Länsimetron yhteydessä on puhuttu 1,5 minuutin junavälistä ja 30 sekunnin pysäkkiajoista. Eli siitä, että junia lähtisi asemalta tasan kahden minuutin välein.
Koska ihmisten purkautuminen kahdesta vaunusta kestää saman ajan kuin ihmisten purkautuminen neljästä vaunusta, tuo toisi käytännössä toisen 30 sekunnin pysäkkiajan, mikä tarkoittaa vuorovälin venymistä 2 minuutista 2½ minuuttiin eli linjan kapasitetin putoamista viidesosalla siihen nähden, että laiturit olisivat täyspitkiä ja ajettaisiin kuusivaunuisilla junilla.
Jos tällainen ylimääräinen 30 sekuntia kulutetaan vaikkapa viidellä asemalla, se pidentää matka-aikaa kaksi ja puoli minuuttia. Tällainen viiden lyhyen aseman matka olisi vaikkapa Tapiolasta Ruoholahteen tai Rautatientorille.
2 minuutin vuoroväli tarkoittaa 30 junaa per tunti, eli nelivaunuisilla junilla 120 vaunua per tunti.
2½ minuutin vuoroväli tarkoittaa 24 junaa tunnissa, eli kuusivaunuisilla junilla 144 vaunua per tunti.
Tuollaisella käytännöllä saataisiin siis metron kapasiteettia nostettua 20%, mutta pidennettäisiin matka-aikoja lähtöaseman mukaan jopa kahdeksalla minuutilla. Tällöin vartin matka Matinkylästä jonnekin Ruoholahden kohdille kestäisikin 23 minuuttia.