Sivu 211 / 292 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 111131151171191201207208209210211212213214215221231251271291 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 3151-3165/4375

Viestiketju: Länsimetro

  1. #3151

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut brynkka Näytä viesti
    Ensimmäisistä näkemistäni Länsimetron karttasuunnitelmista alkaen olen ihmetellyt ja aikoinaan pitänyt uskomattomana ratalinjauksen mutkittelua Otaniemessä, enkä ainakaan muista missään selitetyn sen tarpeellisuutta tai kehitellyn sille mitään vaihtoehtoa. Syynä on toki pyrkimys hoitaa mahdollisimman laajaa aluetta yhdellä radalla, mutta tälläinen mutkittelu tuntuu, noh, jotenkin pöhköltä. Vielä pöhkömmältä tuntui lueskella vuoden 2005 YVA:sta vertailua raitiotien ja metron välillä, koska kummatkin oli viritetty kiertämään Otaniemen kautta. Miksi Länsiväylä ei kiertele Otaniemessä, jos kerran kiskokulkimille se on asetettu ainoaksi reitiksi?
    Jos Otaniemen ja Keilaniemen asemat olis metrosta jätetty pois niin koko metro olisi ollut lähes turha. Kyseessä on Suomen tärkein yliopistokampus ja Helsingin kantakaupungin ulkopuolinen työpaikka-alue.

    t. Rainer

  2. #3152

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Länsimetro

    Tässä länsimetron hankesuunnitelmasta mitoittavia vuorokautisia matkustajamääriä (ilman Kivenlahden jatketta).

    Keilaniemi 8900
    Otaniemi 11200
    Tapiola 20800
    Jousenpuisto 8800
    Matinkylä 30200

  3. #3153

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Länsimetro

    Kartasta katsoen voisi luulla, että Keilaniemen aseman olisi saanut nykyiselle paikalleen ilman kovinkaan suurta mutkaa, jos Otaniemi olisi jätetty pois. Tunnelia olisi tosin pitänyt tehdä meren alle kauemmas saarista, joten ehkä kallioperä/vaadittu syvyys olisi rajoittanut menoa.

  4. #3154

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tässä länsimetron hankesuunnitelmasta mitoittavia vuorokautisia matkustajamääriä (ilman Kivenlahden jatketta).

    Keilaniemi 8900
    Otaniemi 11200
    Tapiola 20800
    Jousenpuisto 8800
    Matinkylä 30200
    Tapiolan ja Matinkylän korkeat luvut johtuvat liityntäliikenteestä. Koska Niittykumpu ei ole mukana niin se vie osan Matinkylän ja Jousenpuiston matkustajista.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Kartasta katsoen voisi luulla, että Keilaniemen aseman olisi saanut nykyiselle paikalleen ilman kovinkaan suurta mutkaa, jos Otaniemi olisi jätetty pois.
    Jos ajatellaan ihan kansantaloudellisesti, niin länsimetroa ei olisi kannattanut rakentaa ollenkaan Otaniemen ja Matinkylän välille vaan vetää se suoraan Otaniemestä Leppävaaraan. Toki se olisi kulkenut metsän kautta mutta kaavamuutoksia olisi voitu vähitellen lobbata Laajalahden länsirannan rakentamiseksi. Tietysti Luonto-Liitto olisi protestoinuit mutta niin se protestoi kanssa Finnoon jätevedepuhdistamon siirtämistä.

    Länsiväylän varsi Tapiolata länteen olii jätetty bussiliikenteen varaan ja rakennettu iso liityntäterminaali Keilaniemeen. Se olisi voitu toteuttaa jopa niin että vaihto bussien ja metron välillä olisi ollut samassa tasossa. Moottoritiespagettia olisi jouduttu purkamaan ja rakentaman uudestaan, samoin ehkä pientä siivua Nokian konttorista mutta se olisi ollut pikkujuttu.

    t. Rainer

  5. #3155
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Moottoritiespagettia olisi jouduttu purkamaan ja rakentaman uudestaan, samoin ehkä pientä siivua Nokian konttorista mutta se olisi ollut pikkujuttu.
    Niin, metrolaskimessa kaikki on pikkujuttuja. Kaikissa muissa kunnallisissa hankkeissa lasketaan satoja tuhansia euroja, enintään miljoonia. Metron kanssa kaikki alle 100 miljoonaa on pikkujuttuja. Eli metrolaskimessa on automaattisesti kolme nollaa enemmän kuin muissa laskimissa.

    Antero

  6. #3156

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Niin, metrolaskimessa kaikki on pikkujuttuja. Kaikissa muissa kunnallisissa hankkeissa lasketaan satoja tuhansia euroja, enintään miljoonia. Metron kanssa kaikki alle 100 miljoonaa on pikkujuttuja. Eli metrolaskimessa on automaattisesti kolme nollaa enemmän kuin muissa laskimissa.
    Ai saako jätevedenpuhdistamon tai kaukolämpövoimalan tai sataman tai sairaalan parilla millillä?

    Mitä tarkoitan, että kun Tapiolan liikekesustakin pistetään uusiksi pääosin siksi että se kaavoitetaan metron tehokkuutta vastaavaan tasoon ja kehäykkönen tunneloidaan niin joku nokian kontorin lohkaisu tai moottoritiespagetin uudelleenrakentaminen olisi ollut pikku operaatio niihin verattuna.

    t. Rainer

  7. #3157
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ai saako jätevedenpuhdistamon tai kaukolämpövoimalan tai sataman tai sairaalan parilla millillä?
    Ei saa. Mutta metroa ei saa jätevedenpuhdistamon, kaukolämpövoimalan, sataman tai sairaalan hinnalla. Ei edes näiden kaikkien yhteishinnalla. Mutta miten monta sekuntia Espoon valtuusto keskusteli miljardin hintaluokassa olevasta metrojatkeesta Matinkylästä eteenpäin?

    Antero

  8. #3158

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3515

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ei saa. Mutta metroa ei saa jätevedenpuhdistamon, kaukolämpövoimalan, sataman tai sairaalan hinnalla. Ei edes näiden kaikkien yhteishinnalla. Mutta miten monta sekuntia Espoon valtuusto keskusteli miljardin hintaluokassa olevasta metrojatkeesta Matinkylästä eteenpäin?
    Satama maksoi noin 690 miljoonaa. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/...0204SI1KA01nsc

    Jorvin sairaalan laajennus 150 miljoonaa. http://www.lansivayla.fi/artikkeli/9...sata-miljoonaa (Sairaaloita on paljon ja tämä on vain yksi hanke. )

    Kaukolämpövoimaloita 500 -1200 miljoonalla. http://yle.fi/uutiset/voimalauudistu...liiksi/5069274

  9. #3159

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Satama maksoi noin 690 miljoonaa. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/...0204SI1KA01nsc

    Jorvin sairaalan laajennus 150 miljoonaa. http://www.lansivayla.fi/artikkeli/9...sata-miljoonaa (Sairaaloita on paljon ja tämä on vain yksi hanke. )

    Kaukolämpövoimaloita 500 -1200 miljoonalla. http://yle.fi/uutiset/voimalauudistu...liiksi/5069274
    Metroa voidaan siis pitää yli miljoonan asukkaan kaupunkikeskitymässä samanlaisena kunnallisteknisenä infrahankkeena kuin muut.

    t. Rainer

  10. #3160

    Liittynyt
    08.05.2009
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Vertailukohdan pitäisi kai olla bussilinja eikä Länsiväylä, ja bussithan kyllä kiertelevät Otaniemessä. Bussilinjojen matkustajamääristä kai saisi aika helposti selville, mikä osuus Otaniemeen kulkijoilla on Länsiväylän bussimetron matkustajista.
    Vertailukohtana YVA:ssa on käytetty nykyistä bussilinjastoa, joista varsin harvat ajavat Otaniemen kautta. Länsimetron valmistuttua tämä vaihtoehto poistuu, mutta autoiluun Länsiväylää pitkin perustuva vaihtoehto on edelleen käytössä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos Otaniemen ja Keilaniemen asemat olis metrosta jätetty pois niin koko metro olisi ollut lähes turha.
    Jotta vältetään lähes turha, niin tehdään mieluummin melko huono?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Kartasta katsoen voisi luulla, että Keilaniemen aseman olisi saanut nykyiselle paikalleen ilman kovinkaan suurta mutkaa, jos Otaniemi olisi jätetty pois.
    Jotain tälläistä muistan joskus funtsineeni. Mutta ei Otaniemeä tarvitse jättää pois, sinne olisi voinut järjestää laadukkaan liityntäliikenteen, vaikka jonkin automaattihärpäkkeen muodossa.

  11. #3161

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut brynkka Näytä viesti
    Mutta ei Otaniemeä tarvitse jättää pois, sinne olisi voinut järjestää laadukkaan liityntäliikenteen, vaikka jonkin automaattihärpäkkeen muodossa.
    Näin ihan huvikseni ajatus alkoi lentää, ja miksei tällainen olisi voinut jopa onnistuakin. Mutta enemmän pohdin, että miten mahdollisimman pienin muutoksin ja metron kustannustasossa pysyen tämä olisi ollut mahdollista. Otaniemeen olisi voinut rakentaa erillisen vaihdollisen haaran. Yksivaunuinen metro 2-2,5 minuutin välein varmasti riittäisi, ja kahdella kapistuksella voitaisiin ajaa yhdellä raiteella, kohdaten keskellä. Keilaniemen asemalla tämä kapistus ajaisi laiturien väliin, joten vaihto molempiin suuntiin onnistuisi laiturin yli. Keilaniemen asemasta tulisi kohtalaisesti kalliimpi, mutta Otaniemen asemasta merkittävästi halvempi. Otaniemeen matkustaville tulisi matkavastusta pari minuuttia lisää, mutta vastaavasti Tapiolaan jatkavilta poistuisi noin 2 minuuttia. Tämä olisi siis jotakuinkin pitkähkö vaakahissi.

  12. #3162

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Näin ihan huvikseni ajatus alkoi lentää, ja miksei tällainen olisi voinut jopa onnistuakin. Mutta enemmän pohdin, että miten mahdollisimman pienin muutoksin ja metron kustannustasossa pysyen tämä olisi ollut mahdollista. Otaniemeen olisi voinut rakentaa erillisen vaihdollisen haaran. Yksivaunuinen metro 2-2,5 minuutin välein varmasti riittäisi, ja kahdella kapistuksella voitaisiin ajaa yhdellä raiteella, kohdaten keskellä. Keilaniemen asemalla tämä kapistus ajaisi laiturien väliin, joten vaihto molempiin suuntiin onnistuisi laiturin yli. Keilaniemen asemasta tulisi kohtalaisesti kalliimpi, mutta Otaniemen asemasta merkittävästi halvempi. Otaniemeen matkustaville tulisi matkavastusta pari minuuttia lisää, mutta vastaavasti Tapiolaan jatkavilta poistuisi noin 2 minuuttia. Tämä olisi siis jotakuinkin pitkähkö vaakahissi.
    No niin! Haluaisin nähdä miten sellainen härpäke selviytyy kun Otaniemessä järjestetään jotkut isot juhlat tai massatapahtuma.

    t. Rainer

  13. #3163

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut brynkka Näytä viesti
    Mutta ei Otaniemeä tarvitse jättää pois, sinne olisi voinut järjestää laadukkaan liityntäliikenteen, vaikka jonkin automaattihärpäkkeen muodossa.
    Köysiradan paikka, ilmiselvästi.

  14. #3164

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Haluaisin nähdä miten sellainen härpäke selviytyy kun Otaniemessä järjestetään jotkut isot juhlat tai massatapahtuma.
    Ei Otaniemessä nyt mitään Woodstockia järjestetä. Tuollainen vetäisi kuitenkin helposti 2000 henkeä tunnissa. Kun Otaniemessä on isoja teekkaribileitäkin, niistä ei lähdetä kerralla pois vaan valutaan tuntien ajan.

    Ei sieltä bussejakaan tarjota yhtä suurta kapasiteettia nyt pois. Ei edes isojen massatapahtumien aikaan.

  15. #3165

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Länsimetro

    Helsingissä ja Espoossa kiistellään metron vaihtoasemista

    Näin lausuu Olavi Louko YLElle:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE
    - Aseman pitää olla tasainen ja suora niin vaaka- kuin pystysuunnassa. Pitempien asemien rakentaminen Espooseen ei onnistu, jos halutaan pysyä järkevässä budjetissa.
    Mistäköhän lähtien tuo budjetti on ollut "järkevä"? Ei se laiturien pidennys kuitenkaan maksa sen enempää kuin vaikkapa automatisointi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 24.03.2013, 17:35
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 17:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 20:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 19:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 22.08.2005, 01:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •