos keskusta-alueella metron asemaväli on 1 km ja katuliikenteen 330 m, metromatkustaja kävelee molemmissa päissä 500 m ja katuliikennematkustaja 165 m. Metromatkustajalle tulee aikaa lisää 5 min, katuliikenteen matkustajalle 1,65 min. Käytännössä kävelymatkat ovat molemmissa pidempiä samassa suhteessa, sillä matkan kohde ei ole pelkästään linjan suunnassa. Ja esikaupunkialueella asema- ja pysäkkivälit ovat pidempiä. 2 km asemaväli ja 660 m pysäkkiväli: kävelyajat ovat 10 min ja 3,3 min.
Jos arvioidaan satamaradan linjaa kulkevaa raitiotietä ja 6:tta pysäkkiväliä, matka-aika puolet matkasta on 3 pysäkkiä ratikalla tai 1 asemaväli metrolla.
Ratikalla 3 pysäkkiväliä = 3 min + kävely 1,65 min = 4,65 min.
Metrolla 1 asemaväli = 2 min + tasonvaihdot = 2 x 2 min + kävely 5 min = 11 min.
Metro on siis muka 1,5 kertaa niin nopea kuin ratikka (vaunussa ratikalla 3 min, metrossa 2 min, metron linjanopeus 30 km/h ja ratikan 20 km/h), mutta matkustajalle ratikka on enemmän kuin 2 kertaa niin nopea kuin metro tällä matkalla.
Toki jossain vaiheessa metro käy nopeammaksi. Näillä arvoilla matka-ajat ovat suunnilleen yhtä pitkät, kun matka on 7 metroasemaa tai 21 ratikkapysäkkiä. Tosin näin pitkällä matkalla päädyttäneen jo esikaupunkiin, jossa metroasemalta pääsee katutasolle nopeammin. Tällöin jo 6 asemaväliä tai 18 pysäkkiä voivat onnistua samassa ajassa.
Antero