Tunnelin rakentaminen maan vapauttamiseksi muuhun käyttöön on toki hyvä tavoite, mutta tunneli pitää silloin rakentaa se tavoite mielessä. Esimerkiksi Keilaniemessä ehdotettu Kehän tunnelointi olisi miljoonainvestoinnilla kasvattanut(!) tiepinta-alaa maan päällä.
Tunnelin päältä mahdollisesti vapautuva tila pitäisi sitten käyttää tehokkaasti, että sillä saadaan tunnelin kulut jyvitettyä kohtuuhintaiseksi. Koska tunnelit ovat niin kalliita ja tilaa vapautuu vähäisesti, tunnelin päälle pitäisi rakentaa tiiviisti, käytännössä kantakaupungin standardein. Lyhyt oppimäärä: talot kiinni kadussa ja toisissaan, pysäköinti vapaaehtoista.
Jos kuitenkin joudutaan rakentamaan kantakaupungin standardein, sitä on helppo tehdä nykyisten keskustaajamien sisälle ja ympärille, olemassaolevien palvelujen piiriin. Löysemmillä vaatimuksilla käyttökelpoista maatakin alkaa löytymään, ilman tarvetta moottoritien tunneloimiselle.