"Saman nopeuden teorian" esittäminen täällä on Anterolta vähän vaarallista, mutta ehkä tarkoin harkittua provosointiakin. Sehän on selvä, että jos Helsingin metron ja ratikan konseptilla edetään, niin eihän se sama nopeus mitenkään toteudu. Jotta asian ymmärtäisi, täytyy nimittäin tuntea muutakin kuin oma pieni pääkaupunkimme.
Antero mainitsi pysäkkivälin. Se onkin tässä avaintekijä — tietysti. Jos nimittäin muita pysähtymisen tai hidastamisen syitä ei ole, niin pysäkkivälihän sen nopeuden määrää. Maailmalla on muutama sellainen metrojärjestelmä ja niissä sellaisia linjaosuuksia, joilla pysäkkiväli on tiheä, jopa vain 400-500 metriä. Tällaisia ovat yleensä kaikkein vanhimmat metrolinjat esimerkiksi Madridissa ja New Yorkissa. Jos vertaa tällaisen linjan tällaista osuutta (tyypillisesti näitä vanhimpia linjoja on jo kauan sitten jatkettu harvemmalla pysäkkivälillä kauas esikaupunkeihin) nykyaikaiseen ranskalaistyyppiseen raitiotiehen, joka on toteutettu priorisoimalla ratikkaa erittäin voimakkaasti ja suurin piirtein samalla pysäkkivälillä, niin kappas, kyllä ne keskinopeudet samassa suuruusluokassa ovat.
Oikeastaan kiistanalaiseksi jää vain se, ollaanko Helsingissä valmiita sellaisiin toimenpiteisiin, joissa ratikoille tai ainakin jollekin yksittäiselle ratikkaväylälle luotaisiin tällaiset voimakkaasti priorisoidut toimintaedellytykset. Toistaiseksi kukaan ei ole yrittänyt — juhlapuheita lukuun ottamatta. Me emme siis itse asiassa tiedä, miltä näyttäisi Mannerheimintie, jossa ratikoiden keskinopeus Lasipalatsin ja Ruskeasuon välillä on yli 25 km/h. Sellaista suunnitelmaa ei kukaan ole uskaltanut tehdä.
Jos esimerkiksi otetaan ketjun otsikon hanke, niin sanomattakin lie selvää, että päivitetty Tramwest, siis se, jossa sukelletaan Porkkalankadun alussa tunneliin kohti keskustaa, tarjoaisi ovelta ovelle nopeammat matkat kuin mihin Espoon metro tulee kykenemään.