Sivu 204 / 292 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 104124144164184194200201202203204205206207208214224244264284 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 3046-3060/4375

Viestiketju: Länsimetro

  1. #3046

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Länsimetro

    Juu, kiitokset selkeästä vastauksesta. Vaan nyt voisi sitten palata täsmentäen vanhaan kysymykseen: miten Vuosaaren radan opastinjärjestelmä aikanaan saatiin mukaan käytönohjausjärjestelmään?
    Ville

  2. #3047
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Juu, kiitokset selkeästä vastauksesta. Vaan nyt voisi sitten palata täsmentäen vanhaan kysymykseen: miten Vuosaaren radan opastinjärjestelmä aikanaan saatiin mukaan käytönohjausjärjestelmään?
    Tietämättä asiasta yhtään mitään sanoisin, että tuosta muutoksesta on nyt reilu 10 vuotta, jonka aikana tietotekniikkaan perustuva järjestelmä viimeistään vanhenee auttamatta. Eli Vuosaaren haaran rakentamisen aikana on vielä ollu täysin mahdollista lisätä osia järjestelmään, mutta nyt aika on jo ajanut siitä ohi. (vrt. tietotekniikkaan perustuvan asetinlaitteen arvioitu käyttöikä 10-15 vuotta)
    Viimeisin muokkaaja MaZo; 23.03.2012 kello 23:33. Syy: kolmas kerta toden sanoo

  3. #3048
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    338

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tulkitsenko siis oikein, että releasetinlaitteeseen ja pakkopysäytyslaitteistoon saa vielä uutta tavaraa ja vanha on tekniikkansa puolesta käyttökelpoista, eli uudelle rataosuudelle voidaan laajentaa nykyistä systeemiä? Ainoa uusimista vaativa olisi siis käytönohjaus.
    Kyllä ja ei. Ripeää uusimista kaipaa tosiaankin nykyisistä laitteista vain käytönohjaus.

    Releasetinlaitteet varmaan pärjäävät nykyisillä osuuksilla, jos sikseen tulee. Niitä pystyttäneen periaatteessa laajentamaan sen verran, mitä niiden nykyisellään ohjaamalle alueelle on tarpeen tehdä (jokunen uusi opastin).

    Sen sijaan uusille rataosuuksille tarvitaan kyllä uudet asetinlaitteet, ihan jo tekniikan tilantarpeen sekä myös raidevirtapiirien asettamien rajojen vuoksi. Sillähän ei periaatteessa ole väliä, vaikka metron eri asetinlaitteet olisivat keskenään erilaisia, kunhan vain uusi käytönohjaus osaa keskustella kaikkien kanssa.

    Pakkopysäytysjärjestelmän osalta en tiedä tilannetta. Tekniikkahan on periaatteeltaan vanhaa - käsittääkseni Saksassa on vastaavalla idealla toimivaa kulunvalvontaa ollut jo ennen sotia - mutta toisaalta yksinkertaista. Tältä osin kysymys on myös siitä, olisiko kuitenkin järkevä siirtyä nykyaikaisempaan kulunvalvontaan, joka ehkä osaltaan lisäisi myös linjan kapasiteettia, kun ei tarvitsisi varautua linjanopeutta punaisia päin ajavaan junaan.

    Hintaluokista en osaa sanoa sitäkään vähää.

  4. #3049
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Länsimetro

    HKL:n ja Länsimetro Oyn toimitusjohtajat Matti Lahdenranta ja Matti Kokkinen puolustavat tänään Hesarin mielipidepalstalla Länsimetron nykyisen hankesuunnitelman mukaisia lyhyitä, kahden vaunuparin mittaisia metroasemia ja sanovat niiden riittävän yhdessä tiheän vuorovälin kanssa pitkälle tulevaisuuteen.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #3050

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Länsimetro

    Näin meille valehdeltiin vuonna 2006:
    "Vepsäläisen mukaan metron täysautomatisointi on tutkitusti edullisin ja turvallisin vaihtoehto."

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006...29135_uu.shtml

  6. #3051
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    HKL:n ja Länsimetro Oyn toimitusjohtajat Matti Lahdenranta ja Matti Kokkinen puolustavat tänään Hesarin mielipidepalstalla Länsimetron nykyisen hankesuunnitelman mukaisia lyhyitä, kahden vaunuparin mittaisia metroasemia ja sanovat niiden riittävän yhdessä tiheän vuorovälin kanssa pitkälle tulevaisuuteen.
    Onkohan tätä asiaa käsitelty jossain tämän ketjun yli 3000:ssa viestissä jo, en jaksa kaivella. Joka tapauksessa vuonna 2008 kritisoin näitä kirjoituksessa toistettuja selityksiä kaupunkisuunnittelulautakunnassa, sillä ne eivät vakuuttaneet silloin eivätkä edelleenkään.

    Voi vaikka kysyä, miksi 1970-luvulla ylipäätään päätettiin tehdä 135 metriä pitkät asemat automaattimetroon, jota silloin suunniteltiin. Eivät kai suunnittelijat voineet tietää, että poliitikot eivät haluakaan automaattia vuonna 1982, ja halusivat välttää kalliin pidentämisen jälkeenpäin, ellei asemia olisi alun perin tehty pitkiksi. Selitykseksi ei käy, että metro Espooseen tuli yllätyksenä, sillä Espoon rata on ollut suunnitelmissa alusta asti.

    Toinen hyvä kysymys lienee, miten RaideYVA:n aikaan lyhyiden combijunien ajaminen Helsingin metroon ei voinut tulla kysymykseenkään, kun se söisi kapasiteetin. Mutta nyt junien lyhentäminen on aivan sopivaa.

    Raitioliikenteen nopeuttamisketjussa käydyn keskustelun valossa tuntuu aika erikoiselta, että on sopivaa suunnitella metro käytettäväksi teoreettiselle maksimikapaisiteetille, mutta ratikan kanssa ei voi tulla kyseeseen edes se, että rataa käytetään kolmanneksella maksimaalisesta kapasiteetista.

    Ei ole viisasta suunnitella normaaliliikennettä niin, ettei siinä ole mitään marginaalia kasuvlle ja häiriöille. Vuoroväli ei voi olla ainoastaan liian pitkä, vaan myös liian lyhyt. Liian lyhyt on häiriöherkkä ja nopeus alkaa pudota. Eli matkustajalle palvelutaso huononee myös liian lyhyellä vuorovälillä, joskin eri tavalla kuin liian pitkän vuorovälin kanssa.

    Metrosta on sanottu, että sehän tehdään ainakin sadaksi vuodeksi. Onko tämä ajatus nyt kuopattu? Liikennemalliennusteet pitävät tulevaisuutta menneisyyden toistona. Oikeasti me emme tiedä, miten asenteet ja eläminen muuttuvat kymmenien vuosien kuluessa. Liikennemallit eivät tiedä tulevaisuudesta, kun lähtöarvona on menneisyys. Ja niillä keinoin, kun Espoon metrolle on liikennemallilla ruuvattu matkustajia, voidaan yhtä hyvin ruuvata toisin päin, kun tällä kertaa halutaan osoittaa, että metrossa EI ole matkustajia.

    Logiikka pettää myös koko lyhyiden asemien idean kanssa. 2008 vakuutettiin lautakunnalle, että asemat voidaan lyhentää siksi ja vain siksi, että ostetaan kuljettajaton automaatti. Nyt vakuutetaan, että asemat voidaan lyhentää, vaikkei tulekaan automaattia. Siis puhutaanko nyt totta ja 2008 valehdeltiin vai toisin päin?

    Antero

  7. #3052

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Voi vaikka kysyä, miksi 1970-luvulla ylipäätään päätettiin tehdä 135 metriä pitkät asemat automaattimetroon, jota silloin suunniteltiin. Eivät kai suunnittelijat voineet tietää, että poliitikot eivät haluakaan automaattia vuonna 1982, ja halusivat välttää kalliin pidentämisen jälkeenpäin, ellei asemia olisi alun perin tehty pitkiksi. Selitykseksi ei käy, että metro Espooseen tuli yllätyksenä, sillä Espoon rata on ollut suunnitelmissa alusta asti.
    Tarjoaisin tuohon selitykseksi, että 1970-luvun automaatille ei kaavailtu semmoista vuoroväliä kuin nyt on kaavailtu, eikä opastimia ja pakkopysäytysjärjestelmää oltu rakentamassa 2 min vuorovälille. Saatan olla täysin väärässä. Silloisen ajan hengen mukaan suuri taisi olla kaunista. Tänä päivänä on jostain syystä koettu tarpeelliseksi pyrkiä myymään lyhytmetro ketteränä, joustavana ja edullisena. Tragikomedia se on tietysti tahatonkin sellainen.

  8. #3053
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Raitioliikenteen nopeuttamisketjussa käydyn keskustelun valossa tuntuu aika erikoiselta, että on sopivaa suunnitella metro käytettäväksi teoreettiselle maksimikapaisiteetille, mutta ratikan kanssa ei voi tulla kyseeseen edes se, että rataa käytetään kolmanneksella maksimaalisesta kapasiteetista.
    Minä en ainakaan kannata metron suunnittelemista teoreettisella maksimikapasiteetilla. Kokkisen ja Lahdenrannan viittaamissa laskelmissa on taidettu käyttää väljempää mitoituskapasiteettia, mutta en kannata silläkään laskemista. Hyvä lähtökohta olisi nykyinen huippukuormitus. Jos kuormitustasoa tästä nostetaan, ei voida taata matkustusmukavuuden ja sitä kautta metron suosion pysymistä nykyisellä tasolla.

    Östersundomin yleiskaava on mitoitettu reilulle 70 000 asukkaalle. Lisäksi Sipoo suunnittelee omalle puolelleen pitkällä tähtäimellä mahdollista Sibbesborgia, jossa voisi olla toinen mokoma. Sibbesborg taitaa virallisissa suunnitelmissa tukeutua metroon, joten se pitäisi huomioida laskelmissa.

    Kuljettajallinen ajo myös vaatii enemmän henkilökuntaa tiheämmällä vuorovälillä. Mikä on tämän kustannusvaikutus diskontattuna joltakin kohtuulliselta jaksolta verrattuna pidemmillä junilla ajamiseen? Kyseessä ei varmaankaan ole asemainvestointeja kattava summa, mutta mainitsemisen arvoinen summa kuitenkin.

  9. #3054
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Kuljettajallinen ajo myös vaatii enemmän henkilökuntaa tiheämmällä vuorovälillä. Mikä on tämän kustannusvaikutus diskontattuna joltakin kohtuulliselta jaksolta verrattuna pidemmillä junilla ajamiseen? Kyseessä ei varmaankaan ole asemainvestointeja kattava summa, mutta mainitsemisen arvoinen summa kuitenkin.
    Sitä pitäisi kai verrata sekä asemiin että kuljettajattoman ajon järjestelmäinvestointiin. Vuonna 2008 tein sellaisen laskelman. 2,5 minuutin vuorovälillä puntit menivät rehellisen laskentatarkkuuden puitteissa tasan. Kuljettajattoman ajon järjestelmän kustannukset ovat tuosta kuitenkin nousseet ja käyttöaika lyhentynyt niistä luvuista, joita HKL silloin käytti.

    Voikin varmaan arvella, että kuljettajattomalla ajolla on jokin vuoroväliarvo, jolla se tulee taloudellisesti kuljettajia paremmaksi ratkaisuksi. Metron kapasiteetilla ei sinänsä ole asian kanssa mitään tekemistä, koska järjestelmä- tai kuljettajakulut ovat samat junapituudesta riippumatta.

    Tulkoon nyt vielä todetuksi, kun kaupunkisuunittelulautakunnasta kirjoitin, että KSV:n liikennesuunnittelijat kyllä olivat asemien lyhentämistä vastaan. Siinä mielessä siis kritiikkini ei mennyt hukkaan, mutta päätös asiasta tehtiinkin jossain muualla.

    Antero

  10. #3055

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: Länsimetro

    Päättikö tuo kauan odotettu kokous mitään asemien pituudesta? Kaikki tieto, minkä olen aiheesta löytänyt, käsittelee vain puoliautomaatista luopumista ja mahdollista sopimuspurkua täysautomaatin suhteen.

    Miksei mikään "virallinen taho" ylipäätäänkään tiedota Länsimetrohankkeesta mitään olennaista? Ärsyttävää.

  11. #3056

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ViviP Näytä viesti
    Päättikö tuo kauan odotettu kokous mitään asemien pituudesta?
    Eipä se tietenkään voinut päättää, kun päätös on nähtävästi sidottu automaattiratkaisuun, jota ei ole tehty. Haltian blogin perusteella näyttäis siltä, että sekä pitkiä että lyhyitä asemia punnitaan.

  12. #3057
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Länsimetro

    Länsimetro Oy tiedottaa:

    http://lansimetro.fi/fi/component/content/744/2

    Mirva Haltia-Holmbergin tilannekatsaus:

    http://haltia.blogspot.com/2012/04/t...imetrosta.html

    ---------- Viesti lisätty kello 15:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:17 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Minulle tulee tästä "päiväkäskystä" mieleeni jokin "pohjoiskorelainen virallinen uutistoimisto", joka kertoo totuuden ja vaatii omilla aivoillaan ajattelevia alamaisiaan palaamaan ruotuun.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #3058
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6391

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Minulle tulee tästä "päiväkäskystä" mieleeni jokin "pohjoiskorelainen virallinen uutistoimisto", joka kertoo totuuden ja vaatii omilla aivoillaan ajattelevia alamaisiaan palaamaan ruotuun.
    Hyvin kiteytetty. Tuo kielii siitä, että huoli on suuri.

    Ensimmäisenä herää kysymys siitä, miksi kulunvalvonnan uusimisella saataisiin 2,5 min vuoroväli ja automaatilla sitten 2 min vuoroväli. Ilmeisesti tätä on selostettu HKL:n johtokunnan kokouksessakin päätellen siitä, mitä Mirva H-H blogissaan kirjoittaa. Ihmettelen, etteivät johtokunnan jäsenet ole vieläkään ymmärtäneet sitä, ettei automatiikka määritä vuoroväliä, vaan kulunvalvonta. Siis se kysymys: miksei uusita kulunvalvontaa samantien niin, että se mahdollistaa 2 min vuorovälin kuljettajilla?

    Ja toisena tuo viimeinen kappale saa minut jo höröttämään ääneen. Että kun on jo 2008 näin päätetty ja kun työt nyt ihan koko ajan ja joka päivä etenevät tämän mukaan, niin näin se nyt on ja pulinat pois. Heh. Jos minä olisin johtokunnassa ja minulle tulisi joku espoolaisen osakeyhtiön toimitusjohtaja lässyttämään tuollaista, niin voi olla, että suuttuisin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #3059
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5712

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Että kun on jo 2008 näin päätetty ja kun työt nyt ihan koko ajan ja joka päivä etenevät tämän mukaan, niin näin se nyt on ja pulinat pois.
    Asian voi nähdä niin, että vuoden 2008 päätöksen perusteet ovat oleellisilta osin edelleen voimassa (esim. maankäyttöennusteet eivät ole muuttuneet ratkaisevasti). Uutisen mukaan metron automatisointi toteutetaan viimeistään 2025 eli ennen kuin vuoroväliä tarvitsee tihentää 2,5 minuutista. Koska automatisoinnilla päästään niin tiheään vuoroväliin, että kapasiteettiongelmia ei tule nähtävissä olevassa tulevaisuudessa, olisi asemien pidentämisestä hyötyä vain vajaan 10 vuoden ajan. Ja sen vajaan 10 vuoden aikana tulee halvemmaksi maksaa palkkaa useammalle kuljettajalle kuin pidentää asemia.

    Aikaisemmin tosin on kerrottu, että jos metron automatisointi ei nyt toteudu, niin mahdollisesti myöhemmin tehtävästä automatisoinnista tehdään aikanaan erillinen päätös. Nyt asia kuitenkin uutisoidaan itsestäänselvyytenä.

  15. #3060

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos minä olisin johtokunnassa ja minulle tulisi joku espoolaisen osakeyhtiön toimitusjohtaja
    lässyttämään tuollaista, niin voi olla, että suuttuisin.
    Mutta eihän meillä kukaan suutu, kun Suomessa ei ole tapana, että poliitikot puuttuvat poliittisiin asioihin.

    Koko tiedote on sellainen, ettei tiedä, pitäisikö itkeä vai itkeä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 24.03.2013, 17:35
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 17:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 20:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 19:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 22.08.2005, 01:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •