Länsimetro

Jos metro rakennetaan nykyisillä oletuksilla, jostakin ne rahat on nyhdettävä. Helsinki joutuu jo nyt maksumieheksi naapurikuntien kiukuttelulle, pitäisikö helsinkiläisten nyt maksaa Espoon metro lippuhintojen korotuksina? 30 vuoden takaisinmaksuaika ei tässä lohduta ollenkaan.
 
JE sanoi:
Jos metro rakennetaan nykyisillä oletuksilla, jostakin ne rahat on nyhdettävä. Helsinki joutuu jo nyt maksumieheksi naapurikuntien kiukuttelulle, pitäisikö helsinkiläisten nyt maksaa Espoon metro lippuhintojen korotuksina? 30 vuoden takaisinmaksuaika ei tässä lohduta ollenkaan.
Ennen länsimetron rakentamista esti se että Espoolla ei käytännössä ollut varaa sellaisiin hankkeisiin.

Ymmärsinkö niin, että kun Espoo suorastaan kylpee rahassa, mm sähköyhtiön osakkeiden myynnin johdosta, ja heiluri on siis heilahtanut siihen suuntaan, että Helsinki, jonka politikot ovat vuosikymmeniä toivoneet Espoolta myönteistä länsimetropäätöstä, on nyt saanut pienen "ongelman".

Onko meillä seuraavissa kunnallisvaaleissa odotettavissa Stadissa kiihkeää kamppailua vihreiden, kokoomuksen ja demareiden troikan ja vastustajiksi ryhtyvien, uudelleen henkiin herätettyjen kulhialaisten, ehrnrootilaisten ja hakalehtolaisten välillä?

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Onko meillä seuraavissa kunnallisvaaleissa odotettavissa Stadissa kiihkeää kamppailua vihreiden, kokoomuksen ja demareiden troikan ja vastustajiksi ryhtyvien, uudelleen henkiin herätettyjen kulhialaisten, ehrnrootilaisten ja hakalehtolaisten välillä?
Tuostahan nähdään jo tämä ratkaiseva ongelma. Vihreät, kokoomus ja demarit käyttäytyvät kuin olisivat yksi puolue. Eikä siinä mitään, hauskoja puolueita varmaan koko porukka, mutta jos kaikki ovat samaa mieltä kaikesta, syntyy helposti asetelma, joka kääntää vastaikkainasettelun politiikanteosta äänestäjien ja poliitikkojen välille. Kassakaappipolitikoinnin paratiisissa Itävallassahan tällä on jo tietyt seuraukset poliittisessa kulttuurissa. Nyt kun meilläkin kaikki puolueet ovat dynaamisia ja itsenäisesti ajattelevia sillä ainoalla sallitulla ja oikealla tavalla, näitä tilanteita syntyy. Siitähän metroselvitykset jo kertovat, poliittinen kenttä äärestä ääreen yksissä tuumin pimittää totuutta äänestäjiltä.

Pohjimmiltaan kysymys on johtajuudesta. Kokoomukselta Helsingin valtuuston suurimpana ryhmänä pitäisi voida edellyttää oma-aloitteisia visioita, vastuun kantoa ja edes jonkinlaista kykyä arvioida kriittisesti aiempia valintoja. Tällaista johtajuutta puolue ei ole osoittanut, eikä kokoomuksen ryhmä ole ollut kyvykäs pitämään toimivaa yhteistyösuhdetta edes puoluetovereihin naapureissa, kuten mm. kuntaliitoskeskustelu osoittaa. Suurimpana ryhmänä kokoomuksen on helppo hankkia apupuolueita itselleen vähäisiin myönnytyksiin suostumalla, mutta perusongelma säilyy: koko pääkaupunkiseudun kehitys kärsii johtajuuspulasta ja pääpuolueen kapea-alaisesta, ideologian kahlehtimasta ajattelusta.
 
JE sanoi:
Kassakaappipolitikoinnin paratiisissa Itävallassahan tällä on jo tietyt seuraukset poliittisessa kulttuurissa. Nyt kun meilläkin kaikki puolueet ovat dynaamisia ja itsenäisesti ajattelevia sillä ainoalla sallitulla ja oikealla tavalla, näitä tilanteita syntyy. Siitähän metroselvitykset jo kertovat, poliittinen kenttä äärestä ääreen yksissä tuumin pimittää totuutta äänestäjiltä....... Suurimpana ryhmänä kokoomuksen on helppo hankkia apupuolueita itselleen vähäisiin myönnytyksiin suostumalla, mutta perusongelma säilyy: koko pääkaupunkiseudun kehitys kärsii johtajuuspulasta ja pääpuolueen kapea-alaisesta, ideologian kahlehtimasta ajattelusta.
Onko sulla mitään käsitystä mistä se voi johtua?

Mulla on itselläni sellainen käsitys että pk-seudulla ja etenkin Helsingissä kunnallispolitiikka yrittää toimia jonkinlaisena vastavoimana valtakunnanpolitiikalle, jota on vuosikymmeniä hallinnut keskusta ja demarit, muutamia lyhyitä kausia lukuunottamatta.

Mutta jätetään nyt nämä spekulaatiot vähän sivummalle, kun eivät aiheeseen liity.

t. Rainer
 
Se on ainakin selvä, että äänestyskäyttäytymisessä kaikki vaikuttaa toisiinsa. Kuntavaaleissahan kokoomuksen kannatus suhteessa demareihin on suurempi kuin mitä eduskuntavaaleissa, näin on ollut ainakin viime vuosina. Oikein tai väärin, ehkä kokoomus mielletään stadilaisemmaksi puolueeksi kuin demarit. Punamultahallitus valtion tasolla on ajoittain aiheuttanut kokoomusmyönteisen vastareaktion kuntavaaleissa, mutta en silti usko että asia kokonaisuutena näin yksinkertainen on. On huono tilanne, jos valtion ja kunnan elimet ovat molemmat sisäisesti yksimielisiä, koska mistä hyvänsä kysymyksestä tulee sillä tavalla yksinomaan arvovaltataistelu kaupungin ja valtion tai naapurikuntien välillä - kuten metrokeskustelussa. Kyllä sekä valtakunnan- että kunnallispolitiikka ovat aina useamman vaihtoehdon tarpeessa.

Sinänsä on toki ymmärrettävää, mistä yksimielisyys johtuu eri elimissä: monipuoluejärjestelmä ruokkii yksimielisyyttä, koska kukaan ei tahdo yksin poliittiseen paitsioon. Lisäksi erona kaksipuoluejärjestelmään kaikki puolueet joutuvat pitämään hyvät välit toisiinsa, pedatakseen itselleen mahdollisimman hyvät välit potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin. Näin puolueet indoktrinoituvat toisilleen myötämielisiksi. Ongelma on kuitenkin, että, kiitos lehdistön, ihmisten mielikuvissa puolueet pysyvät selvästi toisistaan poikkeavina. Ja näin puoluejako rakentuukin tietyn imagon, viiteryhmän ja mielikuvien ympärille. Tämä myös ratkaisee äänestyskäyttäytymisen, ainakin alitajuisesti: ei keskiverto äänestäjä ennakoi päätöksiä, jotka tullaan tekemään, vaan äänestää puoluetta, joka edustaa viiteryhmää, johon itse uskoo kuuluvansa. Sanotaan, ettei nuoria tai milloin ketäkin politiikka kiinnosta, ja pohditaan, miksi. Oikea kysymys olisi, onko harjoitettu politiikka todella politiikkaa sanan varsinaisessa merkityksessä vai sittenkin byrokratiaa.

Minun puolestani tämän keskustelun voi päättää tähän, en keksi enempää sanottavaa nyt. Jos keskustelu jatkuu, tämä foorumi tuskin on sille oikea paikka.
 
JE sanoi:
Minun puolestani tämän keskustelun voi päättää tähän, en keksi enempää sanottavaa nyt. Jos keskustelu jatkuu, tämä foorumi tuskin on sille oikea paikka.
Minusta tämä oli hyvä keskustelun osa. Eikä suinkaan väärällä foorumilla, koska näistä asioista tehdään nimenomaan poliittisia päätöksiä. Valtuustot, jotka metrostakin päättävät, eivät todellakaan ole asiantuntijoita tässäkään asiassa, josta kuitenkin päättävät. Vaan he päättävät uskonsa, mielikuviensa ja puoluekurinsa mukaan.

JE:n esittämät syyt puolueiden yhteisistä mielipiteistä kaikkia miellyttääkseen ovat tärkeä huomata. Sillä käytännössä se tarkoittaa, ettei kansalaisilla ole todellista valinnan mahdollisuutta. PK-seudulla suurimmat puolueet ovat Kokoomus, Sosialidemokraatit ja Vihreät. Kaikki ovat samaa mieltä tästäkin asiasta eli länsimetrosta. Ja on uutisen arvoinen asia, jos puolue antaa valtuutetuilleen perustuslain mukaisen oikeuden äänestää oman mielensä mukaan.

Kovin valitettavaa on vielä se, että suuri osa valtuutetuista ei ole edes kiinnostunut suuresta osasta päätettäväksi tulevia asioita. Kuten metrosta. Usein on asioita, joita pidetään tärkeämpinä, ja keskitytään pohtimaan niitä. Vähemmän tärkeissä asioissa mennään vain valtavirran tai puoluekurin mukaan, koska se on helpompaa ja turvallista tulevan vaalimenestyksen kannalta.

Antero
 
Valtiovarainministeri Eero Heinäluomallakin on näemmä tarjottavaa sosialidemokraattiseen kokonaispakettiin, johon kuuluu Sdp:n hallitusvastuun jatko ja Halosen uudelleenvalinta. Vaalitarjouksena takataskusta näyttää löytyvän valtionosuus metron rakentamiseen. Ei muuten tule mieleen montaa kertaa, jossa valtiovarainministeri olisi kehunut hanketta, josta aiheutuu valtiolle 150 miljoonan kustannukset.

HS 24.1. "Selvitykset ja asiantuntijalausunnot osoittavat, että metro olisi liikenteellisesti ja matkustusmukavuutta ajatellen paras vaihtoehto", Heinäluoma sanoi. "Uskon, että kun se päätös tulee, sitä tullaan myöhemmin kiittelemään. Helsinginkin metrosta käytiin aikanaan kova vääntö eikä päätös ollut helppo. Liikennöinnin alettua ei ole tullut juuri muuta kuin kiitoksen sanaa."
 
Kani sanoi:
Valtiovarainministeri Eero Heinäluomallakin on näemmä tarjottavaa sosialidemokraattiseen kokonaispakettiin, johon kuuluu Sdp:n hallitusvastuun jatko ja Halosen uudelleenvalinta. Vaalitarjouksena takataskusta näyttää löytyvän valtionosuus metron rakentamiseen. Ei muuten tule mieleen montaa kertaa, jossa valtiovarainministeri olisi kehunut hanketta, josta aiheutuu valtiolle 150 miljoonan kustannukset.
Vaikka presidentti vaihtuisi, niin nykyinen hallitus jatkaa kauden loppuun asti vuoteen 2007, ja liikenne- sen enempää kuin valtionvarainministerin paikat eivät enää ehdi vaihtua. Ellei tule jokin "iloinen perhetapahtuma" tai vastaava. Heinäluoma ymmärääkseni itse asuu Espoossa, eli on vähän oma lehmä ojassa.

t. Rainer
 
Heinäluoman nykyisestä asuinpaikasta en tiedä, mutta ainakin vielä viime eduskuntavaalien aikaan hän taisi asua Itä-Helsingissä (vaikka Uudenmaan vaalipiirissä ehdolla olikin...). Muistelisin joskus nähneenikin Heinäluoman metrossa ennen hänen ministerikauttaan.
 
Heinäluoma asuu

Miska sanoi:
Muistelisin joskus nähneenikin Heinäluoman metrossa ennen hänen ministerikauttaan.
Minä olen tästä aivan varma. Ei ole vaikea erottaa niin pitkää miestä. Ministerit eivät enää taida metroon päästä, sillä Mersu ja kuski hoitavat työmatkat ilman liityntäliikennettä.

Tai onhan Heinäluoma voinut muuttaa Espooseen, kuka tietää. Sieltähän on ministerimersulla näppärämpi tulla keskustaan. Ennen oli toisin, kun SDP:n puoluetalo on Hakaniemessä. Mutta toisaalta, sehän selittäisi metrohalun: "Enköhän minä nyt lupaa 150 milliä metroon, että pääsen ensi hallituskaudella taas mukavasti omaan duuniin."

Antero :x
 
Miska sanoi:
Heinäluoman nykyisestä asuinpaikasta en tiedä, mutta ainakin vielä viime eduskuntavaalien aikaan hän taisi asua Itä-Helsingissä (vaikka Uudenmaan vaalipiirissä ehdolla olikin...). Muistelisin joskus nähneenikin Heinäluoman metrossa ennen hänen ministerikauttaan.
Ehkä sekoitin hänet johoinkin toiseen.

Sitä että ollaan ehdolla eri vaalipiirissä kuin asutaan pitäisi lailla kieltää. Sitä taidetaan harrastaa silloin kun ollaan epävarmoja meneekö läpi kotipaikkakunnallaan.

t. Rainer
 
Mutta listavaali toimii: puolue sijoittaa ehdokkaansa sinne, missä siitä on sille eniten hyötyä. (Ihme kyllä tästä keissistä ei ole mediassa kuullut moitteita, sen sijaan jos joku 25 vuotta Helsingissä asunut keskustalainen ilmoittautuu ehdolle Helsingistä, kyllä riittää irvailua moneksi kuukaudeksi.)

Mitä tulee metrorahoihin näin vaalien alla, niin konstihan ei ole mikään uusi, varsinkaan liikennehankkeiden osalta ja yli puoluerajojen. Kunnallisvaalien alla ministeri Luhtanen kiersi Länsi-Uudellamaalla esittelemässä, kuinka sinne "on tulossa" Elsa-rata. Vaalien jälkeen hankkeesta ei ole kuulunut sen enempää ja alun perinkin tiedettiin, että aika monet vaalit menee, ennen kuin mitään rataa edes voisi tulla.
 
ELSAsta

Kani sanoi:
Kunnallisvaalien alla ministeri Luhtanen kiersi Länsi-Uudellamaalla esittelemässä, kuinka sinne "on tulossa" Elsa-rata. Vaalien jälkeen hankkeesta ei ole kuulunut sen enempää ja alun perinkin tiedettiin, että aika monet vaalit menee, ennen kuin mitään rataa edes voisi tulla.
ELSAsta valmistui vastikään selvitys, joka on tällä hetkellä julkisesti esillä ainakin RHK:n www-sivuilla, joista raportin voi ladata itselleenkin.

Raportista on julkinen kuuleminen menossa, ja asiaan saa ottaa kantaa jokainen, määräaika ensi kuun loppuun.

ELSAsta on tutkittu muutama vaihtoehto. Hinnat ovat lähellä miljardia euroa. Lyhin matka-aika Helsingin ja Turun välillä on 1h 11min.

Luhtanen käynnisti tämän projektin tiukalla aikataululla. Taustoista soi spekuloida vaikka mitä. Perimmältään syynä on huonosti tehty Rantaradan parannus- ja oikaisuremontti. Siitähän päätettiin nimenomaan siten, että ei tehdä kallista ELSAa vaan kallis perusparannus. Rata jää mutkaiseksi, mutta oiotaan mutkia Pendolinoilla.

Antero
 
Re: ELSAsta

Antero Alku sanoi:
ELSAsta on tutkittu muutama vaihtoehto. Hinnat ovat lähellä miljardia euroa. Lyhin matka-aika Helsingin ja Turun välillä on 1h 11min.
452 miljoonan länsimetroon verrattuna vaikuttaa suorastaan fiksulta hankkeelta, joka voisi tuoda oikeastikin kasvua joukkoliikenteen käyttöön ja muuttaa asioita enemmän kuin nopeuttamalla matkaa Matinkylästä Kamppiin 36 sekunnilla. Että jotain hyvää siinäkin putkessa: oppii vertailemaan.
 
Re: ELSAsta

Kani sanoi:
452 miljoonan länsimetroon verrattuna vaikuttaa suorastaan fiksulta hankkeelta, joka voisi tuoda oikeastikin kasvua joukkoliikenteen käyttöön ja muuttaa asioita enemmän kuin nopeuttamalla matkaa Matinkylästä Kamppiin 36 sekunnilla. Että jotain hyvää siinäkin putkessa: oppii vertailemaan.
Tämän päivän hesarissa luki että oikorata Turkuun on kannattamaton hanke. Investoinnin hintaan nähden matkustajamäärät eivät kasva Turun ja Helsingin asukaspotentiaalilla riittävästi. Lehteä vapaassti siteeraten radan pitäisi jatkua Turusta Tukholmaan jotta oikoratahanke kannattaisi.

Metron kohdalla on kyse kalliin ja saastuttavan bussiliikenteen korvaaminen metrolla, ei matka-aikojen säästöistä Matinkylän ja Kampin välillä. Sitäpaitsi metro lyhentää matkoja Matinkylästä Rautatientorille ja sitä idempänä oleviin kohteisiin 5-10 minuuttia nykyisestä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös