Tässä länsimetron hankesuunnitelmasta mitoittavia vuorokautisia matkustajamääriä (ilman Kivenlahden jatketta).
Keilaniemi 8900
Otaniemi 11200
Tapiola 20800
Jousenpuisto 8800
Matinkylä 30200
Tässä länsimetron hankesuunnitelmasta mitoittavia vuorokautisia matkustajamääriä (ilman Kivenlahden jatketta).
Keilaniemi 8900
Otaniemi 11200
Tapiola 20800
Jousenpuisto 8800
Matinkylä 30200
Kartasta katsoen voisi luulla, että Keilaniemen aseman olisi saanut nykyiselle paikalleen ilman kovinkaan suurta mutkaa, jos Otaniemi olisi jätetty pois. Tunnelia olisi tosin pitänyt tehdä meren alle kauemmas saarista, joten ehkä kallioperä/vaadittu syvyys olisi rajoittanut menoa.
Tapiolan ja Matinkylän korkeat luvut johtuvat liityntäliikenteestä. Koska Niittykumpu ei ole mukana niin se vie osan Matinkylän ja Jousenpuiston matkustajista.
Jos ajatellaan ihan kansantaloudellisesti, niin länsimetroa ei olisi kannattanut rakentaa ollenkaan Otaniemen ja Matinkylän välille vaan vetää se suoraan Otaniemestä Leppävaaraan. Toki se olisi kulkenut metsän kautta mutta kaavamuutoksia olisi voitu vähitellen lobbata Laajalahden länsirannan rakentamiseksi. Tietysti Luonto-Liitto olisi protestoinuit mutta niin se protestoi kanssa Finnoon jätevedepuhdistamon siirtämistä.
Länsiväylän varsi Tapiolata länteen olii jätetty bussiliikenteen varaan ja rakennettu iso liityntäterminaali Keilaniemeen. Se olisi voitu toteuttaa jopa niin että vaihto bussien ja metron välillä olisi ollut samassa tasossa. Moottoritiespagettia olisi jouduttu purkamaan ja rakentaman uudestaan, samoin ehkä pientä siivua Nokian konttorista mutta se olisi ollut pikkujuttu.
t. Rainer
Niin, metrolaskimessa kaikki on pikkujuttuja. Kaikissa muissa kunnallisissa hankkeissa lasketaan satoja tuhansia euroja, enintään miljoonia. Metron kanssa kaikki alle 100 miljoonaa on pikkujuttuja. Eli metrolaskimessa on automaattisesti kolme nollaa enemmän kuin muissa laskimissa.
Antero
Ai saako jätevedenpuhdistamon tai kaukolämpövoimalan tai sataman tai sairaalan parilla millillä?
Mitä tarkoitan, että kun Tapiolan liikekesustakin pistetään uusiksi pääosin siksi että se kaavoitetaan metron tehokkuutta vastaavaan tasoon ja kehäykkönen tunneloidaan niin joku nokian kontorin lohkaisu tai moottoritiespagetin uudelleenrakentaminen olisi ollut pikku operaatio niihin verattuna.
t. Rainer
Ei saa. Mutta metroa ei saa jätevedenpuhdistamon, kaukolämpövoimalan, sataman tai sairaalan hinnalla. Ei edes näiden kaikkien yhteishinnalla. Mutta miten monta sekuntia Espoon valtuusto keskusteli miljardin hintaluokassa olevasta metrojatkeesta Matinkylästä eteenpäin?
Antero
Satama maksoi noin 690 miljoonaa. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/...0204SI1KA01nsc
Jorvin sairaalan laajennus 150 miljoonaa. http://www.lansivayla.fi/artikkeli/9...sata-miljoonaa (Sairaaloita on paljon ja tämä on vain yksi hanke. )
Kaukolämpövoimaloita 500 -1200 miljoonalla. http://yle.fi/uutiset/voimalauudistu...liiksi/5069274
Vertailukohtana YVA:ssa on käytetty nykyistä bussilinjastoa, joista varsin harvat ajavat Otaniemen kautta. Länsimetron valmistuttua tämä vaihtoehto poistuu, mutta autoiluun Länsiväylää pitkin perustuva vaihtoehto on edelleen käytössä.
Jotta vältetään lähes turha, niin tehdään mieluummin melko huono?
Jotain tälläistä muistan joskus funtsineeni. Mutta ei Otaniemeä tarvitse jättää pois, sinne olisi voinut järjestää laadukkaan liityntäliikenteen, vaikka jonkin automaattihärpäkkeen muodossa.
Näin ihan huvikseni ajatus alkoi lentää, ja miksei tällainen olisi voinut jopa onnistuakin. Mutta enemmän pohdin, että miten mahdollisimman pienin muutoksin ja metron kustannustasossa pysyen tämä olisi ollut mahdollista. Otaniemeen olisi voinut rakentaa erillisen vaihdollisen haaran. Yksivaunuinen metro 2-2,5 minuutin välein varmasti riittäisi, ja kahdella kapistuksella voitaisiin ajaa yhdellä raiteella, kohdaten keskellä. Keilaniemen asemalla tämä kapistus ajaisi laiturien väliin, joten vaihto molempiin suuntiin onnistuisi laiturin yli. Keilaniemen asemasta tulisi kohtalaisesti kalliimpi, mutta Otaniemen asemasta merkittävästi halvempi. Otaniemeen matkustaville tulisi matkavastusta pari minuuttia lisää, mutta vastaavasti Tapiolaan jatkavilta poistuisi noin 2 minuuttia. Tämä olisi siis jotakuinkin pitkähkö vaakahissi.
Ei Otaniemessä nyt mitään Woodstockia järjestetä. Tuollainen vetäisi kuitenkin helposti 2000 henkeä tunnissa. Kun Otaniemessä on isoja teekkaribileitäkin, niistä ei lähdetä kerralla pois vaan valutaan tuntien ajan.
Ei sieltä bussejakaan tarjota yhtä suurta kapasiteettia nyt pois. Ei edes isojen massatapahtumien aikaan.
Helsingissä ja Espoossa kiistellään metron vaihtoasemista
Näin lausuu Olavi Louko YLElle:
Mistäköhän lähtien tuo budjetti on ollut "järkevä"? Ei se laiturien pidennys kuitenkaan maksa sen enempää kuin vaikkapa automatisointi.Alunperin kirjoittanut YLE