Länsimetro

Ja Länsimetroonhan tullevat ne laituriovet joka tapauksessa, joten pysähtymisen täytyy niidenkin takia onnistua tismalleen.

Länteen on suunnitelmien mukaan tulossa ylös (kuten autotalleissa) nousevat ovet, pysähtymistarkkuudella ei taida olla niin paljon väliä.
 
Länteen on suunnitelmien mukaan tulossa ylös (kuten autotalleissa) nousevat ovet, pysähtymistarkkuudella ei taida olla niin paljon väliä.

Jossain YLEn jutussa toimittaja selitti epätarkasti, että Länsimetrossa ovet ylettyvät ylhäältä alas (tms. sanamuoto) toisin kuin Vuosaaressa. Tämä siis kaiketi tarkoitti sitä, että laituriseinä erottaa tunnelin ja laiturin erillisiksi tiloiksi katosta lattiaan toisin kuin vanhoille metroasemille tulevat "aidat". YLEn juttu oli niin huonosti kirjoitettu, että siitä sai mielikuvan giljotiineista, mutta sellaisia ei kai ole missään metrossa maailmassa. Lännen ovet ovat kyllä käsittääkseni vaakasuuntaan liukuvia sellaisia.
 
Länsimetron kustannuslaskelmissa oli automaattiin liittyen jotain muistaakseni nimikkeellä palosuoja, ymmärsin sen tarkoittavan sitä että laituriovien ja katoon väliin tehdään jotain. Joitain miljoonia sekin maksoi.
 
No eikä ole. Oletko tosissasi?

Tästä jutusta minulle tuli tuo käsitys giljotiiniovista. Onko tuo sitten väärin uutisoitu?

"Helsingin vanhoille metroasemille suunnitellut automaattiovet poikkeavat toistaiseksi täysin Länsimetron automaattiovista, joiden on tarkoitus laskeutua ylhäältä alas, tietää työturvallisuustarkastajana työkentelevä HKL:n joukkoliikennejohtokunnan varapuheenjohtaja Ari Lehtinen (sd.)."

http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/...nen_ydinvoimalan_veroinen_urakka_2924880.html
 
Tästä jutusta minulle tuli tuo käsitys giljotiiniovista. Onko tuo sitten väärin uutisoitu?
Tyypillinen lehdistön väärinkäsitys.
Länsimetron asemilla junat ovat kokonaan laituriseinän takana eli (asemien rakenteesta johtuen) laituriseinän voi sanoa "laskeutuvan katosta lattiaan". Tämä siis on toisin kuin Vuosaaren asemalla. Ovet toimivat vaakasuunnassa!
 
Tyypillinen lehdistön väärinkäsitys.
Länsimetron asemilla junat ovat kokonaan laituriseinän takana eli (asemien rakenteesta johtuen) laituriseinän voi sanoa "laskeutuvan katosta lattiaan". Tämä siis on toisin kuin Vuosaaren asemalla. Ovet toimivat vaakasuunnassa!

Pystysuunnassa avautuvat ovet voisivat kyllä olla ihan toimiva ratkaisu ovijärjestysongelmaan, koska sellaisia käytettäessä seinästä voisi avata aina ne osat, joiden kohdalla ovet milloinkin ovat.
 
Pystysuunnassa avautuvat ovet voisivat kyllä olla ihan toimiva ratkaisu ovijärjestysongelmaan, koska sellaisia käytettäessä seinästä voisi avata aina ne osat, joiden kohdalla ovet milloinkin ovat.

Jep, ja niillä voitais helposti harventaa populaatiota niin että kaikki saisivat istumapaikan typistetyssä metrossa.
 
Pystysuunnassa avautuvat ovet voisivat kyllä olla ihan toimiva ratkaisu ovijärjestysongelmaan, koska sellaisia käytettäessä seinästä voisi avata aina ne osat, joiden kohdalla ovet milloinkin ovat.

Tämä ilmeisesti edustaa maailmanlaajuisesti uutta innovaatiota joukkoliikenteessä, joten tässä taloudellisessa tilanteessa on suorastaan kansalaisvelvollisuutesi perustaa voimakkaasti kasvuhakuinen vientiyritys tuotetta myymään.
 
Entäs jos giljotiinin sijaan ovet nousisivatkin lattiasta?

Tämä kuulostaisi kaikkein toimivimmalta ratkaisulta. Loukkaantumisen vaara on pienempi kuin giljotiini ovilla tai Vuosaaressa olevilla ovilla. Tietty löytyy niitä pelleilijöitä jotka jäävät oveen roikkumaan ja nousevat ylös, mutta niitähän ei paljoa ole. Mutta mitkä ovat kustannukset? Näistä mitään tietämättä, voiko olla kalliimmat kuin ylhäältä alas tulevat?
 
Kaikissa itseään kunnioittavissa sikakalliissa ökyturhakkeissa tulisi luonnollisesti olla perhosovet.
 
Takaisin
Ylös