Länsimetro

Spedeilijät nousisivat ovien mukana ja lähtisivät itsemurhamatkalle junan katolla.

Toisaalta kun metrossa ei ole sähöiskun vaaraa katolla, tämähän voisi olla hyväkia asia (jos vaan katolla on tarpeeksi tilaa). Junien lyhentämisen aiheuttama kapasiteetinlasku korvataan sillä, että uskaliaimmat voivat matskustaa katolla.
 
Lieköhän lyhyiden asemien kohtalo olla sinetöity tämän uutisen myötä (vaikka kyllähän tiheä vuoroväli saataisiin aikaiseksi manuaaliajollakin, mutta ei nyt kerrota totuutta kenellekään :roll:)?

Ei noissa tänään tulleissa uutisissa puhuta mitään asemien pituuksista. oudointa on että silti varaudutaan automatisoimaaan 2020 -luvulla joten se juoruaisi siitä että länsimetron asemia ei pidennetä. Todennäköisesti aiotaan siis ajaa mahdollisimman lyhyillä vuoroväleillä kuljettajien avulla.

Yksi automatisoinnin alkuperäisiä tavoiteita oli että kuljettajien sijaan palkattaisiin vartijoita pitämään järjestystä yllä metrossa, koska sille nimenomaan on sosiaalinen tilaus.

t. Rainer
 
Ei noissa tänään tulleissa uutisissa puhuta mitään asemien pituuksista. oudointa on että silti varaudutaan automatisoimaaan 2020 -luvulla joten se juoruaisi siitä että länsimetron asemia ei pidennetä.

Ajattelin vain, että jos automatisoinnin poisjättämistä pohditaan toisaalla, asemien pituuksia toisaalla, saattaa olla, että pelataan varman päälle ja suunnitelmia tältä osin muutettaisiinkin. Nyt kuitenkin puhutaan automaatittoman ajon jatkamisesta useiksi vuosiksi, jos ei jopa kymmeniksi vuosiksi (jonka aikana saattaa siis tapahtua mitä tahansa odottamatonta).
 
Ajattelin vain, että jos automatisoinnin poisjättämistä pohditaan toisaalla, asemien pituuksia toisaalla, saattaa olla, että pelataan varman päälle ja suunnitelmia tältä osin muutettaisiinkin.
Esityslistan ja tämän päiväisen Siemensin tiedotteen mukaan ei liene muuta vaihtoehtoa kuin Siemensin sopimuksen purku. Espoon metron asemien tekeminen pitkiksi on ollut keskustelussa jo aiemminkin, eilen sille vain saatiin kustannusarvio ja aikataulu. Johon en kyllä usko alkuunkaan, niin kummallisia on väitetty.

Otaniemeä lukuun ottamatta näyttää siltä, että asemaluolan pidentämiseksi riittää louhia luolan pohjaa noin metri alemmaksi. Silloin tasaista rataa saadaan 135 metriä. Otaniemessä on oiottu kaarteita, joten pelkkä korkeusasema ei riitä. Mutta ei sielläkään muutos mahdoton ole.

Lyhyiden asemien suunnittelusta aiheutuva todellinen vahinko jäänee 10–20 miljoonan luokkaan. Sillä lyhennyksestä saatavaksi ilmoitettu säästöhän ei ole osa väärän päätöksen virhettä, vaan kustannus siitä, että tehdään ja saadaan enemmän. Pienempi vahinko se on kuin tuhlata toista sataa miljoonaa huonoon sopimukseen.

Antero
 
Esityslistan ja tämän päiväisen Siemensin tiedotteen mukaan ei liene muuta vaihtoehtoa kuin Siemensin sopimuksen purku. Espoon metron asemien tekeminen pitkiksi on ollut keskustelussa jo aiemminkin, eilen sille vain saatiin kustannusarvio ja aikataulu. Johon en kyllä usko alkuunkaan, niin kummallisia on väitetty.

Otaniemeä lukuun ottamatta näyttää siltä, että asemaluolan pidentämiseksi riittää louhia luolan pohjaa noin metri alemmaksi. Silloin tasaista rataa saadaan 135 metriä. Otaniemessä on oiottu kaarteita, joten pelkkä korkeusasema ei riitä. Mutta ei sielläkään muutos mahdoton ole.

Lyhyiden asemien suunnittelusta aiheutuva todellinen vahinko jäänee 10–20 miljoonan luokkaan. Sillä lyhennyksestä saatavaksi ilmoitettu säästöhän ei ole osa väärän päätöksen virhettä, vaan kustannus siitä, että tehdään ja saadaan enemmän. Pienempi vahinko se on kuin tuhlata toista sataa miljoonaa huonoon sopimukseen.

Niin, ei kai tässä juuri muutakaan voi tehdä. Lisäksi jouduttaneen ottaa muutenkin aikalisä koska joudutaan hankkimaan lisää metrojunia länsimetroa varten ja piirustukset menee uusiksi koska niiden on oltava ohjaamollisia. Ellei sitten osteta käytettyjä metrojunia Moskovasta kuten eräässä pakinassasi ehdotit joitakin vuosia sitten :D

t. Rainer
 
Sitä en vaan tahdo ymmärtää, että kaikki kaupunkilaisjärjellä varustetut ja asiaa hieman kauempaa tarkastelleet ihmiset ovat nähneet nämä tynkäasema/automaattihölmäilyn uhkakuvat jo alusta saakka. Miten on mahdollista, että ammatikseen niitä miettivät ovat pystyneet ummistamaan niiltä silmänsä näin totaalisesti, homma leviää käsiin ja miljoonia hassataan. Kaiken lisäksi ongelmia mahdollisesti siirretään ratkaistavaksi tulevaisuuteen, jolloin haitta, vaiva ja kustannukset ovat moninkertaiset. :mad:
 
Sitä en vaan tahdo ymmärtää, että kaikki kaupunkilaisjärjellä varustetut ja asiaa hieman kauempaa tarkastelleet ihmiset ovat nähneet nämä tynkäasema/automaattihölmäilyn uhkakuvat jo alusta saakka. Miten on mahdollista, että ammatikseen niitä miettivät ovat pystyneet ummistamaan niiltä silmänsä näin totaalisesti, homma leviää käsiin ja miljoonia hassataan. Kaiken lisäksi ongelmia mahdollisesti siirretään ratkaistavaksi tulevaisuuteen, jolloin haitta, vaiva ja kustannukset ovat moninkertaiset. :mad:

Minun teoriani on se, että kun päätös metron automatisoinnista ja siihen kuuluvista laituriovista tehtiin, olivat talvet olleet monena vuotena peräkkäin hyvin leutoja ja vähälumisia.

Samasta syystä mm silloinen Ratahallintokeskus alimitoitti 2000-luvun puolivälisssä rautateiden talvikunnossapidon, ja VR-Rata romutti aurauskalustoa.

t. Rainer
 
HKL:n johtokunta päätti, että toteutusta jatketaan automaattimetron pohjalta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032215358029_uu.shtml

Minusta uutisointi on nyt pielessä. Neuvottelu puoliautomaatista lopetettiin eli silloin vallitsevaksi sopimukseksi jäi täysautomatisointisopimus, josta tiedetään että sitä ei pystytä täyttämään. Vaihtoehdoksi jää käytännössä, että HKL käyttää purkuoikeuttaan, koska Siemens tuskin yhtäkkiä pystyy polkaisemaan automaattimetroa käyntiin sopimusehtojen mukaisesti, kun kerran ilmoittaa ettei siihen pysty.

On aika väärin tämän pohjalta tulkita että automaattimetro olisi tulossa. Pikemminkin niin ettei tule tässä vaiheessa mitään automatisointia.
 
HKL:n johtokunta päätti, että toteutusta jatketaan automaattimetron pohjalta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032215358029_uu.shtml

Juu juu, pöytäkirjassa päätös ehkä näyttää siltä. Mutta todellisuudessa päätettiin, että sopimus Siemensin kanssa puretaan, koska Siemens seuraavaksi ilmoittaa, ettei aio pitää sopimusta ja maksaa purkukorvaukset. Todellakaan ei olla päätetty käytännössä jatkaa automaattimetron toteutusta.
 
Juu juu, pöytäkirjassa päätös ehkä näyttää siltä. Mutta todellisuudessa päätettiin, että sopimus Siemensin kanssa puretaan, koska Siemens seuraavaksi ilmoittaa, ettei aio pitää sopimusta ja maksaa purkukorvaukset.
Hankintasopimuksessa on purkuehdot. Kun ehto täyttyy, myyjälle on annettu aika selvittää, miten se korjaa sopimusrikkomuksen. Nyt on lähinnä käyty neuvotteluja siitä, suostuisiko Helsinki siihen, että myyjä ei täytä sopimusta ja Helsinki maksaisi vielä vähän lisää. Myyjän määräaika on ensi kuun puoliväliin, joten myyjällä on vielä aikaa osoittaa sopimuksen täyttyminen. Sitä tarkoittaa se, että palattiin sopimuksen mukaiseen tilanteeseen.

HKL:n tiedote sanoo asian minusta aika hyvin:
HKL sanoi:
...neuvotteluja Helsingin metron automatisoinnista ns. puoliautomaattisena ratkaisuna ei jatketa. Tämä merkitsee sitä, että sopimuksellisesti palataan alkuperäisen, metron täysautomatisointiin tähtäävän sopimuksen noudattamiseen. Mikäli alkuperäisen sopimuksen mukaan toimiminen ei onnistu, on mahdollista, että HKL joutuu käyttämään purkuoikeuttaan täysautomatisointia koskevan sopimuksen päättämiseksi ja kulunvalvonta uusitaan nykyisenkaltaisella kulunvalvontajärjestelmällä...
Hätäiset toimittajat eivät ole malttaneet lukea loppuun asti, saati että olisivat kertoneet asian kokonaan myös lukijoilleen.

Antero
 
Minun teoriani on se, että kun päätös metron automatisoinnista ja siihen kuuluvista laituriovista tehtiin, olivat talvet olleet monena vuotena peräkkäin hyvin leutoja ja vähälumisia.

Samasta syystä mm silloinen Ratahallintokeskus alimitoitti 2000-luvun puolivälisssä rautateiden talvikunnossapidon, ja VR-Rata romutti aurauskalustoa.

Täh? Mitä tekemistä leudoilla talvilla on automaatin kanssa? Ei kai kukaan ole myöntänyt, että automaatti ei sopisi lumiseen ja kylmään talveen? Käsittääkseni automaatin ongelmat eivät kyllä ihan oikeastikaan liity talviolosuhteisiin, ainakaan sen enempää kuin kylmä ja lumi haittaa kaikkea raideliikennettä.

Kuljettajaton ajo on nähty edistyksellisenä ja taloudellisena metrohankkeen 70-luvun alkuhämärästä asti. Kun tiedossa oli, että kulunvalvonta täytyy uusia, niin eihän itseään kunnioittava haitek-metropoli Helsinki, jossa on maailman paras metro, voinut muuta asettaa tavoitteeksi kuin kuljettajattoman ajon. Köpiksessäkin semmoinen on, ja monessa muussa. Tavoitteesta on pidetty kiinni käsittääkseni suurella hartaudella (siis vissiin käytännön tason ihmisten epäilyt sivuuttaen) ja sopan sekoitti sitten lopullisesti Siemens, joka jostain syystä päätyi lupaamaan, että pystyy toteuttamaan tilaajan toiveajatelmat.
 
Takaisin
Ylös